deltalaw

مجله دلتا ( همه چیز در مورد همه چیز )

deltalaw

مجله دلتا ( همه چیز در مورد همه چیز )

مجله دلتا-گردشگری -نکات حقوقی-سلامتی-دکوراسیون-جاهای زیبای دیدنی - خبر و گزارش -املاک دلتا - کاربردی ترین مسائل حقوقی

۶۳ مطلب در دی ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
خریدن زمین و ملک قواعد خاص خود را دارد و نیاز به اطلاعات کافی از منطقه، موقعیت زمین، آینده آن، کاربری زمین، موانع قانونی، شناسایی مالک واقعی، کسب اطلاع از شورای محل، تحقیق و بررسی از دهیاری و معتمدین محلی و خیلی موارد دیگر که باید در نظر گرفته شوند.
خرید زمین

خرید زمین یکی از مهم‌ترین معاملاتی است که افراد با هدف ساخت و سکونت و یا برای سرمایه گذاری و سودآوری در آینده اقدام به خرید و ساخت آن می‌کنند. در مجله دلتا نکات حقوقی مهم در خرید زمین و مراحل انتقال آن توضیح داده شده است.

معامله زمین

خریدن زمین و ملک قواعد خاص خود را دارد و نیاز به اطلاعات کافی از منطقه، موقعیت زمین، آینده آن، کاربری زمین، موانع قانونی، شناسایی مالک واقعی، کسب اطلاع از شورای محل، تحقیق و بررسی از دهیاری و معتمدین محلی و خیلی موارد دیگر که باید در نظر گرفته شوند. پس از انجام تحقیقات لازم، خریدار می‌تواند در مورد خرید ‌زمین با فروشنده زمین و رسیدن به توافق و نقطه مشترک صحبت کند.

نکات حقوقی مربوط به خرید زمین

۱. برای خرید زمین از نهادها و شرکت‌ها باید حتماً مجوزهای وکالت فروشنده از نهاد مربوطه به دقت بررسی و از درستى و صحت آن‌ها اطمینان حاصل شود.
۲.خرید زمین‌هایی که توسط دادگاه‌های انقلاب مصادره و به دستگاه‌هایی مانند بنیاد شهید، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، کمیته امداد، بنیاد مستضعفان و… منتقل شده‌اند، معمولاً با مشکلاتی همراه است؛ زیرا مالکان قبلی ممکن است ادعایی درباره‌ ملک سابق خود مطرح کنند.
٣.زمین‌هایی که درون طرح قرار دارند، در این موارد باید درباره‌ مشمول طرح نبودن ملک مربوطه اطمینان حاصل شود.
۴.خرید زمین کشاورزی قولنامه‌ای: بعضی از زمین‌های کشاورزی دارای سند رسمی نیستند و به صورت محلی و سنتی برای آن‌ها سند تنظیم شده است. خریدار برای خرید زمین‌هایی از این نوع، باید قبل از انعقاد هرگونه قرارداد از مراجع مربوطه و دفاتر اسناد رسمی استعلام‌هایی کسب و درباره‌ صحت این دسته از اسناد مطمئن شود.

نحوه نوشتن قولنامه زمین

قولنامه یک کاغذ معمولی است که جزء اسناد رسمی محسوب نمی‌شود. در حالیکه اسناد رسمی اسنادی هستند که به تأیید دولت و مراجع قضایی رسیده باشند. در واقع قولنامه فقط توسط خریدار، فروشنده و مدیر بنگاه تنظیم می‌شود و به تایید دولت یا مراجع قضایی نمی‌رسد، به همین دلیل از جمله اسناد رسمی محسوب نمی‌شود.
از آنجایی که معامله مرحله به مرحله انجام می‌شود، معمولاً برخی از مدارک و اسناد خریدار و فروشنده به عنوان ضمانت اجرایی نزد بنگاه به عنوان امانت قرار داده می‌شود. در این گونه موارد باید سند خرید زمین و یا مسکن را قبل از انعقاد قولنامه بررسی و از کد رهگیری مربوطه استعلام شود.


تنظیم قولنامه به این دلیل انجام می‌شود که معمولاً طرفین برای فراهم کردن شرایط معامله نیاز به زمان دارند؛ ممکن است خریدار برای تهیه کل مبلغ معامله و یا فروشنده تا نهایی کردن وضعیت ملک نیاز به زمان داشته باشند؛ بنابراین قولنامه‌ای را بین خود تنظیم می‌کنند تا شرایط معامله و مراحل آن به صورت جزیی و دقیق ذکر شود. انعقاد قولنامه برای خرید زمین و مسکن به معنای آن است که ملک مورد نظر یک بار مورد معامله قرار گرفته است.
کد رهگیری کدی است که به هر معامله خرید زمین یا مسکن داده می‌شود تا صحت معاملات تضمین شود. در واقع از طریق کد رهگیری می‌توانید در جریان آخرین وضعیت زمین یا ملک مربوطه قرار بگیرید و اگر آن زمین یا ملک قرار است به چند نفر به صورت هم‌زمان فروخته شود، شما از این موضوع آگاهی کسب می‌کنید.
اگر چکی رد و بدل می‌شود، باید جزییات چک مانند شماره سریال، مبلغ و نام طرف‌های مورد معامله در آن چک به صورت دقیق ذکر شود. قولنامه باید در سه نسخه تنظیم شود که پس از امضای طرف‌ها و شاهدان آن‌ها، یک نسخه از آن نزد خریدار، یک نسخه نزد فروشنده و یک نسخه نزد بنگاه محفوظ می‌ماند.

مطالب بیشتر در مجله حقوقی دلتا...

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰
بعد از طلاق، ممکن است مادری که حضانت فرزند به او تعلق نگرفته، خواهان حضانت فرزند و حاضر به بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند ‌باشد.

در مواردی که ادامه زندگی مشترک میسر نیست و زن و شوهر تصمیم به طلاق می‌گیرند، بحث حضانت فرزند مطرح می‌شود. گاهی حضانت به مادر نمی‌رسد به همین دلیل حاضر به بخشیدن مهریه در قبال دریافت حضانت فرزند می‌شود. در مجله دلتا به بررسی جنبه‌های مختلف بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند پرداخته می‌شود.

چه زمانی درباره حضانت فرزندان تصمیم گیری می شود؟

با انجام طلاق و جدایی زن و مرد، موضوع نگهداری و حضانت فرزند مطرح می‌شود و برای هر یک اهمیت پیدا می‌کند، زیرا قاضی به همراه صدور حکم طلاق حضانت را مشخص می‌کند و چون زوج‌ها از یکدیگر جدا هستند و باید از فرزند هم مراقبت شود، پس در نتیجه حضانت با یکی از آن‌ها خواهد بود و دیگری حق ملاقات دارد. بعد از طلاق، ممکن است مادری که حضانت فرزند به او تعلق نگرفته، خواهان حضانت فرزند و حاضر به بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند ‌باشد.

موارد اخذ حضانت فرزند

موضوع حضانت و نگهداری فرزند که بعد از جدایی و طلاق مطرح می‌شود برای هر یک از زوج‌ها قابل چشم پوشی نخواهد بود و همواره هر کدام از آن‌ها برای گرفتن حضانت فرزند خود تلاش می‌کنند، تا بتوانند خود به تنهایی عهده‌دار نگهداری فرزند باشند.

طبق قانون حضانت فرزند تا هفت سالگی با مادر است و از آن به بعد با پدر خواهد بود، البته لازم به ذکر است که فرزند بعد از رسیدن به سن بلوغ می‌تواند تصمیم بگیرد که با کدام یک از والدین خود زندگی کند. اما از بعد هفت سالگی که حضانت فرزند به عهده پدر قرار می‌گیرد، ممکن است مادر تلاش کند که به هر وسیله و روشی حضانت فرزند را بگیرد. مواردی که مادر می‌تواند حضانت فرزند را بگیرد عبارتند از :

۱. اثبات عدم صلاحیت پدر در نگهداری فرزند

۲.بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند

اثبات عدم صلاحیت پدر در نگهداری فرزند

باید در نظر داشت که یکی از روش‌هایی که با توسل به آن‌ها مادر می‌تواند حضانت فرزند را عهده‌دار شود، شرایطی است که مادر بتواند عدم صلاحیت پدر کودک را با توجه به مواردی که در قانون مطرح شده، اثبات کند. در این صورت وی می‌تواند حضانت فرزند را بدون بخشیدن مهریه داشته باشد. از جمله این موارد زمانی است که انحطاط و فساد اخلاقی پدر، در تربیت فرزند تاثیر منفی داشته و موجب سختی و ناراحتی برای فرزند باشد.

شرایط سلب حضانت فرزند از پدر

  1. اعتیاد زیان آور به الکل، مواد مخدر و قمار
  2. اشتهار به فساد اخلاق و فحشا
  3. ابتلا به بیماری‌های روانی با تشخیص پزشکی قانونی
  4. سو استفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضداخلاقی مانند فساد و فحشا، تکدی‌گری و قاچاق
  5. تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف

بنابراین مادر می‌تواند با وقوع و اثبات هر یک از موارد مزبور، بدون اینکه در ازای حضانت فرزند، مهریه خود را ببخشد، حضانت را دریافت کند.

بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند

در بعضی از اوقات، مادر نمی‌تواند در هیچ صورتی موفق به دریافت حضانت فرزند خود شود. در این شرایط ممکن است که با مرد توافق کند که در ازای بخشیدن مهریه خود، حضانت از پدر به او منتقل شود.

با توجه به توافق دو طرف این امر امکان پذیر است و زن و مرد می‌توانند بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند را از طریق دادگاه و یا دفاتر رسمی، ثبت و لازم الاجرا کنند.

امکان رجوع به مهریه بعد از بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند

با بخشیدن مهریه در قبال حضانت فرزند، ممکن است که مادر نتواند یا نخواهد حضانت فرزند با او ادامه یابد و به دلیل عدم توانایی در نگهداری فرزند خود، اقدام به معافیت خود در قبال حضانت فرزند داشته باشد و برای این کار به دادگاه درخواست دهد. البته در صورتی که مادر به هر دلیل از داشتن حضانت فرزند خود پشیمان شود و یا بخواهد به مهریه خود که در ازای حضانت فرزند بخشیده است رجوع کند، از نظر قانونی برای او امکان دریافت مهریه پس از بخشش در قبال حضانت فرزند وجود ندارد. زیرا بخشش مهریه در قبال دریافت حضانت فرزند از پدر و بر طبق خواست و اراده زن بوده و فقط در صورتی قابل رجوع خواهد بود که با رضایت شوهر باشد.

 مطالب بیشتر در مجله حقوقی دلتا....

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰
در دوره‌ های رکود بازار املاک، استفاده از معاوضه املاک، شیوه مناسبی است. معاوضه در لغت به معنی مبادله کردن است، اما در اصطلاح حقوقی معاوضه به عقدی گفته می‌شود که طی آن یکی از طرف های عقد، در ازای مالی، مال دیگری از طرف مقابل می‌گیرد.

معاوضه از روش‌های سنتی و قدیمی معامله است که امروزه نیز متداول است. با اینکه روش‌های خرید و فروش با پیشرفت­‌هایی همراه بوده، اما هنوز هم گاهی به صورت قدیمی یعنی کالا به کالا دادوستد انجام می‌شود. این دسته از معاملات شکل امروزی‌تر به خود گرفته و زیر نظر قانون انجام می‌شوند. در مجله دلتا به بررسی معاوضه و قوانین مربوط به آن پرداخته شده است.

شرایط اساسی صحت معامله

هر نوع معامله‌­ای بر اساس قانون مدنی، در صورتی درست است که شرایط زیر در آن رعایت شده باشد:
۱.طرفین برای انجام معامله قصد و رضایت کامل داشته باشند. مثلا در صورتی که یکی از طرف‌های عقد، مست باشد معامله باطل است.
۲.هر دو از اهلیت برخوردار باشند. به این معنا که ۳‌ مورد بلوغ، عقل و رشد وجود داشته باشد. به عبارت دیگر شخص نابالغ، دیوانه یا دارای سن کمتر از ۱۸ سال صلاحیت امضا عقد هیچ معامله‌ای را ندارد.
۳.موضوع مورد معامله معین باشد. یعنی افراد بدانند چه چیزی را معامله می‌کنند و از مقدار و جنس موضوع مورد معامله آگاه باشند.
۴.هدف اشخاص از معامله مشروع باشد.
در نهایت باید بیان داشت که این شرایط، از شروط معاوضه ملک، محسوب می­‌شوند.

معاوضه ملک چیست؟

در دوره‌های رکود بازار املاک، استفاده از معاوضه املاک، شیوه مناسبی است. معاوضه در لغت به معنی مبادله کردن است، اما در اصطلاح حقوقی معاوضه به عقدی گفته می‌شود که طی آن یکی از طرف های عقد، در ازای مالی، مال دیگری از طرف مقابل می‌گیرد. به عنوان مثال اگر کسی زمین خود را با خانه مبادله کند این کار معاوضه ملک نامیده می‌شود و آن را خرید و فروش نمی‌دانند.

ویژگی های عقد معاوضه

سه مورد در عقد معاوضه وجود دارند که در ادامه هر یک توضیح داده شده است.

۱.معاوضه عقد لازم است؛ به این معنا که برای فسخ معاوضه، اراده و خواست هر دو طرف معامله نیاز است.

۲.معاوضه عقد معوض است؛ یعنی دو موضوع متقابل در عوض یکدیگر مبادله می‌شوند.

۳.معاوضه عقد تملیکی است؛ به این معناست که طرف‌های عقد، هر یک مالی را از دست داده و مالک مال دیگری می‌شوند.

چه اطلاعاتی در قرارداد معاوضه ملک ذکر می‌شود؟

•در قرارداد معاوضه ملک، تاریخ روز عقد قرارداد و مشخصات کامل طرف‌های عقد درج می‌شود.
•در قسمتی تحت عنوان عوضین، مشخصات کامل ملک‌ها از جمله آدرس، متراژ و … مشخص می‌شود.
•توافقات و تعهداتی که طرف‌های قرارداد به هم داده‌اند از جمله زمان تحویل ملک یا تقبل برخی هزینه‌ها و … در قرارداد ذکر می‌شود.
•شیوه‌ها و مراجع مورد نظر برای حل اختلافات احتمالی ناشی از موارد مفاد قرارداد، در قرارداد معاوضه ملک ذکر می‌شود.
•نشانی دقیق طرف‌های معامله از موارد ضروری است و مالکین مکلف‌اند در صورت تغییر آدرس آن را حتما گزارش دهند.
•تعداد نسخ قرارداد نیز در قرارداد ذکر شده و توسط طرف‌های معاوضه به امضا می‌رسد.

نکات حقوقی مهم در معاوضه

۱. اگر ملک دارای وام به طور مثال وام مسکن باشد، ممکن است بانک مالک را برای فروش ملک قبل از به پایان رسیدن دوره وام جریمه کند. البته شرایط در استان‌ها و بانک‌های مختلف متفاوت است. بنابراین بهترین راه این است که مالک ابتدا با مسئولین مالیاتی و مشاور مسکن و امور مالی مشورت کند.
۲. هنگام معاوضه از صحت و درستی هویت شخصی طرف قرارداد اطمینان حاصل شود. به طور مثال مدارک شناسایی وی مشاهده شود.
۳. پروانه پایان ساخت و گواهی شهرداری ملک مورد نظر حتما بررسی شود؛ البته در صورت سند‌ دار بودن ملک، جای نگرانی در این مورد وجود ندارد.
۴. از معامله املاک فاقد سند خود‌داری و عقد قرارداد در بنگاه‌های معاملاتی معتبر انجام شود.

” مطالب پیشنهادی : برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد معامله املاک توصیه می‌شود مطلب چه املاکی قابل فروش است؟ را مطالعه کنید. “

مطالب بیشتر در مجله حقوقی دلتا...

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰
سامانه صیاد (سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی چک) به منظور متمرکز کردن فرآیند صدور دسته چک‎های بانکی از سوی بانک مرکزی به مرحله اجرا درآمده است.
چک صیاد

چک از ابزارهای رایج و متداول در معاملات است که امروزه افراد به جای پول نقد از آن استفاده می‌کنند. اما گاهی افراد برای با مشکل وصول نشدن چک روبه رو می‎شدند و حتی در برخی موارد موفق به دریافت وجه چک از صادر کننده نمی‎شدند و در نتیجه حق و حقوق آن ها از بین می‌رفت. با تصویب قانون صدور چک در سال ۸۲ و تعیین ضمانت کیفری بر چک ‎های بلامحل، در واقع کمی از میزان صدور چک‎ های بلامحل کاسته شد. اما این مشکل در بسیاری از موارد همچنان وجود داشت. در نهایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۷ با ایجاد سامانه ای آنلاین برای استعلام و صدور دسته چک، اقدام به ساماندهی چک کرده است. بر همین اساس سامانه صیاد (سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی چک) به منظور متمرکز کردن فرآیند صدور دسته چک ‎های بانکی از سوی بانک مرکزی به مرحله اجرا درآمده است. در مجله دلتا چک های صیاد و مزایای آن ها نسبت به چک های قدیمی بررسی شده است.

مزایای چک صیاد

در این سامانه امکان استعلام از سوابق صادر کننده چک برای دریافت‌ کننده وجود دارد که مهم ترین مزیت برای کاهش آمار چک‌ های برگشتی خواهد بود. با اجرایی شدن صدور دسته‌ چک‌ های جدید که علاوه بر متحدالشکل بودن، در نحوه صدور نیز از روش یکسانی پیروی می‌کنند، ارتباط متقاضی دسته‌ چک با شعبه به ارتباط متقاضی با سامانه صیاد تغییر می‌کند. بنابراین با کنار رفتن شعبه و عوامل انسانی، فرآیند اعتبارسنجی، صدور و رصد استفاده از چک کاملاً مکانیزه می‌شود و امکان اینکه صدور دسته‌ چک بر اساس روابط شعب و مشتریان شکل بگیرد، دیگر وجود نخواهد داشت. با راه‌ اندازی این سیستم یک‌ پارچه صدور چک، اطلاعات چک به‌ صورت آنلاین در دسترس متقاضیان است که امکان شناسایی و اعتبار سنجی را فراهم می‌کند. مزایای چک صیاد در زیر اشاره شده است.

دسته چک صیاد

  • خدمت غیر حضوری دریافت چک
  • رفع مشکل چک‌ های جعلی و کاهش مخاطرات جعل برگه چک
  • استعلام اعتبار صاحبان حساب و صاحبان امضاء
  • عدم ارائه دسته‌ چک به افراد دارای سوء عملکرد
  • افزایش اعتبار دسته‌ چک با بررسی کامل و دقیق سوابق درخواست‌کننده
  • حذف قدرت شعب در صدور دسته‌چک

تفاوت چک صیاد با چک های قدیمی:

بر خلاف دسته چک ‎‎های معمولی که بانک صادر کننده چک، طرح و شکل و شمایل مخصوص به همان بانک را روی چک ‎ها اعمال می‎کرد، دسته چک صیاد به صورت یکپارچه و با رنگ گلبهی و ابعاد یکسان منتشر شده است.

علاوه بر ویژگی‎ های ظاهری که برای یکسان‎ سازی کلیه چک‎ ها انجا گرفته، سه ویژگی امنیتی در این چک وجود دارد.
۱. سری و سریال­ های چک به صورت برجسته چاپ شده و با لمس انگشت قابل تشخیص است.
۲. ویژگی ‎های امنیتی تصویری به شکل واتر مارک و طرح مخفی که با قرار گرفتن چک در معرض نور مشخص می‎شود.
۳. ویژگی در این چک‎ ها قرار داده شده که اصالت چک را با ابزار‎های خاص می‎توان مورد بررسی قرار داد، که این ابزارها توسط بانکداران و اشخاصی که استفاده مستمر از چک دارند قابل تهیه است.

چک صیاد

شرایط دریافت دسته چک صیادی جدید

فرد متقاضی دریافت دسته‌چک جدید با مراجعه به شعبه، ثبت اولیه درخواست صدور دسته‌چک را انجام می‌دهد و در صورت تأیید از سوی رئیس شعبه، درخواست او به‌منظور استعلام، به سامانه صیاد بانک مرکزی ارسال می‌شود. چنانچه فرد متقاضی دسته‌چک جدید “صیاد” ازنظر بانک مرکزی، واجد شرایط دریافت دسته‌چک باشد، درخواست او از سامانه صیاد به گروه صدور دسته‌چک به‌منظور شخصی‌سازی و چاپ چک ارسال و دسته‌چک جدید صادر خواهد شد.

شرایط تعویض دسته چک صیاد

آنچه بانک مرکزی اعلام کرده سامانه صیاد به صورت ۲۴ ساعته از طریق سامانه پیامکی ۷۰۱۷۰۱ به درخواست‌های استعلامی پاسخ خواهد داد. برای متقاضیان دسته چک صادر می‌شود یکی دیگر از ویژگی‌های صیاد امکان درخواست دسته چک از طریق اینترنت است. لازم به ذکر است صیاد هیچ گونه تغییری در قوانین و مقررات مربوط به چک ایجاد نمی‌کند و در بعد فرآیندی و فنی از طریق اصلاح رویه‌ها را اصلاح می‌کند. ساد ۲۴، سامانه فعال در حوزه اعلام سرقت و استعلام چک‌های بانکی در کشور است که باهدف پیشگیری از جعل و کلاه‌برداری چک‌های سرقتی/مفقودی راه‌اندازی شده است. با ثبت چک‌های سرقتی/مفقودی در این سامانه از نقل‌وانتقال آن‌ها در بازار جلوگیری کنید و یک‌قدم جلوتر از کلاه‌برداران باشید.

” مطالب پیشنهادی : برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دسته چک توصیه می‌شود مطلب چند توصیه مهم برای دارندگان دسته چک را مطالعه کنید. “

مطالب بیشتر در مجله حقوقی دلتا....

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰
هر کس امضای مخصوص به خود را دارد که گاهی برای سوء استفاده مورد جعل دیگران قرار می‌گیرد و این کار جرم خواهد بود. شخصی که از امضا او جعل شده باید در دادگاه این امر را ابتدا ثابت کند.
جعل امضا

جعل امضا یکی از جرایمی است که در صورت اثبات شاکی می‌تواند علیه جعل کننده شکایت کند. در مجله دلتا به بررسی روش های تشخیص جعل امضا پرداخته شده است.

مجازات جعل امضا

هر کس امضای مخصوص به خود را دارد که گاهی برای سوء استفاده مورد جعل دیگران قرار می‌گیرد و این کار جرم خواهد بود. شخصی که امضا او جعل شده باید در دادگاه این امر را ابتدا ثابت کند. باید در نظر داشت که جعل امضای دیگران و هم استفاده از امضا جعل شده مجازات کیفری برای مجرم خواهد داشت.

مجازات جعل امضا

روش های تشخیص جعل امضا

اگر در جعل امضا در سند یا مدرک ، جاعل حرفه ای نباشد، با یک بررسی ساده می‌توان جعل بودن آن را تشخیص داد اما اگر عمل جعل توسط یک فرد حرفه ای در این کار انجام شده باشد ، سه روش برای تشخیص جعل بودن در دادگاه استفاده می‌شود. این روش ها عبارتند از:
۱.روش فیزیکی
۲.شیمیایی
۳.مقایسه ای
اگر شاکی در دادگاه ادعا کند که امضای او جعل شده و مورد انکار متهم قرار گیرد ، اثبات جعل با شاکی خواهد بود که از دادگاه بخواهد مورد جعل را بررسی کند. با صدور قرار رسیدگی توسط دادگاه مراحل رسیدگی به ادعای شاکی آغاز می شود و دادگاه امر تطبیق خط و امضا را به کارشناسان رسمی و یا اداره تشخیص هویت پلیس که مورد تایید دادگاه هستند، ارجاع می‌دهد.
در این مرحله از شاکی خواسته می‌شود تا نمونه دستخط و امضای خود را به کارشناسان تحویل دهد تا با امضای جعلی مورد تطبیق داده شود ، کارشناسان این حوزه از ابزارهای آزمایشگاهی و همچنین تجارب خود در این کار استفاده می‌کنند و از روش هایی مانند مقدار فشاری که بر قلم وارد می‌شود تا امضا صورت گیرد، همچنین جهت حرکت دست یا قلم، نوع مرکب خودکار ، تطبیق شکستگی های خط و تطبیق امضای اصلی با امضایی که ادعا شده جعل است نو یا کهنه بودن قلم استفاده می کنند تا جعل بودن امضا را به اثبات برسانند.
در مواردی که روش های فیزیکی موثر نباشد از روش های شیمیایی و پرتو نور در تشخیص امضا استفاده می‌شود.
در بررسی کارشناسان و نتیجه ای که حاصل شود درصد خطا بسیار کم می‌شود و نتایج حاصله برای دادگاه فرستاده خواهد شد.
اگر نتیجه ای که توسط کارشناسان به دست آمده به جعل بودن امضا منجر شود، دیگر توسط متهم قابل انکار نخواهد بود و متهم به حبس و جریمه مقرر در قانون محکوم خواهد شد.
قانون موارد محکومیت را برای بازدارندگی در وقوع این جرم ها قرار داده است تا کسی نخواهد با جعل امضای دیگری آرامش را از جامعه سلب کند و باعث ایجاد ضرر و زیان مالی به دیگران شود، همچنین اگر با این جعل موجبات از بین بردن اعتبار دیگری را فراهم کنند ، قانون با این افراد برخورد سختی خواهد داشت.

جعل امضای دیگران

مجازات جعل امضا

مجازات جاعل با توجه امضای چه شخصی و روی چه سندی جعل کرده است مشخص می‌شود.
۱.طبق قانون مجازات اسلامی اگر دست خط مقام معظم رهبری و یا روسای سه قوه ( به اعتبار مقام آنان) را جعل کنند به حبس از سه تا ۱۵ سال محکوم خواهند شد.

۲. چنانکه امضا یا مهر معاون اول رئیس جمهور، وزرا، اعضای شورای نگهبان، نمایندگان مجلس قضات، یکی از کارمندان و مسئولین دولتی از حیث مقام رسمی آنان باشد، متناسب با مورد مجازات حبس از یک تا ده سال خواهد داشت.
۳.به موجب ماده ۵۳۶ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ هر کس در اسناد و نوشته‌های غیر رسمی جعل یا تزویر کند یا با علم به جعل و تزویر آنها را مورد استفاده قرار دهد علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس از شش ماه تا دو سال یا تا دوازده میلیون ریال جزای‌ نقدی محکوم خواهد شد.

مطالب بیشتر در مجله حقوقی دلتا...

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰
معامله فضولی به معامله‌ ای گفته می‌شود که در آن، شخصی بدون اینکه مالک مالی باشد یا از طرف صاحب آن مال، اجازه داشته باشد، نسبت به آن مال اقدام حقوقی از جمله فروش، رهن و …. انجام دهد.
معامله فضولی

گاهی افراد بدون کسب اجازه از دیگری اقدام به معامله می‌کنند، و همین امر باعث به وجود آمدن دردسر و مشکلات برای طرف های قرارداد می‌شود. در مجله دلتا به بررسی ابعاد حقوقی معامله فضولی و ابطال این معامله پرداخته شده است.

معامله فضولی چیست؟

معامله فضولی به معامله‌ ای گفته می‌شود که در آن، شخصی بدون اینکه مالک مالی باشد یا از طرف صاحب آن مال، وکالت یا نمایندگی داشته باشد، نسبت به آن مال اقدام حقوقی از جمله فروش، رهن و …. انجام دهد.

ابطال معامله فضولی

در معامله فضولی ۳ شخص دخالت دارند:
• مالک: کسی که مالک اصلی و واقعی مال است و در واقع رضایت این شخص برای انجام معامله ضرورت دارد.
• فضول: کسی است که بدون نمایندگی و رضایت مالک اقدام به انجام معامله می‌کند.
• اصیل: به شخصی گفته می‌شود که با فضول معامله کرده است.
به طور مثال محمد مالک یک خانه است. علی، بدون آنکه وکیل محمد باشد، اقدام به فروش ملک او به جواد می‌کند. در این مثال، محمد مالک، علی فضول و جواد اصیل است. احتمال دارد که شخص فضول، با سوءنیت و به طور عمدی یا حتی بدون سوءنیت مال دیگری را مورد معامله قرار دهد. حتی گاهی شخص به گمان اینکه از طرف صاحب مال، وکالت یا نمایندگی دارد، اقدام به انعقاد معامله می‌کند که در هر حال نیازمند رضایت مالک است و علاوه‌ بر تبعات حقوقی در صورت وجود سوء‌نیت، آثار کیفری هم دارد. بنابراین فرقی نمی‌کند که فضول از روی خیر‌خواهی مبادرت به معامله کرده باشد یا با نیت بد دست به چنین کاری زده باشد. در هر حال معامله فضولی است. اما اگر شخص فضول سوءنیت داشته باشد، می‌توان علیه او شکایت کیفری کرد.

ابطال معامله فضولی

اگر در معامله فضولی مالک قرارداد را تأیید کند، قرارداد معتبر و اگر آن را رد کند، قرارداد باطل است. در دو حالت معامله فضولی باطل می‌شود.
۱. در صورتی که مالک از معامله اطلاع نداشته باشد و پس از آگاهی معامله را قبول نکند و اقدام به رد آن کند، معامله باطل محسوب می‌شود.

۲. در مواردی که شخصی وکالت برای فروش ملک داشته باشد، اما به هر دلیلی وکالت نامه باطل شده است ولی با این حال وکیل اقدام به فروش ملک کرده است. در این فرض نیز وکیل به صورت فضولی، اقدام به انعقاد قرارداد کرده است.

معامله

نحوه تنظیم دادخواست ابطال معامله فضولی

پس از اطلاع مالک از انعقاد چنین قراردادی در مورد ملک خود می‌تواند ابتدا از طریق اظهارنامه رسمی، عدم رضایت خود را نسبت به قرارداد فروش ملک به طرف های قرارداد، اعلام و سپس دادخواست تأیید بطلان معامله به دلیل فضولی بودن را مطرح کند. لازم به ذکر است مالک الزامی ندارد که فوراً معامله را قبول یا رد کند. البته در این صورت اگر خریدار از تأخیر اعلام نظر مالک متضرر شود، می‌تواند معامله را فسخ کند و حق ندارد الزام مالک به تنفیذ یا بطلان را بخواهد. دعوای بطلان معامله ملکی در دادگاه محل وقوع ملک قابل رسیدگی است.

رد ضمنی معامله فضولی

ممکن است مالک معامله فضولی را رد کند در این صورت عقد برای همیشه از بین می‌رود و هیچ گونه آثار حقوقی نخواهد داشت. در واقع هر لفظ یا فعلی که نشان دهنده عدم رضایت مالک باشد، موجب رد معامله فضولی می‌شود. در صورتی که فضول مال مورد معامله را به اصیل تسلیم کرده و مال نزد او موجود باشد مالک خواهد توانست با رد معامله به او مراجعه کرده و عین مال خود را مسترد کند. هر گاه مال مورد معامله نزد اصیل تلف شده باشد مالک بدل مال و تمام منافع مال را از اصیل می‌گیرد خواه اصیل از آن منافع استفاده کرده یا استفاده نکرده باشد.
 
مطالب بیشتر در مجله حقوقی دلتا...

 

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰
در قوانین مربوط به راهنمایی و رانندگی مواردی که منحر به توقیف خودرو می‌شوند به طور دقیق ذکر شده است. در ادامه به توضیح این موارد پرداخته شده است.

گاهی افراد حین رانندگی تخلفاتی انجام می‌دهند که منجر به توقیف خودروی آن ها‌ توسط مأموران راهنمایی و رانندگی می‌شود. در این مطلب در باره اینکه چه تخلفاتی از جانب رانندگان باعث می شود که خودرو ان ها توقیف شود و پی آمد های آن چیست توضیح داده شده است. در مجله دلتا به این سؤالات پاسخ داده شده است.

دلایل توقیف خودرو

در قوانین مربوط به راهنمایی و رانندگی مواردی که منحر به توقیف خودرو می‌شوند به طور دقیق ذکر شده است. در ادامه به توضیح این موارد می‌پردازیم.

تصادفات منجر به جرح یا فوت

در تصادفاتی که باعث صدمه یا فوت شخص می‌شود. همچنین در مواردی که وسیله نقلیه دیگری آسیب ببیند نیز، پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند وسیله نقلیه را توقیف کند.

توقیف خودرو به علت بدهی

در صورتی که بر روی وسیله نقلیه شکایتی اعم از حقوقی یا کیفری باشد با استناد به دستور دادگاه وسیله نقلیه توقیف می‌شود.

نداشتن بیمه نامه شخص ثالث

بر اساس قانون، حرکت وسایل نقلیه موتوری زمینی بدون داشتن بیمه نامه شخص ثالث معتبر، ممنوع است. دارندگان این گونه وسایل نقلیه بیمه‌ نامه مذکور را هنگام رانندگی همراه داشته باشند و در صورت درخواست مأموران راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه ارائه کنند. بنابراین چنانچه وسیله نقلیه فاقد بیمه نامه شخص ثالث معتبر باشد، مأموران موظفند ضمن صدور برگ جریمه، وسیله نقلیه را به نزدیک ‌ترین پارکینگ عمومی یا مکانی مطمئن منتقل کرده و توقیف کنند. برای رفع توقیف، مالک وسیله نقلیه باید بیمه نامه معتبر را به مرجع توقیف کننده ارائه کند.

عدم پرداخت جریمه یکی از دلایل توقیف خودرو

در صورتی که جریمه یک میلیون تومان با بیش از آن باشد و مالک خودرو تا پایان مهلت یک ماهه پس از ابلاغ جریمه را پرداخت نکند، همین امر می‌تواند یکی دیگر از دلایل توقیف باشد.
البته لازم به ذکر است که طبق قانون مالک می‌تواند در مهلت یک ماهه به جریمه مذکور اعتراض کند. در صورت اعتراض، واحد مزبور موظف است در خصوص این موارد ظرف یک هفته تعیین تکلیف کند.

ارتکاب همزمان دو تخلف با وسیله نقلیه

ارتکاب همزمان دو تخلف با وسایل نقلیه موتوری موجب توقیف می‌شود. این موارد در زیر اشاره شده است.
۱. هرگونه حرکات نمایشی مانند دور زدن در جا
۲. تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت)
۳. سبقت غیر مجاز در راه‌های دو طرفه
۴. عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی
۵. حرکت به طور مارپیچ
۶. انحراف به چپ
۷. توقف در محل پارک ممنوع (به شرط عدم حضور راننده) شایان ذکر است در این مورد حتی اگر خودرو سوار بر جرثقیل باشد و راننده یا مالک به محل برسد و تقاضای تحویل خودرو را کند، مامور مکلف است خودرو را تحویل دهد و اعمال جریمه نقدی کند.
۸. توقف داخل پیاده رو (به شرط عدم حضور راننده)
۶. مستی یا استفاده از مواد مخدر و روان گردان
در مواردی که مدارک و شواهد حاکی از حالت مستی یا استفاده راننده از مواد مخدر و روان گردان باشد، مأموران با استفاده از تجهیزات لازم نسبت به تشخیص این حالت اقدام و در صورت اثبات حالت مستی و بی‌ ارادگی حاصل از مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر و روان گردان از رانندگی فرد مورد نظر جلوگیری و ضمن صدور قبض جریمه به مبلغ دو میلیون ریال و ضبط گواهینامه به مدت شش ماه توسط نیروی انتظامی جهت اقدام قانونی به مرجع صالح قضایی معرفی می‌شود.

استفاده از پلاک غیر مجاز

بر اساس آیین نامه راهنمایی و رانندگی مصوب ۱۳۸۴، هر وسیله نقلیه موتوری و غیر موتوری و یدک متصل که در راه‌ها حرکت می‌کند و همچنین وسایل نقلیه موتوری ویژه کشاورزی، صنعتی و عمرانی باید دارای شماره باشند. رانندگی با وسایل نقلیه ‌ای که شماره یا پلاک نداشته یا دارای شماره یا پلاک غیر مجاز باشند، ممنوع است، مگر این که پیش‌تر مجوز حرکت از راهنمایی و رانندگی دریافت کرده و همراه داشته باشند. مأموران راهنمایی و رانندگی و پلیس راه از حرکت و تردد خودروهای متخلف فاقد پلاک تا زمانی که شماره‌ گذاری انجام شود، جلوگیری به عمل خواهند آورد. در این شرایط، ترخیص خودرو منوط به تعویض پلاک است و راننده باید مدارک معتبر و تعهد نامه ‌ای مبنی بر تعویض پلاک ظرف مدت حداکثر پنج روز ارائه بدهد.

رانندگی با وسیله نقلیه فاقد مدارک

رانندگان موظفند هنگام رانندگی گواهینامه، کارت خودرو و بیمه ‌نامه معتبر شخص ثالث و برای خودروهایی که بیش از پنج سال از تولید آن ها می‌گذرد برگه معاینه فنی را همراه داشته باشند. لازم به ذکر است مأموران در صورتی مدارک رانندگان را مطالبه می‌کنند که شاهد تخلف از سوی راننده بوده یا تحت تعقیب قضایی یا انتظامی باشند. در صورتی که هیچ یک از مدارک فوق به همراه راننده نباشد مأموران می‌توانند تا زمان ارائه مدرک، خودرو را متوقف کنند و در صورتی که یکی از مدارک فوق یا شناسنامه یا کارت شناسایی معتبر همراه راننده باشد، مأموران موظفند با دریافت مدرک مذکور و ارائه رسید بدون توقف وسیله نقلیه،‌ راننده را ملزم به ارائه سایر مدارک کنند و مدرک اخذ شده از راننده را به وی بازگردانند.

رانندگی بدون داشتن گواهینامه

بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹، در صورتی که راننده، بدون داشتن گواهینامه رانندگی کند وسیله نقلیه متوقف و راننده به مرجع قضایی معرفی می‌شود.

مطالب بیشتر در مجله حقوقی دلتا....

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰
در زمان خرید و فروش املاک ورثه ای لازم است به نکاتی از جمله وصیت نامه و احراز و شناسایی مالکیت توجه کرد.
ملک ورثه ای

ملک ورثه ای ، ملکی است که با فوت مالک، به وراث وی می‌رسد. معامله این املاک قواعد و مراحل خاص خود را دارد. برای آگاهی از نکات مهم درباره مراحل فروش املاک ورثه ای با مجله دلتا همراه باشید.

مراحل فروش ملک ورثه ای

در زمان خرید و فروش ملک ورثه ای لازم است به نکات زیر توجه کرد. در ادامه هر یک توضیح داده شده است.

• احراز و شناسایی مالکیت
• کلیه وراث مبایعه نامه را امضاء کنند.
• اموال صغیر در دست ورثه صغیر است. ( به شخصی که کمتر از ۱۵ سال داشته باشد صغیر گفته می‌شود.)
• وصیت نامه

۱. احراز مالکیت

در زمان خرید ملک ورثه ای مهم‌ترین موضوع احراز مالکیت وراث است. به این معنا که چنانچه ملک مورد معامله از جمله املاک موروثی باشد، باید حتماً سند مالکیت به نام متوفی باشد، در چنین شرایطی گواهی انحصار وراثت مهم‌ترین مدرکی است که می‌توان به وسیله آن احراز مالکیت کرد. این گواهی از سوی شورای حل اختلاف صادر و در آن نام ورثه و میزان ارث هر یک ذکر می‌شود. بنابراین خریدار باید در زمان خرید ملک ورثه ای علاوه بر مشاهده گواهی انحصار وراثت و شناسنامه متوفی، بررسی کند که آیا وراث دیگری هم وجود دارند یا خیر.

” مطالب پیشنهادی : برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گواهی انحصار وراثت مقاله انحصار وراثت ؛ بایدها و نبایدها را مطالعه کنید.”

املاک ورثه ای

۲. وراث باید مبایعه نامه را امضاء کنند

چنانچه وراث متعددی وجود داشته باشد، تمامی آن‌ ها باید مبایعه نامه را امضاء کنند یا اینکه وکیلی به نیابت از آن‌ ها در هنگام معامله حضور داشته باشد و مبایعه نامه را امضاء کند. در صورتی که برخی از آن ها سهم خود را بفروشند، اما یک یا چند نفر دیگر از وراث مبایعه نامه ملک را امضاء نکرده و حاضر به فروختن ملک نشوند، خریدار فقط از طریق دادخواست به دادگاه می‌تواند سایر ورثه را وادار به فروش کند. زیرا آن وراثی که مبایعه نامه ملک را امضاء کرده‌ اند، فقط نسبت به سهم خود حق فروش دارند.

۳. اموال صغیر در دست ورثه صغیر است

در مواردی که بین وراث فرد صغیر هم وجود داشته باشد، طبق قانون تصرف در اموال او ممنوع و معامله توسط قیم وی انجام می‌شود. چنانچه قیم بخواهد اموال صغیر را به فروش برساند لازم است این امر را به اداره سرپرستی قوه قضاییه اعلام کند. سپس دادستان، صلاح و منفعت طفل صغیر را بررسی کرده و در صورت صلاحیت، اجازه فروش ملک را به قیم می‌دهد.

۴. وصیت نامه

وصیت نامه به صورت عادی یا رسمی است. همه افراد می‌توانند تا یک سوم اموالشان را وصیت کنند. افراد در زمان خرید و فروش ملک ورثه ای بهتر است که احتمال وجود وصیت نامه را به طور کامل بررسی کنند.

مدارک لازم برای خرید ملک ورثه ای

شماره و مشخصات و همچنین مرجع صدور همه مدارک و مستندات به وسیله وراث اعم از:
• سند مالکیت ملک
• شماره سریال
• گواهی انحصار وراثت
• گواهی مالیات بر ارث
• وصیت نامه
• وکالت نامه
• پایان کار شهرداری
• در صورت وجود ورثه زیر سن قانونی، وجود قیم نامه الزامی است.

توجه به این نکته لازم است که فروش سهم الارث بقیه وراث بدون اجازه آن‌ ها، انتقال مال غیر به حساب آمده و این انتقال باطل است.

خرید و فروش ملک ورثه ای

قوانین مزایده ملک ورثه ای

در رابطه با مزایده ملک ورثه ای چند نکته وجود دارد که در زیر اشاره شده است.
• مزایده به معنای فروش چیزی به بیشترین قیمت پیشنهادی است. پیش از اجرای مزایده، ملک به‌ وسیله کارشناس دادگستری ارزیابی شده و سپس مبلغ تعیین شده، به عنوان مبلغ ابتدایی مشخص می‌شود.
• در مزایده فروش، به غیر از هزینه آگهی، هزینه دیگری برای وراث وجود ندارد.
• در صورتیکه یکی از وراث بخواهد ملک ورثه ای مزایده شده را از بقیه وراث بخرد، این کار فقط با داشتن مجوز دادگاه امکان‌پذیر است.
• برنده مزایده فردی است که بیشترین قیمت را پیشنهاد داده است و در این مورد هیچ استثنایی وجود ندارد.

” مطالب پیشنهادی : برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زمین ورثه ای مقاله چگونه برای زمین ورثه ای سند بگیریم؟ را مطالعه کنید.”

مطالب بیشتر در مجله حقوقی دلتا...

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰
بعد از فوت مالک مستاجر می‌تواند تا مدت زمانی که در قرارداد مشخص شده، از ملک مورد نظر بهره‌ برداری و یا در آن سکونت داشته باشد. اما در این مورد دو استثنا وجود دارد.
فوت موجر

اجاره ملک از رایج‌ترین قراردادهایی است که بین افراد برقرار می‌شود و قوانین و مقررات خاص خود را دارد. یکی از مواردی که ممکن است این قرارداد را تحت تاثیر قرار دهد فوت صاحب خانه است. گاهی این موضوع ممکن است برای مستاجران دغدغه بزرگی به حساب آید، به همین دلیل در مجله دلتا به بررسی شرایط و ضوابط قراداد اجاره پس از فوت موجر پرداخته شده است.

تکلیف مستاجر پس از فوت موجر

بر اساس قانون، اگر موجر فوت کند مستاجر می‌تواند تا مدت زمانی که در قرارداد مشخص شده، از ملک موردنظر بهره‌ برداری و یا در آن سکونت داشته باشد. بنابراین ورثه مالک نمی‌توانند مستاجر را مجبور به تخلیه ملک قبل از مدت معلوم و درج ‌شده در قرارداد اجاره کنند. اما در دو مورد استثنا وجود دارد:

۱. شرط مباشرت در اجاره

۲. عقد قرارداد مطابق با عمر مالک

قرارداد اجاره

بنابراین طبق قانون مدنی، عقد اجاره به دلیل فوت موجر یا مستأجر باطل نمی‌شود، اما اگر موجر فقط تا زمان حیات خود، مالک منافع ملک استیجاری باشد، اجاره با فوت موجر باطل می‌شود و اگرمشروط به مباشرت مستاجر شده باشد با فوت مستاجر باطل می‌شود.»

طبق قانون، قرارداد اجاره در صورت فوت موجر باطل می‌شود؛ به معنای دیگر قرارداد اجاره تا زمان حیات مالک معتبر است.

” مطالب پیشنهادی : برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قرارداد اجاره می‌توانید مقاله اجاره نامه و موارد حائز اهمیت حقوقی را مطالعه کنید.”

شرط مباشرت مستاجر چیست ؟

اگر در قرارداد، قید شده باشد که فقط مستاجر می‌تواند از ملک بهره‌ برداری کند، در این صورت هیچ‌ کس حتی ورثه مستاجر نیز نمی‌تواند وارد ملک او شود و از آن بهره‌ برداری کند. در این صورت قرارداد اجاره ملک در صورت پایان قرارداد یا فوت مستاجر لغو می‌شود. به این امر شرط مباشرت در اجاره گفته می‌شود.

اگر مستاجر فوت کند …

اگر مستاجر قبل از اتمام قرارداد فوت کند، بر اساس قانون روابط موجر و مستاجر، باید ورثه در فسخ قرارداد اجاره اتفاق نظر داشته باشند. بنابراین اگر یکی از وراث راضی به لغو قرارداد اجاره نباشد، آن قرارداد تا زمان درج شده در قرارداد به‌ حکم خود باقی است. به عبارت دیگر، برای فسخ قرارداد باید تمام وراث با یکدیگر درخواست فسخ اجاره ارائه بدهند.

اجاره ملک

پرداخت اجاره بعد از فوت موجر

در خصوص پرداخت اجاره‌ بها بعد از فوت مالک برای مستاجران دو راهکار وجود دارد.

۱. مستاجر می‌تواند برای اعلام شماره‌ حساب، اظهارنامه‌ای مبنی بر پرداخت اجاره‌ بها به وراث موجر ارسال کند.

۲. اجاره ماهانه را به صندوق دادگستری واریز و در انتهای مدت قرارداد اجاره ودیعه را از وراث متوفی مطالبه کند.

شایان ذکر است در صورت عدم همکاری وراث مستاجر می‌تواند در مراجع قضایی، دادخواست مطالبه ودیعه به طرفیت وراث متوفی، طبق قرارداد اجاره تنظیم کند.

دریافت ودیعه بعد از مرگ موجر

یکی از دغدغه‌های مستاجران دریافت مبلغ ودیعه در صورت فوت مالک است. طبق قانون مدنی، ودیعه‌ ای که مستاجر به موجر یعنی متوفی پرداخت کرده است، جزء بدهی‌ های متوفی بوده و تا زمانی که ودیعه مستاجر بازگردانده نشود، مستاجر ملزم به تخلیه نخواهد شد.

” مطالب پیشنهادی : توصیه می‌شود مستاجران عزیز برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قانون اجاره ملک می‌توانند مقاله آنچه مستاجران هنگام قرارداد اجاره باید بدانند را مطالعه کنند.”

مطالب بیشتر در مجله حقوقی دلتا...

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰
پشت نویسی یا ظهرنویسی چک، نوشتن عباراتی در پشت چک است که به منظور انتقال، ضمانت یا وکالت انجام می‌شود.
پشت نویسی چک

پشت نویسی چک یکی از مواردی است که قوانین و ضوابط خاص خود را دارد و باید در هنگام پشت نویسی چک آن ضوابط رعایت شود، در صورتی که برخی افراد اطلاعات اندکی درباره آن دارند. در مجله دلتا در مورد پشت نویسی یا ظهر نویسی چک، مسئولیت‌ها و ابعاد مختلف حقوقی آن بررسی شده است.

پشت نویسی چک

پشت نویسی یا ظهرنویسی چک، نوشتن عبارت یا عباراتی در پشت چک است که به منظور انتقال، ضمانت یا وکالت انجام می‌شود. باید در نظر داشت که نمی‌توان علیه فرد پشت نویس شکایت کیفری کرد و حکم جلب گرفت. در این گونه موارد باید به صورت حقوقی اقدام به طرح دعوی کرد.

موارد پشت نویسی چک

۱. انتقال چک

نحوه پشت نویسی چک برای وصول به این صورت است که دارنده چک با درج امضا در پشت چک، آن را به شخص دیگری واگذار می‌کند. اگر مبلغ مندرج در چک در زمان مقرر توسط صادر کننده تامین نشود، بانک پرداخت کننده چک، گواهینامه‌ای مبنی بر عدم پرداخت وجه چک، صادر می‌کند.

۲. ضمانت صادرکننده و یا پشت نویسی قبل

در این نوع از پشت نویسی، شخصی ‌به عنوان ضامن و با هدف افزایش اعتبار چک نزد دارنده آن، پشت چک را امضا می‌کند. در اغلب این موارد، این نوع از ظهر نویسی به منظور ضمانت از صادر کننده و یا پشت نویسی قبلی صورت می‌پذیرد.

چک

پشت نویس چه مسئولیت‌هایی دارد؟

در مواردی که این امر به منظور انتقال چک انجام شود، دارنده چک می‌تواند در صورتی که از زمان صدور گواهینامه عدم پرداخت وجه چک، بیش از ۱۵ روز نگذشته باشد، به پشت نویس چک مراجعه و وجه مندرج در چک را از وی مطالبه کند. البته دارنده چک می‌تواند برای وصول به صادر کننده و یا شخص پشت نویس مراجعه کند. بر طبق قانون پس از اتمام مدت ۱۵ روزه از زمان صدور گواهی عدم پرداخت، پشت نویس هیچ گونه مسئولیتی در برابر دارنده چک ندارد و دارنده فقط می‌تواند مبلغ مورد نظر را از صادر کننده مطالبه کند.
شایان ذکر است در شرایطی که ظهر نویسی چک با هدف ضمانت از صادر کننده صورت بگیرد، چنانچه دارنده چک برای وصول به بانک مراجعه کند و چک به دلیل عدم موجودی برگشت بخورد و سند مربوطه چک برگشتی تلقی شود، صادر کننده و ضمانت کننده مسئول پرداخت مبلغ مندرج در چک است. در این حالت محدودیت زمانی برای وصول در نظر گرفته نشده است. بنابراین دارنده چک می‌تواند در هر زمانی برای وصول مبلغ به صادر کننده و یا ضامن مراجعه کند. باید در نظر داشت که ظهر نویسی چک به منظور ضمانت مسئولیت بیشتری نسبت به پشت نویسی به منظور انتقال دارد.

ظهر نویسی چک

چگونگی تشخیص هدف از پشت نویسی چک

۱. در مواردی که نوشتن پشت چکبه منظور انتقال صورت بگیرد، فقط شخصی می‌تواند پشت نویس انتقال دهنده باشد که در زمان امضا، دارنده چک به حساب آید. پس در صورتی که پشت چک به غیر از دارنده آن، توسط شخص دیگری امضا شده باشد، انتقال دهنده نیست و ضامن به حساب می‌آید.
۲. در صورتی که امضا کننده قصد خود را در زمان امضا، در پشت چک درج کند، اراده امضا کننده به عنوان معیار تشخیص در نظر گرفته می‌شود. یعنی اگر امضا کننده در پشت نویس اعلام کند که این کار با هدف انتقال صورت گرفته است، ملاک همان عبارت خواهد بود.
۳. در صورتی که امضا کننده قصد خود از امضا را بیان نکرده باشد و بنا بر دلایلی مشخص شود که امضا کننده همان دارنده چک بوده است و سند مورد نظر در وجه حامل باشد، امضای وی با هدف انتقال در نظر گرفته می‌شود. ولی اگر در زمان امضا به عنوان شخص ثالث باشد و دارنده چک به حساب نیاید، به عنوان ضامن شناخته می‌شود.

” مطالب پیشنهادی : برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چک می‌توانید مقاله چند توصیه مهم برای دارندگان دسته چک را مطالعه کنید.”

مطالب بیشتر در مجله حقوقی دلتا...

  • مجله دلتا