deltalaw

مجله دلتا ( همه چیز در مورد همه چیز )

deltalaw

مجله دلتا ( همه چیز در مورد همه چیز )

مجله دلتا-گردشگری -نکات حقوقی-سلامتی-دکوراسیون-جاهای زیبای دیدنی - خبر و گزارش -املاک دلتا - کاربردی ترین مسائل حقوقی

۶۴ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

رانندگی در حالت مستی، مطابق بند «ب» ماده 10 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، مصداق یکی از تخلفات رانندگی است.

مجازات رانندگی در مستی

با توجه به آمار، بسیاری از تصادفات رانندگی در اثر استفاده از مشروبات الکلی و یا استعمال مواد مخدر یا روان‎گردان بوده است. در اغلب کشورهایی که مصرف مشروبات الکلی آزاد است هم رانندگی در حالت مستی جرم محسوب شده و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی رانندگی در مستی و مجازات آن می‎پردازیم.

روش‎های تشخیص استعمال مشروبات الکلی

در صورتی که راننده مشروبات الکلی مصرف کرده باشد، پلیس راهنمایی و رانندگی با روش‌هایی مانند دستگاه‌های تشخیص مصرف مشروبات الکلی، آزمایش خون و آزمایش ادرار متوجه می‌شود که راننده از مشروبات الکلی یا مواد مخدر و روان‎گردان استفاده کرده است. در صورتی که برای پلیس روشن شود که راننده در حین رانندگی مست بوده، راننده مجرم و دستگاه قضایی او را مجازات خواهد کرد.

اگر راننده‌ای حین رانندگی در حالت مست باشد در میزان مجازات وی تاثیری دارد؟

رانندگی در حالت مستی متضمن دو نوع مجازات است. نخست مجازات شرب خمر و دیگری تشدید در مجازات رانندگی. به این معنا، فردی که در حالت مستی، رانندگی می‌کند علاوه بر جریمه دومیلیون ریالی، گواهینامه‌اش ۶ ماه ضبط می‌شود و این متخلفان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. مجازات راننده‌ مست اگر هنگام رانندگی مرتکب جرم شود اما این جرم با تصادف همراه نباشد به مجازات در تخلف رانندگی و مجازات شرب خمر محکوم خواهد شد؛ اما اگر راننده مست در حالت مستی، مرتکب تصادف شود به مجازات در تخلف رانندگی، مجازات شرب‌خمر و مجازات صدمه‌های غیرعمدی محکوم خواهد شد.

مجازات رانندگی در مستی

مجازات رانندگی در مستی

  • ۸۰ ضربه شلاق برای مصرف مشروبات الکلی
  • دادگاه چنانچه لازم بداند راننده متخلف را به مدت ۱ تا ۵ سال از رانندگی محروم می‎کند
  • اگر راننده مست باشد و جرم او منجر به تصادف نشود به مجازات تخلف از مقررات رانندگی و مجازات مصرف مشروبات الکلی محکوم خواهد شد
  • اگر راننده در حالت مستی، مرتکب تصادف شود به مجازات در تخلفات رانندگی، مجازات مصرف مشروبات الکلی و مجازات صدمات غیرعمدی محکوم خواهد شد

به طور مثال کسی که در حالت مستی رانندگی کند و دیگری را به صورت غیرعمد بکشد این فرد علاوه بر اینکه به ۸۰ ضربه شلاق محکوم می‌شود، برای رانندگی در حالت مستی به پرداخت دیه و مجازات حبس حداقل دو سال محکوم و همچنین به تشخیص دادگاه برای مدت یک تا پنج سال از حق رانندگی محروم می‌شود. در نوع مجازات بین مرتکب جرم در حالت مستی تفاوتی وجود ندارد، اما قانون بین افرادی که به سن مسئولیت کیفری نرسیده‌اند با افرادی که مسئولیت کیفری دارند تفاوت قائل شده و در مجازات این افراد تخفیف در نظر می‌گیرد.

بیمه‌ها خسارت ناشی از رانندگی در حالت مستی را پرداخت می‌کنند؟

براساس قانون، بیمه شخص ثالث باید خسارت‌های ناشی از تصادفات را در هر شرایطی پرداخت کند و تفاوتی ندارد رانندگی بدون گواهینامه یا در حالت مستی، باشد. بیمه‌های شخص ثالث مکلف به‌ پرداخت حق بیمه هستند زیرا شخص راننده بیمه نشده بلکه وسیله نقلیه بیمه شده است.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر پارکینگ مزاحم و شرایط حذف آن را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

قتل در تصادفات رانندگی چه مجازاتی دارد؟

پرداخت دیه در تصادفات رانندگی به چه صورت است؟

مزاحمت در فضای مجازی

پرداخت نکردن نفقه چه مجازاتی در پی دارد؟

افترا زدن به افراد چه مجازاتی در پی دارد؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید  

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

در قانون مجازات اسلامی قانونگذار به بررسی جرم جعل کارت نظام وظیفه پرداخته و مجازات جاعل یا مرتکب را حسب مورد بیان کرده است.

جعل کارت پایان خدمت

در قانون تعریف خاصی از جرم جعل ارائه نشده است و صرفا به بیان مصادیق این جرم بسنده شده است. مصادیق جرم جعل در ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی بیان شده است. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی جرم جعل کارت نظام وظیفه یا پایان خدمت می‌پردازیم.

جرم جعل کارت پایان خدمت چیست؟

در پاسخ به اینکه جرم جعل کارت پایان خدمت چیست؟ باید گفت زمانی که فرد جعل کننده به قصد فریب یا ضرر رساندن به دیگران می‌خواهد دروغ را جای حقیقت عنوان کند، یا زمانی که فرد اقدام به ساخت گواهی پزشکی جعلی کند و پزشک تصدیق نامه‌ای جعلی را به فرد بدهد که بیان کننده  معافیت از خدمت نظام وظیفه باشد جرم جعل محقق شده است.

جعل کارت پایان خدمت

مجازات جعل کارت پایان خدمت

مجازات جرم جعل کارت پایان خدمت بسته به اینکه خود فرد شخصا این جرم را مرتکب شده یا جاعل این عمل را انجام داده با مواقعی که پزشک تصدیق نامه‌ای را خلاف واقع برای معافیت از نظام وظیفه فرد بدهد متفاوت است. به همین دلیل قانونگذار در قانون مجازات اسلامی این موارد را در مواد قانونی جداگانه‌ای مطرح کرده است که در زیر به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم‌:

  • طبق ماده ۵۳۸ قانون مجازات اسلامی: اگر فرد شخصا برای معافیت خود از خدمت، اقدام به جعل کند یا توسط شخص دیگری برای فرار از خدمت دولت یا نظام وظیفه یا برای تقدیم به دادگاه، گواهی ‌پزشکی به اسم طبیب جعل کند به حبس از ۶ ماه تا یک سال یا به سه تا ۶ میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد
  • طبق ماده ۵۳۹ قانون مجازات اسلامی: اگر پزشک یا طبیب تصدیق‌ نامه‎ای بر خلاف واقع درباره شخصی برای معافیت از خدمت در ادارات رسمی یا نظام وظیفه یا برای تقدیم به مراجع ‌قضایی بدهد به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال یا به سه تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد و هرگاه تصدیق‌ نامه مزبور به واسطه اخذ‌ مال یا وجهی انجام گرفته علاوه بر استرداد و ضبط آن به عنوان جریمه، به مجازات مقرر برای رشوه‌ گیرنده محکوم خواهدشد

همچنین اگر پزشک برای دادن مدرک خلاف واقع از فرد پولی گرفته باشد باید آن مال را به عنوان جریمه پرداخت کند که هم به مجازات جعل‌کننده و هم مجازات رشوه‌گیرنده محکوم می‌شود.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر جعل مدرک تحصیلی چه مجازاتی دارد؟ را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

جعل مدرک تحصیلی چه مجازاتی دارد؟

جعل امضا قولنامه چه مجازاتی دارد؟

جعل چک چه عواقبی در پی دارد؟

مجازات جرم جیب بری

افترا زدن به افراد چه مجازاتی در پی دارد؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در خصوص جدایی یا طلاق زن و مرد ممکن است مطرح شود این است که حضانت فرزند بر عهده کیست؟

حضانت بعد از سن قانونی

پس از جدایی والدین از یکدیگر فرزندان تا زمانی که خود قدرت انتخاب ندارند و یا سن آن‌ها رسمیت قانونی نداشته باشد بنابر نظر دادگاه می‌بایست تحت حضانت یکی از والدین قرار بگیرد. این مورد می‌تواند با توجه به شرایط متغیر باشد؛ اما زمانی که فرزندان خودشان توانایی تصمیم گیری درباره چگونگی ادامه زندگی خود داشته باشند دادگاه و قانون این حق را به آن‌ها خواهد داد که خودشان انتخاب کنند، که می‌خواهد برای ادامه زندگی تحت حضانت چه کسی باشند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی حضانت فرزند بعد از سن قانونی می‌پردازیم.

حضانت تا چه سنی می‌تواند وجود داشته باشد؟

حضانت به معنای نگهداری فرزند تا هر زمان که او به سنی برسد که توانایی زندگی بدون حمایت دیگران داشته باشد و نیازهای روحی و روانی روانی او در کنار آن فردی که حضانت او را برعهده دارد برطرف شود. اگر نیاز به تعیین کسی که حضانت فرزند می‌بایست برعهده داشته باشد قبل از سن هفت سالگی وجود داشته باشد؛ در هرصورت، به جز در مواردی که می‌توان با توسل به آن‌ها حق حضانت را سلب کرد، فارغ از جنسیت فرزندان بر عهده مادر خواهد بود. پس از این سن تا سن ۹ سالگی حق حضانت فرزند دختر بر عهده پدر و فرزند پسر نیز تا سن ۱۵ سالگی برعهده کسی خواهد بود که خود فرزند انتخاب کند. این مورد تعیین حضانت فرزندان تنها در شرایط طلاق و جدایی رخ نخواهد داد در شرایط مختلفی ممکن است که والدین در کتار یکدیگر زندگی نکنند که در آن شرایط این مورد می‌تواند مورد بحث قرار بگیرد.

حضانت بعد از سن قانونی

حضانت فرزند بعد از سن قانونی

در مسائل دینی سن قانونی سنی به حساب می‎‌آید که به صورت کلی سن بلوغ بوده و این سن از سن مورد تایید که هجده سال است؛ کمتر است، بنابراین با استناد به ماده ۱۲۱۰ قانون مدنی و هم چنین رای وحدت رویه در هیات عمومی دیوان عالی کشور، هنگامی که کودک به سنی که بر اساس شرع بالغ به حساب می‌آید رسیده باشد؛ می‌تواند از آن سن به صورت قانونی برای انتخاب و تعیین حضانت خود استفاده کند پس از ۹ سال قمری برای دختران و پس از ۱۵ سال قمری برای فرزندان پسر این حق به آن‌ها داده خواهد شد تا تصمیم بگیرند با چه کسی به زندگی خود ادامه دهند. این انتخاب می‌تواند بین یکی از والدین آن‌ها باشد یا تصمیم برای ادامه زندگی با یکی از اجداد در صورت امکان باشد. رسیدن فرزندان به سنی که خودشان می‌توانند انتخاب کنند که با چه کسی زندگی کنند؛ منافاتی با ملاقات طرف دیگر ذی نفع در حضانت آن‌ها ندارد و می‌توان با ارائه درخواست برای ملاقات آن‌ها به دادگاه و اعلام شرایط مورد نظر برای ملاقات این حق را طلب کند و این سن و قدرت تصمیم گیری فرزندان، نمی‌تواند مانع از داشتن این حق آنان باشد. دادگاه نیز با توجه به مصلحت کودک هم‌چنان حکم و نظر خود را درباره این کار اعلام خواهد داشت.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر حضانت فرزند قبل از طلاق را مطالعه کنید.

 

همچنین بخوانید:

حضانت دائم فرزند

می‌توان در ازای حضانت دائم فرزند، مهریه را بخشید؟

در چه صورت بعد از طلاق به زن نفقه تعلق می‌گیرد؟

در صورت پرداخت نکردن نفقه زن حق طلاق دارد؟

شرایط تملک نصف دارایی مرد پس از طلاق چگونه است؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید  

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

جرم جیب‌ بری را شاید بتوان شایع‌ترین نوع سرقت محسوب کرد.

جیب بری

جرم جیب ‌بری از جرایم بسیار رایج جامعه ما است. این جرایم علاوه‌بر خسارت مادی، خسارات روحی و گاه جسمی هم دارند. امروزه در مکان‌های شلوغی مثل مترو، اتوبوس‌ها، فروشگاه‌ها، زیارتگاه‌ها و… شاهد بروز جرم جیب ‌بری به عنوان یکی از شایع‌ترین نوع سرقت هستیم. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی مجازات جیب بری در قانون می‌پردازیم.

منظور از جرم جیب ‌بری چیست؟

جیب ‌بری نوعی از سرقت است که طی آن سارق، پول یا اشیاء قیمتی مثل طلا، موبایل و… را از جیب لباس شخص قربانی برمی‌دارد. مال‌باخته در هنگام جیب ‌‌بری، متوجه دزدی نمی‌شود. جیب‌برها سرعت عمل بالایی دارند و گاهی از ترفند‌هایی مثل سوال پرسیدن یا تنه زدن برای ایجاد فرصت مناسب سرقت، استفاده می‌کنند.

مجازات جیب بری در قانون چیست؟

مطابق ‌ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵، «هرکس مرتکب ربودن مال دیگری از طریق کیف‌زنی، جیب ‌بری و امثال آن شود به حبس از یک تا پنج سال و تا ۷۴ ضربه شلاق‌ محکوم خواهد شد.» توجه به این نکته ضروری است که در صورت تکرار جرم سرقت، مجازات سارق حسب مورد حداکثر مجازات مقرر در قانون خواهد بود. در تکرار جرم سرقت در صورتی که سارق سه فقره محکومیت قطعی به اتهام سرقت داشته باشد، دادگاه نمی‌تواند از جهات مخففه در‌تعیین مجازات استفاده کند.

جیب بری

اگر جرم جیب ‌بری همراه با آزار قربانی باشد یا سارق برای ارعاب از سلاح استفاده کند، چه مجازاتی در انتظار سارق است؟

اگر سرقت همراه با آزار قربانی باشد، خواه این آزار در حد کشیدن روی زمین باشد یا لگدزدن و… علاوه بر مجازات کلی جرم جیب زنی، به‌موجب ‌ماده ۱۵۵ قانون مذکور «هرگاه سرقت مقرون به آزار باشد، یا سارق مسلح باشد به حبس از سه ماه تا ده سال و شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم می‌شود و اگر‌ جرحی نیز واقع شده باشد علاوه بر مجازات جرح به حداکثر مجازات مذکور در این ماده محکوم می‌شود.»

اگر قربانی جرم جیب ‌بری شدید، لازم است چه اقدامی انجام دهید؟

در همان مکان بمانید و با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید. در این مواقع اظهارات شاهدان صحنه کمک بزرگی به پرونده شما می‌کند. سپس به کلانتری یا دادسرای محل وقوع جرم مراجعه و شکایت کنید. محتویات جیب یا کیف خود و جزییات مال مسروقه را به‌ دقت درج کنید. توصیف چهره سارق، به‌خاطرسپردن پلاک موتورسیکلت یا خودرو سارق، فیلم دوربین مداربسته واقع در صحنه جرم و… از مواردی است که موجب سریع‌تر یافتن سارق می‌شود. کلانتری یا دادسرا، بعد از انجام مراحل قانونی، پرونده شما را به دادگاه کیفری ارسال می‌کند.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر تهدید به آبروریزی چه عواقبی در پی دارد؟ را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

جعل کارت پایان خدمت چه عواقبی دارد؟

مزاحمت در فضای مجازی

حساب بانکی به چه دلایلی توقیف می‌شود؟

پرداخت خسارت بیمه بدنه در سرقت خودرو

اموال غیرقابل توقیف شامل چه مواردی می‌شود؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید 

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

مرد نمی‌تواند با داشتن زن، همسر دوم اختیار کند مگر اینکه با اجازه دادگاه باشد.

ازدواج مجدد مرد

تا پیش از تصویب قانون حمایت از خانواده منعی برای چند همسری مردان وجود نداشت اما برای اولین بار در ماده ۱۴ این قانون، ازدواج مجدد مردان منوط به اجازه دادگاه شد و دادگاه هم تنها در صورتی می‌توانست به مرد اجازه ازدواج مجدد دهد که اقدام به تحقیق از زن فعلی مرد و احراز تمکن مالی کند. ازدواج بدون اجازه دادگاه، می‌تواند برای مرد متاهل مجازات در پی داشته باشد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی شرایط ازدواج مجدد مرد بدون رضایت همسر می‌پردازیم.

مردها در چه صورتی می‌توانند بدون رضایت همسر خود، مجددا ازدواج کنند؟

اگرچه با اصلاح قانون حمایت خانواده در سال ۱۳۹۱ ازدواج مجدد مردها حتی بدون اجازه همسر اول جرم تلقی نمی‌شود و طبق این اصلاحات دیگر مردها برای ازدواج مجدد نیازمند به کسب اجازه از دادگاه نیستند، اما قانون حمایت از خانواده در صورت وجود یکی از موارد زیر مردها را مجاز به ازدواج مجدد می‌داند:

  • عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی
  • عدم تمکین زن از شوهر
  • ابتلا زن به جنون یا امراض صعب‌العلاج
  • محکومیت زن به حبس بیش از شش ماه
  • ابتلا زن به هر گونه اعتیاد مضر
  • ترک زندگی خانوادگی از طرف زن
  • عقیم بودن زن، یعنی زن توانایی فرزندآوری نداشته باشد
  • غایب مفقودالاثر شدن زن

ازدواج مجدد مرد

آیا زن بعد از ازدواج مجدد شوهرش می‌تواند بدون اذن او طلاق بگیرد؟

اگر مردی بدون اجازه و رضایت همسر اول خود دست به ازدواج مجدد بزند، چه ازدواج دائم و چه ازدواج موقت زن با اثبات ازدواج مجدد شوهرش می‌تواند به استناد بند ۱۲ شروط عقدنامه تقاضا طلاق کند. بند ۱۲ عقدنامه بیانگر این موضوع است که در صورتی که زوج همسر دیگری بدون رضایت زوجه اختیار کند یا به تشخیص دادگاه نسبت به همسران خود اجرای عدالت ننماید، حق طلاق به زن واگذار خواهد شد. در این‌جا زن علاوه بر اینکه می‌تواند طلاق خود را از همسرش بگیرد، بلکه می‌تواند مهریه‌ی خود را نیز دریافت کند. اگر مرد در زمان انعقاد عقد نکاح بند ۱۲ عقدنامه را امضا نکرده باشد، دیگر این اختیار از زن ساقط است و زن تنها می‌تواند با اثبات عسر و حرج خود (شرایط بد زندگی بعد از ازدواج مجدد شوهرش)، به دادگاه تقاضای طلاق دهد.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر چه زمانی مرد نمی‌تواند از زن خواستگاری کند؟ را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

در چه مواردی زن حق طلاق دارد؟

حضانت دائم فرزند

در صورت پرداخت نکردن نفقه زن حق طلاق دارد؟

گرفتن مهریه بدون طلاق

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید 

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

نحوه تقسیم ارث

تا زمان ادا شدن حقوق و دیون متوفی، تقسیم ارث امکان‌پذیر نیست.

تقسیم ارث

نحوه‌­ی تقسیم ارث یکی از پیچیده­‌ترین موضوعاتی است که در قانون مدنی به بررسی آن پرداخته می­‌شود و قوانین مربوط به آن بسیار حساس و دقیق هستند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی نحوه تقسیم ارث می‌پردازیم.

موجبات انتقال ارث

  • از متوفی مالی به جا مانده باشد
  • باید بین مورث (متوفی) و وارث رابطه خویشاوندی وجود داشته باشد. این رابطه می­‌تواند سببی یا نسبی باشد. در رابطه سببی، زوجیت دائم موجب ارث می‌شود، اما در رابطه نسبی نسبت فامیلی (خون) باعث به ارث رسیدن وارثان می‌شود
  • مورث فوت کرده باشد و وارث در زمان مرگ او زنده باشد. یعنی اگر وارث قبل از فوت مورث از دنیا رود، ورثه وارث هم از مورث ارث نمی­‌برند
  • جنینی که در شکم مادر است، به شرط آن که زنده به دنیا آید، از مورث خود ارث خواهد ­برد

طبقه‌­بندی وراث

افرادی که به موجب نسب (خون) ارث می‌­برند:

  • طبقه اول: پدر، مادر، فرزندان (اولاد)، اولادِ اولاد
  • طبقه دوم: اجداد، برادر، خواهر، اولاد آن‌­ها
  • طبقه سوم: عموها، عمه­‌ها، خاله‌­ها، فرزندان آن­‌ها

اگر افراد طبقه اول زنده باشند، افراد طبقه دوم ارث نمی­‌برند و اگر اشخاص طبقه دوم زنده باشند، دیگر اشخاص طبقه سوم ارث نمی­‌برند.

افرادی که به موجب سبب ارث می­‌برند:

  • هر یک از زوجین که در حین فوت دیگری زنده باشد، جزء وارث سببی محسوب می­‌شود. براساس ماده ۸۶۱ قانون مدنی، زنی که همسر دائمی مرد باشد و قبل از مرگ شوهرش زنده باشد، از او ارث می­‌برد و طبق قانون اگر دارای فرزند نباشند، یک چهارم و اگر فرزند داشته باشند، یک هشتم اموال شوهر به همسرش ارث می‌­رسد و اگر تعداد همسران دائم متوفی بیش از یک تا چهار تا باشد، طبق ماده ۹۴۲ قانون مدنی، همان میزان یک هشتم اموال شوهر بین همسران او به نسبت مساوی تقسیم می­‌شود
  • در صورت نبودن وارث برای متوفی، تعیین و تکلیف دارایی­‌هایش برعهده حاکم و دادگاه است

نحوه تقسیم ارث

میزان سهم‌­الارث هر یک وراث براساس قانون تعیین شده‌است و هر شخصی به همان میزان ارث می‌­برد. در جداول زیر میزان سهم­‌الارث هر یک از وراثان مطابق قانون مشخص شده است:

وارث توضیحات سهم‌­الارث
مادر اگر میت بیش از یک برادر یا فرزند نداشته باشد

 

میت دو برادر یا چهار خواهر یا فرزند داشته باشد

یک سوم

 

یک ششم

زوجه(زن) اگر همسر فوت شده­اش فرزند نداشته باشد

 

اگر همسر فوت شده­اش فرزند داشته باشد

یک چهارم

 

یک هشتم

زوج(مرد) همسر فوت شده زوج، فرزند نداشته باشد

 

همسر فوت شده زوج، فرزند داشته باشد

یک دوم

 

یک چهارم

تقسیم ارث

وارث سهم الارث
در صورتی که میت تنها یک فرزند دختر داشته باشد یک دوم
اگر تنها یک خواهر پدری یا پدر و مادری داشته باشد یک دوم
اگر میت دو دختر و بیشتر و بدون فرزند پسر باشد دو سوم
در صورت داشتن دو یا تعداد بیشتری خواهر پدری یا پدر و مادری و بدون هیچ برادری دو سوم
در صورت داشتن خواهران و برادران مادری متعدد یک سوم
پدر، در صورتی که میت فرزند داشته باشد یک ششم
در صورت داشتن یک خواهر یا یک برادر مادری یک ششم

 برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مزایا تنظیم وصیت نامه را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

وضعیت ارث زن در صورت فوت شوهر

جنین در چه شرایطی ارث می‌برد؟

در چه صورتی زن پس از طلاق از مرد ارث می‌برد؟

وضعیت ارث مرد در صورت فوت همسر

امکان باطل کردن وصیت نامه وجود دارد؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید 

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

 گاهی ورثه به دلیل شفاهی یا زبانی بودن وصیت متوفی از انجام موارد وصیت و پذیرش آن خودداری می‌کنند.

اعتبار وصیت نامه شفاهی

 گاهی علی رغم اینکه شخص متوفی به طور شفاهی یا زبانی برای ورثه خود یا نزد دیگران وصیت به انجام کار یا وصیت به بخشش مالی کرده، ورثه از انجام دادن مورد وصیت به دلیل شفاهی یا زبانی بودن آن خودداری می‌کنند. تنظیم کردن یک وصیت نامه به شیوه صحیح و قانونی سبب می‌شود تا تکلیف بسیاری از امور مربوط به بعد از فوت شخص از جمله بدهی های وی و انجام امور مد نظر وی تعیین شده و برای ورثه نیز مشکلی ایجاد نشود. دراین نوشتار از مجله دلتا به بررسی اعتبار وصیت نامه شفاهی می‌پردازیم.

وصیت شفاهی یا لفظی چیست؟

یکی از انواع وصیت کردن که در عمل ممکن است به کرات مورد استفاده اشخاص قرار گیرد، وصیت شفاهی است که به آن وصیت کردن زبانی یا لفظی نیز گفته می‌شود. بنابراین در پاسخ به این سوال که وصیت‌نامه شفاهی چیست می‌توان گفت وصیت شفاهی یا وصیت زبانی نوعی از وصیت کردن است که بر خلاف وصیت کتبی، روی فرم یا برگه خاصی نوشته نشده است و صرفا در جمع دیگران وصیت انجام شده و وصیت نامه‌ای تدارک دیده نشده است. به عنوان مثال پدر در جمع اعضای خانواده خود برای بعد از فوت خودش وصیتی کرده و خانه، زمین یا ملکی از خود را به نفع یک یا چند نفر از فرزندانش وصیت می‌کند و در این خصوص وصیت نامه‌ای نمی‌نویسد.

اعتبار وصیت نامه شفاهی

اعتبار وصیت نامه شفاهی در دادگاه

بر اساس قانون امور حسبی، وصیت نامه باید طبق احکام و قواعد قانونی نگارش شده و به صورت وصیت رسمی، وصیت سری و وصیت خود نوشت تنظیم شود، در غیر اینصورت در مراجع رسمی معتبر نبوده و قابل پذیرش نیست. البته به موجب ماده ۲۹۴ همین قانون، اگر اشخاص ذی نفع در ارث متوفی، وصیت شفاهی یا لفظی متوفی را قبول و به صحیح بودن آن اقرار کرده باشند، وصیت شفاهی متوفی نیز صحیح و مورد قبول خواهد بود.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مزایا تنظیم وصیت نامه را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

مزایا تنظیم وصیت نامه

وصیت‌نامه و هر آنچه باید درباره آن بدانید

امکان باطل کردن وصیت نامه وجود دارد؟

حضانت دائم فرزند

پرداخت نکردن نفقه چه مجازاتی در پی دارد؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید 

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

جرم افترا در صورتی‌ رخ خواهد داد که فرد حتما به یک جرم منسوب گشته و فرد مرتکب قادر به اثبات این جرم نباشد.

مجازات جرم افترا

افرادی هنگام مواجه شدن با دشواری‌ها به سبب عدم کنترل بر خشم و ناراحتی خود، به اهانت و بعضا با سوءنیت جهت رسیدن به خواسته‌هایشان به تهمت زدن و افترا به طرف مقابل اقدام می‌کنند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی جرم افترا و مجازات آن می‌پردازیم.

جرم افترا چیست؟

اگر شخصی فرد دیگری را منسوب به یک جرم کرده و اثبات آن جرم توسط شخص برای او مقدور نباشد، وی مرتکب جرم افترا شده است. جرم افترا به دو دسته فعلی و قولی تقسیم شده و مجازات هر یک متفاوت است. به این نکته توجه داشته باشید که در صورت مورد افترای قولی به شکل شفاهی قرار گرفتن، شخص شاکی موظف است مدارکی مبنی بر خدشه‌دار شدن اعتبار و آسیب وارده به خود را به دادگاه تسلیم کند.

مجازات جرم افترا

برای مرتکبان جرم افترا مجازات حبس به مدت یک ماه الی یک سال و محکومیت به ۷۴ ضربه شلاق در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است در صورت انتشار مطالب حاوی افترا به شکل چاپ شده، مرتکب به حبس به مدت دو ماه الی دو سال محکوم خواهد شد.

مجازات جرم افترا

تفاوت‌های میان جرایم افترا و توهین

جرم توهین از آن جهت با جرم افترا تفاوت داشته که در جرم افترا صورت گرفته، مرتکب با صراحت جرمی را به دیگری منسوب کرده و از تضمین کننده‌ی اخبار و اسناد است؛ اما در جرم توهین، شخص مرتکب با سوء نیت تنها قصد هتک حرمت طرف مقابل را دارد. اگر شخصی به قصد هتک حرمت دیگری را جانی، فاسق و امثال این واژگان مخاطب قرار دهد، مرتکب جرم افترا نشده و تنها مقصود اهانت و تحقیر کردن طرف مقابل است، اما اگر به صراحت به شخص با استفاده از الفاظی همچون کلاهبردار، قاتل، دزد دیگری را مخاطب قرار داده و حتی تهمت‌های ناموسی بر طرف مقابل روا داشته مرتکب جرم افترا به ناموس یا قذف است که مجازات سنگین‌تری نسبت به سایر انواع افترا داشته و حتی به اعدام نیز منتهی خواهد شد.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر جرم تهدید به انتشار عکس خصوصی افراد را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

فحاشی چه مجازاتی در پی دارد؟

جعل مدرک تحصیلی چه مجازاتی دارد؟

مخدوش کردن پلاک خودرو چه عواقبی دارد؟

تهدید تلفنی چه مجازاتی در پی دارد؟

جعل چک چه عواقبی در پی دارد؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید 

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

استفاده‌کنندگان از سند تجاری سفته، همواره درباره اهمیت وجود اثر انگشت در سفته کنجکاو هستند و باید اهمیت آن را بدانند

اهمیت اثر انگشت در سفته

شاید شما هم از آن دسته افرادی هستید که در معاملات تجاری یا قراردادهای کاری خود، نیاز به صدور یا دریافت سفته دارید. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی اهمیت وجود اثر انگشت در سفته می پردازیم.

سفته چیست و جایگاه اثر انگشت در سفته، کجاست؟

سفته یک سند تجاری است. شخص امضاکننده سفته، تعهد می‌دهد در موعد معین یا هر زمان که دارنده سفته درخواست کند، وجه مندرج در سفته را بپردازد. شاید بتوان امضا صادرکننده را مهم‌ترین شرط برای اعتبار سفته عنوان کرد. بنابراین بدون وجود امضا نمی‌توان وجه سفته را مطالبه کرد. جایگاه اثر انگشت، در سفته کنار امضا است. سفته علاوه بر امضا متعهد باید مشخص‌کننده مبلغ تعهد‌شده، گیرنده وجه و تاریخ نیز باشد.

اهمیت اثر انگشت در سفته

اثر انگشت هیچ دو انسانی مشابه نیست. بنابراین، انگشت‌نگاری در تعیین هویت افراد از دقت ۱۰۰% برخوردار است. فرض کنید فردی منکر انتساب امضای مندرج در یک سند به خود شود. در این شرایط، سند به کارشناس رسمی خط و امضا دادگستری ارجاع می‌شود. گرچه کار این کارشناسان از دقت بالایی برخوردار است، اما ممکن است در موارد محدودی تشخیص صاحب امضا دشوار باشد. در نتیجه وجود اثر انگشت در اسناد، در تشخیص هویت صادرکننده سند نقش بسزایی دارد.

اهمیت اثر انگشت در سفته

آیا برای اعتبار سفته، وجود اثر انگشت، در سفته الزامی است؟

از لحاظ قانونی، سفته حتما باید دارای امضا باشد. درباره لزوم درج اثر انگشت چیزی در قانون تصریح نشده است و نمی‌توان ادعا کرد اثر انگشت، می‌تواند جایگزین امضا در اسناد تجاری باشد بنابراین سفته دارای امضا و فاقد اثر انگشت، معتبر محسوب می‌شود، اما سفته بدون امضا قطعا معتبر نیست، حتی اگر اثر انگشت داشته باشد. البته به یاد داشته باشید وجود اثر انگشت در کنار امضا، تشخیص هویت صادرکننده سفته را آسان‌تر می‌کند. زیرا برخلاف چک، در سفته امضا قابل انکار است. یعنی صادرکننده سفته می‌تواند بگوید این امضا من نیست و هیچ دلیلی هم لازم نیست برای انکار خود ارائه کند.

برای وصول وجه سفته فاقد اثر انگشت چه باید کرد؟

اگر به‌ جای امضا صادرکننده، اثر انگشت ثبت شده باشد سفته بی‌اعتبار بوده و قابل وصول نیست. اما اگر سفته دارای امضا صادرکننده باشد، دارنده این سند می‌تواند از طریق طرح واخواست به دادگاه، خواهان وصول سفته بدون اثر انگشت باشد. دارنده سفته می‌تواند بعد از طی مرحله واخواست سفته، دادخواست مطالبه وجه سفته و تامین خواسته و خسارت تاخیر تادیه را تقدیم دادگاه کند.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر نکاتی که باید هنگام صدور سفته رعایت کرد را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

سفته حسن انجام کار و نکات مهم در صدور آن

مهلت اعتبار چک چند سال است؟

گواهی عدم پرداخت چک برگشتی چیست؟

صدور چک برگشتی چه مجازاتی دارد؟

چه چک‌هایی در سامانه بانک مرکزی باید ثبت شوند؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید 

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

دیه به معنای جبران خسارت مالی در مقابل صدمه‌ی وارد شده به فرد است.

پرداخت دیه در تصادف رانندگی

در پرداخت خسارت ناشی از تصادفات رانندگی با دو مبحث پرداخت خسارت‌ بدنی و پرداخت دیه مواجه هستید. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی پرداخت دیه در تصادف رانندگی می‌پردازیم.

قوانین پرداخت دیه در تصادف منجر به جراحت

ماده ۱۶ قانون اصلاح بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه بیانگر آن است که اگر در تصادفات رانندگی که تنها موجب آسیب دیدگی شده اما شخصی فوت نکرده است، صندوق تامین خسارت‌های بدنی یا بیمه‌‎‌کننده وسیله نقلیه‌ی فرد مقصر باید بعد از دریافت کردن گزارش کارشناسی راهنمایی و رانندگی و یا گزارش پزشک قانونی (تنها در صورت لزوم) حداقل پنجاه درصد از دیه تقریب‌ زده را به شخص ثالث مورد خسارت بپردازد.

پرداخت دیه در تصادف رانندگی

قوانین پرداخت دیه در تصادف رانندگی منجر به فوت

تصادفاتی که متاسفانه به مرگ منتهی می‌شوند دو جنبه عمومی و خصوصی دارند که جنبه عمومی مجازات حبس کشیدن یا مجازات به شکل نقدی است. مجازات خصوصی آن پرداخت دیه و در صورتیکه اولیای دم درخواست مطالبه کنند قابل اجرا و پرداخت است.

  • مطابق قانون مجازات اسلامی ماده ۷۱۴ هرگاه بی احتیاطی یا نداشتن مهارت کافی راننده برای هر وسیله‌ی نقلیه‌ای به قتل غیرعمد منتهی شود فرد به شش ماه تا سه سال حبس و علاوه بر آن پرداخت دیه (در شرایطی که اولیا دم درخواست کنند) محکوم می‌‌شود.
  • تصادفات رانندگی منجر به قتل، قتل به صورت غیرعمدی محسوب شده و مقصر ضامن پرداخت دیه به صورت تمام و کمال است.
  • بر اساس قانون مجازات جدید طبق بند ب ماده ۵۳۸ در مواردی که فرد مصدوم شده در تصادف به سبب مصدومیت‌های متعدد فوت می‌شود در صورتیکه به دلیل تمام صدمات وارده مرگ یا قطع عضو یا آسیب بزرگتر رخ داده است، فقط دیه نفس یا عضو یا آسیب بزرگتر ناشی از آن ثابت شده و اگر به دلیل فقط برخی از صدمات وارده باشد، دیه برای صدمات مسری در دیه نفس، عضو و یا آسیب بزرگتر تداخل کرده و دیه صدمات به شکل غیر مسری، به صورت جداگانه محاسبه می‌شود.
  • شرکت‌های بیمه طبق بیمه‌نامه متعلق به فرد مسئولیت پرداخت دیه را برعهده دارند، با این حال این خسارات باید در حکم دادگاه قید شده باشد، چون در غیر این صورت اداره بیمه خود را موظف به پرداخت نمی‌داند.
  • برای حالتی که هزینه‌ها که مازاد بر دیه هستند برای مثال هزینه بیمارستان با این که بین دادگاه‌ها اختلاف رویه وجود دارد، ولی این هزینه‌ها مازاد بر دیه قابل مطالبه بوده و فرد زیان‌دیده می‌تواند با تسلیم دادخواست حقوقی، این هزینه‌ها را از مقصر درخواست کند.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر قتل در تصادفات رانندگی چه مجازاتی دارد؟ را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

دیه عابر پیاده مقصر چگونه پرداخت می‌شود؟

قتل در تصادفات رانندگی چه مجازاتی دارد؟

پرداخت خسارت بیمه بدنه در سرقت خودرو

پرداخت نکردن نفقه چه مجازاتی در پی دارد؟

تهدید تلفنی چه مجازاتی در پی دارد؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید

  • مجله دلتا