deltalaw

مجله دلتا ( همه چیز در مورد همه چیز )

deltalaw

مجله دلتا ( همه چیز در مورد همه چیز )

مجله دلتا-گردشگری -نکات حقوقی-سلامتی-دکوراسیون-جاهای زیبای دیدنی - خبر و گزارش -املاک دلتا - کاربردی ترین مسائل حقوقی

۱۳۴ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ستاد ملی کرونا میزان مجاز افزایش اجاره بها در تهران را ۲۵ درصد اعلام کرده اما توافق مالک و مستاجر بر سر ارقامی بالاتر، غیرقانونی نیست.

نرخ اجاره‌بها

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، محمودزاده محمودزاده اظهار کرد: بخشی از نرخ‌ها در بازار اجاره تابع قیمت مسکن است. با وجود آنکه قیمت مسکن در سه سال گذشته رشد قابل توجهی کرده، افزایش نرخ اجاره‌بها بسیار کمتر و حدود یک چهارم آن بوده است.

وی در ادامه مطلب فوق افزود: این بدان معناست که سیاست‌های دولت درخصوص قیمت‌گذاری بازار اجاره جواب داده است.

وی افزود: نمی‌توان با اتکا به آمار رشد ۳۶ درصدی نرخ اجاره‌بها در یک سال گذشته نتیجه‌گیری کرد که سیاست دولت درخصوص تعیین سقف ۲۰ درصد در کلانشهرها و ۱۵ درصد در دیگر مناطق جواب نداده است. زیرا این دو مولفه با یکدیگر متفاوت است. آنچه در ستاد ملی کرونا به عنوان میزان مجاز سقف اجاره‌بها تعیین شده مربوط به قراردادهای تمدید است، اما آمار رشد اجاره، قراردادهای جدید را نیز در بر می‌گیرد.

محمودزاده با اشاره به سقف مجاز ۲۵، ۲۰ و ۱۵ درصد به ترتیب در تهران، کلانشهرها و سایر مناطق شهری تصریح کرد: ما این سقف را برای موجران و مستاجرانی که به توافق نمی‌رسند تعیین کردیم. اما ممکن است یک مالک در تهران بخواهد کمتر از این میزان، اجاره را افزایش دهد؛ چه بسا صاحبخانه‌های بسیاری که پایین‌تر از نرخ مصوب، اجاره‌بها را افزایش داده‌اند.

نرخ اجاره‌بها

توافق بالاتر از سقف اجاره‌بها، مجاز است

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ما میزان مجاز اضافه اجاره‌بها را تعیین کردیم. اما نگفتیم اگر طرفین بر سر یک نرخ به توافق رسیدند غیرقانونی است. شاید مستاجر و مالک به ارقامی بالاتر از نرخ مصوب توافق کنند که اختیار با خودشان است.

سال گذشته ستاد ملی کرونا با توجه به اپیدمی ویروس کووید ۱۹ در مصوبه‌ای سقف مجاز افزایش اجاره‌بها در تهران را ۲۵ درصد، سایر کلانشهرها ۲۰ درصد و دیگر شهرها ۱۵ درصد اعلام کرد.

روز ۲۳ خردادماه ۱۴۰۰ نیز در هفتاد و دومین جلسه ستاد ملی کرونا حداکثر سقف افزایش نرخ اجاره که صاحبخانه باید افزایش دهند دقیقا به همین میزان تعیین شدقانون می‌گوید تا سه ماه پس از اعلام رسمی پایان کرونا هیچ مالکی بدون شروط اعلام شده که بر اساس آن می‌توان حکم تخلیه گرفت، نمی‌تواند برای صدور حکم اقدام کند.

قانون چه می‌گوید؟

البته قانونگذار استثنائات سه‌گانه‌ای را درخصوص حکم تخلیه پیش‌بینی کرده است. چنانچه مالک به منظور تخریب واحد مسکونی و احداث ساختمان جدید، پروانه ساختمانی اخذ کرده باشد. چنانچه مستأجر تا یک ماه پس از تمدید قرارداد اجاره جدید، مابه‌التفاوت مال‌الاجاره رابه موجر پرداخت نکرده باشد. چنانچه به تشخیص مرجع صالح رسیدگی کننده، نیاز مالک (موجر) به دلیل ازدواج اولاد ذکور وی به ملک مسکونی مورد اجاره احراز شود. بجز سه مورد مذکور، صاحبخانه حق اخراج مستاجر را ندارد.

توسط

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

ما در این گزارش برخی از خانه‌ های گران قیمت را به شما معرفی کرده‌ایم که برخی از آنها در حال حاضر متری 120 میلیون تومان در حال معامله است.

خانه های گزان قیمت

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، طبق اعلام بانک مرکزی، در اردیبهشت امسال متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۲۸ میلیون بوده، این در حالی است که در برخی از مناطق تهران تعدادی از واحدهای مسکونی با قیمت 80 تا 120 میلیون تومان در حال معامله است.

ما در این گزارش قیمت برخی از واحدهای مسکونی که متوسط قیمت در آن بالاتر از 80 میلیون تومان است را به شما معرفی خواهیم کرد. برای مثال در حال حاضر یک واحد مسکونی 125 متری نوساز در محله ونک، متری 120 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده که خرید آن، حدود 15 میلیارد تومان آب می‌خورد.

خانه‌ های گران قیمت

یک واحد مسکونی 150 متری نیز با عمری بنای ساخت 40 سال در امیرآباد شمالی متری 80 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. در محله آبشار یک واحد مسکونی 100 متری با عمر بنای 2 سال ساخت، در حال حاضر متری 100 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

ماه‌هاست که بازار مسکن در رکود به سر می‌برد. از سوی دیگر کارشناسان مسکن می‌گویند که در حال حاضر خریداران و فروشندگان سرگردان هستند و فعلاً دست نگه داشته‌اند.

قیمت کل قیمت هر متر عمر بنا متراژ نام محله
8,100,000,000 90,000,000 3 سال ساخت 90 سعادت آباد
12,700,000,000 81,935,000 6 سال ساخت 155 آجودانیه
10,000,000,000 100,000,000 2 سال ساخت 100 آبشار
14,500,000,000 93,548,000 1 سال ساخت 155 میرداماد
11,100,000,000 100,000,000 7 سال ساخت 111 میرداماد
9,540,000,000 90,000,000 7 سال ساخت 106 فرشته
12,240,000,000 120,000,000 نوساز 102 ونک
15,000,000,000 120,000,000 نوساز 125 ونک
12,000,000,000 80,000,000 40 سال ساخت 150 امیرآباد
11,500,000,000 92,000,000 10 سال ساخت 125 پاسداران
11,000,000,000 91,667,000 2 سال ساخت 120 قیطریه
  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

یک مقام کارگری با تاکید بر پرداخت وام ارزان به کارگران از محل صندوق‌های حمایتی و خارج از بودجه کشور گفت: در حال حاضر واحدهایی داریم که خریدار ندارد و اگر داشته باشد به دلیل برخی دستورالعمل‌های عجیب و غریب، متقاضیان از خرید آن منصرف می‌شوند.

متقاضایان مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، هادی ساداتی با بیان اینکه نگاه به مقوله مسکن کارگران باید تغییر کند، اظهار کرد: امروز قشر کارگری به عنوان قشری آسیب پذیر تحت تاثیر بحران‌های اقتصادی و مالی در شرایط سخت امرار معاش می‌کند و به دلیل افزایش هزینه‌های مسکن و اجاره بها در سبد معیشت، نیازمند تامین مسکن ارزان قیمت است.

وی گفت: اگر کارگران با همین شرایط پیش بروند با توجه به اینکه قدرت پس انداز ندارند نمی‌توانند صاحبخانه شوند. لذا از مسئولان و دولتمردان انتظار داریم با تغییر نگاه به مقوله مسکن کارگری در جهت خانه‌دار شدن آنها اقدام کنند.

ساداتی ادامه داد: در حال حاضر واحدهایی داریم که متقاضیان مسکن ندارد و اگر طالب داشته باشد چنان قیمتی به آن بسته‌اند و برخی گزینش‌ها و دستورالعمل‌های عجیب و غریب برای متقاضیان وضع کرده‌اند که افراد از خرید منصرف می‌شوند لذا می خواهیم شرایط را برای افراد آسان کنند.

متقاضایان مسکن

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

مدیر معاملات آژانس املاک دلتا 5 عنوان کرد: یکی از دلایل افزایش نرخ اجاره‌بها این است که عرضه و تقاضا با هم همخوانی ندارد.

عرضه و تقاضا در بازار اجاره‌بها

کهنسال مدیر معاملات آژانس املاک دلتا 5 در گفتگو با «مجله ملکی دلتا» در خصوص چرایی افزایش اجاره‌بها عنوان کرد: بازار خرید و فروش ملک کاملا با بازار اجاره تضاد است. به این ترتیب که هر زمان بازار خرید و فروش ملک رونق بگیرد بازار اجاره کساد می‌شود. از سوی دیگر هر زمان که بازار خرید و فروش کساد باشد، بازار اجاره رونق دارد.

وی در ادامه افزود: در یکی دو سال اخیر به ویژه در سال 99، به دلیل اینکه بازار خرید و فروش ملک در رکود بود بازار اجاره رونق بیشتری داشت.

کهنسال خاطرنشان کرد: متأسفانه برای هر کالایی که تقاضا زیاد باشد، سبب افزایش قیمت می‌شود. از همین رو بسیاری از مالکان، زمانی که می‌بینند از چند آژانس مختلف مشتری زیادی دارند به طبع ترجیح می‌دهد خودش را قیمت را بالا ببرند. یا در خوش‌بینانه حالت تخفیفی به موجران نمی‌دهند.

عرضه و تقاضا در بازار اجاره‌بها

سقف اجاره‌بها رعایت نمی‌شود

او با بیان اینکه عرضه و تقاضا در بازار اجاره‌بها با هم همخوانی ندارد، ابراز کرد: در راستای کاهش و کنترل قیمت اجاره‌بها دولت تصویب کرد که مالکان بیشتر از 25 درصد حق افزایش اجاره‌بها ندارند. اما با این حال بسیاری این سقف را رعایت نکردند.

این کارشناس بازار مسکن با تاکید بر اینکه بازار خصوصی نمی‌تواند دستوری کار کند، بیان کرد: تنها زمانی امکان پایین آوردن قیمت در بازار مسکن امکان‌پذیر است که عرضه و رقبا افزایش پیدا کنند.

کهنسال اظهار داشت: در حوزه ساخت و ساز تا حد زیادی مجوزهای گریبان گیر وجود دارد. از سمت دیگر تهیه مصالح با توجه به قیمت بالای مصالح ساختمانی، سخت شده است. بسیاری از سازنده‌ها که ما از قدیم می‌شناختم از این صنف بیرون رفته‌اند. همین موضوع باعث شده عرضه کم و به طبع تقاضا زیادتر شده است. این موضوع افزایش اجاره‌بها را در پی داشته است.

برای مشاهده قیمت اجاره و رهن به مجله ملکی دلتا سر بزنید و خانه مورد نظر خودتان را پیدا کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

آینده بازار مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، رئیس اتحادیه املاک تهران درباره آینده بازار مسکن گفت: با ورود دولت جدید روند افزایشی قیمت مسکن متوقف می‌شود و با افزایش ساخت و ساز مسکن ارزان می‌شود.

بعد از اعلام نتایج سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری وضعیت بازارهای موازی مسکن همچون طلا، دلار و خودرو روند کاهشی گرفت. اما هنوز یخ بازار مسکن آب نشده است.

آینده بازار مسکن

رئیس اتحادیه املاک تهران با اعلام این خبر توضیح داد: با برنامه‌های دولت جدید طرح تولید مسکن اجرا می‌شود و با تولید مسکن روند افزایش قیمت‌ها متوقف و یخ بازار مسکن هم آب می‌شود.

او می‌گوید: مسکن دغدغه آقای رئیسی است و بارها بر حل آن تاکید کرده است. از همین رو می‌توانیم پیش بینی کنیم در شش ماه دوم سال با افت قیمت مسکن مواجه خواهیم شد.

مصطفی قلی خسروی تصریح کرد: بازار مسکن در آینده به نفع خریداران است. باید یک مهلت ۱۰۰ روزه به تیم جدید دولت داد. آنچه به نظر می‌رسد دولت رئیسی برنامه جدی در ساخت و ساز مسکن دارد.

رئیس اتحادیه املاک تهران در حالی به مردم وعده مسکن ارزان می‌دهد که برخی گفته این موضوع را تائید نمی‌کند. چندی پیش عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن سیمان از افزایش ۴۰ درصدی قیمت سیمان خبر داد.

همچنین حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه آهن فروشان هم از روند صعودی قیمت آهن و میلگرد خبر داده و گفته بود: «صعود قیمت آهن به دلیل شایعه افزایش قیمت حامل‌های انرژی است.»

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اعلام کرد: با کنترل کیفی بهتر می‌توانیم عمر مفید ساختمان‌ها را به ۵۰ سال برسانیم

عمر مفید ساختمان‌ها

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک عنوان کرد: ظرفیت مناسبی برای ساختمان‌سازی در کشور وجود دارد. در سال‌هایی که بازار مسکن رونق داشت حدود ۷۵۰ هزار واحد مسکونی توسط بخش خصوصی ساخته شد. اما با کاهش رونق بازار مسکن میزان ساخت واحدهای مسکونی توسط بخش خصوصی به ۴۰۰ هزار پروانه رسیده است.

وی در ادامه افزود: با توجه به اهمیت بخش ساختمان در رونق اقتصادی کشور و با توجه به اینکه بخش ساختمان ۳۰ درصد اقتصاد کشور را شامل می‌شود باید تلاش شود تا در جهت استانداردسازی و کیفی‌سازی اقدامات بیشتر و موثرتری انجام شود.

کیانپور بر ارتقای عمر مفید ساختمان‌ها تاکید و اعلام کرد: عمر مفید ساختمانی در کشور که حدود ۳۲ سال بود. در سال‌های گذشته به حدود ۲۶ سال رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد که به رغم آنکه استانداردها توسعه پیدا کرده و دانش به روز است.

 عمر مفید ساختمان‌ها

او تاکید کرد: در موضوع استانداردسازی مصالح و روش‌های اجرا باید تلاش مضاعفی انجام شود. باید دانش و ظرفیت مهندسی که در کشور به وجود دارد را به سمتی هدایت کنیم تا ۶۰۰ هزار نفر مهندسی که عضو سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان هستند و به عنوان پتانسیل‌های مهندسی کشور به شمار می‌روند بازآموزی آن‌ها و به‌روز کردن دانش آن‌ها با استفاده از ظرفیت‌هایی که در آزمایشگاه فنی خاک وجود دارد، مضاعف شود.

کیانپور بر ارتقای کیفی‌سازی ساختمان‌ها در کشور تاکید کرد. او افزود: با کنترل کیفی بهتر می‌توانیم عمر مفید ساختمان‌ها را به ۵۰ سال برسانیم. به این ترتیب موفق خواهیم شد، منابعی که آزاد می‌شود را به دیگر منابع تولید در کشور اختصاص دهیم. این کار کمک حائز اهمیتی به اقتصاد کشور خواهد کرد.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

وکالت به عقدی اطلاق می‌شود که شخصی(موکل)، شخص دیگری را(وکیل) نایب خود برای انجام کاری قرار می‌دهد تا از جانب وی موضوع وکالت را انجام دهد. این وکالت گاهی عواقبی دارد.

عواقب معاملات وکالتی

در معامله وکالتی، فروشنده مورد معامله (اعم از ملک یا خودرو) را به خریدار انتقال می‌دهد. اما در آن زمان بنام او سند نمی‌زند و به خریدار وکالت داده می‌شود. در این مطلب از مجله‌دلتا به عواقب معاملات وکالتی می‌پردازیم.

معاملات وکالتی

در اغلب موارد، فروشنده ملکی که فاقد سند مالکیت است، جهت انتقال سند قطعی به خریدار وکالت بلاعزل می‌دهد.

عامه مردم تصور می‌‌کنند که با اخذ این وکالت بلاعزل، خریدار در هر زمان که اراده نماید، می‌تواند سند قطعی را بنام خویش انتقال دهد که متاسفانه این تصور بشدت اشتباه و نادرست می‌باشد.

عبارت بلاعزل به‌ معنای این است که فروشنده نمی‌تواند شخصا وکالت را فسخ و خریدار را عزل نماید. اما با این حال امکان فسخ قرارداد به طرق دیگر وجود دارد.

مشکلات معاملات وکالتی

مطابق با قانون مدنی، عقد وکالت با فوت یا حجر هر یک از طرفین، از بین می‌رود.

بلاعزل بودن یا نبودن نیز در هر دو صورت هیچ تاثیری ندارد و  وکالت از بین می‌رود.

جهت جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، توصیه می‌شود که مبایعه‌نامه‌ای نیز میان خریدار و فروشنده تنظیم گردد تا انتقال صورت بگیرد، در این شرایط خریدار، مالک ملک شده است.

 حتی در صورت فوت فروشنده، خریدار می‌تواند با مراجعه به دادگاه، ورثه وی را ملزم به انجام تعهد مبنی بر انتقال سندرسمی نماید.

نکته مهم این است که با اخذ وکالت بلاعزل از فروشنده به خریدار، با وکالت مزبور، هیچ‌گونه مالکیتی به خریدار منتقل نمی‌شود.

این مورد فقط در صورت انتقال سند قطعی و تنظیم مبایعه‌نامه صورت می‌پذیرد.

متاسفانه گاهی اوقات فروشنده علی‌رغم اعطای وکالت بلاعزل به خریدار، طی یک معامله دیگر، ملک را به فرد دیگری واگذار نموده و سند قطعی را بنام وی منتقل می‌نماید.

جهت جلوگیری از بروز چنین مشکلی در معامله وکالتی توصیه می‌گردد:

  • هم‌زمان با اخذ وکالت بلاعزل، مبایعه‌نامه‌ای نیز میان خریدار و فروشنده تنظیم گردد، تا فروشنده نتواند ملک را بنام فرد دیگری انتقال دهد.

حتی در صورت انجام این کار، فروشنده به جرم فروش مال غیر مجازات می‌گردد.

  • حتما در وکالت‌نامه نوشته شود که فروشنده حق انتقال مورد معامله به هیچ فرد دیگری ندارد.

وکالت در معامله

تبدیل سند وکالتی به قطعی

در معاملات وکالتی جهت تبدیل سند وکالت به قطعی باید به یکی از دفاتر اسناد رسمی با همراه داشتن مدارکی اعم از موارد زیر مراجعه شود.

  • مدارک مالکیت ملک
  • سند مالکیت ملک
  • مفاصا حساب دارایی
  • مفاصا حساب شهرداری
  • پایان کار ساختمان
  • استعلام ثبتی
  • شناسنامه و کارت ملی.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی، نحوه تنظیم وکالت بلاعزل را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

اگر زنی قبل از به اجرا گذاشتن مهریه خود یا بعد از آن متوجه انتقال اموال از سوی همسرش به فرد دیگری شود برای ثبت دادخواست باید به دفتر خدمات قضایی مراجعه کند.

معامله صوری قبل از مطالبه مهریه

معامله صوری معامله‌ای است که در طی آن خریدار و فروشنده قصد و نیت انجام معامله نداشته و در واقع هیچ وجهی بین طرفین مبادله نشده است. در این نوشتار از مجله‌دلتا به معامله صوری قبل از مطالبه مهریه می‌پردازیم.

مانند زمانی که مرد برای فرار از پرداخت مهریه معامله صوری انجام می‌دهد و آپارتمان خود را به نام خواهرش می‌زند. در اینجا نه مبلغی رد و بدل می‌شود و نه قصد خرید و فروشی وجود دارد و در واقع نه خریدار و نه فروشنده‌ای وجود ندارد.

زن در این حالت می‌بایستی دادخواستی تحت عنوان ابطال قرارداد ، تقدیم دادگاه کند و مدعی صوری بودن معامله همسرش برای فرار از دین مهریه بشود. با این شرایط اگر ثابت شود معامله صوری بوده، دادگاه دستور ابطال معامله را می‌دهد.

طبق ماده ۲۱۸ مکرر قانون مدنی، هرگاه طلبکار به دادگاه دادخواست داده و دلیل ارائه نماید، که مدیون برای فرار از دین قصد فروش اموال خود و معامله صوری را دارد، دادگاه می‌تواند قرار توقیف اموال وی را به میزان بدهی صادر کند البته طبق این ماده ۴ شرط باید فراهم باشد.

  •  عموما مالی موجود باشد.
  • اثبات غیر واقعی بودن معامله توسط زوجه.
  •  ثابت کردن این موضوع که نیت مرد فرار از پرداخت مهریه بوده است.
  •  فرد انتقال‌گیرنده از موضوع و سوء نیت مرد آگاه بوده و با او هم‌دست بوده است.

در غیر این ۴ شرط اگر باشد، دادگاه اعلام می‌کند که نیت زوج فرار از دین نبوده و به علت اضطرارش مال را فروخته است.

معامله صوری

مجازات فردی که فرار از دین کرده چیست؟

طبق ماده ۴ نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، هرکس به قصد فرار از دین و تعهدات مالی، مال خود را به دیگری انتقال دهد. عمل او جرم تلقی شده و فرد به حبس تعزیری محکوم خواهد شد.

طبق این ماده فرد انتقال‌گیرنده نیز اگر با علم دست به معامله صوری زده باشد، شریک‌جرم محسوب می‌شود. در این صورت عین مال و در صورت تلف یا انتقال، مثل یا قیمت آن، از اموال انتقال‌گیرنده به عنوان جریمه اخذ و از محل آن پرداخت خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب عدم پرداخت اقساط مهریه و تبعات آن را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

اخاذی به معنای باج گیری، زورگیری و یا گرفتن چیزی یا مالی به زور و یا با تهدید از دیگری است.

مجازات جرم زورگیری

جرم زورگیری یا اخاذی مانند بسیاری از جرائم دیگر قابل پیگیری قضایی می‌باشد. در این مطلب از مجله‌دلتا به مجازات جرم زورگیری می‌پردازیم.

شرایط جرم زورگیری

ایجاد فشار و اعمال خشونت و تهدید بر دیگری برای دادن مال خود

شخص می‌بایست مال خود را بدون رضایت و با اجبار، به زورگیر بدهد. مثلا شخص زورگیر اسلحه‌ای روی سر کسی بگذارد و بگوید اگر اسکناس‌های داخل جیبت را به من ندهی تو را خواهم کشت.

درخواست پول یا مال یا انجام‌دادن کاری از دیگری

شرط دیگر تحقق جرم زورگیری آن است که شخص زورگیر هدفش از توسل به خشونت و اجبار، گرفتن پول یا مالی یا انجام دادن کاری باشد. برای مثال عمل شخصی که در خیابان به دیگری حمله می‌کند و از طریق ضرب و جرح پول‌های داخل جیبش را از وی می‌گیرد یک نوع زورگیری است.

جرم زورگیری

مجازات زورگیری چیست؟

برای مجازات زورگیری ماده‌قانونی مخصوصی نداریم ولی بطور کلی می‌توان آن را تحت شمول ماده ۶۹۹ قانون مجازات اسلامی دانست که مقرر می‌دارد:

“هرگاه شخصی، دیگری را به هر نحوی تهدید به قتل یا ضررهای نفسی و شرافتی یا مالی و یا به افشای‌ سری نسبت به خود یا بستگان او کند، اعم از این که به این واسطه، تقاضای وجه و یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده و یا ننموده باشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد گردید.”

چگونه از شخص زورگیر شکایت کنیم؟

اگر قربانی زورگیری شدید و قصد شکایت داشتید، به یکی از دو طریق زیر می‌توانید اقدام نمایید:

  • مراجعه به دادسرا و تقدیم دادخواست و یا اعلام شفاهی جرم.
  • مراجعه به دفتر خدمات قضایی و ثبت شکوائیه بصورت الکترونیکی.

 برای تنظیم شکوائیه باید نکات زیر را در آن درج نمایید

  • شکایت در برگی تنظیم می‌شود که «شکوائیه» نام دارد. با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی، اعلام شکایت نمایید.
  • نیازی نیست شکوائیه در برگه‌های مخصوصی که توسط قوه‌قضاییه تنظیم شده است، نوشته شود. بلکه می‌توان شکوائیه را در برگه‌های معمولی نیز تنظیم کرد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی در این موضوع، مزاحمت تلفنی و مجازات آن در قانون را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است عرضه مسکن در بورس کالا به شکل اوراق که به پیش فروش متری مسکن معروف شده، می‌تواند طرحی حمایتی از افرادی باشد که توان اقتصادی برای خرید مسکن را ندارند.

عرضه مسکن در بورس

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، عرضه مسکن در بورس کالا با هدف تأمین پایدار بخش مسکن از مدت‌ها پیش مطرح بود تا در نهایت در ۲۹ مرداد ۹۹ تابلوی املاک و مستغلات بورس کالای ایران با عرضه ملک شهر جدید پردیس آغاز شد.

کاربرد اصلی این بازار به عرضه اموال مازاد بخش عمومی و بانک‌ها مربوط می‌شود که تا پیش از راه‌اندازی بازار املاک و مستغلات بورس کالا، روش مزایده اصلی‌ترین روش فروش این اموال مازاد بود اما با راه‌اندازی این بازار جدید، فرصتی به دارندگان املاک داده شد تا روش حراج را جایگزین روش سنتی فروش خود کنند.

جایگزینی این روش با مزایده از سویی به شفافیت بیشتر معاملات در این بخش منجر می‌شود و از طرف دیگر با ایجاد بستری رقابتی کشف واقعی قیمت این املاک را به دنبال دارد.

پیش فروش متری مسکن چیست؟

اما ظرفیت مهم دیگر بورس کالا، مهیا کردن زمینه تأمین مالی برای ساخت مسکن است که بورس کالا سال گذشته پیشنهاد انتشار اوراق سلف موازی استاندارد برای تأمین مالی ساخت مسکن را مطرح کرد که این طرح با عنوان پیش فروش متری مسکن شهرت یافت.

در این طرح سازنده درخواست انتشار اوراق برای تأمین مالی ساخت مسکن در پروژه‌ای مشخص را می‌دهد و افراد می‌توانند اوراق منتشر شده را به‌ازای هر مترمربع ملک از آن خریداری کنند. سازنده با پول فروش اوراق نسبت به ساخت مجتمع موردنظر اقدام کرده و خریداران اوراق نیز به میزان اوراق خود صاحب میزان مشخصی از ملک در پروژه مشخص می‌شوند.

به عبارت ساده‌تر با آغاز به کار این روش بخشی از نقدینگی سرگردان جامعه جمع‌آوری شده و به بخش واقعی تولید روانه می‌شود، به این ترتیب از سویی سایر بازارها از اثرات تورمی این نقدینگی سرگردان در امان خواهند بود و از طرف دیگر با تقویت سمت عرضه انتظار می‌رود که گشایشی در بازار مسکن در کشور به وجود آید.

عرضه مسکن در بورس

پیش فروش متری، طرحی با مشارکت انبوه سازان

در همین زمینه غلامرضا سلامی کارشناس اقتصاد مسکن گفت: برای عرضه مسکن در بورس کالا به فاکتورهای مختلفی نیاز است و با توجه به آنکه عرضه مسکن در بورس کالا، طرحی جدید و منحصر به فرد بوده، نیازمند بررسی دقیق است.

این اقتصاددان با بیان اینکه عرضه مسکن در بورس کالا از طریق انتشار اوراق بهادار و برای مشارکت انبوه سازان به نظر جذاب و عملیاتی می‌آید، گفت: عرضه مسکن در بورس کالا اگر تبدیل به اوراق بهادار شود مانند طرحی که به عنوان پیش فروش متری مسکن مطرح شده، در کوتاه مدت برای افرادی که توان خرید مسکن ندارند مفید است و البته با توجه به نوسان قیمت‌ها، باید ریسک پذیری در این زمینه در نظر گرفته شود.

سلامی اظهار داشت که در مجموع پیش فروش متری مسکن می‌تواند طرحی حمایتی از افرادی باشد که توان اقتصادی برای خرید مسکن را ندارند و از سوی دیگر به توسعه و تولید مسکن در کشور کمک کند.

مشاور وزیر سابق راه و شهرسازی در امور تأمین مالی، با بیان اینکه عرضه مسکن در بورس کالا برای افراد سرمایه گذاری مناسبی محسوب می‌شود، تصریح کرد: یکی از ویژگی‌هایی که عرضه متری مسکن در بورس کالا دارد این است که افراد از این طریق به سرمایه گذاری بلند مدت در حوزه مسکن ترغیب شده و منابع حاصل از این سرمایه گذاری نیز به بخش تولید مسکن هدایت می‌شود

  • مجله دلتا