deltalaw

مجله دلتا ( همه چیز در مورد همه چیز )

deltalaw

مجله دلتا ( همه چیز در مورد همه چیز )

مجله دلتا-گردشگری -نکات حقوقی-سلامتی-دکوراسیون-جاهای زیبای دیدنی - خبر و گزارش -املاک دلتا - کاربردی ترین مسائل حقوقی

۱۰۰ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

قولنامه دستی نوشته‌ای است که بین دو یا چند نفر در خصوص اموال خود، اعم از منقول یا غیرمنقول، با یکدیگر در خارج از دفترخانه اسناد رسمی، تنظیم می‌گردد.

نکات قولنامه دستی

قولنامه یک سند عادی است که توسط اشخاص عادی تنظیم می‌شود و اگر به طور صحیح نوشته شود، می‌توانید با استناد به آن، حقوق خود را پیگیری کنید. در این مطلب از مجله دلتا به نکات قولنامه دستی می‌پردازیم.

میزان اعتبار قولنامه دستی

هر قراردادی (درمورد ملک، آپارتمان، خودرو و…) که دارای امضاء یا اثر انگشت باشد، بین امضاء‌کنندگان و قائم‌مقام آنها (ورثه) دارای اعتبار قانونی است.

اعتبار قولنامه دستی در دادگاه بدون امضای شهود

قولنامه دستی اگر بصورت واقعی و بدور از ادعای جعل یا کلاهبرداری و عناوین مجرمانه نوشته شده باشد، اگر شهودی هم آن را امضا نکرده باشد و دادگاه نیز آن را احراز کرده باشد، مشمول ماده ۱۰ قانون مدنی ( قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده‌اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد نافذ است) قرار می‌گیرد و بین طرفین اعتبار دارد و نافذ است.

قولنامه دستی

 حتما نکات زیر را در حین نوشتن قولنامه رعایت کنید

  • طرفین قولنامه یعنی خریدار و فروشنده باید به صورت کامل مشخص شده باشند، یعنی نام، نام خانوادگی، نام پدر به همراه کدملی هر یک.
  • اقامت طرفین قولنامه باید به طور دقیق مشخص شود، یعنی نشانی و تلفن ثابت و تلفن همراه هریک به طور دقیق و خوانا ذکر شود.
  • موضوع قولنامه باید مشخص و صراحت داشته باشد.
  • در هنگام نوشتن قولنامه دستی زمان انجام معامله قطعی را قید کنید.
  • نکته بسیار مهم در تنظیم قولنامه دستی این است که حتی المقدور، ضمانت اجرا در نظر بگیرید. (یعنی اگر یکی از طرفین به وعده خود عمل نکرد، ملزم به پرداخت خسارت می‌شود.)
  • حداقل دو نفر زیر قولنامه را به عنوان شهود امضا کنند.
  • شرایطی را در بند قولنامه به عنوان شروط قولنامه در نظر بگیرید، تا در صورت عدم انجام تعهد، هر کدام از طرفین حق فسخ و ابطال قولنامه را داشته باشند.
  • ثمن معامله و نحوه‌ی پرداخت آن حتما به صورت واضح و مشخص در قولنامه ذکر شود.
  • تا وقتی سند رسمی به شما انتقال پیدا نکرد، از پرداخت تمام پول به فروشنده خودداری کنید.
  • قولنامه دستی را حتما در سه نسخه تهیه کنید.

در نهایت باید گفت تا جایی که امکان دارد از نوشتن قولنامه دستی پرهیز کنید، و اگر به هر نحوی مایل به نوشتن قولنامه هستید، حتی الامکان آن را در بنگاه تنظیم کنید تا بتوانید کد رهگیری دریافت کنید و نکات قولنامه دستی را رعایت کنید.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، نکاتی پیرامون قولنامه را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

عقد ازدواج سبب به وجود آمدن آثاری در روابط میان زوجین می‌شود و حقوق و تکالیفی را بر عهده طرفین قرار می‌دهد. به موجب عقد ازدواج، زن مالک مهریه می‌شود و باید از همسر خود تمکین کند. در مقابل، مرد نیز موظف به پرداخت مهریه زن می‌شود.

تمکین زن و مهریه

قانون مهریه مدت‌ها است که در کشور ما به بحث داغی تبدیل شده و حاشیه‌های زیادی را با خود به همراه داشته است. در این نوشتار از مجله دلتا به ارتباط تمکین زن با مهریه در قانون می‌پردازیم.

ارتباط تمکین زن با مهریه در قانون

در قانون، مهریه به هیچ عنوان با تمکین ارتباطی ندارد. اگر زنی خانه شوهرش را بدون اجازه و اطلاع او ترک کند و مدتی در خانه شخص دیگری باشد، عدم‌تمکین کرده ‌است و مرد می‌تواند با پر کردن استشهادیه از همسایه‌ها یا مطلعین که تایید ۲ یا ۳ نفر کافی است این موضوع را ثابت کند.

اگر مرد به دادگاه شکایت کند که همسرش عدم‌تمکین کرده ‌است و در مقابل، زن مدعی شود که شوهرش او را از خانه بیرون کرده ‌است و دادخواست مطالبه نفقه بدهد، به تشخیص دادگاه، نفقه تعیین یا رد می‌شود.

اگر زن محق باشد نفقه پرداخت و اگر مرد راست گفته باشد، نفقه‌ای به زن پرداخت نمی‌شود.

به هرحال و در هر صورت، این امر تاثیری درحکم مهریه ندارد و مرد نمی‌تواند به بهانه ترک کردن خانه از سوی زن، مهریه را پرداخت نکند.

تمکین زن و مهریه

چگونگی مطالبه مهریه

مهریه از طریق ارائه دادخواست به دادگاه خانواده قابل مطالبه است. زن می‌تواند در صورت تمایل، با نوشتن خواسته خود توسط خودش یا وکیل دادگستری در فرم مخصوص (همان دادخواست) از دادگاه محل سکونت خود یا همسرش درخواست کند که حکم الزام همسر را به پرداخت مهریه صادر کند.

همچنین مهریه را می‌توان پس از صدور اجراییه از طریق اداره اجرای اسناد رسمی دریافت کرد. با صدور برگ اجراییه از دفترخانه تنظیم سند رسمی، متقاضی مهریه می‌تواند به اداره اجرای اسناد رسمی ثبت مراجعه و با معرفی نشانی مرد (همسر) درخواست وصول مهریه را ارائه کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب، مطالبات مالی زن از ارث شوهر را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

از آن‌جا که در زمینه ارث مواردی برای رسیدن وراث به ارث وجود دارد، مواردی نیز برای منع شدن وراث از ارث موجود است. که به این موانع حاجب می‌گویند.

اشخاصی که مانع ارث می شوند

حجب یکی از موانع ارث است و انواع مختلفی دارد. در این مطلب از مجله دلتا می‌خواهیم به موضوع اشخاصی که مانع ارث می شوند بپردازیم.

اقسام حجب

به طور کلی اقسام حجب را می‌توان به دو نوع حجب حرمانی و حجب نقصانی تقسیم کرد.

حجب حرمانی:

در واقع در حجب حرمانی هر شخصی که ارتباط نزدیک‌تری با میت داشته باشد مانع از ارث بردن شخصی که ارتباط دورتری با میت دارد می‌شود.

یعنی وارثانی که در درجه اول قراردارند و شامل پدر و مادر، فرزند، همسر می‌شوند، مانع از ارث بردن طبقات پایین‌تر که شامل خواهر و برادر و خاله و عمو و… هستند، می‌شوند.

برای مثال حذف شدن برادرزاده از لیست وراث به دلیل وجود خواهر و برادر متوفی است.

حجب نقصانی:

در تعریفی ساده‌ درمورد حجب نقصانی می‌توان گفت که در واقع به دلیل وجود یک شخص در میان ورثه اشخاص دیگر از مرتبه‌ای بالاتر که حق خوبی در ارث دارند، به مرتبه‌ای پایین‌تر که حقشان کمتر می‌شود تنزل پیدا می‌کنند.

برای مثال می‌توان گفت که پدر و مادر میت در حالت خوب و بالا از میت ارث خواهند برد ولی اگر میت فرزندی داشته باشد، فرزند او باعث می‌شود تا پدر و مادر میت کمتر از حالت عرف ارث ببرند.

اشخاصی که مانع ارث بردن می شوند

محجوبین یا همان افرادی که از ارث یا به طور کلی یا بطور جزئی منع می‌شوند بر دو دسته هستند:

محجوبین دسته اول

این دسته شامل افرادی می‌شود که ممکن است به طور کلی به دلایلی مثل جزو طبقه‌های فرعی بودن، داشتن نسبت دور باحاجب و… از ارث بردن به طور کامل منع و محروم شوند.

محجوبین دسته دوم

این گروه معمولا به طور جزئی از ارث بهره می‌برند و منع شدن آن‌ها به طور کلی با درصد بسیار کمی صورت می‌گیرد که شامل پدر و مادر،فرزند، زن و شوهر می‌شوند.

نحوه ارث بردن

حجب از رد

اگر بعد از تقسیم کردن اموال بین وارثان مقداری از اموال اضافه آمد، در این صورت این مقدار از اموال که اضافه آمده است حتما باید بین وارثان که تعیین شده است تقسیم شود، مگر اینکه وراث برای زمانی که اموال اضافه آمد مانع داشته باشند که در این صورت ارث به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

برای مثال زن بیش از یک چهارم مال را مطلقا نمی‌تواند به ارث ببرد.

شوهر بیش از یک دوم را درصورت وجود وراث نسبی دیگر نمی‌تواند به ارث ببرد.

مادر نمی‌تواند بیش‌تر از یک ششم مال را به ارث ببرد. در برخی موارد هم از حجب رد محروم می‌شود، البته درصورتی که حاجب داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه:  برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب تقسیم ارث به چه صورت انجام می‌شود؟ مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

از جمله مهم‌ترین جرائم مالی و جرائم علیه اموال، جرم کلاهبرداری است.

کلاهبرداری به بهانه عید قربان

همزمان با عید سعید قربان، افراد سودجو و کلاهبردار از فرصت پیش آمده برای اهداف سودجویانه خود استفاده می‌کنند. در این مطلب از مجله دلتا به کلاهبرداری به بهانه عید قربان می‌پردازیم.

کلاهبرداری

کلاهبرداری جرمی است که در آن  فرد با توسل به وسایل متقلبانه طرف مقابل خود را فریب داده و به این وسیله مال دیگری را برده و شرط آن منفعت مالی خود کلاهبردار یا شخص دیگری از این جریان است.

بنابراین افراد با رضایت مال خود را تقدیم کلاهبردار می‌کنند. صرف گفتن یک دروغ ساده مشمول جرم کلاهبرداری نیست و باید در عملیات انجام شده حتماً تقلبی به کار رفته باشد تا طرف مقابل را اغفال کند.

کلاهبرداری به بهانه عید قربان

به تازگی افراد فرصت‌طلب و کلاهبردار با سوءاستفاده از نام عید قربان با ارسال پیامک جعلی یا پیام در شبکه‌های اجتماعی، شهروندان را به درگاه فیشینگ هدایت و با سرقت اطلاعات کارت بانکی، نیت مجرمانه خود را عملی می‌کنند.

مجرمان سایبری با این ترفند که ” هزینه قربانی خود را برای کمک به نیازمندان بدهیم ” در فضای مجازی تبلیغ کرده و با ارائه شماره حساب نامعلوم قصد کلاهبرداری از هموطنان را دارند و به‌هیچ عنوان این کمک‌های مردمی به دست نیازمندان نمی‌رسد.

کلاهبرداری در عید قربان

مجرمان سایبری به راحتی با بهره‌گیری از احساسات و اعتقادات مذهبی افراد، با سوءاستفاده از نام عید قربان در بستر شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها و سوء استفاده از نام و اعتبار افراد مشهور و شناخته شده با تهیه کلیپ‌های تصویری شامل فیلم و عکس از نیازمندان، محرومان و خانواده‌های کم‌بضاعت، مدعی دریافت وجوه نذورات به منظور کمک‌رسانی به افراد آسیب‌پذیر و نیازمند می‌شوند.

رئیس پلیس فتا تصریح کرد: این نوع فعالیت‌ها در فضای مجازی، عمدتا با هدف سودجویی صورت می‌پذیرد و یکی از راه‌های تشخیص آن بررسی سایت است و کاربران باید حتما به آدرس سایت و درگاه مورد استفاده توجه و دقت کافی کنند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، کلاهبرداری با وعده وام ک بهره! را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

بر اساس قانون مدنی در صورتی که والدین از یکدیگر طلاق گرفته باشند یا به هر علت دیگری جدا از یکدیگر زندگی کنند، دادگاه در خصوص حضانت فرزندان آنان تصمیم گیری نموده و در نهایت حضانت کودک را به یکی از والدین واگذار می‌کند .

مجازات جلوگیری از ملاقات فرزند

گاهی اوقات برخی از والدین سعی در ممانعت از ملاقات فرزند توسط دیگری می‌نمایند و این امر سبب مشکلاتی برای فرزند و پدر یا مادری که از حضانت محروم شده است می‌گردد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات جلوگیری از ملاقات فرزند می‌پردازیم.

ملاقات با فرزند پس از طلاق

براساس ماده ۱۱۷۴ قانون مدنی در خصوص حق ملاقات با فرزند مقرر نموده است که ” در صورتی که به علت طلاق یا به هر جهت دیگر ابوین طفل در یک منزل سکونت نداشته باشند، هر یک از ابوین که طفل تحت حضانت او نمی‌باشد، حق ملاقات با فرزند خود را دارد ”

ممانعت از ملاقات با فرزند

  • در صورتی که در خصوص زمان، مکان و سایر جزئیات ملاقات، میان والدین توافقی حاصل شود بر اساس آن عمل می‌شود و در صورتی که اختلافی باشد، دادگاه زمان و مکان آن را بر اساس شرایط و مصالح کودک تعیین می‌کند که ممکن است یک الی دو بار در آخر هفته باشد.
  •  بر اساس ماده ۴۲ قانون حمایت خانواده، صغیر و مجنون را نمی‌توان بدون رضایت ولی، قیم، مادر یا شخصی که حضانت و نگهداری آنان به او واگذار شده است، از محل اقامت مقرر بین طرفین یا محل اقامت قبل از وقوع طلاق به محل دیگر یا خارج از کشور فرستاد.

مگر دادگاه با توجه به مصلحت کودک این امر را اجازه دهد که بنا به درخواست ذی نفع، برای تضمین بازگرداندن صغیر و مجنون تأمین مناسبی اخذ می‌کند تا حقوق وی رعایت شود.

جلوگیری از ملاقات فرزند

ضمانت اجرای جلوگیری از ملاقات با فرزند

نخست اینکه هرگاه دادگاه تشخیص دهد توافقات راجع به ملاقات، حضانت، نگهداری و سایر امور مربوط به طفل برخلاف مصلحت اوست یا در صورتی که مسئول حضانت از انجام تکالیف مقرر خودداری کند و یا مانع ملاقات طفل تحت حضانت با اشخاص ذی حق شود، می‌تواند در خصوص اموری از قبیل واگذاری حضانت به دیگری یا تعیین ناظر با پیش بینی حدود نظارت وی و با رعایت مصلحت طفل تصمیم مقتضی اتخاذ کند.

دوم اینکه هرکس  اجرای حکم دادگاه در مورد حضانت طفل را انجام ندهد یا مانع اجرای آن شود یا طفل را تحویل ندهد، حسب تقاضای ذی نفع ( کسی که حضانت با اوست ) و به دستور دادگاه صادرکننده رأی نخستین تا زمان اجرای حکم بازداشت می‌شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی ، مطلب طلاق بر اساس عدم تمایل زن به ادامه زندگی را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

بعد از اینکه فردی فوت می‌کند رابطه وی با اموالش قطع می‌شود و به‌طور غیرارادی اموال متوفی به ورثه تعلق می‌گیرد و به ایشان به ارث می‌رسد.

نحوه تقسیم ارث

در بحث‌های حقوقی موضوع ارث به صورت کلی، یکی از مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین موضوعات به‌شمار می‌آید. اغلب افراد اطلاعات اندکی درباره میزان هزینه انحصار وراثت و نحوه درخواست گواهی انحصار وراثت و مدارک لازم انحصار وراثت دارند. مساله مالیات بر ارث هم برای وراث موضوع مهمی است. در قانون تکلیف هر یک از این موارد مشخص شده است. به‌ویژه در تقسیم ارث خانه، همیشه نزاعات بی‌پایانی درمی‌گیرد و افراد با بی‌اطلاعی از قانون یا نداشتن مدارک لازم انحصار وراثت دچار اشتباه می‌شوند. برای تقسیم ارث خانه آشنایی با این قوانین لازم است. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موضوع نحوه تقسیم ارث می‌پردازیم.

 سهم ارث ورثه و کسانی که ارث می‌برند

ورثه و کسانی که ارث می‌برند به خویشاوندانی گفته می‌شود که از نزدیک‌ترین درجه و طبقه شروع می‌شوند و تا دورترین درجات خویشاوندی مثل عموها و عمه‌ها و دایی‌ها و خاله‌ها و فرزندان آنها و فرزندان آنها پیش می‌رود.

تقسیم ارث خانه

در صورتی که میراث فرد فوت شده خانه باشد، همسر و فرزندان او در آن شریک هستند. در تقسیم ارث ملک، سهم الارث همسر از ملک موروثی، یک هشتم است. فرزند پسر هم در تقسیم ارث ملک و در مقایسه با فرزند دختر دو برابر بیشتر ارث می‌برد.

  • قانون می‌گوید که برای تقسیم ارث خانه، وراث باید ملک را پس از فروش میان خود تقسیم کنند. تا پیش از به‌ فروش رفتن خانه، هیچ یک از وراث به هیچ وجه حق دخل و تصرف در خانه را ندارند.
  • طبق قانون اگر بعد از فوت شوهر، همسر او در خانه سکونت کند، نمی‌تواند فرزندان را از فروش خانه منع کند. این امر تنها در صورتی قانونی است که شوهر وصیت کرده باشد زن تا زمانی که در قید حیات است، می‌تواند در آن خانه زندگی کند و فرزندان حق فروش خانه را ندارند.
  • اگر متوفی در زمان حیات چند دانگ از خانه را به همسر و فرزندان خود بخشیده باشد و این مساله قابل اثبات باشد، وراث فقط چند دانگ باقی‌مانده را می‌توانند بین خود تقسیم کنند.
  • معمولا در تقسیم خانه، وراث برای خرید یا فروش سهم خود با یکدیگر توافق می‌کنند. این یک روش مسالمت‌آمیز و رایج برای حفظ خانه در خانواده است.
  • اگر پدر وقتی همسرش در قید حیات بوده خانه را به اسم او سند زده باشد و خود در قید حیات باشد، فرزندان نمی‌توانند ادعای ارث و میراث داشته باشند.

تقسیم ارث ملک

تقسیم ملک مشاع بین وراث

اگر فرد فوت شده در زمان حیات خود، چند دانگ از خانه را به‌طور قانونی به همسر یا فرزندانش انتقال داده باشد و این امر قابل اثبات باشد تقسیم ارث خانه فقط در مورد چند دانگ باقی مانده صورت می‌گیرد که یا منجر به خرید سهم باقی مانده توسط آن فردی خواهد شد که چند دانگ از خانه به نام وی بوده است و یا به دلیل عدم توافق، منجر به فروش کل خانه و پرداخت سهم وراث خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه:  برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب نحوه تقسیم ارث مادر مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

معاون اجتماعی پلیس فتا اعلام کرده است که کشف حجاب در فضای مجازی زیر مجموعه‌‌ ناهنجاری است و تخلف محسوب خواهد شد.

عدم رعایت حجاب در فضای مجازی

در روزهای اخیر حواشی‌های زیادی برای برخی بازیگران و سلبریتی‌ها پیرامون موضوع حجاب در شبکه اجتماعی اینستاگرام رخ داده است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع عدم رعایت حجاب در فضای مجازی می‌پردازیم.

چه کسی می‌تواند از بی‌حجابی شکایت کند؟

جرم بدحجابی یک عمل مجرمانه و در دسته جرائم با جنبه عمومی است، یعنی هم مردم عادی و هم دادستان‌ها می‌توانند این جرم را اعلام کنند. علاوه بر این، جرم بی‌حجابی می‌تواند شاکی خصوصی نیز داشته باشد.

شاکی خصوصی باید کسی باشد که از این موضوع صدمه مستقیم دیده باشد ولی اگر کسی باشد که تنها طبق وظیفه دینی و اجتماعی می‌خواهد از بی‌حجابی شکایت کند، فقط می‌تواند اعلام جرم کند.

کشف حجاب در فضای مجازی

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا گفته است: «مصادیق مجرمانه در فضای مجازی غالبا مواردی هستند که مربوط به جرائم رایانه‌ای می‌شوند.

بعد کلان این جرائم شامل فیشینگ، دسترسی غیرمجاز به اطلاعات، حملات سایبری، جرائم تکامل یافته شامل استفاده از فضای مجازی در راستای هتک حرمت، کلاهبرداری، فروش اجناس ممنوعه، جرائم اخلاقی و … است. اما جرائم دیگری مانند بد حجابی و کشف حجاب نیز در این فضا رخ می‌دهند.»

هم‌چنین بیان شده است: هیچ تفاوتی میان جرائم در فضای مجازی و واقعیت وجود ندارد و هر امری که موجب تشویش اذهان عمومی شود قطعا با آن برخورد خواهد شد و پلیس در این رابطه با جدیت عمل می‌کند.»

عدم رعایت حجاب

آیا انتشار تصاویر شخصی و عدم رعایت حجاب در فضای مجازی جرم است یا خیر؟

رئیس پلیس فتا پایتخت چنین پاسخ داده است: بی‌حجابی در فضای مجازی ترویج «موارد غیراخلاقی» و در قالب مصادیق مجرمانه است و هر شخصی که در فضای مجازی مرتکب تخلف شود و موارد فوق را رعایت نکند به عنوان مجرم شناخته ‌خواهد شد.

طبق قانون مجازات اسلامی زنانی که در منظر عمومی حجاب شرعی را رعایت نمی‌کنند، مجرم و مستحق مجازات هستند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب، الزام به تهیه مسکن مستقل توسط شوهر را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

در حال حاضر طلاق یک طرفه از سوی زن منوط به اثبات عسر و حرج از جانب او یا اثبات یکی از شروط دوازده گانه سند ازدواج است که تشخیص آن با دادگاه است.

طلاق بر اساس عدم تمایل زن به ادامه زندگی

طلاق به دلیل کراهت و تنفر زن، درصد قابل توجهی از پرونده‌های طلاق در دادگاه خانواده را تشکیل می‌دهد و بر همین اساس این نوع طلاق به عنوان یکی از طلاق‌های شایع میان زوجین مطرح می‌شود. بنابراین در این مطلب از مجله دلتا به موضوع طلاق بر اساس عدم تمایل زن به ادامه زندگی می‌پردازیم.

طلاق به دلیل کراهت و تنفر زن

در طلاق به دلیل کراهت و تنفر زن، ممکن است که هیچ‌گونه تمکینی از جانب زن صورت نپذیرد و با این حال مرد خواهان تمکین باشد و وظایف خود را هم انجام داده باشد. از طرف دیگر هرگاه کراهت و تنفر زن به جهت عسر و حرجی باشد که مرد برای او ایجاد کرده، می‌تواند دادخواست طلاق بدهد.

شرایط صدور حکم طلاق به دلیل کراهت و تنفر زن

به صرف کراهت و تنفر زن از شوهر، زن نمی‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند. چرا که کراهت و تنفر زن، از مصادیق عسر و حرج زن محسوب نمی‌شود که بتواند دادخواست طلاق را به دادگاه بدهد و متعاقب آن حکم طلاق صادر شود، مگر اینکه در این طلاق که طلاق خلع نامیده می‌شود، زن برای اینکه از شوهر خود جدا شود، مالی را که کمتر از مهریه یا معادل مهریه و یا بیشتر از مهریه باشد به شوهر خود ببخشد و این به رضایت شوهر بستگی دارد که میزان آن را قبول نماید.

آثار صدور حکم طلاق به دلیل کراهت و تنفر زن

  • با صدور طلاق بر اساس عدم تمایل زن به ادامه زندگی، اگر طلاق خلع باشد، شوهر در ایام عده حق رجوع به زن را نخواهد داشت و  زندگی با رجوع مرد به حالت سابق باز نمی‌گردد، مگر اینکه زن بابت مالی که به عنوان مهریه بخشیده، به مرد رجوع نماید.
  • با صدور حکم طلاق خلع، بین زن و شوهر در ایام عده‌ طلاق، رابطه زوجیت وجود نخواهد داشت.
  • با توجه به الزام شوهر به پرداخت نفقه حتی در ایام عده، در طلاق خلع که به دلیل کراهت و تنفر زن صادر شده، شوهر هیچ الزامی به پرداخت نفقه نخواهد داشت.
  • شرط تملیک نصف دارایی شوهر به زن، در صورتی که طلاق به دلیل کراهت و تنفر زن از نوع خلع بوده باشد، محقق نخواهد شد.

عدم تمایل زن به ادامه زندگی

تحقق طلاق در صورت کراهت و تنفر زوجین از یکدیگر

گاه کراهت و تنفر در زندگی مشترک، محدود به کراهت زن نمی‌شود و این امکان وجود دارد که زوجین از یکدیگر تنفر داشته و بخواهند از یکدیگر جدا شوند.

در این صورت اگر زوجین به طلاق توافقی رضایت داشته باشند، طلاق از نوع مبارات خواهد بود و اگر  زن بر همین اساس بخواهد از شوهر خود جدا شود، مالی کمتر از میزان مهریه و یا معادل مهریه را به شوهر می‌بخشد که در این صورت در ایام عده نفقه بر گردن مرد نخواهد بود و حق رجوع هم نخواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی در این موضوع، راه‌های اثبات خیانت همسر  را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

قرارداد اجاره یکی از عقودی است که کاربرد زیادی برای افراد جامعه دارد، برای افرادی که ممکن است هزینه خرید مسکن را نداشته باشند یا به هر علتی تمایل به اجاره مسکن و غیره داشته باشند، این قرارداد مناسب است.

مطالبه اجاره بهای عقب افتاده

قانون‌گذار در قوانین مختلف از جمله قانون روابط موجر و مستاجر و قانون مدنی به تنظیم روابط بین موجر و مستاجر پرداخته است و شرایط قرارداد اجاره را بیان نموده است. در این مطلب از مجله دلتا موضوع مطالبه اجاره بهای عقب افتاده را بررسی می‌کنیم.

اجاره‌ بهای عقب‌ افتاده

منظور از اجور معوقه همان مطالبه اجاره بهای عقب افتاده یا پرداخت نشده است. در واقع مجموع مبالغ اجاره‌بهایی است که از سوی مستاجر در زمان انتفاع وی از ملک و تصرف ملک توسط او، پرداخت نشده است.

مطابق ماده ۲۱۹ قانون مدنی: عقودی که بر طبق قانون واقع شده باشد بین طرفین و قائم مقام آن‌ها لازم الاتباع است مگر اینکه به رضای طرفین اقاله یا به علت قانونی فسخ شود.

نحوه مطالبه اجور معوقه

برای مطالبه اجور معوقه طبق ماده ۴۹۰ قانون مدنی:

  • در استفاده عین مستاجره، مستأجر باید به‌نحو متعارف رفتار کرده و تعدی یا تفریط نکند.
  • عین مستاجره را برای همان مصرفی که در قرارداد مقرر شده و در صورت عدم تعیین، باید طبق اوضاع و احوال استفاده نماید.
  • اجاره‌بها را در مواعدی که بین طرفین مقرر است پرداخت کند و در صورت عدم تعیین موعد، نقدا باید بپردازد.

 اجاره بها عقب افتاده

نکاتی در مورد مطالبه اجور معوقه

  •  میزان اجور معوقه در قرارداد اجاره‌نامه با نام اجرت‌المسمی تعیین می‌شود.
  • در صورتی‌که تصرف مستاجر بر ملک بیش از زمان مقرر در اجاره‌نامه و بدون اجازه موجر ادامه یابد، موجر می‌تواند به مطالبه اجاره‌ بهای مدت زمان انتفاع از ملک، در مهلتی که قرارداد پایان‌یافته نیز بپردازد.

نحوه مطالبه اجوره معوقه

موجر می‌تواند به‌ موجب دادخواست، الزام مستاجر به پرداخت اجور‌ معوقه را درخواست کند.

  • اگر جمع اجور معوقه تا بیست میلیون تومان ( دویست میلیون ریال ) باشد، مرجع صالح به رسیدگی این دعوی شورای حل اختلاف محل وقوع ملک است.
  • اگر اجور معوقه مورد مطالبه موجر بیش از بیست میلیون تومان ( بیش از دویست میلیون ریال ) باشد، در صلاحیت دادگاه محل وقوع ملک است.

نکات کاربردی

  • بر فرض قسط‌بندی مال‌الاجاره تا وقتی موعد پرداخت آن نرسیده مستاجر لازم نیست اقساط را پرداخت کند، حتی اگر فوت کند نمی‌شود.
  • به محض انعقاد اجاره‌نامه مستاجر ملزم به پرداخت اجاره بها است، خواه از ملک استیجاری استفاده کرده یا نکرده باشد.
  • در صورت تلف شدن یا غیرقابل‌ استفاده بودن ملک، مستاجر لازم نیست اجاره‌ بها برای مدت باقی مانده اجاره را پرداخت کند.

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا موجر جز اجور معوقه، شارژ ساختمان یا هزینه انشعابات مثل آب، برق و … را نیز می‌تواند مطالبه کند یا خیر ؟
پاسخ مثبت است. موجر می‌تواند هم زمان با دادخواست مطالبه اجور معوقه، هزینه‌های مذکور و سایر هزینه‌هایی که بر ذمه مستاجر بوده و از پرداخت آن خودداری کرده است را مطالبه نماید.

پیشنهاد مطالعه برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، نکات در رابطه با شرایط اجاره را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

بعد از فوت مادر و پدر در یک خانواده، وراث آن‌ها با در نظر گرفتن دیون و تکالیف شرعی آن‌ها و وصیت‌های به جا مانده از ایشان، اقدام به اخذ گواهی انحصار وراثت می‌نمایند.

نحوه تقسیم ارث مادر

چنانچه فرد فوت شده، مادر خانواده باشد، نحوه تقسیم ارث مادر با توجه به وجود و نبود وراث یعنی فرزندان، پدر و مادر و شوهر کاملا متفاوت خواهد بود. در این مطلب از مجله دلتا به نحوه تقسیم ارث مادر می‌پردازیم.

نحوه تقسیم ارث مادر در فرض وجود پدر و مادر وی

در این فرض مادر فوت شده است، اما پدر و مادر وی (  پدر بزرگ و مادر بزرگ مادری ) یا یکی از آن‌ها در قید حیات هستند و ضمنا مادر، فرزند ندارد.

مطابق ماده ۹۰۶ در این فرض، دو حالت در مورد نحوه تقسیم ترکه مادر قابل تصور است:

  •  وارث مادر فوت شده تنها مادر یا پدر وی است. در این حالت وارث تنها، تمام ترکه را به ارث می‌برد.
  • وارث مادر فوت شده هر دو نفر پدر و مادر وی هستند. در این صورت، مادر یک سوم ترکه را به ارث برده و سهم ارث پدر، دو سوم ترکه خواهد بود.

روش تقسیم ارث مادر در فرض وجود فرزندان

در فرضی که مادر، فوت شده است، پدر و مادر وی نیز پیش از او فوت شده‌اند و تنها وراث مادر، فرزندان او می‌باشند. چگونگی تقسیم ترکه مادر میان فرزندان مطابق ماده ۹۰۷ قانون مدنی انجام می‌شود.

مطابق این ماده، چگونگی تقسیم ارث مادر در فرض وجود فرزندان، دارای سه حالت می باشد:

  • یک فرزند، تنها وارث مادر است. تمام ترکه به فرزند می‌رسد، خواه دختر باشد خواه پسر.
  • چند فرزند که همگی دختر یا پسر هستند، وارث مادر می‌باشند. ترکه میان آن‌ها به تساوی تقسیم می‌گردد.
  • چند فرزند، وارث مادر هستند که برخی پسر و برخی دختر هستند. در این صورت، پسر دو برابر دختر سهم می‌برد.

تقسیم ارث مادر

روش تقسیم ارث مادر در فرض وجود زوج ( همسر مادر )

این فرض، در ماده ۹۱۳ قانون مدنی بیان گردیده است. به موجب این ماده، اگر شوهر مادر در هنگام فوت او در قید حیات باشد، ارث شوهر بدین صورت خواهد بود که اگر مادر، دارای فرزند باشد، شوهر یک چهارم ارث را می‌برد و اگر مادر، فاقد فرزند باشد، یک دوم ارث به شوهر می‌رسد.

در این دو حالت، سه چهارم یا یک دوم باقی مانده ارث، مطابق قواعد گفته شده در فرض‌های بالا، میان بقیه ورثه تقسیم خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب اعتراض به تقسیم ارث مطالعه کنید.

  • مجله دلتا