deltalaw

مجله دلتا ( همه چیز در مورد همه چیز )

deltalaw

مجله دلتا ( همه چیز در مورد همه چیز )

مجله دلتا-گردشگری -نکات حقوقی-سلامتی-دکوراسیون-جاهای زیبای دیدنی - خبر و گزارش -املاک دلتا - کاربردی ترین مسائل حقوقی

۹۳ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ارث از جمله حقوق مالی و اقتصادی به شمار می‌رود که در مواردی افراد پس از فوت اعضای خانواده یا بستگانشان از آن بهره‌مند می‌شوند و البته میزان آن برای همه افراد یکسان نبوده و بسته به عوامل مختلف متفاوت است.

امکان تغییر ارث

برخی سوالاتی که پیرامون ارث مطرح می‌شود آن است که آیا پدر و مادر می‌توانند ارث دختر و پسر را تغییر دهند و دیگر اینکه آیا می‌توانند وصیت کنند که به یکی بیشتر و به دیگری کمتر ارث برسد؟ در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع امکان تغییر ارث می‌پردازیم.

 وصیت

آیا پدر و مادر حق دارند وصیت کنند که اضافه بر ارث به کسی داده شود؟ پدر و مادر می‌توانند تا یک‌سوم از اموال خودشان را وصیت کنند که در چه راهی مصرف شود.

مثلا در امور خیر مصرف شود یا اینکه به شخص خاصی داده شود، فرزندش باشد یا غیرفرزندش. بنابراین اختلافی در این نیست که پدر و مادر یا هر شخص دیگری حق دارند وصیت کنند اموالشان را به کسی بدهند.

تغییر ارث

ارث

ارث دختر و پسر، ارث پدر و مادر و همچنین ارث همسر از همسر در قانون مشخص شده است به عنوان مثال: اگر یک برادر باشد و یک خواهر، دو برابر به پسر می‌رسد.

حال آیا پدر و مادر می‌توانند این سهم را تغییر دهند مثلا بگویند دختر برابر پسر ارث ببرد؟ خیر این کار از عهده پدر و مادر خارج است و چنین حقی را ندارند  همان‌طوری که در مورد همسر و پدر و مادر معین شده که چقدر ارث ببرند و با شرایط خاصی این تقسیم ارث آمده و کسی نمی‌تواند آن‌ها را تغییر دهد، چون این موارد حدود و قوانین الهی است و ما حق تغییر آن‌ها را نداریم.

چنانچه بیان شد هر شخصی حق دارد که تا یک‌سوم اموال خودش را وصیت کند که مقداری از آن را به فلان فرزندم مثلا برای خرج تحصیلش بدهید، یا فرزندی که نیاز به مسکن دارد مبلغی را به او پرداخت نمایید.

ولی همین را هم حق ندارد بیش از یک‌سوم وصیت کند و اگر بیش از یک‌سوم شد مقدار بیشترش صحیح نیست، مگر این‌که بقیه وراث اجازه بدهند یا مثلا فرزندان او اجازه بدهند که نصف اموالش را در راه خیر مصرف کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا خیانت از لحاظ حقوقی قابل بخشش است؟  را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

خرید و فروش ملک با وکالت نامه مانند معاملات دیگر محاسن و معایبی دارد.

مشکلات ممکن در معاملات با وکالتنامه

دو طرف معامله زمانی تصمیم به انجام معاملات وکالتی می‌گیرند که می‌خواهند معامله‌ای راحت و بی‌درد‌سر و به دور از هر‌گونه هزینه اضافی انجام دهند؛ گاهی هم عدم دخالت در معامله دلیلی است تا معامله به‌صورت وکالتی صورت پذیرد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مشکلات ممکن در معاملات با وکالتنامه می‌پردازیم.

معایب خرید و فروش ملک با وکالتنامه

  • وکالتنامه با فوت یا از دست دادن سلامت عقلی یکی از طرفین از بین می­‌رود: زمانی‌که یکی از طرفین بعد از معامله فوت کند یا سلامت عقلی خود را از دست بدهد وکالتنامه فسخ می­‌شود. سلامت عقلی منظور دیوانگی، آلزایمر یا دیگر بیماری­‌های مرتبط با عقل انسان است. در صورتی‌که قولنامه‌‌ای تنظیم نشود پس از مرگ فروشنده ملک به وارثین می‌­رسد. اگر خریدار نیز فوت کند ملک به فروشنده بازگرداننده می‌­شود.
  • ملک پس از فروش توقیف شود: ملکی که به‌صورت وکالتی خریداری می­‌شود در واقع از نظر قانون خریدار صاحب ملک شناخته نمی‌­شود. برای همین طلبکاران می­‌توانند از طریق قانون حکم توقیف ملک را بگیرند. اگر خریدار بتواند از طریق قانون اثبات کند که ملک را خریده است دادگاه حکم را فسخ می‌کند. البته این مراحل زمان‌­بر است و در این زمان ملک توقیف است و خریدار به آن دسترسی ندارد.
  • اختلافاتی که بین خریدار و فروشنده به وجود می‌­آید: در صورتی‌که پس از معامله بین خریدار و فروشنده مشکلی پیش آید فروشنده می‌­تواند مشکل ساز شود. فروشنده معامله بین خود و خریدار را منکر می­‌شود و ثمن معامله را درخواست می­‌کند. اگر خریدار مدرکی در مورد معامله نداشته باشد مجبور می‌شود بر اساس قانون ثمن را به فروشنده دوباره بدهد.

مشکلات معاملات وکالتی

  • فروشنده ملکی که با وکالتنامه به شخصی فروخته است را به شخص دیگری بفروشد: یکی دیگر از مشکلات معامله با وکالتنامه زمانی‌ است که فروشنده می‌­تواند ملک را به دیگری نیز بفروشد. زمانی که فردی ملکی را با وکالتنامه خریداری می­‌کند از نظر قانون صاحب ملک شناخته نمی‌­شود. فروشنده که هنوز صاحب ملک است اختیار فروش مال خود را به دیگری نیز دارد. برای همین لازم است قولنامه یا مبایعه‌نامه‌ای برای معامله بین طرفین تنظیم شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب با جرایم تلگرامی آشنا شوید مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

در این مطلب قصد داریم به مواردی اشاره کنیم که هر پسر و مردی باید در مورد قانون مهریه در ایران بداند.

آنچه مردان در مورد ازدواج باید بدانند

با توجه به اینکه اختلافات خانوادگی بین زن و شوهر دارای پیچیدگی‌ها و جزییاتی است، لذا هنگام جدایی و طلاق باید یکایک موارد مطروحه در قانون خانواده در نظر گرفته شود. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع آنچه مردان در مورد ازدواج باید بدانند می‌پردازیم.

نکات کاربردی که لازم است قبل از ازدواج بدانید

  • مهریه در اسلام لزوما عند‌المطالبه نیست و شرطی برای میزان آن یا پرداخت آن وجود ندارد. لذا شما در زمان عقد می‌توانید از نوشتن عبارت عند‌المطالبه در عقدنامه جلوگیری کنید و مثلا عبارت عند‌الاستطاعه را مقابل آن بنویسید.
  • اکثر مردان از این موضوع مطلع نیستند که مهریه‌های بالاتر از ۱۱۰ سکه هم توسط قانون از مرد گرفته می‌شود و تصور عموم بر این است که فکر می‌کنند تا ۱۱۰ سکه بیشتر گرفته نمی‌شود و شما اگر هر میزان سکه هم مهریه در نظر بگیرید فقط ۱۱۰ تای آن گرفته می‌شود. این یک دروغ است که سبب شده سر مردان زیادی کلاه برود. مهریه تا ۱۱۰ سکه ضمانت زندانی کردن شما را دارد و بالاتر از آن را هم در واقع قانون از طریق تعقیب و مصادره اموال در صورت رسیدن ارث یا بدست آوردن مال از شما می‌گیرد.
  • خیلی از افراد فکر می‌کنند در صورتی‌که زن خیانت کند موجب بطلان مهریه زن می‌شود. حتی زنای محصنه هم مهریه او را حذف نمی‌کند و در هر صورت مهریه طبق قانون کنونی کشور حق زن است و تحت هیچ شرایطی باطل یا حذف نمی‌شود.
  • همه شما مردان و پسران باید بدانید که مهریه به ارث می‌رسد.

مردان در مورد ازدواج باید بدانند

  • حق حبس یکی از حقوق زن است و به این معنی است که دختر باکره بعد از عقد تا زمان دریافت کامل مهریه می‌تواند تمکین نکند و این برای خیلی از پسران در زمان عقد اتفاق می‌افتد و سبب می‌شود پسر نتواند همسر خود را به خانه خود ببرد و زن حاضر به عروسی نمی‌شود و قانونا می‌تواند مرد را موظف کند تا نفقه او را نیز بدهد.
  • گذاشتن شروط در عقدنامه فقط مخصوص زن نیست و مرد هم می‌تواند در عقدنامه شروط ضمن عقد تعریف کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب با جرایم تلگرامی آشنا شوید را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

بروز مشکلات زیاد اقتصادی و گرانی سکه که در چند ماه گذشته با افزایش تعداد زندانیان مهریه همراه بود، بحث پیدا کردن جایگزینی برای مهریه را به مسئله محفل‌های رسمی و غیر رسمی، رسانه‌ها و مراجع قضایی و همچنین مجلس، تبدیل کرد.

موارد جایگزین مهریه

یکی از موارد مطرح شده که بعضی از کارشناسان بر آن تاکید دارند، جایگزینی شروط ضمن عقد به‌جای مهریه است. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع موارد جایگزین مهریه می‌پردازیم.

شروط ضمن عقد ازدواج چیست؟

با امضای قباله ازدواج، مرد از نظر حقوقی مکلف به پرداخت مهریه و نفقه است و زن مکلف به تمکین از مرد می‌شود. در کنار این موارد، بعضی از امور زندگی زن وابسته به اجازه مرد می‌گردد. این مسئله می‌تواند در آینده مشکلاتی برای زن به‌ وجود آورد. جهت جلوگیری از مشکلات احتمالی، بعضی خانم‌ها اقدام به درج شرایط ضمن عقد ازدواج در قباله می‌کنند.

نمونه‌ای از شروط ضمن عقد ازدواج 

  • شرط حق تحصیل: شوهر، زن را در ادامه تحصیل تا هر مرحله که زن لازم بداند و در هر کجا که وضعیت ایجاب نماید مخیر می‌سازد.
  • شرط حق اشتغال: شوهر، زن را در اشتغال به هر شغلی که مایل باشد، در هر کجا که وضعیت ایجاب نماید مخیر می‌کند.
  •  شرط حق خارج شدن از کشور: شوهر به زن، وکالت بلاعزل می‌دهد که با تمامی اختیارات قانونی بدون نیاز به اجازه شفاهی یا کتبی دوباره شوهر، از کشور خارج شود. تعیین مدت، مقصد و وضعیت مربوط به سفر به خارج از کشور به صلاح دید خود زن است.
  •  شرط حق تعیین خانه: حق انتخاب خانه و تعیین شهر یا محلی که زندگی مشترک در آن‌جا ادامه پیدا کند با زن خواهد بود.

جایگزین مهریه

  •  شرط حق حضانت فرزندان: زوجین در شروط ضمن عقد توافق نمودند اولویت در حضانت فرزند یا فرزندان مشترک در صورت طلاق با مادر خواهد بود، اعم از این‌که دوباره ازدواج کند یا خیر.
  •  شرط گرفتن حق طلاق: بر اساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی و شرع، حق طلاق به دست مرد است. ولی مرد می‌تواند اجرای حق خود در طلاق را به همسرش یا هر فرد دیگری وکالت دهد.

نکته: درصورتی‌که مرد به زن وکالتنامه بلاعزل طلاق داده باشد حق طلاق مرد هنوز پابرجاست و شوهر هم می‌تواند برای طلاق اقدام کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا خیانت از لحاظ حقوقی قابل بخشش است؟ را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

پانزی یک شیوه کلاهبرداری برای جذب سرمایه‌گذاران است تا از این طریق افراد را با تبلیغ سودهای غیرمتعارف و نجومی به دام انداخته و در نهایت کلاهبردار با پول بسیاری که به جیب زده متواری می‌شود.

کلاهبرداری پانزی

پانزی ترفندی برای کلاهبرداری است که در آن یک کلاهبردار یا همان طراح پانزی، به افراد ناآگاه وعده می‌دهد که اگر پول‌هایشان را در اختیار او قرار دهند، با آن پول‌ها کار خواهد کرد و سودهای نجومی و تضمینی به سرمایه‌گذاران خواهد داد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موضوع کلاهبرداری پانزی می‌پردازیم.

کلاهبرداری پانزی

در کلاهبرداری پانزی برای اعتماد سرمایه‌گذاران در ابتدا از پول افراد جدید، سود بالا برای افراد قدیمی پرداخت می‌شود تا سرمایه‌گذاران بیشتری جذب سیستم شوند.

این طرح در نهایت به دلیل اشباع شدن و عدم وجود سرمایه‌گذار جدید نابود شده و معمولا کلاهبردار با مقدار زیادی پول متواری می‌شود. تشخیص طرح‌های پانزی کار سختی نیست، مهم‌ترین شاخصه این طرح‌ها سودهای نجومی تضمینی و ناشناس بودن است اما با وجود این شاخص‌های عینی و روشن در بسیاری از موارد افراد در دام این طرح افتاده و وقتی متوجه می‌شوند که فریب خورده‌ و سرمایه خود را از دست داده‌اند.

در بیشتر مواقع افراد قشر متوسط و حتی ضعیف در دام طراح پانزی گرفتار می‌شوند زیرا تصور می‌کنند با اندک سرمایه خود می‌توانند در مدت کوتاهی ثروتمند شوند به همین دلیل این افراد دارایی خود مانند خودرو، طلا و حتی خانه خود را می‌فروشند به این امید که به سود بالایی دست یابند. اما باید بدانند که قربانیان این روش از کلاهبرداری مبالغ زیادی را از دست می‌دهند و متضرر می‌شوند.

پیگیری کلاهبرداری پانزی

مجازات جرم کلاهبرداری پانزی

طبق ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبان ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری، کلاهبردار غیر شبکه‌ای علاوه بر رد اصل مال به صاحبش به حبس از یک تا هفت سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم می‌شود.

در کلاهبرداری شبکه‌ای اگر مبلغ کلاهبرداری کلان نباشد مجرم به رد مال، به حبس از ۶ ماه تا سه سال و جزای نقدی معادل دو برابر اموالی که از راه مذکور به دست آورده محکوم می‌شود.

ولی اگر کلاهبرداری کلان باشد به حبس از ۵ سال تا ۲۰ سال محکوم می‌شود و در هر دو صورت دادگاه به عنوان جزای مالی به ضبط تمام اموالی که از طریق خلاف قانون به دست آمده باشد، حکم خواهد داد. دادگاه می‌تواند علاوه بر جریمه مالی و حبس، مرتکب را به ۲۰ تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب با جرایم تلگرامی آشنا شوید مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

واژه بطلان زمانی به کار گرفته می‌شود که قرارداد، از همان ابتدا و زمان ایجاد، شرایط قانونی لازم برای صحت عقد را نداشته است.

باطل شدن قرارداد اجاره

اجاره یکی از رایج‌ترین قراردادهایی است که در کشور منعقد می‌شود. نکات بسیار مهمی در تنظیم قرارداد موجر و مستاجر وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه باشیم تا در تنظیم قرارداد اجاره با مشکل مواجه نشویم. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع باطل شدن قرارداد اجاره می‌پردازیم.

در موارد زیر قرارداد اجاره باطل محسوب می‌شود

  • اگر شرایط عمومی صحت قرارداد و شرایط اختصاصی صحت عقد اجاره رعایت نشود. به‌عنوان‌مثال، مدت اجاره کاملا مبهم بوده و به‌هیچ‌وجه، قابل‌تعیین نباشد.
  • درصورتی‌که مورد اجاره، عیبی پیدا کند که موجب از بین رفتن امکان و قابلیت استفاده مستاجر از آن شود، به‌طوری‌که رفع عیب نیز ممکن نباشد.
  • هرگاه در مدت اجاره، تمام یا قسمتی از عین مستاجره به‌واسطه حوادث طبیعی، مانند سیل، زلزله، آتش‌سوزی و غیره، از بین برود.
  • درصورتی‌که موجر فقط به مدت عمر خود، مالک منافع عین مستاجره باشد و در میانه مدت اجاره فوت کند.

باطل شدن قرارداد

  • درصورتی‌که در عقد اجاره شرط شده باشد که فقط خود شخص مستاجر و نه هیچ شخص دیگر، حق استفاده و بهره‌برداری از مورد اجاره را دارد و او نیز در حین مدت اجاره فوت کند. به‌طورکلی، قانون مدنی به مستاجر این اختیار را داده است که با شخص دیگر، عقد اجاره دومی ببندد. بااین‌وجود، گاهی شخصیت مستاجر برای موجر (صاحبخانه) آن‌قدر اهمیت دارد که در ضمن قرارداد اجاره، شرط می‌کند که فقط شخص مستاجر می‌تواند از عین مستاجره استفاده کند و مستاجر نیز این شرط را می‌پذیرد. در این صورت، با فوت مستاجر، اذن موجر برای بهره‌برداری از مورد اجاره که به شخص او اختصاص داشته از بین رفته و به همین دلیل، قرارداد اجاره نیز، باطل می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب نکات بسیار مهم در مورد مراحل انتقال سند رسمی ملک را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

یکی از راه‌هایی که مالک می‌تواند ملک خود را منتقل نماید، فروش آن است.

مراحل انتقال سند رسمی ملک

امروزه با توجه به حجم بالای معاملات ملکی بایستی با قواعد مربوط به خرید و فروش ملک و انتقال سند رسمی ملک، بیشتر آشنا شویم. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مراحل انتقال سند رسمی ملک می‌پردازیم.

 توافق مکتوب فروشنده و خریدار

زمانی‌که دو نفر تصمیم می‌گیرند ملکی را بین خود خرید و فروش نمایند و در خصوص تمام جزییات این معامله به توافق می‌رسند باید تمام توافقات حاصله را به‌صورت کتبی درآورند که معمولا به این توافق کتبی در عرف قولنامه گفته می‌شود قولنامه در واقع همان مواردی است که بین خریدار و فروشنده به توافق رسیده شده است و فقط به‌صورت کتبی درآمده است.

اما در صورتی‌که یکی از طرفین به مواردی که بیان نموده است پایبند نباشد طرف دیگر دلیل محکمی جهت اقامه دعوا علیه وی ندارد چراکه قولنامه محکمه پسند نیست.

به همین جهت طرفین باید قراردادی را به نام مبایعه­‌نامه بین خود تنظیم نمایند مبایعه ‌نامه همان‌طور که از نام آن مشخص است قرارداد بیع است بین طرفین. این قرارداد یک سند غیر رسمی است که قبل از اینکه سند رسمی ملک به خریدار منتقل گردد، بین طرفین منعقد می‌گردد.

بعد از تنظیم مبایعه­‌نامه طرفین و دو شاهد بایستی آن را امضا نمایند

مبایعه‌نامه تنظیم شده منحصر به فرد نیست و امکان فروش مجدد ملک از سوی فروشنده به خریدارهای دیگر نیز دارا است به این منظور طرفین باید به بنگاه‌های املاک مراجعه نموده و قرارداد خود را در سیستم نرم ­افزاری جامع آنها به ثبت می‌رسانند این سیستم به‌صورت سراسری است و با ثبت مشخصات طرفین و ملک مورد نظر، کد رهگیری صادر می‌گردد که صادر شدن این کد به این معنی است که فروشنده پیش از این ملک را به دیگری نفروخته است و معامله سالم است. البته برخی مبایعه­‌نامه را نیز در بنگاه‌های املاک تنظیم می‌نمایند.

 در این مرحله خریدار وظیفه­‌ای ندارد و انجام این مرحله با فروشنده ملک است

فروشنده باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نموده و لیست مدارکی که برای تنظیم سند لازم است را از دفترخانه گرفته و مدارک را کامل نموده و برای تنظیم سند رسمی به دفتر خانه مربوطه برگردد.

مراحل انتقال سند رسمی

 در این مرحله طرفین باید در تاریخ و در دفترخانه تعهد شده و تعیین شده حاضر شوند

در صورت تعیین نشدن، خریدار به وسیله‌ی اظهارنامه تاریخ و محل حضور جهت انتقال سند رسمی به اطلاع فروشنده می‌رساند و سند انتقال را امضا نمایند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا خیانت از لحاظ حقوقی قابل بخشش است؟ را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

قوانین ما اعم از حقوقی و کیفری تعریفی از خیانت ارائه نکرده‌اند و به‌طور کامل مشخص نیست چه رفتار یا رفتارهایی را باید خیانت بدانیم.

بخشش خیانت

موضوع بخشیدن جرم خیانت زوجین، از دو دیدگاه قابل تامل و بررسی است، دیدگاه اول از جهت گذشت و بخشش نسبت به یکدیگر که امری شخصی بوده و کاملا تصمیم‌گیری در آن مربوط به طرفین است. اما از جهت موضوع و دیدگاه دیگر، اثر قانونی که در این باره وجود دارد هست. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع بخشش خیانت می‌پردازیم.

جرایم قابل گذشت

جرایمی هستند که در صورتی مقامات قضایی به آن‌ها رسیدگی و اجرای مجازات می‌نمایند که شاکی از متهم شکایت نموده باشد و اگر شاکی از جرم گذشت کند، در هر مرحله‌ای که موضوع مطرح باشد متهم دیگر تحت تعقیب کیفری قرار نخواهد گرفت (برای مثال جرم توهین) در حالی‌که در جرایم غیر قابل گذشت نیازی به شکایت شاکی یا مدعی خصوصی نیست.

در نهایت باید بیان داشت که هر دو جرم زنا و رابطه نامشروع غیر زنا یک نوع جرم غیر قابل گذشت هستند و درصورت گذشت و بخشش شاکی، رسیدگی و اجرای مجازات در هرحال ادامه خواهد داشت.

اما مطابق با تصمیمات اخیر قوه قضاییه در قالب یک رای وحدت رویه؛ جرم موضوع ۶۳۷ (رابطه نامشروع) یک نوع جرم شرعی همانند جرم زنا نیست و در نتیجه قاضی رسیدگی‌کننده به موضوع می‌تواند درصورت وجود شرایط لازم اقدام به تخفیف، تعلیق و… مجازات نماید برعکس جرم زنا که این امکان را ندارد.

بخشیدن جرم خیانت

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب  نفقه زن در قانون بر چه اساسی محاسبه می‌شود؟  را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

آشنایی با جرایم تلگرامی به شما این امکان را می‌دهد که با عدم بازنشر پست‌های خلاف عفت عمومی یا اقدام اشخاص خارج و داخل کشور به کلاهبرداری اینترنتی نسبت به مبارزه با جرایم تلگرامی اقدام نمایید.

آشنایی با جرایم تلگرامی

وجود پرونده‌های روز افزون جرایم مرتبط با فضای مجازی از قبیل جرایم اینستاگرامی، جرایم مربوط به واتس آپ، جرام مربوط به فیس بوک، مجازات جرایم و چت‌های اینترنتی، تهدید به قتل و تشویق به خودکشی در فضای مجازی، توهین به مقدسات در اینستاگرام، آشنایی با جرایم تلگرامی را به امری اجتناب ناپذیر مبدل کرده است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع آشنایی با جرایم تلگرامی می‌پردازیم.

آشنایی با مصادیق انواع جرایم تلگرامی

  • ساخت استیکر‌های غیر اخلاقی: ساخت استیکرهای غیر اخلاقی با تصاویر دیگران، از جرایم تلگرامی بود که در ابتدا برای کاربران ایرانی قابل دسترسی بود. آشنایی با چنین جرایمی، به مسوولین ایران این امکان را داد که طی مذاکره با مدیران تلگرام، این امکان از دسترس کاربران ایرانی خارج شد.
  • ساخت کانال جهت نشر محتوای غیر اخلاقی: امکان ساخت کانال و تهیه مطالب غیر اخلاقی یا مطالبی که با امنیت ملی و همچنین به کار بردن امکان تبلیغ علیه نظام و نهادهای حاکمیتی و بازنشر پست‌های خلاف امنیت ملی، یکی دیگر از جرایم در تلگرام است که بر اساس ماده ۲۱ قانون جرایم رایانه‌ای به صراحت جرم انگاری شده است.
  • هتک حرمت اشخاص: یکی دیگر از جرام تلگرامی توهین و هتک حرمت اشخاص نسبت به یکدیگر و توهین به مقدسات یا توهین به مقامات رسمی کشور در کانال‌های تلگرامی معاند نظام است. بسیاری از پست‌های گروه‌های تلگرامی و کانال‌های تلگرامی که ایجاد کننده آن‌ها معمولا از شماره‌های خارج از ایران محتوای مجرمانه دارند که باز نشر آن‌ها در گروههای تلگرامی می‌تواند از مصادیق ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای باشد.
  • تهدید به قتل یا تهدید به ضررهای جسمی: نوع دیگری از جرایم در تلگرام، تهدید کاربران نسبت به یکدیگر است. تهدید به انتشار اسکرین‌شات مکالمات و چت‌های اینترنتی، اخاذی از طریق اکانت تلگرامی، کلاهبرداری از طریق چت تلگرامی، همه از مصادیق جرایم تلگرامی هستند که امکان وقوع در فضای مجازی را دارند.
  • رابطه نامشروع تلگرامی: آشنایی با جرایم در  تلگرام، منحصر به موارد فوق نیست. هر عمل یا ترک عملی که در قانون جرم انگاری شده باشد و طریق ارتکاب آن فضای مجازی از قبیل فیس بوک، اینستاگرام، تلگرام، آیمو و یا اسکایپ باشد، قابل تعقیب کیفری توسط دادسرای جرایم رایانه‌ای است.

جرایم تلگرامی

طریقه گزارش جرایم تلگرامی

به محض اطلاع از وقوع چنین جرایمی می‌توانید با مراجعه به سایت اینترنتی پلیس فتا، نسبت به گزارش جرم تلگرامی یا هر جرمی در فضای مجازی به پلیس فتا اقدام نمایید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب نکات بسیار مهم در مورد نحوه صدور چک در معاملات ملکی مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

بهترین کار برای در امان ماندن از مشکلات سند وکالتی، تبدیل سریع‌ سند وکالتی به سند قطعی است.

تبدیل سند وکالتی به قطعی

سند وکالتی به سندی گفته می‌شود که فروشنده هنگام فروش به خریدار برگه رسمی وکالت داده تا در آینده خریدار بتواند کارهای انتقال سند را انجام دهد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع تبدیل سند وکالتی به قطعی می‌پردازیم.

سند ملک یکی از مهمترین و اساسی‌ترین مواردی است که در خرید خانه مطرح می‎شود. بنابراین خریداران باید دقت و توجه خاصی به این امر داشته باشند. خرید و فروش خانه‌ها با دو نوع سند رایج انجام می‎شود. املاکی که سند قطعی دارند و ملک‌هایی که با وکالت و قولنامه معامله می‎‌شوند.

امکان تبدیل سند وکالتی به قطعی وجود دارد؟

در برخی موارد موانعی برای انتقال سند وجود دارند و مالک نمی‌‎تواند انتقال قطعی سند را انجام دهد.

برخی از این موانع شامل آماده نبودن سند تفکیکی، فرار از مالیات، فقدان سند رسمی ملک، در رهن بودن سند، عجله فروشنده و طولانی بودن فرآیند انتقال رسمی ملک است یا در مواردی هنگام ساخت خانه، خلافی‌های شهرداری صورت گرفته است مانند ساخت واحد در طبقه همکف یا کمبود پارکینگ و…  که این دلایل باعث می‌‎شوند مالک ‎نتواند به تفکیک یا انتقال قانونی سند اقدام کند.

در چنین شرایطی اگر کلیه واحدهای ساختمان موردنظر با هم اقدام به رفع مشکلات بنا کنند و هزینه‌های سند را بپردازند، می‌توانند سند وکالتی را به سند قطعی تغییر دهند اما باید به خاطر داشت هزینه‌هایی که برای این کار نیاز است بسیار بالاست و معمولا برای اهالی ساختمان مقرون به صرفه نیست.

تبدیل سند وکالتی

مراحل تبدیل سند وکالتی به سند قطعی:

برای تبدیل سند وکالتی به سند قطعی به یک دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید و مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • اصل شناسنامه و کارت ملی
  • سند مالکیت خانه
  • مدارکی که اثبات کند خریدار ملک مالک آن شده است، به‌طور مثال تقسیم‌نامه و غیره
  • پایان‌کار ساختمان که از طرف شهرداری دریافت شده باشد
  • مفاصا‌ حساب شهرداری
  • مفاصا‌ حساب دارایی
  • اعتبار وکالت‌نامه از دفترخانه‌ای که آن را تنظیم کرده است
  • استعلام ثبت ملک

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب حقوقی مطلب جنس فروخته شده را در چه صورت می‌توان پس داد؟ را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا