deltalaw

مجله دلتا ( همه چیز در مورد همه چیز )

deltalaw

مجله دلتا ( همه چیز در مورد همه چیز )

مجله دلتا-گردشگری -نکات حقوقی-سلامتی-دکوراسیون-جاهای زیبای دیدنی - خبر و گزارش -املاک دلتا - کاربردی ترین مسائل حقوقی

۸۷ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اثبات یک جرم در فضای مجازی با اثبات همان جرم در فضای حقیقی متفاوت است.

نحوه اثبات جرم از طریق پیامک

با تغییر فضای ارتکاب جرم، دلایلی که برای اثبات وقوع جرم مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز تغییر می‌کنند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی نحوه اثبات جرم از طریق پیامک می‌پردازیم.

آیا پیامک در دادگاه دلیل محسوب می‌شود؟

پاسخ به این پرسش منفی است. متن اس ام اس و پیامک دلیل محکمه پسند و مدرک محسوب نمی‌شود. مدرک به عنوان چیزی است که دادگاه می‌تواند بر مبنای آن حکم صادر کند. اما این پیامک‌ها می‌تواند به علم قاضی کمک کند. در واقع پیامک یک اماره است. منظور از اماره اوضاع و احوالی است که در نظر قاضی دلیل بر امری شناخته می‌شود. در واقع امارات ذهن قاضی را هدایت می‌کنند و نوعی نشانه بر وقوع جرم تلقی می‌شوند. کاربرد پیامک هم همین است. قاضی نمی‌تواند به استناد متن چند پیامک، فردی را محکوم کند. اما این پیامک‌ها در کنار سایر ادله می‌توانند نقش مهمی را در سرنوشت دعوا ایفا کنند.

نحوه اثبات جرم از طریق پیامک

پیامک‌ها اماره محسوب می‌شوند و تنها ذهن قاضی را هدایت می‌کنند و برای او نشانه‌ای بر صحت گفتار شاکی تلقی می‌شوند. اما پیامک به تنهایی برای اثبات جرم یا حق کفایت نمی‌کند. حتما باید پیامک‌ها ضمیمه‌ی دلایل دیگری قرار گیرند تا بتوانند در اثبات موضوع کمک کنند. مثلا علاوه بر پیامک‌ها شهادت شهود، اقرار مرتکب، اسناد، تحقیقات محلی، سوگند، کارشناسی و … به عنوان دلیل ارائه شوند. اصولا قضات پیامک را دلیل نمی‌دانند و به استناد آن حکم صادر نمی‌کنند. اما چنانچه قاضی بدون اینکه در کنار پیامک‌ها ادله‌ی محکمه پسندی وجود داشته باشد رای صادر کند، امکان نقض این رای در مراحل بالاتر، تجدیدنظر خواهی و فرجام خواهی، وجود دارد. پیامک زمانی می‌تواند دلیل محسوب شود، که باعث علم قاضی شود. علم قاضی خود یک دلیل است.

نحوه اثبات جرم از طریق پیامک

حکم توهین پیامکی چیست؟

یکی از جرایم پیامکی که به وفور انجام می‌شود توهین است. در حال حاضر افراد به راحتی برای یکدیگر الفاظ رکیک را نوشته و با یک کلیک برای دیگری ارسال می‌کنند. بعضا افراد احساس می‌کنند که در بستر فضای مجازی، امکان شناسایی شدن آن‌ها وجود ندارد. در حالی که چنین نیست. توهین پیامکی قابلیت پیگیری دارد و مجرم بسته به نوع جرم خود به مجازات تعیین شده در قانون محکوم می‌شود. در حال حاضر مجازات جرم توهین جزای نقدی درجه ۶، یعنی بیش از ۲ میلیون تومان تا ۸ میلیون تومان است.

برای آشنایی بیشتر  سوءاستفاده از عکس دیگران در فضای مجازی را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

توهین در ملا عام چه مجازاتی در پی دارد؟

مجازات شرکت در دعوا خیابانی

فحاشی پیامکی چه مجازاتی دارد؟

سرقت از منزل و نکات حقوقی آن

سرک کشیدن به گوشی دیگران چه عواقبی دارد؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

یکی از شروط ضمن عقد مندرج در سند ازدواج شرطی تحت عنوان “تنصیف اموال و دارایی مرد پس از طلاق” است.

تقسیم اموال

شاید سوال بسیاری از مردم باشد که آیا تقسیم اموال در طلاق در قانون وجود دارد؟ و تفکیک اموال زوجین در طلاق چگونه خواهد شد؟ در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی تقسیم اموال در طلاق می‌پردازیم.

تقسیم اموال در طلاق

بر طبق ماده ۱۱۱۸ قانون مدنی زن در اداره دارایی خود مستقل است به این معنی که اموال چه منقول و یا غیر منقول و چه این که در زمان زوجیت به دست آمده باشد یا طرق دیگر تماما مختص به خود او است و به تنهایی می‌تواند هر طور که مایل باشد در اموال خود تصرف کند. از طرفی مرد نیز حتی اگر متاهل باشد به جزء در مواردی که باید حقوق زن مانند نفقه و … را بپردازد، در اداره اموال شخصی خود مستقل است و می‌تواند هر گونه دخل و تصرف حقوقی و مادی در آن‌ها داشته باشد.

تقسیم اموال

شرط تقسیم اموال در طلاق

آنچه در حال حاضر به صورت شرط چاپی در سند ازدواج آمده است و زوجین به دلخواه و تمایل خود می‌توانند آن را امضا کنند، چنین است: چنانچه طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد و طبق تشخیص دادگاه، تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوء اخلاق و رفتار وی نباشد، زوج مکلف است تا نصف دارایی موجود خود را که در ایام زناشویی با زوجه به دست آورده یا معادل آن را، بصورت بلاعوض به زوجه منتقل کند. پس اگر مردی این شرط را امضا کرده باشد بر طبق شرایط زیر به تشخیص قاضی رسیدگی کننده بایستی تا نصف دارایی را که در ایام زوجیت به دست آورده است به زوجه بدهد:

  •  شوهر می‌بایستی شرط مذکور را امضا کرده باشد.
  •  در صورتی زوجه می‌تواند از این شرط استفاده کند که مرد نتواند برای دادگاه اثبات کند که طلاق ناشی از تخلف زوجه از وظایف زناشویی است.
  • فقط در صورت طلاق از جانب شوهر است که این شرط مصداق پیدا می‌کند پس در طلاق توافقی و درخواست طلاق از طرف زن این شرط موضوعیت ندارد.
  •  این شرط تنصیف دارایی در عقد نکاح است و نه شرط تنصیف اموال زوج، فرق آن است که دارایی مثبت و منفی دارد ممکن است شوهر اموال منقول و غیر منقول داشته باشد ولی بدهکاری هم داشته باشد. در این راستا قاضی رسیدگی کننده نظر به کل دارایی زوج دارد و نه فقط اموال او.
  •  دادگاه اموالی را ملاک عمل قرار می دهد که اولا در ایام زناشویی به دست آمده باشد. ثانیا حاصل دسترنج و تلاش باشد نه مثل ارث. ثالثا اموالی در نظر گرفته می‌شود که مالکیت شوهر نسبت به آن‌ها محرز و مسلم باشد. رابعا اموال باید موجود در هنگام طلاق باشد آنچه در گذشته بوده و به هر دلیل از ملکیت شوهر خارج شده یا تلف شده باشد این شرط مصداق ندارد.

برای آشنایی بیشتر نحوه اثبات عدم تمکین زن به چه صورت است؟ را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

مهریه در طلاق غیابی

چه زمانی می‌توان اقدام به گرفتن طلاق غیابی کرد؟

در چه مواردی ازدواج موقت باید ثبت شود؟

طلاق به دلیل کتک زدن زن در چه شرایطی امکان‌پذیر است؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

در صورت فوت بیمه‌ شده‌ای که بین ده تا بیست سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته ‌باشد به بازماندگان وی به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه بدون الزام به رعایت ماده (۱۱۱) قانون تامین اجتماعی و به نسبت سهام مقرر در ماده (۸۳) همان قانون مستمری پرداخت می‌شود.

حقوق متوفی

بعد از فوت اشخاص، در صورتیکه متوفی دارای حقوق مستمری باشد، وراث ایشان می‌توانند از حقوق مستمری و بازنشستگی او استفاده کنند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی دریافت حقوق متوفی می‌پردازیم.

شرایط دریافت حقوق متوفی

بازماندگان‌ متوفی دارای شرایط‌ بیمه‌ شده‌ متوفی‌، در یکی‌ از حالات‌ زیر مستمری‌ بازماندگان‌ را دریافت‌ خواهند کرد:

  • در صورتی که متوفی، بازنشسته و دارای بیمه باشد، بازماندگان حقوق مستمری او را به ارث خواهند برد.
  • در صورتی که فردی که بیمه شده است، مستمری بگیر از کارافتاده باشد.
  • در صورت‌ فوت‌ بیمه ‌شده‌ای‌ که‌ در ده‌ سال‌ آخر زندگی خود حداقل‌ حق‌ بیمه‌ یکسال‌ کار را در آخرین‌ سال‌ زندگی خود پرداخت کرده باشد.
  • در صورت فوت بیمه‌ شده‌ای که در ده سال آخر حیات خود حداقل حق بیمه یکسال کار، مشروط بر اینکه ظرف آخرین سال حیات، حق بیمه ۹۰ روز کار را پرداخت کرده باشد.

بیمه‌شده‌ای که از تاریخ تصویب این قانون به بعد فوت می‌شود چنانچه سابقه پرداخت حق بیمه او از یک سال تا ده سال باشد به بازماندگان وی در ازا هر سال سابقه پرداخت حق‌ بیمه غرامت مقطوعی معادل یک ماه حداقل دستمزد کارگر عادی در زمان فوت به طور یک جا و به نسبت سهام مقرر در ماده(۸۳) قانون تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.

حقوق متوفی

کدام بازماندگان می‌توانند حقوق مستمری از مرد دریافت کنند؟

  • زوجه دائم بیمه‌شده‌ متوفی‌، زمانیکه شوهر اختیار نکرده‌ است‌.
  • همسران بیمه‌شده متوفی که شوهر اختیار کرده‌اند (عقد دائم) در صورت فوت شوهر دوم، توسط تامین اجتماعی مجددا به آن‌ها مستمری پرداخت خواهد شد.
  • فرزندان‌ متوفی‌ در صورتی‌ که‌ سن‌ آنان‌ کمتر از هجده‌ سال‌ تمام‌ باشد و یا منحصرا به‌ تحصیل‌ اشتغال‌ داشته‌ باشند یا به‌ علت‌ بیماری‌ یا نقص‌ عضو طبق‌ گواهی‌ کمیسیون‌ پزشکی‌ موضوع‌ ماده‌ ۹۱ این‌ قانون‌ قادر به‌ کار نباشند.

از تاریخ تصویب این قانون، حقوق وظیفه و مستمری موضوع تبصره ۲ ماده واحده قانون اجازه پرداخت وظیفه و مستمری وراث کارمندان مصوب آذر ماه ۱۳۳۸ در مورد ورثه پسر تا پایان بیست سالگی و چنانچه به موجب مدارک مثبته در یکی از دانشگاه‌ها یا موسسات آموزشی رسمی عالی مشغول تحصیل باشند تا پایان بیست و پنج سالگی قابل پرداخت خواهد بود.

پدر و مادر متوفی‌ در صورتی‌ که‌ اولاً تحت‌ تکفل‌ او بوده و‌ ثانیاً سن‌ پدر از شصت‌ سال‌ و سن‌ مادر از پنجاه‌ و پنج‌ سال‌ تجاوز کرده‌ باشد و یا آنکه‌ به‌ تشخیص‌ کمیسیون‌ پزشکی‌ موضوع‌ ماده‌ ۹۱ این‌ قانون‌ از کار افتاده‌ باشند و در هرحال‌ مستمری‌ از سازمان‌ دریافت‌ ندارند، می‌توانند از این مستمری استفاده کنند.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر وصیت‌نامه و هر آنچه باید درباره آن بدانید را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

ارث زن در ازدواج موقت

با فوت زن مهریه ساقط مى‌شود؟

مطالبه نفقه و مهریه از ارث شوهر فوت شده

گرفتن سهم الارث و نحوه آن

اقساط بانکی فرد فوت شده چگونه پرداخت می‌شود؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

فحاشی بسیار ناپسند تلقی می‌شود و در قانون مجازات اسلامی جرم‌انگاری شده و مجازات در پی دارد.

جرم فحاشی

فحاشی آن است که شخصی نسبت به شخص یا اشخاص دیگر الفاظ رکیک و زشت بکار ببرد. جرم فحاشی به نحوه‌های مختلف اتفاق می‌افتد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی جرم فحاشی و مجازات آن می‌پردازیم.

جرم فحاشی و مجازات آن

فحاشی از مصادیق توهین است که طبق ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی، فحاشی و به کار بردن الفاظ رکیک، به مجازات فحاشی مرتکب و تا ۷۴ ضربه شلاق یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.

فحاشی ناموسی

فحاشی ناموسی یعنی اگر فحاشی به نحوی باشد که شخص به کسی یا کسانی از خانواده شاکی عناوین ناروا نسبت دهد، به ۸۰ ضربه شلاق محکوم خواهد شد؛ همچنین اگر فقط به لفظ توجه داشته باشد و نه به معنای آن کلمات، فقط به مجازات مقرر برای فحاشی و توهین محکوم می‌شود که طبق ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه و یا جزای نقدی محکوم خواهد شد.

فحاشی پیامکی و مجازات آن

طبق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی اگر از طریق لوازم مخابراتی ایجاد مزاحمت شود، علاوه بر اجرا مقررات خاص شرکت مخابرات مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد؛ چنانچه از طریق پیامک فحاشی انجام شود مرتکب، به مجازات مزاحمت تلفنی نیز محکوم می‌شود.

افترا و مجازات آن

افترا آن است که شخص با نوشته یا درج در روزنامه‌ها و مجلات یا سخنرانی در مجامع یا با هر وسیله‌ای به کسی امری با صراحت را نسبت دهد و نتواند صحت آن را ثابت کند، این عمل افترا محسوب می‌شود. به طور مثال، شخصی در نوشته‌ای که به تابلو اعلانات ساختمان نصب می‌کند، مدیر را شخص خائن در اموال مال ساختمان قلمداد کند و نتواند آن را ثابت کند، مرتکب افترا شده است، در واقع افترا از فحاشی‌هایی است که در آن مرتکب به یک ماه تا یک سال حبس و یا یک تا ۷۴ ضربـه شلاق محکوم می‌شود.

جرم فحاشی

تهمت

نسبت دادن بزه و یا عمل مجرمانه از ناحیه شخص به دیگری در صورتی‌که نتواند آن‌ را اثبات کند، تهمت است. تهمت با افترا دارای یک معنا و کاربرد است.

توهین و فحاشی به بانوان و اطفال

توهین و فحاشی به بانوان و اطفال در معابر عمومی جرم بوده و طبق قانون مجازات فرد به حبس از ۲ تا ۶ ماه و تـا ۷۴ ضربـه شلاق محکوم خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر  توهین در فضای مجازی چه مجازاتی دارد؟ را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

فحاشی پیامکی چه مجازاتی دارد؟

توهین در ملا عام چه مجازاتی در پی دارد؟

مجازات شرکت در دعوا خیابانی

ارث زن در ازدواج موقت

قسط بندی مهریه به چه صورت انجام می‌شود؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

برای تمکین زن مرد باید مقدمات و لوازم آن را از جمله مسکن مناسب و لوازم ضروری سکونت مهیا کند و زن باید ضمن سکونت در منزل شوهر خود نسبت به ادای وظایف زناشویی اقدام کند.

نحوه اثبات عدم تمکین

ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی تمکین را از وظایف زوجه در مقابل زوج پس از انعقاد عقد ازدواج و از آثار روابط زوجیت دانسته است. تمکین یعنی زوجه در انجام وظایف زناشویی، سکونت در منزل مشترک که شوهر اختیار کرده و حسن معاشرت در حفظ مبانی خانواده از جمله تربیت فرزندان و نحوه معاشرت‌ها و … از شوهر اطاعت کند که در اصطلاح حقوقی به آن تمکین می‌گویند و انواعی دارد، عدم تمکین باعث مجازات می‌شود درصورت عدم تمکین زن و اثبات آن از سمت شوهر زن ناشزه محسوب می‌شود و نفقه‌ای به او تعلق نمی‌گیرد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی نحوه اثبات عدم تمکین می‌پردازیم.

نحوه اثبات عدم تمکین

چنانچه زن از مرد تمکین نکند، مرد می‌تواند با مراجعه به دادگاه الزام به تمکین زوجه را درخواست کند. قبل از این کار مرد می‌تواند اظهارنامه‌ای را پر کرده و برای زن بفرستد. این اظهارنامه بعدا می‌تواند اثبات کننده عدم تمکین زن باشد. مدارک دیگری نیز می‌تواند در این زمینه مورد تایید قاضی قرار بگیرد از جمله شهودی که عدم تمکین زن را شهادت می‌دهند. شکایت مرد از عدم تکمین زن یک دعوای خانوادگی است که در صورت اثبات منجر به نشوز زن شده و لازم نیست دیگر به زن نفقه بپردازد. در مقابل چنانچه مرد منزل مشترک را ترک کند یا نفقه را نپردازد و یا وظایف خود را انجام ندهد به طوری که مصداق سوءمعاشرت باشد، زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه الزام مرد یا حقوق مالی خود ازجمله مهریه و نفقه خود یا نفقه فرزندان را مطالبه کند. حتی در مواردی که توانایی مالی مرد اثبات شود، عدم پرداخت نفقه از سوی مرد جرم محسوب شده و زن می‌تواند شکایت کیفری کند تا مرد زندانی شود.

نحوه اثبات عدم تمکین

نحوه رسیدگی

در مورد دعوای عدم تمکین، اگر مرد پس از اظهارنامه‌ای که برای همسرش فرستاده؛ زن همچنان به عدم تمکین خود ادامه بدهد، مرد می‌تواند دادخواست الزام زوجه به تمکین را در دادگاه خانواده ثبت کند. پس از ثبت دادخواست و ابلاغ آن به طرفین، جلسه دادرسی آغاز می‌شود. چنانچه هیچ مانع شرعی و عقلی، قانونی یا عرفی برای تمکین زن وجود نداشته باشد، قاضی ابتدائا حکم به الزام زن به تمکین می‌دهد و در صورت تکرار عدم تمکین، زن ناشزه شده و دیگر  نفقه به او تعلق نمی‌گیرد. قانون مدنی در ماده ۱۱۰۸ به صراحت بیان می‌دارد: هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند، مستحق نفقه نخواهد بود. ضمن اینکه در صورت عدم تمکین زن، مرد می‌تواند با مراجعه به دادگاه خانواده تقاضای صدور حکم بر تجویز ازدواج مجدد کند.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر به چه زنانی نفقه تعلق نمی‌گیرد؟ را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

عواقب ترک منزل توسط زن

نفقه به زن شاغل تعلق می‌گیرد؟

نفقه زن به چه صورتی محاسبه می‌شود؟

نحوه اعتراض به میزان نفقه

زن برای عمل جراحی زیبایی به اجازه شوهر نیاز دارد؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

یکی از راه‌های انتقال اموال به انسان ارث یا وصیت است که فرد متوفی پیش از مرگ طی نوشته‌ای نسبت به چگونگی تقسیم آن میان وراث تصمیم می‌گیرد. 

انواع وصیت نامه در قانون

وصیت‌نامه یکی از اسنادی است که معمولا بعد از مرگ در کانون توجه قرار می‌گیرد، اما لازم است هر کدام از ما پیش از مرگ درباره نگارش و قوانین مرتبط با آن آگاهی کافی را به دست آوریم. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی انواع وصیت ‌نامه در قانون می‌پردازیم.

انواع وصیت ‌نامه در قانون

وصیت نامه‌ها در قانون انواع مختلفی دارند و به آن‌ها در دادگاه بر اساس قانون امور حسبی رسیدگی می‌کنند. انواع وصیت نامه در قانون عبارتند از:

  • وصیت ‌نامه رسمی: یکی از انواع وصیت نامه است که در دفتر اسناد رسمی تنظیم می‌شوند و ورثه و بازماندگان نمی‌توانند هیچ‌گونه اعتراضی به آن داشته باشند.
  • وصیت ‌نامه خودنوشت: این نوع از وصیت به دست فرد وصیت کننده نوشته می‌شود و دارای تاریخ روز، ماه و سال است و در انتها به امضا وصیت کننده رسیده است. در این نوع از وصیت نامه ورثه می‌توانند اعتراض خود را به دادگاه ببرند.
  • وصیت ‌نامه سری: این نوع وصیت نامه به خط وصیت کننده و یا شخص دیگر است که در نهایت به امضا وصیت کننده رسیده است. این نوع وصیت‌ها پس از تنظیم به عنوان امانت به دفترخانه رسمی و یا اداره ثبت اسناد داده می‌شود. فردی که سواد ندارد، نمی‌تواند وصیت سری تنظیم کند. افرادی که قدرت تکلم ندارند، باید وصیت را به خط خود بنویسند و امضا کنند و پس از تحویل به مسئول دفتر رسمی، جلو وی بر روی پاکت نامه بنویسند که این برگ وصیت نامه به من تعلق دارد، پس از آن مسئول دفتر بر روی پاکت یادداشت می‌کند که عبارت فوق در حضور خود او بر روی پاکت نوشته شده است. ورثه می‌توانند پس از بازگشایی وصیت نامه سری، بر روی آن اعتراض کنند.
  • وصیت تملیکی: این نوع از وصیت نامه عبارت است از اینکه کسی عین یا منفعت مالی را برای زمان بعد از فوتش به دیگری و به صورت مجانی تملیک کند. به عنوان مثال بگوید فلان خانه پس از مرگ متعلق به فرزندم است.
  • وصیت عهدی: این نوع وصیت نامه که در اصطلاح حقوقی به آن وصایت نیز گفته می‌شود، عبارت است از این‌که شخصی یک یا چند نفر را برای انجام امر یا اموری یا تصرفات دیگر مامور کند؛ به عنوان مثال شخصی را مامور کند تا بدهی های او را بعد از فوت وی بپردازد.

انواع وصیت نامه در قانون

چه نکاتی را باید در تنظیم وصیت‌ نامه در نظر گرفت؟

  • پیش از هرچیزی فرد باید در مورد وصی اطمینان کامل داشته باشد و بداند که آن فرد به توصیه‌‌های پس از مرگش عمل خواهد کرد
  • بهتر است هرساله وصیت مکتوب مورد مطالعه و تجدید نظر قرار بگیرد تا در صورت لزوم تغییرات برروی آن اعمال شود
  • بهتر است برای تنظیم وصیت از چند فرد مورد اطمینان به عنوان شاهد کمک بگیریم
  • امکان تغییر نوشتن وصیت نامه تا زمان فرارسیدن مرگ وجود دارد. بنابراین، می‌توانیم تا آن لحظه وصیت خود را تغییر دهیم و به شکل دیگری آن را تنظیم کنیم
  • بهتر است به منظور پیشگیری از بروز مشکلات احتمالی در آینده، نوشتن وصیت نامه خود را در دفاتر اسناد رسمی ثبت کنیم
  • اگر وصیت نامه در چند نسخه وجود داشته باشد، بهتر است، زیرا در صورت گم شدن یک نسخه، بازماندگان می‌توانند از طریق نسخ دیگر پی به وصیت ببرند

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر شکایت از مزاحم اینستاگرامی را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

چه کسانی از ارث محروم می‌شوند؟

چه زمانی مرد می‌تواند از تحصیل زن جلوگیری کند؟

ممنوع‌ الخروج کردن مرد برای مهریه

پس گرفتن طلا بعد از طلاق چه شرایطی دارد؟

پس گرفتن هدایای نامزدی چه شرایطی دارد؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

مهریه یک بدهی است که در صورت اعسار مرد از پرداخت آن با نظر دادگاه به جای پرداخت یکباره به شکل قسطی دریافت می‌شود.

تقسیط مهریه

شاید یکی از مسائلی که پس از جدایی زوجین از یکدیگر به دغدغه اصلی آنان تبدیل شود بحث مهریه و نحوه پرداخت آن است. در این میان گاهی زوج توانایی پرداخت مهریه به صورت یک جا را ندارد و ناچار به تقسیط مهریه می‌شود. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی نحوه تقسیط مهریه و نکات قانونی آن می‌پردازیم.

تقسیط مهریه چیست؟

به طور کلی مهریه مالی است که در هنگام عقد ازدواج مرد متعهد می‌شود تا پس از ازدواج به همسر خود پرداخت کند. این مال می‌تواند به صورت نقدی، سکه، طلا و سایر اموال منقول یا غیر منقول باشد، با این حال گاهی زوج به دلیل عدم توانایی در پرداخت که اصطلاحا اعسار از پرداخت مهریه نامیده می‌شود این مقدار برای زوج قسط‌بندی و طی قسط‌های معینی به زوجه پرداخت می‌کند.

نحوه تقسیط مهریه به چه صورت است؟

در قوانین مرتبط با مهریه و نحوه تقسیط مهریه، میزانی برای قسط و اقساط مهریه مشخص نشده است و حتی ملاکی هم برای آن ارائه نشده است و تماما اختیار تعیین آن به قاضی رسیدگی کننده پرونده محول شده است. به عبارت دیگر این قاضی است که با توجه به مهریه و میزان آن، شرایط مالی زوج و دفاعیات زوجه، نحوه قسط بندی مهریه و میزان پیش قسط مهریه را تعیین می‌کند. بنابراین، مبلغ اقساط مهریه یا همان میزان اقساط مهریه برای همه یکسان نیست و در هر پرونده و در هر شعبه، قاضی دادگاه خانواده به صورت موردی تصمیم گیری می‌کند.

تقسیط مهریه

آیا پس از پرداخت تعدادی از اقساط مهریه می‌توان از پرداخت مابقی آن سرباز زد؟

برخی مردان تصور می‌کنند بعد از پرداخت چند قسط مهریه می‌توانند دیگر آن را نپردازند اما باید به این مساله توجه کرد که در صورت عدم پرداخت این دین، مهریه از حالت اقساط به حالت حال درمی‌آید و اصطلاحا این دین حال می‌شود و با منتفی شدن حالت اقساط مرد مجبور خواهد شد تا تمامی آن را به شکل نقد بپردازد و دیگر امکان قسطی شدن مهریه وجود ندارد. به علاوه لازم به ذکر است، عدم پرداخت پیش قسط مهریه و همچنین ادعای عدم ‌توانایی پرداخت پیش قسط مهریه در صورتی که در دادگاه پذیرفته نشود، موجب صدور حکم جلب زوج خواهد شد. عدم پرداخت مهریه تا ۱۱۰ سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن با شرایطی که در قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی به آن اشاره شده است از موجبات صدور حکم جلب شوهر خواهد بود. از سوی دیگر می‌توان پرداخت بر اساس تاریخ مشخصی منظم کرد و مثلا با جلو انداختن یک قسط، قسط‌های بعدی را در اول، وسط یا آخر ماه داد. اگر هم تاریخ پرداخت مهریه با یک روز تعطیل مصادف باشد، باید روز بعد برای پرداخت مهریه به دادگاه مراجعه کرد.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر  حق حبس مهریه و شرایط آن را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

افزایش مهریه بعد از ازدواج امکان‌پذیر است؟

ممنوع‌ الخروج کردن مرد برای مهریه

توقیف حقوق کارمند برای مهریه

در چه مواردی مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد؟

مهریه زن بعد از فوت شوهر

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

دیه مال معینی است که در شرع و قانون به دلیل جنایت غیرعمد یا جنایت عمد در مواردی که به هر دلیل برای آن قصاص تعیین نشده، مقرر شده است.

مهلت پرداخت دیه در قانون

در قانون برای پرداخت دیه، مهلتی تعیین شده که این مهلت در جرایم عمد، غیر عمد و خطای محض با یکدیگر متفاوت است. در واقع به مجرم فرصت داده می‌شود که بتواند دیه را پرداخت کند. بنابراین نمى‌توان وی را تحت فشار قرارداد که کل دیه را ظرف چند روز یا مقداری از آن را در مدت محدودى بپردازد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی مهلت پرداخت دیه در قانون می‌پردازیم.

زمان پرداخت دیه

دیه جرایم عمد اعم از ضرب و جرح و یا قتل عمد باید ظرف یکسال از وقوع جنایت پرداخت شود. این مهلت در جرایم غیر عمد دو سال و در جرایم خطای محض ظرف مدت سه سال از وقوع جنایت باید پرداخت شود. در خطای محض هر سال یک سوم دیه و ظرف سه سال به طور کامل باید پرداخت شود در جرایم غیر عمد نیز هر سال نصف دیه باید پرداخت شود.

مهلت پرداخت دیه در قانون

قربانی و مجرم می‌توانند توافق کنند که دیه به عنوان مجازات اصلی جرم در نظر گرفته شود. به طور مثال الف دست ب را قطع کرده است و این اشخاص با هم توافق می‌کنند که به جای قصاص، دیه پرداخت شود. اگر این توافق صورت بگیرد اما مهلت پرداخت دیه بین آن‌ها مشخص نشود، دیه باید ظرف یک سال از مدت توافق پرداخت شود. نکته مهم در زمان پرداخت دیه، این است که اگر کسی دیگری را در سال ۸۰ به قتل رسانده باشد و در سال ۹۵ برای او دیه تعیین شود، میزان نرخ دیه‌ای که تعیین می‌شود، بر اساس نرخ دیه در سال ۹۵ خواهد بود. حتی اگر دو طرف توافق کرده باشند که دیه به صورت قسطی پرداخت شود باز هم نرخ دیه بر اساس زمان پرداخت در نظر گرفته خواهد شد.

مهلت پرداخت دیه در قانون

شرایط قسط بندی دیه ضرب و جرح

اگر بین دو طرف بر پرداخت دیه به صورت قسطی توافق شده ولی تاریخی تعیین نشود، دیه باید ظرف یکسال پرداخت شود. اما گاهی محکوم پس از پایان مهلت پرداخت دیه، دادخواست اعسار از پرداخت دیه و تقسیط دیه در ضرب و جرح عمدی یا سایر جرایم را مطرح می‌کند که در صورت اثبات اعسار از پرداخت دیه می‌تواند به صورت قسطی پرداخت کند. اما در صورت عدم پذیرش اعسار و تقسیط دیه، منجر به بازداشت بدهکار تا زمان پرداخت دیه و یا اثبات اعسار خواهد بود و در این موضوع تفاوتی بین جنایات عمد و غیر عمد وجود ندارد.

پیشنهاد مطالعه:  برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر نحوه اعتراض به میزان نفقه را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

سرقت از منزل و نکات حقوقی آن

انتشار چت خصوصی چه عواقبی در پی دارد؟

سفته سفید امضا اعتبار قانونی دارد؟

مجازات شرکت در دعوا خیابانی

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

پس از فوت هر فرد، اموال و دارایی‌های متوفی به وراث او تعلق می‌گیرد.

تقسیم ارث فرد مجرد

طبق قانون تقسیم ارث که در آن طبقات وراث مشخص شده و به نسبت درجه نزدیکی به متوفی این طبقات تقسیم بندی شده‌اند هر کسی که فوت کند و مالی از وی باقی بماند و وارثی هم داشته باشد اموال او باید به نسبت سهمشان بین آن‌ها تقسیم شود؛ اما باید دید در مورد ارث فرد مجرد چه قانونی وجود دارد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی تقسیم ارث فرد مجرد می‌پردازیم.

تقسیم ارث فرد مجرد

در مورد تقسیم ارث فردی که مجرد است می‌توان گفت که اگر از او مالی پابرجا باشد و از وراث طبقه اول پدر و مادر او در قید حیات باشند ارث وی به سه قسمت تقسیم و یک قسمت را مادر و مابقی سهم پدر خواهد شد و دیگر به خواهر و برادرها ارثی نخواهد رسید. اما اگر پدر و مادر در زمان حیات فرزند پسر در قید حیات نباشند اموال او به نسبت برادرها دو برابر خواهرها بین آن‌ها تقسیم می‌شود و در صورت فوت خواهر و برادر اموال به خواهر زاده‌ها و برادر زاده‌ها به همان نسبت برادرزاده‌ها دو برابر خواهر زاده‌ها خواهد رسید.  در تقسیم اموال افراد مجرد چه پسر و چه دختر به علت نبود همسر و فرزندان اموال به خانواده به نسبت قرابت آن‌ها خواهد رسید و در صورت نبود همه‌ی افراد یک طبقه ارث به طبقه بعد منتقل خواهد شد و این تقسیم در مورد ارث دختر و پسر مجرد فرقی نخواهد داشت. اگر فرد مجردی فوت کند و وراث او فقط پدر یا مادر وی باشد همه اموال به وی خواهد رسید و دیگران ارثی از وی نخواهند برد. قانون بیان می‌دارد که حقوق و مزایایی که فرد متوفی مجرد داشته در صورت حیات پدر و مادر به آن‌ها خواهد رسید.

تقسیم ارث فرد مجرد

تقسیم ارث افراد مجرد

تفاوتی که بین تقسیم ارث، افراد مجرد و متاهل وجود دارد نبود فرزندان و همسر است که فرزندان در طبقه اول وراث قرار دارند و نبود آن‌ها اولویت تقسیم ارث را به پدر و مادر متوفی خواهد داد و در صورت نبود پدر و مادر ارث بین خواهر و برادرها و پدر بزرگ و مادر بزرگ وی که در طبقه دوم تقسیم بندی هستند به نسبت تقسیم می‌شود.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر چه کسانی از ارث محروم می‌شوند؟ را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

ممنوع‌ الخروج کردن مرد برای مهریه

توقیف حقوق کارمند برای مهریه

نحوه استعلام آنی اعتبار چک

قسط بندی مهریه به چه صورت انجام می‌شود؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی می‌گوید به مجرد عقد، زن مالک مهریه می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن انجام دهد.

موارد عدم تعلق مهریه به زن

یکی از مهم‌ترین حقوق مالی که در ازدواج برای زن ایجاد می‌شود مهریه است. تعیین مهریه برای زن پشتوانه مالی محسوب می‌شود، به محض اینکه صیغه عقد بین مرد و زن جاری می‌شود و زن به عقد مرد در می‌آید زن، مالک تمام مهریه‌ای که با یکدیگر به نتیجه رسیده‌اند می‌شود و هرگونه دخل و تصرف را می‌تواند در آن انجام دهد. زن هر زمان که بخواهد می‌تواند مهریه‌اش را درخواست کند و مرد موظف است آن را پرداخت کند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موارد عدم تعلق مهریه به زن می‌پردازیم.

 موارد عدم تعلق مهریه به زن

  • بر اساس ماده ۸۹ قانون مدنی، هرگاه عقد بین زوجین چه دائم و چه موقت به نوعی باطل بوده باشد و نزدیکی بین آن دو صورت نگرفته باشد حق گرفتن مهریه از زن ساقط می‌شود.
  • بر اساس ماده ۱۱۰۱ قانون مدنی، اگر عقدی که بین زوجین صورت گرفته است به هر دلیلی فسخ شود و بین آن‌ها هیچگونه رابطه زناشویی اتفاق نیفتاده باشد، در این موقع زن حق گرفتن مهریه را ندارد. این موضوع یک استثنا در بر دارد و آن این است که اگر مرد نتواند رابطه جنسی با زن برقرار کند در این صورت نصف مهریه به زن تعلق می‌گیرد‌.
  • در هنگامی که زوجین بخواهند طلاق بگیرند و زوجه دختر باکره باشد مهریه او نصف می‌شود.
  • اگر زن و مردی در مورد مهریه با یکدیگر صحبت نکرده باشند و قبل از تعیین کردن مهریه زن فوت کند و مرد رابطه زناشویی با او نداشته باشد، در این صورت مرد موظف به پرداخت مهریه نیست.

آیا به زنی که به شوهر خود خیانت کرده است مهریه تعلق می‌گیرد؟

در جواب این سوال باید بگوییم که مهریه حقوق مالی زن است که همواره مرد موظف است آن را پرداخت کند. عواملی از جمله خیانت و غیره و مرتکب جرم شدن از طرف زن باعث نمی‌شود که مرد مهریه او را نپردازد.

موارد عدم تعلق مهریه به زن

نپرداختن مهریه

مهریه مالی است که بعد از عقد به مالکیت زن در می‌آید و زن هر گونه تصرفی که بخواهد در آن می‌تواند انجام دهد. راجع به زنانی که به آن‌ها مهریه پرداخت نمی‌شود، خانمی که عقد او به درستی منعقد شده باشد را به هیچ وجه نمی‌توان از مهریه قانونی‌اش محروم کرد حتی در صورت زنای او با مرد غریبه نیز، همسر قانونی او باید به وی مهریه را بپردازد.

اگر زنی فوت کند آیا می‌توان مهریه‌اش را از همسرش دریافت کرد؟

اگر زنی فوت کند و مهریه‌اش را نگرفته باشد و در ضمن پدر و مادر آن زن در قید حیات باشند بر این اساس در قانون سهم هر یک از پدر و مادر یک ششم است که می‌توانند آن را درخواست کنند و از زوج بگیرند.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر توقیف ملک برای مهریه را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

افزایش مهریه بعد از ازدواج امکان‌پذیر است؟

دریافت مهریه از پدر شوهر در چه شرایطی ممکن است؟

ممنوع‌ الخروج کردن مرد برای مهریه

توقیف حقوق کارمند برای مهریه

پرداخت مهریه در ایام کرونا چه شرایطی دارد؟

 

با مجله حقوقی دلتا همراه باشید

  • مجله دلتا