deltalaw

مجله دلتا ( همه چیز در مورد همه چیز )

deltalaw

مجله دلتا ( همه چیز در مورد همه چیز )

مجله دلتا-گردشگری -نکات حقوقی-سلامتی-دکوراسیون-جاهای زیبای دیدنی - خبر و گزارش -املاک دلتا - کاربردی ترین مسائل حقوقی

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

جز تست های آزمایشگاهی هیچ راه دیگری برای تشخیص ویروس های عامل کووید-۱۹ و سرماخوردگی از یکدیگر وجود ندارد. با این حال اگر تب یا سرفه مداوم نداشته باشید به احتمال زیاد به سرماخوردگی مبتلا شده اید نه کووید-۱۹٫»

علائم جدید کرونا

سرفه، تب و تنگی نفس، علائم رایج بیماری کووید-۱۹ است. اما ۳ نشانه‌ جدید دیگر هم به فهرست در حال گسترش علائم کرونا افزوده شده. این نشانه‌های جدید چیست؟ با آنچه ویروس کرونا بر سر دنیا و زندگی بشر آورده مسلم است که اطلاع از تمام علائم احتمالی ویروس کرونا امری ضروری محسوب می‌شود. در این قسمت از مجله دلتا درباره علائم جدید کرونا صحبت خواهیم کرد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در ایالات متحده آمریکا ۳ مورد جدید به نشانه های کووید-۱۹ اضافه کرده. این بیماری علائم بسیار مختلفی، از تب خفیف گرفته تا سخت شدن تنفس دارد.

ویروس کرونای جدید به دلیل آنکه ریه ها را مورد حمله قرار می‎دهد، در اصل در طبقه بندی ویروس‌های تنفسی قرار می‌‍گیرد. با این حال، علائم جدیدی از این بیماری کشف شده که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا آن ها را وارد فهرست رسمی خود کرده است.

علائم کرونا

علائم جدید در فهرست مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها عبارتند از: آبریزش یا گرفتگی بینی، حالت تهوع و اسهال.

سرفه، تب، دردهای عضلانی یا بدن درد، سردرد، از دست دادن حس بویایی یا چشایی و گلو درد، دیگر علائم موجود در این فهرست است که پیش از این اعلام شده بودند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا در وبسایت خود، با اشاره به اینکه این فهرست آخرین بار در ماه گذشته میلادی بازنگری شده، نوشته است: «این فهرست حاوی تمام علائم احتمالی نیست.»

کنترل کرونا

پزشکان و کارشناسان بهداشتی سراسر دنیا پی برده اند حفره های بینی نقش مهمی در تعیین فیزیولوژی ویروس کرونا دارند.

از دست دادن ناگهانی حس بویایی در میان بیماران کووید-۱۹ دیده شده. این از دست رفتن ناگهانی بویایی بدون رخ دادن گرفتگی بینی، تا حد زیادی پیش بینی کننده کووید-۱۹ است و فرد باید به فرض ابتلا به کووید-۱۹ خود را فوراً قرنطینه کند.

کاترینا هرن، مسئول بخش بالینی پلتفرم Doctorlink هم گفته: «آبریزش بینی دیگر نشانه دیده شده در بیماران کووید-۱۹ است.» این نشانه در ۵ درصد افراد مبتلا به کووید-۱۹ رخ می‎دهد.

به نوشته وبسایت Mayo Clinic، علائم گوارشی ویروس کرونا شامل بی اشتهایی، حالت تهوع، استفراغ و اسهال، ممکن است فقط یک روز طول بکشند.

برخی افراد مبتلا به کووید-۱۹ قبل از پدیدار شدن تب و علائم تنفسی، دچار اسهال و حالت تهوع می‌شوند.

آبریزش بینی

این علائم ممکن است به اندازه نشانه‌های رایج‌تر ویروس کرونا یعنی تب، سرفه و تنگی نفس ادامه پیدا نکنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با رژیم غذایی دش مطلب “رژیم دش (DASH) برای لاغری و کاهش فشارخون” را مطالعه کنید.

منبع: تابناک با تو

همچنین بخوانید:

کرونا و آلرژی فصلی

کووید ۱۹ به مغز آسیب وارد می کند؟

تنفس و صحبت کردن، راه انتقال کرونا

اشتباهات متداول در استفاده از ماسک

با علائم پوستی کرونا آشنا شویم

برای مشاهده مطالب بیشتر از مجله سلامتی دلتا دیدن نمایید

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

 

در بعضی مواقع اختلافات، تضادهای فرهنگی، عدم تفاهم و مواردی از این دست موجب می‌شود که زوجین و یا یکی از آنها، جدایی را راه حلی برای اتمام وضع موجود بدانند.

حق طلاق

قانون احکام خاص خودش را در مبحث طلاق داشته و تنها در موارد خاصی که این حق برای هر کدام از دو طرف به رسمیت شناخته شده باشد، حکم طلاق را صادر می‌کند. البته مردان حتی در صورت نداشتن عذر موجه می توانند روال اداری مربوط به طلاق را طی کرده و حکم عدم امکان سازش بگیرند اما برای زنان چنین امکانی فراهم نیست. در این نوشتار از بخش حقوقی مجله دلتا به بررسی حق طلاق زنان و مواردی که زن به موجب آن‌ها حق طلاق دارد پرداخته شده است.

حق طلاق به این معناست که یا به صورت کلی و یا در مواردی خاص، هر کدام از زوجین بتوانند دادخواست طلاق خود را مطرح کرده و از دادگاه حکم طلاق را دریافت کنند. به طور کلی در قوانین ما، مردان حق طلاق را به صورت مطلق دارا هستند و حتی بدون وجود عذر موجه می‌توانند به دادگاه مراجعه کرده و درخواست طلاق کنند. اما حق طلاق برای زنان در قانون تنها شامل مواردی خاص بوده و فقط در صورت احراز این موارد است که دادگاه می‌تواند حکم طلاق را صادر کند.

وکالت طلاق

مواردی که زن به موجب آن حق طلاق دارد

همانطور که گفته شد حق طلاق زنان مطلق نبوده و تنها موارد محدود و مشخصی را شامل می‌شود. در صورتی که موارد ذیل برای دادگاه محرز و مسلم شناخته شود، زن می‌تواند بدون توافق همسرش از دادگاه حکم طلاق را درخواست کند . این موارد در مواد ۱۱۲۹ و ۱۱۳۰ قانون مدنی آورده شده و با توجه به اصطلاح همین ماده ادامه زندگی را برای زوجه (زن) همراه با عسر و حرج یعنی دشواری همراه می‌کند.

  • در صورتی که شوهر به مدت ۶ ماه متوالی و یا ۹ ماه متناوب زندگی خانوادگی را بدون عذر موجه ترک کرده باشد
  • اعتیاد شوهر به مواد مخدر یا مشروبات الکلی که به پایه و اساس زندگی خانوادگی لطمه وارد کرده و عدم ترک آن در طول زمانی که برای ترک به تشخیص پزشک لازم بوده است
  • محکومیت شوهر به پنج سال حبس یا بیشتر از آن
  • سوء رفتار یا ضرب شتم که غیر قابل تحمل باشد
  • ابتلا به بیماری صعب العلاج چه به لحاظ جسمی چه به لحاظ روانی که باعث مختل شدن زندگی شود
  • در صورتی که شوهر از دادن نفقه اجتناب کند
  • هر شرطی که ضمن عقد شده باشد

تفاوت حق طلاق زن با حق وکالت در طلاق

لازم به ذکر است که موارد ذکر شده در بالا صرفا مربوط به مواردی است که زن قانونا می‌تواند براساس آنها تقاضای طلاق کند و با حق وکالت در طلاق که بعضی از زن‌ها از همسر خود می‌گیرند متفاوت است.

تذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که صرف گرفتن حق طلاق در هنگام عقد و درج آن در عقدنامه برای زوجه ایجاد حق نکرده و در صورتی که می‌خواهید حق وکالت در طلاق را داشته باشید لازم است آن را ضمن یک سند رسمی در دفاتر ثبت اسناد به ثبت برسانید.

همچنین داشتن حق وکالت در طلاق به این معنا نیست که حق طلاق از شوهر سلب شده و به زن منتقل می‌شود بلکه به این معناست که این حق هم در اختیار زن و هم در اختیار شوهر قرار دارد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با دانستنی‌های حقوقی بیشتر “تقسیم اموال در طلاق و نکات آن” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

طلاق به علت اعتیاد همسر

حق طلاق زن ؛ و تفاوت آن با وکالت در طلاق

دانستنی‌ های حقوقی

با درخواست طلاق مرد در دوران عقد، تکلیف مهریه چیست؟

طلاق توافقی و نکاتی که لازم است بدانید

برای مشاهده مطالب بیشتر از مجله حقوقی دلتا دیدن نمایید

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰
شاید شما هم این احساس را تجره کرده باشید که وقتی عصبی یا دچار استرس می‌شوید ناخودآگاه اشتهایتان زیاد می‌شود و شروع به خوردن مقدار زیادی مواد خوراکی می‌کنید
📷
ما یاد گرفته ایم که خیلی وقت‌ها از مواد غذایی برای رفع احساسات خود استفاده کنیم. وقتی دچار استرس می‌شویم بی‌محابا شروع به خوردن خوراکی‌های چرب و شور و حتی شیرین می‌کنیم. در این بخش از مجله دلتا به ۴ نکته اشاره می‌کنیم که کمک می‌کند تا از پرخوری عصبی دوری کنیم.
📷

 

به نشانه‌های بدن خود دقت کنید
اولین قدم برای تنظیم مقدار خوردن مواد خوراکی، تمایز بین گرسنگی بدن و گرسنگی ذهنی است. گرسنگی جسمی علائم جسمی دارد، مانند شکمی که صدا می‌دهد یا احساس ضعف شدیدی که کم‌کم ایجاد شده است. اگر احساس گرسنگی می‌کنید، اما به تازگی غذا خورده‌اید یا علائم جسمی از گرسنگی ندارید، به احساسات خود فکر کنید.
محققان می‌گویند چهار احساس اساسی وجود دارد: خوشبختی، غم، ترس و عصبانیت. به احساس اصلی که تجربه می‌کنید، توجه کنید تا بتوانید آن را با روش‌هایی که باعث خوردن مواد غذایی نمی‌شود، برطرف کنید.
📷
به عنوان مثال اگر عصبانی هستید، انجام دادن کار‌های جسمی ممکن است به شما کمک کند، مانند تمیز کردن، سازماندهی یا مشغول شدن به یک تمرین در خانه. اگر ناراحت هستید، ممکن است گذراندن زمان با یک دوست یا تماشای یک فیلم و رها کردن اشکتان به شما کمک کند.

 

برنامه غذایی ایجاد کنید
مرحله سوم درباره ساختار زمان شما است. برای بیشتر افراد خطر غذا خوردن عصبی در آخر هفته بیشتر است، زمانی که ساعات آزاد بیشتری دارند. سعی کنید ساختار زندگی خود را به بهترین شکل ممکن تنظیم کنید.
هر روز تقریباً در یک زمان وعده‌های غذایی خود را بخورید که فاصله بین آن‌ها سه تا پنج ساعت شود. قرار گرفتن در یک روال منظم در خوردن غذا به تنظیم قند خون و انسولین و همچنین هورمون‌های گرسنگی کمک خواهد کرد.
📷

 

بدون حواس پرتی بخورید
وقتی در حال خوردن یک وعده غذایی هستید، بنشینید و حواستان به غذا خوردن باشد! چند کار را با هم انجام ندهید. به جای اینکه جلوی تلویزیون یا رایانه خود غذا بخورید که باعث حواس‌پرتی شما می‌شود، بدون مزاحمت موبایل و سایر عوامل، فقط غذا بخورید.
📷
اوایل ممکن است احساس ناخوشایندی داشته باشید، اما افرادی که حتی یک بار در روز این کار را انجام می‌دهند، متوجه می‌شوند که بهتر می‌توانند نشانه‌های گرسنگی را تنظیم کنند.

 

با خودتان مهربان باشید
گام آخر این است که با خود مهربان باشید و از گفتگوی مثبت و ملایم با خودتان استفاده کنید. عصبانیت در رفتار با خودتان باعث خوردن عصبی و احساسی بیشتری می‌شود.
به جای اینکه به خودتان بد و بیراه بگویید، فکر کنید زمان به عقب برگردد و دوباره روز شروع شود، حالا چه کار متفاوتی انجام می‌دادید؟ گاهی اوقات یک قدم عقب‌تر به شما اجازه می‌دهد که مرحله به مرحله تغییر را در خودتان ایجاد کنید، تغییرات پایداری که راه‌های جایگزینی به شما می‌دهند که با پرخوری مقابله کنید.
📷
توجه کنید هدف این نیست که خودتان را محدود کنید، بلکه قرار است تعادل ایجاد کنید که بهتر از محرومیت و تحریم بیش از حد است.
پیشنهاد مطالعه: اگر سوالاتی درباره غذاخوردن قبل از خواب دارید، مطلب “خوردن غذا قبل از خواب، مزایا و معایب” را مطالعه کنید.

 

همچنین بخوانید:
برای مشاهده مطالب بیشتر از مجله سلامتی دلتا دیدن نمایید
  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰
در دعاوی طلاق، گواهی عدم سازش برای هر یک از زوجین صادر می‌شود و آن‌ها باید در مدت چند هفته یا گاهی چند ماه روند طلاق خود را بگذرانند، اما برخی اوقات طلاق به صورت غیابی انجام می‌شود.
📷
ازدواج یکی از نیازهای طبیعی انسان است که با مسئولیت و ایجاد حق و تکلیف همراه است. قانون‌گذار به پیروی از شرع برای تخلف از تکلیف در زندگی مشترک زناشویی ضمانت اجراهایی را در نظر گرفته است که یکی از آنها طلاق و طلاق غیابی است. در مجله دلتا در خصوص طلاق غیابی بیشتر توضیح داده شده است.

 

رای غیابی چیست؟
پیش از توضیح درباره طلاق غیابی لازم است بدانیم رای غیابی چیست؟ اگر علیه شخصی دادخواست داده شود و خوانده یعنی کسی که علیه او خواسته مطرح شده است خود ابلاغیه وقت رسیدگی دادگاه را تحویل نگرفته باشد و به تعبیر حقوقی طبق ماده ۶۸ قانون آیین دادرسی مدنی به او ابلاغ نشده باشد و یا این که در جلسات دادگاه حاضر نشود، در صورت محکوم شدن او ندادن لایحه، رای صادره غیابی است، رای غیابی ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ در همان شعبه قابل واخواهی است و کسی که رای غیابی علیه او صادر شده است می‌تواند ظرف مدت مذکور از دادگاه با ذکر دلیل تقاضای واخواهی و رسیدگی مجدد کند.
خواسته طلاق هم از قاعده مذکور مستثنی نیست و اگر وقت رسیدگی به خوانده ابلاغ واقعی نشده باشد و در دادگاه نیز حضور نیابد و لایحه نیز نداده باشد در فرض محکومیت، طلاق غیابی است. اما با توجه به این که خواهان طلاق و خواسته طلاق می‌تواند طلاق از طرف مرد یا طلاق از طرف زن باشد، در این خصوص جداگانه توضیح داده می‌شود.

 

طلاق غیابی از طرف مرد
طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی حق طلاق در اختیار مرد است؛ بنابراین اگر مردی دادخواست طلاق به طرفیت همسرش بدهد چه زن در دادگاه حاضر شود و یا حضور پیدا نکند و لایحه نیز ندهد قطعا رای طلاق صادر خواهد شد. اما در حالت دوم رای صادره طلاق غیابی است و زن می‌تواند در مهلت قانونی واخواهی کند. آنچه اهمیت دارد این است که رای طلاق به درخواست مرد از سوی دادگاه صادر می شود. به هر حال ثبت طلاق منوط است به پرداخت حقوق مالی زن که در رای دادگاه منعکس می شود.
حقوق مالی زن در طلاق از طرف مرد عبارت است از مهریه، اجرت المثل ایام زوجیت (به شرط مطالبه از سوی زن)، نفقه ایام عده، نفقه معوقه (در صورت مطالبه زن و استحقاق او) و شرط تنصیف اموال مندرج در عقدنامه ها به شرط امضاء این شرط توسط مرد و موجود بودن اموال هنگام طلاق که بعد از عقد خریداری شده باشد.
بعد از صدور حکم طلاق غیابی به درخواست مرد اگر مهریه قبلا توسط زن مطالبه نشده باشد مرد در صورت مصر بودن و ناتوانی در پرداخت مهریه می ‌واند دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را به همان شعبه صادر کننده طلاق به طرفیت زن ارایه دهد. دادگاه در صورت حضور نیافتن زن یا نبودن او با توجه به شهادت شهود مرد، مهریه را تقسیط می‌کند.
📷

 

طلاق غیابی از طرف زن چگونه است؟
اگر دادخواست طلاق از طرف زن داده شده و شرایط طلاق غیابی را هم داشته باشد به این معنی که برگه‌ ابلاغیه به شوهر داده نشده باشد و یا مرد با وجود ابلاغ، در دادگاه حاضر نشود و لایحه نفرستد، دادگاه حکم طلاق غیابی صادر می‌کند.

 

شرایط طلاق غیابی از طرف زن
  • هرگاه شوهر چهار سال تمام غایب مفقودالاثر باشد، یعنی غایب باشد و هیچ خبری از او در دست نباشد و زن دادخواست طلاق بدهد، دادگاه سه نوبت آگهی هر یک به فاصله‌ یک ماه در روزنامه محلی و یکی از روزنامه‎های کثیرالانتشار محل تهران با هزینه‌ خواهان منتشر می‌کند. پس از گذشتن یک سال از اولین آگهی، چنانچه خبری از زنده بودن مرد نشود، دادگاه حکم به فوت فرضی مرد می‌دهد. به عبارت دیگر فرض را بر این می‎گیرند که مرد فوت کرده است.
  • نپرداختن نفقه توسط مرد به مدت شش ماه، حتی اگر خودداری مرد از دادن نفقه به دلیل تنگدستی و فقر او باشد. در این موارد، زن می‌تواند برای مطالبه‌‌ نفقه به دادگاه مراجعه کند و در صورت عدم پرداخت نفقه از جانب مرد، دادخواست طلاق دهد. البته اگر زن در قبال شوهر تمکین نکند و از انجام تکالیف قانونی‎ خود بدون دلیل موجه خودداری کند، ناشزه محسوب می‌شود و حق دریافت نفقه را نخواهد داشت.
  • از دیگر شرایط طلاق غیابی که از طرف زنان، بسیار مطرح می‎شود، رهایی از زندگی پر مشقت و تحمل‌ناپذیر است که در پی آن درخواست طلاق می‎کنند و در صورت اثبات عُسر و حَرَج و احراز این شرایط توسط دادگاه، دادگاه حکم طلاق صادر می‌کند. عسر و حرج یعنی سختی و مشقتی که توان و تحمل ادامه‌ زندگی برای زن وجود نداشته باشد. زن با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق کرده و دادگاه می‌تواند مرد را مجبور به طلاق کند. چنانچه در صورت اجبار دادگاه، همچنان مرد حاضر به طلاق نباشد، با اجازه دادگاه زن می‌تواند طلاق بگیرد. شایان ذکر است، معیار تعیین عسر و حرج زن، عرف است که با توجه به شرایط روحی و اجتماعی زن و شوهر و محیط و زمان و مکان تعیین می‌شود. در عمل، اثبات این ادعا از مشکل‌ترین مواردی است که زن برای مطالبه طلاق با آن مواجه است.
مطلب پیشنهادی: برای آشنایی بیشتر با انواع طلاق “انواع طلاق و مراحل آن در قانون” را مطالعه کنید.

 

همچنین بخوانید:
برای مشاهده مطالب بیشتر از مجله حقوقی دلتا دیدن نمایید
  • مجله دلتا