deltalaw

مجله دلتا ( همه چیز در مورد همه چیز )

deltalaw

مجله دلتا ( همه چیز در مورد همه چیز )

مجله دلتا-گردشگری -نکات حقوقی-سلامتی-دکوراسیون-جاهای زیبای دیدنی - خبر و گزارش -املاک دلتا - کاربردی ترین مسائل حقوقی

۱۰۴ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

یکی از رایج‌ترین پرونده‌های جاری در محاکم حقوقی، پرونده‌های مربوط به اختلاف در تقسیم ارث، میان وراث است.

موانع ارث بردن

از آن‌جا که در زمینه ارث مواردی برای رسیدن وراث به ارث وجود دارد، مواردی نیز برای منع شدن وراث از ارث موجود است. که به این موانع حاجب می‌گویند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع موانع ارث بردن می‌پردازیم.

حجب ارث

یکی از موانع ارث که باعث می‌شود شخص یا به‌طور کلی ارث نبرد یا در صورتی هم که ارثی برد به‌طور جزئی باشد حجب ارث است.

اقسام حجب

به‌طور کلی اقسام حجب را می‌توان به دو نوع حجب حرمانی و حجب نقصانی تقسیم کرد.

حجب حرمانی

در واقع در حجب حرمانی هر شخصی که ارتباط نزدیک‌تری با میت داشته باشد مانع از ارث بردن شخصی که ارتباط دورتری با میت دارد می‌شود.

یعنی وارثانی که در درجه اول قرار دارند و شامل پدر و مادر، فرزند، همسر می‌شوند، مانع از ارث بردن طبقات پایین‌تر که شامل خواهر و برادر و خاله و عمو و غیره هستند، می‌شوند. برای مثال حذف شدن برادرزاده از لیست وراث به دلیل وجود خواهر و برادر متوفی است.

حجب نقصانی

در تعریفی ساده‌ در مورد حجب نقصانی می‌توان گفت که در واقع به دلیل وجود یک شخص در میان ورثه اشخاص دیگر از مرتبه‌ای بالاتر که حق خوبی در ارث دارند، به مرتبه‌ای پایین‌تر که حقشان کمتر می‌شود کاهش پیدا می‌کنند.

برای مثال می‌توان گفت که پدر و مادر میت در حالت خوب و بالا از میت ارث خواهند برد. ولی اگر میت فرزندی داشته باشد، فرزند او باعث می‌شود تا پدر و مادر میت کمتر از حالت عرف ارث ببرند.

موانع ارث

موانع ارث بردن

محجوبین دسته اول

این دسته شامل افرادی می‌شود که ممکن است به‌طور کلی به دلایلی مثل جزو طبقه‌های فرعی بودن (برادرزاده)، داشتن نسبت دور و غیره از ارث بردن به‌طور کامل منع و محروم شوند.

محجوبین دسته دوم

این گروه معمولا به‌طور جزئی از ارث بهره می‌برند. منع شدن آن‌ها به طور کلی با درصد بسیار کمی صورت می‌گیرد که شامل پدر و مادر، فرزند، زن و شوهر می‌شوند.

حجب از رد

اگر بعد از تقسیم کردن اموال بین وارثان مقداری از اموال اضافه آمد، در این‌صورت این مقدار از اموال که اضافه آمده است حتما باید بین وارثان که تعیین شده است تقسیم شود. مگر اینکه وراث برای زمانی‌که اموال اضافه آمد مانع داشته باشند که در این‌صورت ارث به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

برای مثال زن بیش از یک چهارم مال را مطلقا نمی‌تواند به ارث ببرد. شوهر نیز بیش از یک دوم را درصورت وجود وراث نسبی دیگر نمی‌تواند به ارث ببرد.

مادر نمی‌تواند بیش‌تر از یک ششم مال را به ارث ببرد. در برخی موارد هم از حجب رد محروم می‌شود، البته درصورتی‌که حاجب داشته باشد.

شرایط ارث بردن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب آیا ورثه باید بدهی‌های متوفی را بپردازند؟  را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

در حقوق ایران اموال زن و مرد، دارایی مشترک را تشکیل نمی‌دهد، بلکه اموال هر یک از زوجین مستقل و جدا از اموال دیگری است.

دخالت مرد در دارایی زن

زن در حقوق ایران از نظر مالی مستقل است. همچنین زن می‌تواند در اموال خود مانند حقوق دریافتی در صورت شاغل بودن، اموالی که به وی ارث می‌رسد یا حتی اموالی که شوهرش به وی داده است و به‌طور کلی هر مال دیگری غیر از این موارد، مانند جهیزیه خود، به‌طور آزادانه تصرف کند. همچنین هرگونه عمل مادی یا حقوقی مانند فروش یا اجاره را نسبت به آن انجام دهد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع دخالت مرد در دارایی زن می‌پردازیم.

دخالت مرد در دارایی و درآمد همسر

نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد، آن است که توانایی مالی زن و شاغل بودن وی مانع از گرفتن نفقه از شوهر نخواهد بود.

همچنین شوهر حق هیچ‌گونه مداخله در اموال و دارایی زن را ندارد. حتی ریاست مرد بر خانواده نیز چنین اختیاراتی را برایش ایجاد نخواهد کرد.

ماده ۱۱۱۸ قانون مدنی در این زمینه بیان می‌کند: زن می‌تواند به‌طور مستقل در دارایی خود هر تصرفی را که می‌خواهد، انجام دهد.

همچنین علاوه‌بر آن‌که مرد نمی‌تواند در دارایی زن دخالت کند بلکه طبق حقوق اسلام زن می‌تواند برای کارهایی که در منزل شوهر و به امر او انجام می‌دهد، از وی اجرت و حق‌الزحمه مطالبه کند.

البته اگر زن قصد داشته باشد به‌طور رایگان و افتخاری کارهای خانه را انجام دهد، مستحق حق‌الزحمه یا اجرت نخواهد بود.

از این رو، قانونگذار دادگاه را مکلف کرده است در صورتی‌که درخواست طلاق از جانب شوهر باشد یا اگر این تقاضا ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوء‌اخلاق وی نباشد. به درخواست زن مبنی بر مطالبه حق‌الزحمه کارهایی که شرعا به عهده وی نبوده و به دستور شوهر انجام داده، ترتیب اثر بدهد. دادگاه نیز باید اجرت‌المثل این‌گونه کارها را محاسبه و به پرداخت آن حکم کند.

اما نکته قابل ذکر این است که قاعده استحقاق زن نسبت به اجرت‌المثل کارهایی که به دستور شوهر انجام می‌دهد، نمی‌تواند منحصر به مورد طلاق باشد، بلکه یک قاعده کلی است که در موارد دیگر نیز قابل اعمال است.

 دخالت در دارایی زن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب چه زنانی عده طلاق ندارند؟ را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

الزام به تنظیم سند یکی از موارد پر تکرار حقوقی است که بسیاری از خریداران بخاطر عدم رعایت موارد حقوقی با آن مواجه می‌شوند.

دعوای الزام به تنظیم سند

فروشنده بر اساس عرف و عادت و ماده‌های ۲۲، ۴۶ و ۴۷ قانون ثبت، ملزم به تنظیم سند رسمی است. قید نشدن این موضوع در سند موجب برائت فروشنده نخواهد بود. بنابراین به ‌نظر می‌رسد در قراردادهایی که عرفا و قانونا باید برای مورد معامله سند رسمی تنظیم شود، فروشنده ملزم به تنظیم سند رسمی می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع دعوای الزام به تنظیم سند می‌پردازیم.

دعوای الزام به تنظیم سند رسمی چیست؟

انتقال مالکیت یک ملک می‌تواند از طریق دو نوع سند صورت پذیرد. سند عادی و سند رسمی. به موجب ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی، اسنادی که در اداره ثبت اسناد یا دفاتر اسناد رسمی یا نزد سایر مأمورین رسمی بر طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشند، سند رسمی است.

به موجب ماده ۱۲۸۸ قانون مدنی اسنادی که رسمی نباشند، عادی محسوب می‌شوند. در قوانین ایران، اسناد رسمی دارای اعتبار بالاتری نسبت به اسناد عادی هستند.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که سند رسمی را نسبت به سند عادی برتر می‌سازد در مالکیت املاک است. به موجب ماده ۲۲ قانون ثبت اسناد، وقتی برای یک ملک سند رسمی ثبت شود، دولت فقط کسی را مالک می‌شناسد که در سند رسمی نامش قید شده باشد.

با وجود برتری سند رسمی نسبت به سند عادی خصوصا در زمینه انتقال مالکیت اموال، همواره انتقال مالکیت با سند رسمی انجام نمی‌شود.

بلکه در بسیاری از موارد و بنا به شرایط، طی یک سند عادی مالکیت ملک واگذار می‌شود و در مقابلش بهای آن پرداخته می‌شود.

با این حال، هر مالکی نیاز دارد تا با اخذ سند رسمی، مالکیت خویش بر مال خود را استوار سازد. در ادامه از مزایای آن بهره‌مند شود.

بنابراین حتی اگر در یک سند عادی قید نشده باشد، که فروشنده مکلف به تنظیم سند رسمی انتقال مالکیت است این تکلیف بر عهده او هست.

به این ترتیب پس از آن که تحقق انتقال مالکیت به وسیله سند عادی نزد دادگاه روشن شد، خریدار باید از دادگاه بخواهد که فروشنده را ملزم به تنظیم سند رسمی نماید.

تنظیم سند

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب تخلفات مدیر ساختمان شامل چه مواردی می‌شود؟ را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

امروزه یکی از موضوعات فراگیر که در زمینه حقوق خانواده مطرح می‌شود و معمولا هم منجر به فروپاشی خانواده‌ها می‌شود رابطه نامشروع زن شوهردار است.

مجازات رابطه نامشروع زن

هرگونه روابطی که خارج از ازدواج باشد، رابطه نامشروع است. به این معنی که بین زن و مردی که به سن بلوغ رسیده‌اند حتما باید صیغه محرمیت خوانده شود تا روابط بین آن‌ها مشروع باشد در غیر این‌صورت رابطه نامشروع است. منظور از رابطه نامشروع، مضاجعه (بغل کردن)، تقبیل (بوسیدن) و غیره است نه عمل زنا. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات رابطه نامشروع زن می‌پردازیم.

رابطه نامشروع از جرایم منافی عفت محسوب می‌شود و نیاز به شاکی خصوصی هم ندارد. حتی اگر شاکی خصوصی هم داشته باشد و شاکی رضایت دهد باز هم مجازات او از بین نمی‌رود. چرا که رابطه نامشروع باعث از بین رفتن نظم و عفت عمومی می‌شود.

تفاوت رابطه نامشروع با زنا

  • رابطه نامشروع یک جرم تعزیری است اما زنا یک جرم حدی است.
  • زنا یک تعریف مشخص دارد که به رابطه جنسی بین دو نامحرم تا حدی که طبق قانون مجازات اسلامی تعریف شده گفته می‌شود. اما رابطه نامشروع بسیار گسترده‌تر است و شامل هرگونه رابطه خارج از عرف بین زن و مرد می‌شود.
  • جرم زنا بسیار سخت‌تر از جرم رابطه نامشروع اثبات می‌شود.
  • رابطه نامشروع در هر جایی مانند ماشین، فضای مجازی، خیابان و غیره ممکن است اتفاق بیفتد اما برای تحقق جرم زنا شرایط خاصی لازم است.

منظور از رابطه نامشروع زن شوهردار چیست؟

منظور از رابطه نامشروع زن شوهردار، رابطه‌ای است که در آن زنی که شوهر دارد با مردی به غیر از شوهر خود که هیچ‌گونه نسبت قانونی و شرعی بین آن‌ها برقرار نیست رابطه‌هایی چه به‌صورت بغل کردن، بوسیدن و چه خود زنا برقرار می‌کند.

مجازات رابطه نامشروع

آثار رابطه نامشروع زن شوهردار

پس از اینکه رابطه نامشروع زن شوهردار ثابت شود، آثاری را به دنبال خواهد داشت. از جمله اینکه مرد می‌تواند در مورد ادامه زندگی تصمیم بگیرد و حتی می‌تواند به دادگاه مراجعه و برای طلاق دادن زن دادخواست ارائه کند. همچنین در صورتی‌که در ابتدای ازدواج مرد حق طلاق را به زن داده باشد با اثبات رابطه نامشروع این حق طلاق از او گرفته می‌شود.

اثر دیگر آن است که اگر مرد به زن خود اتهام رابطه نامشروع بزند و این رابطه در دادگاه اثبات نشود زن می‌تواند علیه او اعاده حیثیت کند.

اثبات رابطه نامشروع زن چه اینکه به آن اقرار کند یا حکم قطعی در این خصوص صادر شود ارتباطی به مهریه ندارد و مهریه را از گردن مرد ساقط نمی‌کند.

مجازات رابطه نامشروع زن شوهردار

در جرم رابطه نامشروع زن شوهردار، معمولا شاکی همسر وی است. با توجه به غیر قابل گذشت بودن این جرم، حتی در صورت گذشت همسر، مجازات مرتکب ساقط نمی‌شود و فقط ممکن است موجب تخفیف در مجازات شود. مجازات این جرم طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی ۱ تا ۹۹ ضربه شلاق تعزیری است.

رابطه نامشروع

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب طلاق توافقی چقدر زمان می‌برد؟ را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

یکی از موضوعات مهمی که در هنگام رهن و اجاره املاک وجود دارد، تنظیم قرارداد به شکل صحیح و استاندارد است.

اشتباهات رایج در قرارداد اجاره

برای انجام معامله و توافق صورت گرفته، طرفین باید قراردادی با عنوان اجاره‌نامه برای ثبت و تایید، امضاء نمایند تا در صورت بروز هرگونه مشکل بتوانند پیگیری‌های آتی را در چارچوب مشخص و قانون انجام دهند. در این مطلب از مجله دلتا قصد داریم به موضوع اشتباهات رایج در قرارداد اجاره بپردازیم.

اشتباهات رایج در قرارداد اجاره

  • مطالعه نکردن متن اجاره‌نامه

به دلیل این‌که بسیاری از متون قراداد دارای بندهای مختلف است، طرفین در هنگام امضای اجاره‌نامه، بدون مطالعه بندهای قرارداد سعی می‌کنند تا قرارداد را نهایی کنند. این موضوع به عنوان یکی از مهم‌ترین اشتباهات در هنگام عقد قرارداد است. هر یک از بندهای قرارداد دارای ارزش حقوقی است که می‌تواند در آینده مورد استفاده قرار بگیرد. عدم مطالعه اجاره‌نامه می‌تواند تبعات زیادی را به دنبال داشته باشد، لذا بهتر است قبل از امضای قرارداد متن را بند به بند مطالعه کنید.

  • عدم دریافت خدمات بیمه از صاحبخانه

می‌دانید که در بحث رهن و اجاره، ممکن است حوادث طبیعی و غیر طبیعی زیادی رخ دهد. لذا اگر خدمات بیمه‌ای را از صاحبخانه دریافت نکنید، مالک هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال حوادث رخ داده شده ندارد.

استفاده از خدمات بیمه مستاجران یک راه آسان و سریع برای تامین هزینه‌های رخ داده شده است. پس بهتر است در هنگام عقد قرارداد به این موضوع توجه داشته باشید.

 اشتباهات در قرارداد اجاره

  • عدم شناخت حقوق مستاجر

مالکان می‌توانند محدودیت‌های مختلفی را برای مستاجران تعیین نمایند که این موضوع آزار دهنده است. عدم شناخت حقوق مستاجر باعث می‌شود تا در هنگام رهن و اجاره ملک نتوانید به درستی از حق و حقوق خود دفاع کنید، لذا بهتر است قبل از هر کاری در مورد شناخت حقوق مستاجر اطلاعات بیشتری کسب کنید.

  • تهیه لیست کمبودهای آپارتمان

زمانی‌که قصد دارید تا یک ملک را رهن و اجاره کنید، بهتر است قبل از هر کاری در مورد لیست کمبودهای آن اطلاعات بیشتری کسب کنید. زمانی‌که ملک را به درستی بررسی کنید، می‌توانید نقایص آن را شناسایی کرده که این امر در آینده برای‌ شما سودمند است. چرا که متحمل خسارت مالی نخواهید شد. بررسی ملک باعث می‌شود تا زمانی‌که ملک را به شکل سالم و کامل تحویل گرفتید، در صورت تخلیه بتوانید تمام لوازم و وسایل را به شکل کامل تحویل دهید.

  • بررسی نکردن اطلاعات ملک و مالک

مستاجر در زمان رهن و اجاره یک ملک مسکونی باید در مورد ملک و مالک اطلاعات خود را تکمیل نمایند. این کار باعث می‌شود تا در هنگام انتقال به مکان جدید دغدغه‌ای از بابت اطلاعات ملک و مالک نداشته باشد.

قرارداد اجاره

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب چگونه در ۷۲ ساعت حکم تخلیه بگیریم! را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

پس از انجام مراحل طلاق و جدا شدن زوجین از یکدیگر، زن موظف است مدت زمانی را که در قانون تعیین شده است صبر کند و سپس برای ازدواج مجدد اقدام نماید.

نگه داشتن عده طلاق

یکی از مهم‌ترین احکام طلاق، لزوم نگه داشتن مدت زمانی تحت عنوان عده برای زنان است. به این معنا که زن در طول این مدت نمی‌تواند با مرد دیگری ازدواج کند. عده انواع مختلفی دارد. از جمله انواع عده، عده وفات، عده فسخ نکاح، عده بذل و انقضای مدت در عقد موقت و عده طلاق است. در حالت کلی زن موظف است که در صورت طلاق گرفتن، عده طلاق را نگه دارد که البته عده طلاق انواع مختلفی دارد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نگه داشتن عده طلاق می‌پردازیم.

عده طلاق

قانون‌گذار، اقسام طلاق را تحت عنوان طلاق رجعی و طلاق بائن بیان کرده است. طلاق رجعی به این معناست که مرد در طول مدت عده می‌تواند به زن رجوع کند. اما در طلاق بائن، چنین امری برای مرد امکان‌پذیر نیست و مرد در صورت تمایل، باید پس از تمام شدن مدت عده، دوباره با زن عقد ازدواج منعقد کند.

چه زنانی عده طلاق ندارند؟

دختر باکره عده ندارد

در صورتی‌که زن و شوهر قبل از رابطه جنسی از یکدیگر جدا شوند و دختر باکره باشد، طلاق از نوع بائن است. در طلاق بائن نیز مرد نمی‌تواند در مدت زمان عده به زن رجوع کند و اگر بخواهد که زندگی زناشویی را از سر بگیرد باید تا پایان مدت زمان عده منتظر بماند و مجددا با زن عقد کند.

از آن جایی که امکان بارداری دختر باکره متصور نیست نیازی به نگه داشتن عده طلاق توسط او نیست. بارزترین مثال در این حالت طلاق در دوران عقد و قبل از رابطه جنسی است که در این‌صورت دختر باکره است و نیازی به نگهداری عده ندارد.

زن یائسه عده طلاق ندارد

همان‌طور که می‌دانید منظور از زن یائسه، زنی است که به سنی رسیده باشد که امکان بارداری آن وجود نداشته باشد. به همین دلیل طلاق زن یائسه از شوهرش نیز از نوع طلاق بائن است. به گونه‌ای که مرد اجازه رجوع به زن خود را بعد از طلاق ندارد. با این وجود زن یائسه نیز عده طلاق ندارد و نیازی به نگهداری عده ندارد.

عده طلاق نگه داشتن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب آقایان برای دادن حق طلاق به همسر خود محتاط باشند را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

در گذشته اکثر روش‌های درمانی اگر خطرناک هم نبودند با توجه به شرایط و علم پزشکی امروز، بسیار عجیب و باورنکردنی به نظر می‌رسند.

عجیب ترین روش های درمانی 

پزشکی و طبابت ریشه در تاریخ بشریت دارد. انسان‌ها همواره می‌کوشند برای بیماری‌های خود درمانی بدست آورده و از شدت درد‌های خود بکاهند. پیش از ظهور پزشکی نوین که مبتنی بر آزمایش و دقت بالاست، طبابت در گذشته مخلوطی از آداب و رسوم‌ها و گاهی خرافات بود. با مجله دلتا همراه باشید تا با عجیب ترین روش های درمانی آشنا شوید.

عجیب ترین روش های درمانی

۱- تنقیه دود سیگار

یکی از روش‌های درمانی رایج در قرن ۱۷ و ۱۸ میلادی برای نجات فوری جان انسان‌ها تنقیه دود سیگار بوده است. در این روش دود تنباکو را با ابزار‌های خاص به روده انسان می‌فرستادند. اطبا معتقد بودند این روش باعث گرم شدن سلول‌های مرده و شروع دوباره تنفس در فرد می‌شود.

۲- استفاده از جیوه

معروف است که کین شی هوآنگ، نخستین امپراطور چین برای آنکه به زندگی جاودانه برسد اقدام به خوابیدن در یک وان پر از جیوه کرد. جیوه یکی از سمی‌ترین فلزات جهان است که می‌تواند از طریق پوست وارد بدن شده و باعث مرگ انسان شود. بدیهی است که این پادشاه نگون بخت نه تنها عمر جاودانه نداشت بلکه پیش از ۴۰ سالگی جان خود را به دلیل مسمومیت با جیوه از دست داد.

۳- صندلی‌های چرخان

استفاده از صندلی‌های چرخان در اواسط قرن ۱۹ میلادی برای درمان بیماری‌های روانی و پاکیزه کردن سلول‌های آلوده مورد استفاده قرار می‌گرفت. این روش همچنین با مواردی همچون دوش آب یخ، ملین‌ها و کما درمانی با انسولین ترکیب می‌شد.

۴- حجامت و زالو درمانی برای دور کردن شیاطین

در زمان‌های قدیم آرایشگران علاوه بر پیرایش موی مردم، اقدام به کشیدن دندان، جا انداختن کتف در رفته، و حتی جراحی می‌کردند. یکی از اقدامات رایج آن‌ها انجام حجامت، فصد، و نیز قرار دادن زالو بر بدن افراد به منظور خارج کردن خون آن‌ها بوده است. گرچه حجامت می‌تواند به کاهش غلظت خون کمک کند، اما هدف آن‌ها از این اقدام دور کردن شیاطین از فرد بیمار بود.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب عجیب ترین قوانین رانندگی که شما را متعجب خواهد کرد!  را بخوانید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

خواب یکی از عواملی است که نقش مهمی در پاکسازی مغز ما بر عهده دارد.

خواب و پاکسازی مغز

محقان دانشگاه واشنگتن به طراحی اسکنی به وسیله ام آر آی پرداخته‌اند که می‌تواند به ما در خصوص اینکه چگونه مغز خود را در طول خواب پاکسازی می‌کند و نیز درک بهتر سیستم تصفیه کننده مغز بیشتر بیاموزد. در این مطلب از مجله دلتا به نقش خواب و پاکسازی مغز می‌پردازیم. همراه ما باشید.

خواب و پاکسازی مغز

اهمیت سیستم تصفیه کننده مغز در این است که در دو دهه اخیر مشخص شده که جمع شدن برخی پروتئین‌های سمی در مغز باعث بیماری‌های عصبی شدیدی می‌شود. معروف‌ترین این بیماری‌ها، آلزایمر و پارکینسون است. به طور مثال نوعی پروتئین به نام «آمیلویید» (نوع بتا) به طور طبیعی در مغز تولید می‌شود. اگر این پروتئین توسط سیستم تصفیه کننده مغز دفع نشود، در مغز جمع و باعث بیماری آلزایمر می‌شود.

زمانی که شما می‌خوابید …

زمانی که شما می‌خوابید، مغز شما استراحت می‌کند و اجازه می‌دهد تا مایع مغزی نخاعی اضافی، از طریق آن شسته شود و مواد زائد سلولی که در طول روز انباشته می‌شوند را دفع کند. اگر شما به اندازه کافی نخوابید، تنها در معرض اینکه درست نمی‌توانید فکر کنید، قرار نمی‌گیرید؛ بلکه شما در معرض خطر بالاتری از افسردگی، سردرد و احتمالا زوال عقل قرار خواهید گرفت.

حال بر اساس این گزارش محققان می‌خواهند ببینند آیا قادر به بهبود روند سیستم تصفیه کننده مغز به وسیله یک «هدبند الکترونیکی» که مغز شما را تحریک می‌کند خواهند بود یا خیر. هدف از این کار این است که آیا می‌توان به پاکسازی مغز با خواب کمتر پرداخت و آیا می‌توان بخشی از این منافع را در حالی که شما بیدار هستید، به‌دست آورد.

پاکسازی مغز

دکتر جفری ایلیف «Jeffrey Iliff» نورولوژیست در دانشگاه واشنگتن می‌گوید، هزینه این تحقیقات از سوی وزات دفاع آمریکا پرداخت می‌شود؛ چرا که بسیاری از نظامیان مشکل خواب دارند.

او همچنین گفت: چه بسیار خلبانانی که در ماموریت‌های بسیار طولانی پرواز می‌کنند، و یا افرادی در حال اعزام، که در آن فرد چهار ساعت در شب به مدت سه ماه یا نه ماه در هر بار می‌خوابند.

دکتر ایلیف همچنین گفت: ما به دنبال کاهش نقش خواب در زندگی‌مان نیستیم. ما به خواب نیاز داریم؛ نه تنها برای پاکسازی مغز، بلکه بخاطر آنکه به مغز کمک می‌کند تا خاطرات را تثبیت کند.

وی همچنین گفت:مصرف کافئین را محدود کنید. اگر از بی‌خوابی رنج می‌برید، گفتار درمانی کنید؛ هر چند با این حال برخی افراد نمی‌توانند خوب بخوابند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب عوارض نخوابیدن در شب  را بخوانید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

شاید عجیب به نظر برسد، ولی تعدادی از گورستان‌‌‌ها به‌دلیل ویژگی‌های خاص در فهرست مکان‌های موردعلاقه گردشگران قرار دارند. برای مثال، گورستان پرلاشز (Cimetière du Père-Lachaise) در شهر پاریس سالانه هزاران گردشگر را به خود جلب می‌کند.

در این قبرستان با شادی می میرید

این گورستان باغی به وسعت ۴۳ هکتار است که آرامگاه مشاهیر بزرگی مانند صادق هدایت، غلامحسین ساعدی، مارسل پروست، فردریک شوپن و غیره در آنجا قرار دارند. علاوه بر این، وجود مجسمه‌ها و سنگ‌ قبرهای خاص جذابیت این مکان را دو چندان کرده‌اند. در این قبرستان با شادی می میرید. با مجله دلتا همراه باشید.

در این قبرستان با شادی می میرید

این نوع گورستان‌ها در چند نقطه دیگر از جهان نیز وجود دارند و در فهرست مکان‌های موردعلاقه گردشگران قرار دارند؛ ولی با این وجود، همواره یادآور جدایی‌ها و بعضا تراژدی هستند. اما این موضوع درباره گورستان ساپانتا صدق نمی‌کند. اهالی روستای ساپانتا در رومانی با لحنی طنزآمیز به استقبال مردگان می‌روند. این موضوع از نقاشی‌های رنگارنگ در قبرستان محلی‌شان و نیز نوشته‌ها و اشعار نغزی که روی سنگ قبر مردگان وجود دارد، هویداست.

شادترین گورستان جهان

برخلاف سایر گورستان‌ها سنگ قبرهای ساپانتا خاکستری نیستند، بلکه هر کدام با طرحی شاد و جذاب تزئین شده‌اند و محیط گورستان را بسیار شاد و جذاب کرده‌اند. منبت‌کاری محلی به نام استن پاتراس (Stan Ioan Patras) در فاصله بین سال‌های ۱۹۳۵ تا ۱۹۷۷ علامت‌های عمودی روس سنگ‌ قبرها را ساخته است. هر یک از این علامت‌های عمودی از جنس چوب ساخته شده‌اند و رویه آن‌ها برای محافظت از باران با روکش فلزی نازکی پوشانده شده است.

نکته قابل‌توجه اینکه رنگ زمینه کلیه علامت‌ها آبی است و طرح‌های روی آن نیز شکل‌‌های متنوعی از گل‌ها است. تزئین‌های علامت‌ها به رنگ‌های شاد باعث ایجاد ترکیبی شاد و زیبا در محیط گورستان شده است. البته علاوه بر این تزئین‌‌های زیبا روی علامت‌های صلیبی، نقاشی‌های زیبایی مرتبط با شغل متوفی نیز روی علامت نقش بسته است.

حدود ۸۰۰ علامت با شکل و فرم مشابه در این گورستان وجود دارد که نشان می‌دهد سنت ساخت این علامت‌ها پس از مرگ استن پاتراس ادامه پیدا کرده است، زیرا خود او به این امر واقف بود که پس از مرگ وی هنر ساخت این علامت‌ها از بین خواهد رفت به این دلیل شاگردانی را در زمینه نجاری، نقاشی و شعر برای ادامه راه خود تربیت کرد.

در این قبرستان با شادی می میرید

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب عجیب‌ترین روش‌های درمانی پزشکان در گذشته را بخوانید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

هرگاه کسی فوت می‌کند، ممکن است اموال یا بدهی‌هایی را برای بازماندگان خود برجای بگذارد. سوالی که مطرح می‌شود آن است که اگر دارایی‌های فرد، جوابگوی بدهی‌ها نباشد چه کسی مسئول پرداخت بدهی‌های فرد فوت شده است؟

پرداخت کردن بدهی متوفی

مطمئنا در دنیای پرتلاطم امروزی، یکی از موضوعاتی که می‌تواند جوامع بشری را از اختلافات شخصی و جمعی در امان بدارد، «آشنایی با حقوق متقابل افراد با یکدیگر و قانون» است. مهم‌ترین اثر این آشنایی و آگاهی را می‌توان در پیشگیری از وقوع بسیاری از مشکلات حقوقی دانست. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع پرداخت کردن بدهی متوفی می‌پردازیم.

چه مواردی باید از اموال فرد فوت شده، پرداخت شود؟

  • پس از فوت فرد، چند مورد وجود دارد که باید از اموال متوفی پرداخت شود. اولین مورد هزینه کفن و دفن خود متوفی است.
  • دومین مورد مربوط به طلبکاران دارای رهن یا وثیقه از اموال متوفی است. اگر فرد یا افرادی از متوفی طلب داشته و در ازای این طلب از وی، وثیقه یا حق رهنی گرفته باشند، با فوت بدهکار می‌توانند بدهی خود را از محل وثیقه یا رهن وصول کند.
  • سومین مورد پرداخت حقوق و دستمزد افراد در خدمت متوفی است. حقوق خدمه خانه برای مدت سال آخر قبل از فوت، حقوق خدمت‌گزاران بنگاه متوفی برای مدت شش ماه قبل از فوت و دستمزد کارگرانی که روزانه یا هفتگی مزد می‌گیرند برای سه ماه قبل از فوت جزو دیون فوری است.
  • چهارمین مورد، طلب اشخاصی است که مال آن‌ها به عنوان ولایت یا قیمومت تحت اداره متوفی بوده است.

بدهی متوفی

  • پس از این موارد، نوبت به ‌طلب پزشک و داروفروش و بدهی‌هایی که به مصرف مداوای متوفی و خانواده‌اش در ظرف سال قبل از فوت رسیده است، می‌رسد.
  • بعد از آن اگر متوفی مرد باشد، نوبت به پرداخت نفقه و مهریه همسرش می‌رسد.
  • در آخر نوبت به طلبکاران عادی می‌رسد تا طلب آن‌ها از اموال متوفی پرداخت شود.
  • پس از پرداخت همه این موارد، نوبت به اجرای وصیت متوفی می‌رسد.

البته وصیت متوفی تنها تا میزان یک سوم اموال نافذ بوده و اگر متوفی بیشتر از یک سوم اموالش را وصیت کرده باشد، در آن صورت اجرای وصیت نیاز به اجازه وراث دارد. اگر ورثه اجازه ندهند، تنها تا میزان یک‌سوم اموال به وصیت عمل می‌شود.

در نهایت اگر چیزی از اموال متوفی مانده بود، آن‌گاه براساس سهم‌الارث، مابقی اموال بین ورثه تقسیم می‌شود.

آیا ورثه مسئول پرداخت بدهی‌های متوفی هستند؟

ورثه تحت هیچ شرایطی مسئول پرداخت بدهی‌های متوفی نیستند. بلکه بدهی‌های او از اموال برجای مانده‌اش پرداخت می‌شود. اگر این اموال کفاف ندهد همان مقدار اموال موجود به نسبت، میان طلبکاران تقسیم می‌شود.

پرداخت بدهی متوفی

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب اگر شوهر فوت کند مهریه همسر دوم چه می‌شود؟ را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا