deltalaw

مجله دلتا ( همه چیز در مورد همه چیز )

deltalaw

مجله دلتا ( همه چیز در مورد همه چیز )

مجله دلتا-گردشگری -نکات حقوقی-سلامتی-دکوراسیون-جاهای زیبای دیدنی - خبر و گزارش -املاک دلتا - کاربردی ترین مسائل حقوقی

۶۳ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ضامن شدن جزء مواردی است که مسئولیت زیادی برای فرد ضامن در پی خواهد داشت.

ضامن وام

از آنجا که ضامن شدن مسئولیت زیادی برای فرد در پی دارد؛ در بخشی از قانون مدنی ایران به صورت سرفصلی مجزا به این موضوع پرداخته شده است. با توجه به اینکه در بسیاری از موارد افراد ممکن است برای اموری چون دریافت وام از بانک یا استخدام و… نیاز به ضامن داشته باشند، لازم است که اشخاصی که قصد دارند به عنوان ضامن معرفی شوند، نکاتی را مورد توجه قرار دهند تا بعد از امضاء ضمانت نامه دچار اختلاف و مشکلات حقوقی نشوند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی ضمانت و ضامن شدن می‌پردازیم.

اطلاع از مقدار بدهی

فرد ضامن وام با حسن نیت و اطلاع از شرایط بدهکار تعهدی را قبول می‌کند، اما با توجه به اوضاع پرتلاطم امروزی بهتر است ضامن از مقدار تعهد و شرایط پرداخت دین بطور کامل مطلع باشد و سپس ضمانت را بپذیرد.

کسب اجازه از بدهکار در ضامن شدن

یکی از حقوق ضامن این است که می‌‎تواند دادخواستی علیه بدهکار بدهد و پولی را که به طلبکار و یا به بانک می‌دهد بعدها از بدهکار و یا کسی که از او ضمانت شده پس بگیرد. اما اگر بدهکار از ضمانت ضامن به نفع وی اطلاع نداشته باشد، این امر میسر نیست.

 از آنجا که قرارداد ضمانت بین دو نفر یعنی ضامن و فردی که از او ضمانت کرده، انجام می‌شود و به اراده و اجازه بدهکار برای انعقاد قرارداد نیاز ندارد، در صورتی که بدهکار از ضمانت اطلاع نداشته باشد، ضامن نمی‎‌تواند علیه او دادخواست بدهد.

ضامن وام

 

آیا اراده بدهکار شرط است؟

بسیار دیده شده که افراد به سبب دوستی، ضمانتی را از روی خیرخواهی قبول می‎‌کنند. در این مورد، ضامن نمی‎‌تواند ادعا کند که چون از روی لطف این کار را انجام داده است، پس مسئولیت ندارد. زیرا در صورتی که بدهکار بدهی را پرداخت نکند، در واقع ضامن باید بدهی او را بپردازد؛ چون با اطلاع و آگاهی به این موضوع ضامن شده و تعهد داده است که اگر بدهکار، بدهی را ندهد، آن را پرداخت خواهد کرد.

 اشخاصی که ضامن دیگران می‎‌شوند و نیت خیر دارند باید آگاه باشند که در ضمانتشان حتما باید اجازه بدهکار را بگیرند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر انواع ضمانت‌های بانکی را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

عواقب عدم تمکین زن

قانون مدنی، زن را موظف به اطاعت از شوهر چه در امور جاری زندگی و چه در مسائل زناشویی نموده و در مقابل این تمکین، وی را مستحق دریافت نفقه دانسته است.

مجازات عدم تمکین

هنگامی که زن و مرد با هم عقد ازدواج می‌بندند، بر اساس شرع و قانون بایستی تکالیفی را در برابر یکدیگر انجام دهند. به عنوان مثال زن از حق نفقه برخوردار است و در عین حال بایستی تمکین نماید. تمکین، به معنای پذیرش شوهر در امور کلی زندگی خانوادگی و روابط زناشویی است. گاهی ممکن است که به دلیل اختلافات میان زن و مرد، زن حاضر به تمکین در برابر شوهر خود نشود. به دنبال این موضوع، این سوال مطرح می شود که مجازات عدم تمکین چیست؟ در مجله دلتا به آثار حقوقی عدم تمکین خواهیم پرداخت.

تمکین از نظر لغوی به معنای اطاعت کردن است. و طبق قانون به دو دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از :

تمکین عام

  •  خوش رفتاری یا حسن معاشرت زن با شوهر و پذیرفتن خواسته‌‌های مشروع همسر است. البته شایان ذکر است که مرد نیز موظف به رعایت تمکین است و بایستی نسبت به خواسته‌‌های مشروع همسر پاسخ مثبت بدهد.
  • بنابراین اگر مردی از همسر خود توقعات نامشروع یا نامتعارفی داشته باشد، زن مکلف به اطاعت از او نیست. به عنوان مثال اگر مردی بر خلاف عرف از خروج همسر خود از منزل و بازدید خویشان و دوستان جلوگیری کند، زن مکلف به رعایت آن نیست.

تمکین خاص

  • رابطه‌ خاص زوجیت و روابط جنسی زناشویی است. در مقابل تمکین، مساله عدم تمکین یا نشوز مطرح می‌‎شود که به معنی نافرمانی یکی از زوج ها نسبت به دیگری است.
  • بنابراین نشوز نمی‌تواند صرفا مختص زن باشد. نافرمانی شوهر و عدم ایفای مقتضیات و ملزومات زندگی مشترک نشوز نام دارد. ولی در عرف و حقوق امروز، واژه‌ نشوز را بیشتر در مورد زن به کار برده‌‌اند. بطور مثال مردی که نفقه‌ همسر را نمی‌پردازد یا با همسر خود حسن معاشرت ندارد ناشز است.شرایط اجازه عدم تمکین زن

شرایط اجازه عدم تمکین زن

  • در صورت قرار داشتن زن در عادت ماهیانه و بیمار بودن وی بطوری که پزشک رابطه جنسی را منع کرده باشد.
  • مطابق  ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی اگر حق تعیین منزل به زن داده شده باشد، زن می تواند از زندگی کردن در منزل مرد خودداری و مرد باید در منزل مورد تایید زن، زندگی کند.
  • چنانچه مرد منزل مستقل و مناسبی در شأن زن تهیه نکرده باشد، زن می‌تواند از رفتن به منزل شوهر خودداری کند.
  • اگر زندگی در منزل با شوهر موجب ترس از ضرر و زیان بدنی، مالی و یا شرافتی برای زن باشد، وی می‌تواند منزل را ترک و تا زمانی که همسر او صلاحیت لازم را پیدا نکرده، از بازگشت به منزل خودداری کند و در این شرایط نیز به زن نفقه تعلق می‌گیرد.
  • چنانچه بعد از جاری شدن صیغه عقد، مرد به بیماری مقاربتی مبتلا شده بطوری که رابطه جنسی موجب سرایت بیماری به زن شود، زن می‌تواند از این رابطه خودداری کرده، در حالی که حق پرداخت نفقه وی محفوظ خواهد بود.

مجازات عدم تمکین زن

در قانون برای عدم تمکین از سوی زن مجازات در نظر گرفته نشده است. در واقع در صورت عدم تمکین، دادگاه اقدام به صدور رای الزام به تمکین می‌کند که طبق آن زن موظف است از همسر خود تمکین کند و در صورتی که زن تغییر رویه ندهد، آثار حقوقی و حکم عدم تمکین برای وی به همراه خواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با دانستنی‌های حقوقی بیشتر حقوق زن در طلاق توافقی به چه صورت است؟  را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

سفته سندی است که به سبب آن امضا کننده متعهد می‌شود تا در موعد مقرر یا عندالمطالبه، مبلغی را در وجه حامل یا یک فرد معین بپردازد.

اجرا گذاشتن سفته

سفته به عنوان یک وسیله اعتباری نقش مهمی در تامین کوتاه‌مدت منابع سرمایه گذاری ایفا می‌کند و بخصوص شرکت‌ های بزرگ با کمک آن مشکلات مالی جاری خود را نزد بانک ها مرتفع می‌سازند، اما استفاده از سفته و ناآگاهی از قانون سفته، برای مردم مشکلاتی ایجاد می‌کند. در مجله دلتا به بررسی ابعاد حقوقی و چگونگی به اجرا گذاشتن سفته می‌پردازیم.

سفته سندی است که به موجب آن امضاء کننده متعهد می‌شود تا در موعد مقرر یا عندالمطالبه، مبلغی را در وجه حامل یا یک فرد معین یا به حواله کرد او بپردازد. سفته علاوه بر امضا یا مهر متعهد، باید حاوی مبلغ تعهد شده، نام گیرنده وجه و تاریخ نیز باشد.

برخی از مواردی که از سفته استفاده می‌شود عبارتند از:

  • به عنوان وسیله پرداخت در معاملات غیرنقدی و این امر در معاملات کالا‌های مصرفی بسیار رایج است.
  • بانک‌‌ها و موسسات اعتباری نیز از این اسناد برای اعطای وام و تقسیط بازپرداخت آن استفاده می‌کنند و در مقابل پرداخت وام به مشتری، از او سفته مطالبه می‌کنند.
  • در قرارداد‌هایی که شرکت‌ها و موسسات اداری با پیمان‌کاران منعقد می‌کنند، سفته ابزاری ارزان و مطمئن برای تضمین اجرای تعهدات است.

سفته

نحوه تکمیل سفته

طبق قانون تجارت، سفته علاوه بر مهر یا امضاء، باید دارای تاریخ باشد و همچنین درج مبلغی که باید پرداخت شود، با تمام حروف؛ ضروری است.

در ضمن درج نام و نام‌خانوادگی گیرنده وجه، تاریخ پرداخت وجه، نوشتن نام خانوادگی صادرکننده، اقامتگاه وی و محل پرداخت سفته نیز ضروری است. شایان ذکر است در صورتی که سفته برای شخص معینی صادر شود، باید نام و نام خانوادگی او در سفته آورده شود، در غیر این صورت به جای نام او نوشته می‌شود در «وجه حامل».

در صورتی که نام‌خانوادگی یک شخص معین در سفته نوشته شود، به عنوان طلبکار شناخته شده و در غیر‌این‌صورت هر کسی که سفته را در اختیار داشته باشد، طلبکار محسوب می‌شود و می‌تواند در سررسید سفته، مبلغ آن را درخواست کند. اگر سررسید ذکر نشود، سفته عندالمطالبه محسوب می‌شود به این معنا که صادرکننده باید به محض مطالبه، مبلغ آن را پرداخت کند.

در مواردی که مندرجات قانونی در سفته ذکر نشود یا ناقص و فاقد شرایط اساسی مذکور در قانون تجارت باشد، سند تجاری محسوب نمی‌شود و اعتبار قانونی لازم را ندارد.

سفته بدون نام

سفته بدون نام، نوعی دیگر از نحوه تنظیم سفته است. در این حالت، در تنظیم سند این امکان وجود دارد که بدهکار، سفته ‌ای را که صادر می‌کند، بدون ذکر نام طلبکار به وی بدهد که در این صورت فرد می‌تواند خود در زمان سررسید اقدام یا به شخص دیگری حواله کند. منظور از عبارت حواله کرد در سفته به این معنی است که به شخص دارنده این اختیار را می‌دهد که بتواند سفته را به دیگری منتقل کند، ولی اگر حواله کرد، خط خورده شود، دارنده سفته نمی‌تواند آن را به دیگری انتقال دهد و فقط باید خود، برای دریافت وجه آن اقدام  و یا از طریق پشت‌نویسی آن را به شخص دیگری واگذار کند.

نحوه پشت نویسی سفته

پشت نویسی سفته مانند چک برای انتقال سفته به شخص دیگر یا دریافت وجه آن است. اگر پشت نویسی برای انتقال باشد، دارنده جدید سفته از کلیه حقوق و مزایایی بهره‌مند می‌شود که به سفته تعلق دارد.

شایان ذکر است که انتقال سفته با امضای دارنده آن صورت می‌گیرد. همچنین دارنده سفته می‌تواند برای وصول وجه آن به دیگری وکالت دهد که در این صورت باید عبارت « وکالت برای وصول» قید شود.

واخواست سفته

سقف سفته

هر برگ سفته، سقف خاصی برای تعهد کردن دارد. به طور مثال اگر روی سفته‌ درج شده باشد «بیست میلیون ریال» یعنی آن سفته حداکثر برای تعهد دو میلیون تومان دارای اعتبار است و با آن نمی‌توان به پرداخت بیش از دو میلیون تومان تعهد کرد.

واخواست سفته چیست؟

اگر متعهد سفته در موعد سررسید از پرداخت مبلغ مندرج در آن خودداری کند، دارنده سفته مکلف است به موجب نوشته‌ای که واخواست یا اعتراض عدم تادیه گفته می‌شود، ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ وعده سفته اعتراض خود را اعلام کند.

دارنده سفته باید برای واخواست به دادگاه مراجعه و نسبت به تنظیم و ارسال آن برای صادرکننده سفته اقدام کند و طبق قانون تجارت از تاریخ واخواست، ظرف مدت یک سال برای کسی که سفته را در ایران صادر کرده و مدت ۲ سال برای کسانی که سفته را در خارج از ایران صادر کرده‌اند، می‌تواند اقامه دعوی کند.

در صورتی که دارنده سفته به تکالیف قانونی خود عمل نکند، حق اقامه دعوی علیه پشت نویس و ضامن پشت نویس را ندارد و از امتیازات اسناد تجاری بهره‌مند نمی‌شود.

اجراء گذاشتن سفته

برای وصول وجه سفته از ۲ طریق می‌توان اقدام کرد:
۱. از طریق اجرای اسناد رسمی: در صورتی که دارنده به وظایف قانونی خود عمل کرده باشد، می‌تواند علیه صادرکننده، پشت‌نویس و ضامن، به اجرای اسناد رسمی واقع در اداره ثبت مراجعه و توقیف اموال اشخاص مذکور و وصول طلب خود را درخواست کند.
۲. از طریق مراجع قضایی دادگستری: در خصوص اجرائ گذاشتن سفته باید در نظر داشت که دارنده سفته با تقدیم دادخواست حقوقی علیه یک یا تمام مسوولان سند تجاری اقامه دعوی می‌کند و در صورتی که به محکومیت قطعی صادرکننده منجر شود و اموالی از محکوم تحصیل نشود، می‌تواند به استناد قانون نحوه اجرای محکومیت‌‌های مالی، بازداشت شخص محکوم را تقاضا کند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با قوانین مربوط به انسداد حساب بانکی  “مسدود کردن حساب بانکی بدهکاران قانونی است؟” را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

طبقه بر شارژ ماهانه آسانسور تاثیری ندارد، مگر اینکه با تصمیم‌گیری اعضای ساختمان بصورت قراردادی، درصدی از آن کم شود.

افزایش جمعیت در دهه گذشته در کنار مهاجرت به شهرهای بزرگ بر زندگی انسان در این شهرها تاثیر بسیاری گذاشته است. زندگی از خانه‌های حیاط‌دار و ساختمان‌های یک یا حداکثر دو طبقه به برج‌های سربه‌فلک‌ کشیده تغییر کرده‌است. از مهم‌ترین لوازمی که زندگی در این ساختمان‌ها را میسر می‌کند آسانسور است، که گاهی سبب اختلافاتی بین اهالی ساختمان می‌شود. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی قوانین مربوط به آسانسور در آپارتمان‌ها می‌پردازیم.

اختلافات مربوط به آسانسور شامل چه مواردی می‌شود؟

  • اجازه نصب آسانسور
  • پرداخت هزینه‌های نصب و تعمیر آسانسور
  • پرداخت هزینه سرویس و نگهداری آسانسور
  • مقررات و آداب استفاده از آسانسور

هزینه نصب آسانسور با چه طبقاتی است؟

قوانین نظام مهندسی، سازندگان را موظف می‌کند که برای ساختمان‌های بیش از ۴ طبقه آسانسور نصب کنند. در آپارتمان‌های کمتر از ۴ طبقه الزامی وجود ندارد مگر اینکه خود ساکنان و اهالی آپارتمان تصمیم به این کار داشته باشند و توافق کنند.

بنا به قانون تملک آپارتمان‌ها، اگر در ساختمان سه‌طبقه یا چهارطبقه، مالکین طبقات بالا قصد نصب آسانسور داشته باشند و مکانی هم برای تعبیه آسانسور از پیش تعیین شده باشد، در صورت مخالفت ساکنین طبقه اول و طبقه همکف می‌توانند برای نصب آسانسور اقدام کنند.

طبق ماده چهارم قانون تملک آپارتمان‌ها، اگر مجموع مساحت طبقات بالایی از مساحت واحد طبقه اول و همکف بیشتر باشد، سایر مالکین می‌توانند بصورت قانونی حق‌السهم نصب آسانسور را به همراه خسارات احتمالی از مالکین معترض دریافت کنند.

هزینه سرویس و نگهداری آسانسور با کیست؟

آسانسور وسیله حساسی است که در صورت بی‌توجهی به هشدارها و مشکلاتش امکان رخ دادن حادثه وجود دارد. به همین دلیل بررسی دائمی و منظم آسانسور در آپارتمان‌ها مسئله‌ای ضروری است.

بررسی وضعیت آسانسور باید بصورت منظم و ماهانه انجام شود. مالکان ساختمان یا مدیر ساختمان وظیفه دارند ماهانه یک‌بار تمام قطعات آسانسور را مورد بررسی قرار دهند.

 

قوانین آسانسور

آیا عدم استفاده واحد از آسانسور، دلیلی بر پرداخت نکردن شارژ است؟

طبق ماده چهارم قانون تملک آپارتمان‌ها و قوانین مربوط به آسانسور، پرداخت شارژ هر واحد در هر ماه الزامی و استفاده یا عدم استفاده از آن هیچ تاثیری بر پرداخت شارژ ماهانه ندارد.

شارژ ماهانه آسانسور چگونه تعیین می‌شود؟

بنا به قوانین مربوط به آسانسور در قانون تملک آپارتمان‌ها شارژ ماهیانه می‌تواند به دو روش تعیین شود:

  • روش قانونی: بر اساس آن پرداخت شارژ برای همه یکسان است.
  • روش قراردادی: بر اساس آن ساکنین با برگزاری جلسه‌ای، قوانینی را میان خود وضع می‌کنند، مانند نصف کردن شارژ مربوط به آسانسور طبقات اول و همکف.

وظایف مدیر ساختمان در قوانین آسانسور چیست؟

یکی از وظایف مدیر ساختمان بیمه کردن تمام بخش‌های ساختمان در مقابل خطرات است. بر اساس ماده ۴ قانون تملک آپارتمان‌ها، سهم هر یک از واحدها از حق بیمه توسط مدیر ساختمان و متناسب با متراژ هر واحد تعیین می‌شود.

بعد از تعیین سهم هر واحد، مدیر ساختمان باید برای جمع‌آوری شارژهای ماهیانه و هزینه‌ها اقدام کند که هزینه‌‌های مربوط به آسانسور نیز در این دسته جای می‌گیرد.

درصورت خسارت به آسانسور چه کسی مسئول است؟

در صورتی که ساکنین یکی از واحدها، خسارتی به آسانسور یا هریک از اموال ساختمان که برای استفاده همگان قرار داده شده وارد کند، آن واحد موظف به جبران خسارت وارده بر اساس تصمیم مدیر ساختمان و قانون آسانسور در ساختمان‌هاست.

همچنین اگر خسارت واردشده از سوی شخصی باشد که در ساختمان ساکن نیست، واحدی که با آن شخص ارتباط دارد موظف به پرداخت خسارت است.

قانون حمل بار با آسانسور

اگر آسانسوری برای حمل بار تعبیه نشده باشد نباید برای این کار مورد استفاده قرار گیرد. طبق قانون، اثاث‌کشی با آسانسور نفربر ممنوع است و ممکن است خساراتی را چه به صورت آنی و چه در دراز مدت بر این وسیله عمومی وارد کند.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر  “توهین و افترا و مجازات آن” را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

کسب‌و‌کار خانگی به دسته­‌ای از فعالیت‌­ها گفته می‌­شود که توسط اعضای خانواده در یک فضای مسکونی انجام می­‌شود. این نوع فعالیت­‌های اقتصادی بدون ایجاد مزاحمت برای همسایگان صورت می‌­گیرد و باعث عرضه کالا به بازار می­‌شود.

شرایط بیمه مشاغل خانگی

بیمه کسب‌وکار خانگی یکی از موضوعاتی است که برای بسیاری از شاغلان این حرفه، بسیار مهم تلقی می‌شود. کسب‌وکار خانگی، یکی از راهکارهای مهم و اساسی در ایجاد اشتغال بشمار می‌رود. این نوع کسب‌وکار­ها دارای مزایای فراوانی است که می­ توان به ایجاد توازن و تعادل میان خانواده و اشتغال زنان، حذف هزینه­‌های خرید، رهن و اجاره کارگاه جهت فعالیت، به کارگیری نیروی کار خانوادگی اشاره کرد. با توجه به کارآمدی این نوع مشاغل، کسب‌و‌کار خانگی روز به روز در تمام دنیا و همچنین ایران در حال رشد و پیشرفتی روز­افزون است. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی بیمه مشاغل خانگی و شرایط آن می‌پردازیم.

فعالیت در کسب‌و‌کار خانگی

فعالیت در زمینه مشاغل خانگی به سه صورت انجام می­‌شود که به شرح زیر است:

  • متقاضی تحت پوشش: فعالیتی که به صورت کارمزدی برای کارفرمایی در خارج از منزل صورت می­‌گیرد.
  • متقاضی مستقل: فعالیتی که از آغاز تا زمان عرضه آن به بازار توسط خود شخص انجام می­‌شود.
  • پشتیبان: فعالیتی که به شکل مشارکتی با بنگاه‌­های رده‌­های بالاتر یا تعاونی‌­ها انجام می­‌شود.

بیمه کسب‌وکار خانگی چگونه است؟

شاغلان کسب‌و‌کار خانگی و اعضا خانواده آنها که در فضای مسکونی به کسب‌و‌کار خانگی اشتغال دارند، در صورتی که مشمول مقررات خاص دیگری نباشند، مشمول مقررات بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد قرار می‌گیرند.

 

شرایط بیمه مشاغل خانگی

شرایط سنی سازمان تامین اجتماعی برای بیمه کسب‌وکار خانگی

حداکثر سن برای پذیرش درخواست و عقد قرارداد بیمه کسب‌و‌کار خانگی برای مردان و زنان به ترتیب ۵٠ و ۴۵ سال است. افرادی که سن آنان در هنگام ارائه تقاضا کمتر از سنین مذکور باشد، درخواست آنان در صورت احراز سایر شرایط مقرر، قابل قبول خواهد بود.

دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه کسب‌وکار خانگی

در صورتی که شاغلان کسب‌وکار خانگی سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان تامین اجتماعی نداشته باشند، می‌­توانند دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه خود را بین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار و حداکثر دستمزد مصوب زمان عقد قرارداد انتخاب کنند.

در صورتی که متقاضی  مدت ٣۶٠ روز یا بیشتر دارای سابقه پرداخت حق بیمه قبلی نزد سازمان تامین اجتماعی باشد، میانگین مبنای پرداخت حق بیمه او در آخرین مدت ٣۶٠ روز به عنوان مبنای پرداخت حق بیمه، ملاک عمل قرار می‌­گیرد.

خدمات درمانی بیمه تامین اجتماعی شاغلان کسب‌وکار خانگی

بر اساس تبصره ٢ ماده ٩ دستورالعمل اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، بهره­‌گیری از خدمات درمانی شاغلان کسب‌وکار خانگی در قالب بیمه پایه ایرانیان ارائه می‌شود. مشمولان واجد شرایط با برخورداری از معافیت پرداخت حق بیمه، می‌توانند از خدمات درمانی بیمه همگانی کشور بهره­‌مند شوند.

در‌‎صورتی که افراد معرفی شده با پرداخت حق‌سرانه درمان مقرر، متقاضی بهره‌­مندی از خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی باشند، ارائه حمایت درمانی به آنان مانند دیگر بیمه‌شدگان مشاغل آزاد خواهد بود.

مشمولان می­‌توانند با پرداخت حق‌سرانه درمان برای خود و هر یک از افراد تحت تکفل قانونی‌شان، دفترچه درمانی دریافت کنند. متقاضیان بیمه کسب‌وکار خانگی با دریافت دفترچه درمانی می‌­توانند از کلیه امکانات مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور و نیز امکانات مراکز تشخیصی، درمانی و دارویی طرف قرارداد این سازمان استفاده کنند.

میزان سهم بیمه شده از هزینه درمان برای خدمات پزشکی سرپایی ٣٠ % و برای خدمات درمانی بستری ١٠% است.

 

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر شرایط پرداخت حق اولاد را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

گواهی انحصار وراثت توسط شورای حل اختلاف آخرین محل اقامتگاه متوفی، صادر و در آن وراث و میزان سهم الارث آن‌ها مشخص می‌شود.

گواهی انحصار وراثت

برای تعیین تکلیف میراث هر فرد پس از فوت، ابتدا باید ورثه را تعیین کرد. رسیدگی به این امر از سوی مرجع قانونی و با رعایت تشریفات مقرر در قانون، انحصار وراثت و رای صادر شده را تصدیق یا گواهی انحصار وراثت می‌نامند. به منظور این که وراث بتوانند سهم‌الارث خود را مطالبه و در آن تصرف کنند، ابتدا لازم است سهم الارث هر یک از آنها در دادگاه بررسی و اثبات شود. در این خصوص دادگاه پس از رسیدگی، گواهی‌نامه‌ای به نام تصدیق انحصار وراثت صادر می‌کند که در اختیار اشخاص ذینفع قرار می‌گیرد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی نحوه گرفتن گواهی انحصار وراثت و مراحل آن می‌پردازیم.

انواع گواهی انحصار وراثت

اگر متوفی اموال متعدد داشته باشد بایستی گواهی حصر وراثت نامحدود گرفت و اگر دارای اموال نباشد صرف گرفتن گواهی حصر وراثت محدود کفایت می‌کند. از لحاظ هزینه بین این دو تفاوت نیست. اما از نظر مدت زمان بین آنها تفاوت وجود دارد.

از مراحل دریافت گواهی حصر وراثت نامحدود، انتشار آگهی است. فاصله بین انتشار آگهی در روزنامه تا زمان صدور گواهی یک ماه است.

 

گواهی انحصار وراثت

کارایی گواهی انحصار وراثت چیست؟

ورثه یا هر ذی نفعی، برای اقدام حقوقی در ادارات دولتی، دفاتر اسناد رسمی، بانک ها و … نیازمند این گواهی است. بنابراین اگر انحصار وراثت انجام نشود امکان تقسیم و یا انتقال اموال فرد فوت شده وجود ندارد.

مدارک لازم برای درخواست گواهی انحصار وراثت چیست؟

  • گواهی فوت متوفی که از سال ۹۵ در بعضی استان ها از جمله تهران به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه درخواست گواهی فوت دریافت می‌شود.
  • استشهاد محضری
  • عقدنامه یا رونوشت
  • شناسنامه متوفی
  • شناسنامه همه وراث
  • وصیت نامه رسمی شخص فوت شده در صورت وجود

برگه استشهاد محضری انحصار ورثه چیست؟

یکی از مراحل دریافت گواهی انحصار ورثه، داشتن برگه استشهادیه است. به‌این‌صورت که ۳ نفر در یکی از دفاتر اسناد رسمی حاضر می‌شوند و با پر کردن فرم مخصوص استشهادیه افراد فوت شده، گواهی می‌کنند که ورثه متوفی چه کسانی هستند. دفتر اسناد رسمی نیز امضاء آنان را گواهی و تصدیق می‌کند.

در صورت عدم همکاری وراث در انحصار وراثت چه باید کرد؟

ممکن است به هر دلیل، به یکی از وراث یا حتی به چند نفر از آنها دسترسی نباشد و یا همکاری لازم را نداشته باشند. به عبارت دیگر به مدرک شناسنامه آنان امکان دسترسی وجود نداشته باشد.

در این موارد به تقاضای ذی نفع، شورای حل اختلاف از اداره ثبت‌احوال در این خصوص استعلام می‌کند و پس از استعلام، امکان گرفتن گواهی وجود خواهد داشت.

برای گرفتن گواهی باید به کجا مراجعه کرد؟

برای گرفتن گواهی حصر وراثت بایستی با مدارک ذکر شده به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید و دادخواست صدور گواهی انحصار وراثت بدهید. شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی، صلاحیت صدور این گواهی را دارد.

 

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر عواقب پارک خودرو جلوی منزل دیگران را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

مهریه را نه تنها در حین زندگی مشترک و طلاق بلکه پس از مرگ هر یک از زوجین نیز می‌توان مطالبه کرد.

تاثیر فوت بر مطالبه مهریه

یکی از مهمترین حقوقی که به موجب شرع و قانون به زن تعلق می‌گیرد مهریه‌ای است که به سبب عقد نکاح میان زن و مرد تعیین می‌شود. بر اساس قانون مدنی زن به محض عقد ازدواج، مالک مهریه و مرد از همان لحظه متعهد می‌شود که مهریه همسر خود را بپردازد. به لحاظ عرفی مطالبه مهریه معمولا حین دعوای طلاق در دادگاه مطرح می‌شود. اما در هر شرایطی زن امکان دریافت مهریه را خواهد داشت. تاثیر فوت بر مطالبه مهریه در قانون مدنی مشخص شده‌است. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی تاثیر فوت بر مهریه و مطالبه آن می‌پردازیم.

چگونگی ارث بردن زن و شوهر از یکدیگر

بنا به ماده ۹۴۰ قانون مدنی، هر یک از زن و شوهر پس از فوت دیگری از همدیگر ارث می‌برند و مهریه زن پس از فوت قابل بررسی است. توارث بین زن و شوهر هنگامی برقرار می‌شود که رابطه زوجیت آنان دائمی باشد و در ازدواج موقت رابطه توارث برقرار نمی شود. اگر شوهر در زمان فوت دارای فرزند یا نوه باشد سهم زن یک هشتم و اگر فرزند یا نوه نداشته باشد، سهم زن یک چهارم از اموال شوهر است.

در صورت فوت زن، اگر زن ورثه‌ای جز شوهر نداشته باشد، تمام اموال به او خواهد رسید اما اگر شوهر غیر از زن، ورثه دیگری نداشته باشد، زن فقط یک چهارم از اموال به جا مانده از شوهر را به ارث خواهد برد و بقیه اموال در حکم اموال بلا‌وارث است.

تاثیر فوت بر مطالبه مهریه

مهریه پس از فوت زن

با فوت زن، کلیه حقوق و مطالبات او به ورثه وی می‌رسد که از جمله این حقوق زن، مهریه است. اگر در زمان حیات، زن مهریه‌اش را از شوهر نگرفته باشد این حق به ورثه‌اش می‌رسد. درصورتی که پدر و مادر زن در قید حیات باشند، از مهریه ارث می‌برند. همچنین در زمان محاسبه مهریه، سهم شوهر از مبلغ آن کسر و مطابق سهم الارث پدر و مادر به آنها داده خواهد‌ شد.

مهریه زن پس از فوت شوهر

مهریه زن بعد از فوت شوهر، جزء بدهی‌های مرد است که در طول مدت حیات وی، پرداخت نشده است. بر اساس قانون مدنی، پس از فوت مردف در صورتی که اموالی از او به جای مانده باشد، باید مهریه زن از اموال او پرداخته شود.

بنا به قانون، زمانی که شخصی فوت می‌شود، ابتدا باید دیون و بدهی‌های مالی او پرداخت شود و سپس اگر چیزی باقی ماند، بر اساس قواعد ارث، میان ورثه او تقسیم شود. در صورتی که مردی فوت کند در حالی که مهریه همسرش را نپرداخته باشد، زن می‌تواند با ارائه دادخواست به دادگاه خانواده، مهریه‌اش را مطالبه کند. حتی در صورتی که تقسیم ترکه متوفی انجام شده‌ باشد.

در صورت تقسیم آنچه که از شوهر باقی مانده، دادخواست مطالبه مهریه باید به طرفیت ورثه او داده شود. در مواردی هم که مهریه زن وجه رایج یا پول نقد باشد، تاریخ فوت مبنای محاسبه قرار می‌گیرد و زن بر اساس شاخص سال فوت شوهر، مهریه را دریافت می‌کند.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر نفقه به زن شاغل تعلق می‌گیرد؟ را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

اثبات اصالت سند دست نویس، مشکلات متعددی دارد، زیرا بسیاری از این دست‌ نوشته‌ها قابلیت جعل دارند.

سند دست نویس

اسناد و دست‌ نوشته‌های عادی مشکلات متعددی دارند و باید مراقب بود تا در دام این اسناد قرار نگرفت. در این نوشتار تبعات و معایب استفاده از سند دست نویس بررسی شده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

اثبات اصالت سند دست نویس

اثبات اصالت این دسته از اسناد؛ مشکلات متعددی دارد و مرجع خطر پذیری محسوب می‎‌شود. به دلیل آن که بسیاری از این دست‌ نوشته‌ها قابلیت جعل شدن دارند، باید اصالت نوشته عادی حتما توسط کارشناسان به اثبات برسد و البته این موضوع با اشکالاتی روبه‌‎رو است.
افراد باید توجه داشته باشند که تا جای ممکن از اسناد دست نوشته دوری کنند و به‌ جای آن، سند خود را حتما در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسانند.
هنگامی که یک سند دست‌ نوشته یا سند عادی، به دادگاه ارائه می‌شود، دادگاه آن را به کارشناس مربوطه ارجاع می‌دهد، اما اگر کارشناس صلاحیت سند دست نویس را مورد تایید قرار ندهد، سند در حکم اسناد جعلی محسوب و جرم کیفری ایجاد می‌شود.

مجازات استفاده از سند دست نویس مجعول

اگر اصالت سند اثبات نشود در این هنگام فرد ذینفع در پرونده، شکایتی تحت عنوان «جعل» و «استفاده از سند جعل شده» را در دادگاه مطرح می‌کند که مجازات هر کدام از آن‌ها حداقل ۶ ماه حبس است.

بنابراین اگر در پی معامله ملک یا زمین هستید باید حتما به این نکته توجه کنید که ملک را از اداره ثبت اسناد استعلام کرده و پس از آن که جواب مثبت استعلام آمد، ملک مورد نظر را معامله کنید.

توجه به استعلامات حقوقی اهمیت بسیاری دارد، زیرا گاهی اوقات اتفاق می‌افتد که ملک به دلایل قانونی در رهن فردی دیگر بوده و خود فروشنده هم اجازه معامله نداشته است و این موضوع مشکلات متعددی را ایجاد خواهد کرد.

پیشنهاد مطالعه : برای مطالعه بیشتر به مطلب برای رفع مشکلات ثبتی املاک چه باید کرد؟ مراجعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

پارکینگ مزاحم یعنی اینکه دو خودرو پشت سر هم به گونه‌ای پارک شوند که برای خروج یکی از آنها نیاز به جابه‌جا کردن خودرو دیگر باشد.

پارکینگ مزاحم

از آنجا که امروزه اکثر افراد خودروی شخصی دارند، خرید خانه یا اجاره آپارتمان با پارکینگ اختصاصی، به یک ضرورت بدل شده‌ است. در ضوابط شهرداری برای پارکینگ واحدهای مسکونی هر آپارتمان، استاندارد مشخصی وجود دارد که ابعاد و محل دقیق آن در سند ملک ذکر می‌شود. یکی از این ضوابط امکان عبور و مرور راحت و پارک کردن بدون مزاحم در محل تعیین شده‌ است. اما گاهی دیده می‏‌شود شهرداری برای برخی از واحدها پارک مزاحم در نظر می‌گیرد و مالک پارکینگ باید از قوانین اطلاع داشته باشد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی پارکینگ مزاحم و حذف آن می‌پردازیم.

آیا داشتن پارکینگ مزاحم ارزش دارد؟

اگر واحد شما پارکینگ مزاحم دارد باید توجه کنید، هرگاه ساکنین واحدهای دیگر نیاز به خارج کردن خودرو خود یا وارد شدن به پارکینگ را داشته باشند، موظف هستید خودروتان را جابه‌جا کنید. این اتفاق ممکن است در هر ساعت از شبانه روز چندین بار تکرار شود که صبر و حوصله زیادی می‌طلبد.

شکایت از مالک پارکینگ مزاحم

طبق قانون، هیچ یک از واحدها نباید خودرو خود را به گونه‌ای پارک کنند که مانع رفت و آمد سایر ساکنین شود. در صورتی که واحدی، بدون داشتن حق پارکینگ، خودرو خود را درون ساختمان پارک کند می‌توان از او شکایت کرد.

همچنین اگر داشتن مزاحم در سند واحد ذکر شده باشد، باز هم مالک موظف است در هر ساعت از شبانه روز ماشین خود را، در صورت نیاز جابه‌جا کند در غیراین‌صورت سایر مالکین می‌توانند به جهت مزاحمت از او شکایت کنند.

پارکینگ مزاحم

حذف پارکینگ 

از کار‌هایی که ساکنان درگیر با پارکینگ مزاحم می‌توانند انجام دهند، حذف و ابطال پارکینگ است. در این گونه موارد باید در نظر داشت که قرار دادن پارکینگ مزاحم در یک آپارتمان به دو صورت کاملا متفاوت انجام می‌گیرد.

  • در حالت اول: وجود پارکینگ مزاحم در سند واحد مسکونی قید می‌شود و در این صورت می‌توان آن را به عنوان جزء جدانشدنی آپارتمان در نظر گرفت. این موضوع باعث می‌شود که وجود پارکینگ برای سایر اهالی و ساکنان آپارتمان محدودیت قانونی داشته باشد و حتی باید شرایط لازم برای استفاده از آن فراهم شود. اگر در این حالت کسی برای ابطال پارکینگ مزاحم اقدام کند، در نهایت کار به مراجع قانونی مانند شهرداری و اداره ثبت اسناد می‌رسد که به مقررات و موارد ذکر شده در قرارداد اولیه آپارتمان پایبند هستند.
  •  در حالت دوم: ایجاد پارکینگ با تصمیم اهالی ساختمان و با توافق آن‌ها انجام گرفته باشد و موردی در سند ساختمان ذکر نشده‌است. این وضعیت معمولا محدودیت قانونی ایجاد نمی‌کند و امکان حذف پارکینگ در این شرایط بسیار زیاد است. اگر با چنین موردی مواجه هستید، به راحتی می‌توانید از طریق مراجع قانونی یا حتی از طریق توافق با سایر ساکنان، به حذف این‌گونه پارکینگ‌ها اقدام و از ایجاد مجدد آن جلوگیری کنید.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مجازات رانندگی بدون گواهینامه را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

سازش در دعاوی کیفری

یکی از روش‎های حل اختلاف، سازش قضایی است که این نوع سازش در دادگاه انجام می‎‌شود و قاضی در روند اجرا و حل اختلاف بین طرف‎های دعوا، نقشی اساسی دارد.

سازش

با توسعه و پیشرفت روزافزون در جوامع امروزی، روش‎‌های حل اختلاف همچون سایر ابعاد زندگی بشری تحول یافته و به تدریج شکلی دوستانه و مسالمت‎ آمیز به خود گرفته است. سازش به عنوان یکی از روش‎‌های حل اختلاف است. در این مطلب مجله دلتا به تعریف سازش قضایی و شرایط و چگونگی رسیدن به آن پرداخته شده است.

سازش قضایی چیست؟

سازش یکی از روش‎‌های حل‎ و‎فصل اختلافات است که از طریق آن، دو طرف دعوا با جستجوی راه‎ حلی مسالمت‎ آمیز و دوستانه به دعوا و اختلاف پایان می‌دهند.

در سازش، شخص ثالث بی‎‌طرف، می‎‌تواند طرف‌ها را تشویق به ملاقات و مذاکره مستقیم کند.

ارجاع به شورای حل اختلاف و موسسات میانجی‎‌گری

موضوع میانجی‌‎گری و صلح در دعاوی کیفری و سازش، نوعی ابتکار و نوآوری در قانون آیین دادرسی کیفری محسوب می‌‎شود. طبق قانون، قاضی؛ بزه‎کار و بزه‌‎‎دیده را با توافق خودشان، به شورای حل اختلاف یا موسساتی که در بخش میانجی‌‎گری فعالیت می‌‎کنند، ارجاع می‌دهد. در این صورت آن‎‌ها می‌توانند رابطه بزه‎کار و بزه‎‎‌دیده را اصلاح و میان آن‌ها سازش ایجاد کنند.

در قانون، حداکثر زمان برای میانجی‎‌گری سه ماه تعیین شده است. به همین دلیل قانون‌گذار مقرر کرده است که رسیدگی به موضوع دعوا تا سه ماه متوقف شود. بنابراین در این مدت زمانی مقرر می‌شود که رابطه میان بزه‎کار و بزه‌‎دیده اصلاح شده و شاکی گذشت کند.

هدف قانون‌گذار از صلح و سازش بین طرف‌‎ها این است که رابطه بین بزه‎کار و بزه‎‌دیده اصلاح شود. در نتیجه از تکرار جرم جدید و اتفاقات ناگوار دیگری که ممکن است در اثر ب‎هم خوردن رابطه آن ‌ها ایجاد شود، نیز جلوگیری می‌شود.

سازش در دعاوی کیفری

در خصوص صلح در دعاوی کیفری، براساس ماده ۸۲ قانون آیین دادرسی کیفری، در جرائم تعزیری که مجازات آن‎‌ها قابل تعلیق است، قاضی می‎‌تواند به درخواست متهم و موافقت بزه‌‎دیده یا مدعی خصوصی؛ با اخذ تامین مناسب، حداکثر دو ماه به متهم برای بدست آوردن رضایت و گذشت شاکی یا جبران خسارت ناشی از جرم مهلت دهد تا اقدامات لازم را انجام دهد.

همچنین مقام قضایی می‌‎تواند برای ایجاد سازش بین طرف‎ین دعوا، موضوع را با توافق آن‌ها به شورای حل اختلاف یا شخص یا موسسه‌ه‎ایی برای میانجی‎‌گری، ارجاع دهد. بنابراین اگر متهم درپی کسب گذشت شاکی است، باید خسارات وارده به وی را نیز جبران کند.

پیشنهاد مطالعه : مطلب سوء پیشینه کیفری چگونه پاک می‌شود؟ را بخوانید.

  • مجله دلتا