deltalaw

مجله دلتا ( همه چیز در مورد همه چیز )

deltalaw

مجله دلتا ( همه چیز در مورد همه چیز )

مجله دلتا-گردشگری -نکات حقوقی-سلامتی-دکوراسیون-جاهای زیبای دیدنی - خبر و گزارش -املاک دلتا - کاربردی ترین مسائل حقوقی

  • ۰
  • ۰

در مواردی که بقا و پایداری عقد وکالت بعد از فوت موکل در وکالتنامه ذکر و بیان شود که وکالت بعد از فوت نیز باقی است، اما باز هم این شرط معتبر و قانونی نیست و وکالت بلاعزل باطل می‌شود. مگر در موارد خاصی که در ادامه توضیح داده شده است.

وکالت بلاعزل بعد از فوت

وکالت بلاعزل یکی از پایدارترین نوع وکالت است که موکل به وکیل وکالت می‌دهد و در وکالتنامه حق عزل وکیل را از خود ساقط می‌کند. اما سوالی که در خصوص وکالت بلاعزل پرسیده می‌شود این است که، آیا زمانی که موکل فوت کند هنوز وکیل اختیاراتی دارد؟ به همین منظور در این نوشتار به بررسی این موضوع و همچنین شرط بقای وکالت بعد از فوت موکل پرداخته شده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

وکالت بلاعزل بعد از فوت

طبق قانون مدنی وکالت بلاعزل در یکی از شرایط زیر باطل می‌شود.

۱.عزل موکل

۲.استعفای وکیل

۳.فوت یا جنون وکیل یا موکل

بنابراین با مرگ وکیل یا موکل، وکالت بلا عزل از بین می‌رود. البته در برخی موارد ممکن است تحت شرایطی وکالت مذکور بعد از فوت متوفی باقی بماند.

وکالت بلاعزل

شرط وکالت بعد از فوت موکل

حتی در مواردی که بقا و پایداری عقد وکالت بعد از فوت موکل در وکالتنامه ذکر و بیان شود که وکالت بعد از فوت نیز باقی است، اما باز هم این شرط معتبر و قانونی نیست و وکالت باطل می‌شود. اما در مواردی که خرید و فروش (عقد بیع) به صورت بلاعزل انجام ‌شود و موکل فوت کند، در این صورت وکالت باطل می‌شود ولی عقد بیع به قوت خود باقی است و وراث باید در دفترخانه حاضر شوند و مبیع را به نام فروشنده کنند. در صورت خودداری ورثه از حضور در دفترخانه و انتقال مبیع، خریدار باید در مراجع قضایی طرح دعوا کند. اصولا باید دانست که با وجود وکالت نامه بلاعزل حتی با فوت یا جنون هر یک از طرف‌ها، عقد وکالت باطل می شود ولی اگر موکل فوت کند، ورثه او قائم مقام تعهدات مورث خود خواهند بود و حقی که در موضوع وکالت به وجود آمده، با فوت یا جنون موکل از میان نمی‌رود و با اثبات آن، ورثه موکل باید آن را به ذی حق تادیه کنند و از طرف دیگر، با فوت یا جنون وکیل حق مزبور نیز به ورثه وی منتقل می‌شود.

مطلب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با وکالت بلاعزل مطلب “وکالت بلاعزل چیست و ابطال آن چگونه است؟” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

تفاوت کلاهبرداری و جعل چیست؟

سرقفلی چیست ؛ چه اقداماتی آن را ساقط می‌کند؟

حق انتفاع ؛این حق با مالکیت منافع تفاوت دارد؟

پیگیری اموال به سرقت رفته

جعل مدرک تحصیلی چه مجازاتی دارد؟

برای مشاهده مطالب بیشتر از مجله حقوقی دلتا دیدن نمایید

 

  • ۹۸/۱۲/۱۳
  • مجله دلتا

مجله حقوقی

مجله دلتا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی