deltalaw

مجله دلتا ( همه چیز در مورد همه چیز )

deltalaw

مجله دلتا ( همه چیز در مورد همه چیز )

مجله دلتا-گردشگری -نکات حقوقی-سلامتی-دکوراسیون-جاهای زیبای دیدنی - خبر و گزارش -املاک دلتا - کاربردی ترین مسائل حقوقی

۱۰ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

 1

معمولا وجود اختلافات بین اعضای خانواده امری عادی و شایع است. به ویژه بین فرزندان و والدین به دلیل تفاوت نسل‌ها اختلافات عقیدتی و فکری بسیار بروز پیدا می‌کند. ولی بعضا این اختلافات بالا می‌گیرد و منجر به توهین و فحاشی و یا زد و خورد و حتی قتل و… می‌شود و والدین تصمیم به شکایت از فرزند خود می‌گیرند.

شکایت از فرزند

در این موارد اگرچه توصیه می‌شود اختلافات بین والدین و فرزندان از طرق غیر قضایی حل و فصل شود ولی در صورتیکه پدر و مادر نتوانند مانع ارتکاب اعمال و گفتار خشونت آمیز توسط فرزند خود شوند، می‌توانند از طریق مراجع قضایی اقدام به طرح شکایت از فرزند خود نمایند.

در این مقاله در خصوص نحوه طرح شکایت از فرزند یا فرزندان و همچنین نحوه تنظیم شکواییه در این خصوص و سایر مسائل مرتبط صحبت خواهیم کرد. با بخش حقوقی مجله دلتا همراه باشید.

شکایت

چگونه از فرزند ناخلف شکایت کنیم؟

باید گفت هرکس مرتکب جرمی علیه شخصی شود قابل مجازات می‌باشد اگرچه فرزند آن شخص باشد. بنابراین در صورتیکه فرزندان، در ارتباط با پدر و مادر خود رفتار یا گفتاری انجام دهند که در قانون برای آن رفتار، مجازاتی در نظر گرفته شده باشد، می‌توان مانند سایر اشخاص از آن‌ها شکایت کرد.
از جمله شایع‌ترین این رفتارها می‌توان به فحاشی، ضرب و جرح، تهمت زدن، دزدی از پدر و مادر، گرفتن مهر، امضا و یا نوشته به زور و اجبار از پدر و مادر، تهدید آن‌ها و سایر جرایمی که در خصوص اشخاص غیر پدر و مادر هم قابل ارتکاب است اشاره نمود.

در زیر چند نمونه از این جرایم و مجازات آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • شکایت از فرزند به دلیل ضرب و جرح

چنانچه فرزند مرتکب زد و خورد عمدی و ایراد ضرب و جرح بر پدر یا مادر خود شود به قصاص عضو محکوم خواهد شد؛ لیکن چنانچه ایراد ضرب و جرح عمدی نباشد و یا قصاص به هر دلیلی منتفی باشد، فرزند به پرداخت دیه محکوم می‌شود.

علاوه بر آن به موجب ماده (۶۱۴ قانون مجازات اسلامی) در صورتی که ضرب و جرح فرزند عمدی باشد و موجب شکستگی یا از کار افتادن عضوی از بدن و یا ایجاد مرض دایمی و یا از دست دادن حواس پنجگانه و سایر منافع اعضا شود و امکان قصاص نیز وجود نداشته باشد و از طرفی عمل او به گونه ای باشد که بیم جری شدن او برود و یا موجب اخلال در نظم و امنیت جامعه شود به دو تا پنج سال حبس محکوم می‌شود. همچنین درصورت درخواست پدر یا مادر آسیب دیده دیه نیز باید پرداخت شود.

  • شکایت از فرزند به دلیل توهین و فحاشی

در صورتی که فرزند مرتکب توهین و یا فحاشی به پدر و مادر شود، بنابر ماده (۶۰۸ قانون مجازات اسلامی) در صورتیکه قذف (تهمت زنا یا لواط) محسوب نشود به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا ۵۰ هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.

اما در صورتی که از فحش‌ها و الفاظ رکیکی استفاده کند که متضمن تهمت زنا یا لواط نیز باشد به هشتاد ضربه شلاق محکوم می‌شود.

تنظیم شکایت

  • شکایت از فرزند بابت گرفتن مهر، امضاء یا نوشته از پدر و مادر به زور یا اجبار

ممکن است فرزندی برای اهداف مختلف مثلا گرفتن اموال پدر و مادر آن‌ها را مجبور کند که سند یا نوشته‌ای را که حاکی از انتقال مال به فرزند است، امضا نمایند و یا با اجبار و تهدید سندی را از آن ها بگیرند.
در این موارد قانون مقرر می‌دارد در صورتی که فرزندی و با زور و اجبار یا با اکراه و تهدید پدر و مادرش را ملزم به دادن نوشته یا سند یا امضا و یا مهر نماید و یا سند و نوشته‌ای که متعلق به او‌ یا سپرده به او می‌باشد را از وی بگیرد، به حبس از سه ماه تا دو سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

  • شکایت از فرزند به دلیل تهدید پدر و مادر

یکی دیگر از اعمال مجرمانه‌ای که ممکن است فرزند در حق پدر یا مادر خود مرتکب شود، تهدید آن‌هاست. به عنوان مثال آن‌ها را تهدید به دادن مقداری پول و یا مال معینی کند و در غیر این صورت آسیبی به آن‌ها وارد می‌آورد.

در صورت وقوع تهدید، مجازات تهدید کننده حبس از دو ماه تا دو سال، یا شلاق تا ۷۴ ضربه است.

نحوه شکایت از فرزندان

برای طرح شکایت از دو طریق می‌توان اقدام کرد:

  1. مراجعه به دادسرا و تقدیم دادخواست و یا اعلام شفاهی جرم
  2. مراجعه به دفتر خدمات قضایی و ثبت شکواییه به صورت الکترونیکی

برای تنظیم شکواییه باید نکات زیر را در آن درج نمایید:

شکایات در برگی تنظیم می‌شوند که «شکواییه» نام دارد. می‌توان شکواییه را در برگه‌های معمولی نیز تنظیم کرد اما در رویه قضایی اصولا در برگ مخصوص شکایت انجام می گیرد.

 

همچنین بخوانید:

لغات و اصطلاحات ثبتی

راه های پرداخت پول در خرید ملک

سهم‌الارث زن و نکاتی که لازم است بدانید!

وصیت نامه شفاهی چقدر اعتبار دارد؟

شروط ضمن عقد؛ آنچه باید بدانیم

برای مشاهده مطالب بیشتر از مجله حقوقی دلتا دیدن نمایید

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

 

قوه قضائیه درباره سهمیه بندی طلاق گفته است: از این پس هر دفتر رسمی ازدواج و طلاق به یک میزان محدودی در سال می تواند طلاق ثبت کند.

سهمیه بندی طلاق

به نقل از قوه قضائیه خداییان درباره سهمیه بندی طلاق اظهار کرده است: “برخی از دفاتر طلاق با استفاده از یکسری روابط، درآمدهای بسیار کلانی دارند و به دلیل میزان بالای ارباب رجوع، موجب طولانی شدن امور مردم می‌شوند. از سوی دیگر دفاتری هم وجود دارد که به دلیل تعداد پایین مراجعه کننده، می‌توانند کار را سریع‌تر انجام دهند ولی معطل می‌مانند.” با بخش حقوقی مجله دلتا همراه باشید.

وی افزود: به منظور تسریع و تسهیل کار مردم و جلوگیری از هرگونه رانت در این صنف، سامانه‌‎ای به منظور تعیین سقف برای ثبت طلاق طراحی شده که این سامانه در سطح کشور اجرایی می‌شود و در چند استان نیز پایلوت شده است.

خداییان تصریح کرد: بر این اساس با توجه به میانگین درآمدی دفاتر طلاق هر شهرستان، سقف درآمدی و سندی تعیین و بر اساس این سقف، هر دفتری نسبت به ثبت طلاق اقدام می‌کند.

به نقل از قوه قضائیه، در اطلاعیه کانون سردفتران ازدواج و طلاق در خصوص اجرای طرح تعیین سقف برای ثبت طلاق، آمده است:

به منظور تحقق سیاست‌های کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و در اجرای منویات مقام معظم رهبری در کاهش علل و عوامل طلاق و اجرای عدالت پس از دوسال تلاش و کوشش فراوان طرح ” تعیین سقف برای ثبت طلاق ” مورد موافقت ریاست سازمان ثبت و تائید ریاست قوه قضائیه قرارگرفت و از تاریخ ۱۳۹۸/۱۱/۵ در سراسر ایران بر اساس میانگین وقایع طلاق شهر مرکز استان بعلاوه ۲۰ درصد برای دفاتر طلاق بصورت سالانه اجرا می‌شود.

طلاق توافقی

“طرح تعیین سقف برای ثبت طلاق” طرحی است که علاوه بر اجرای عدالت در حوزه دفاتر طلاق و دفع هرگونه مفسده ، منشاء اجرای عدالت در سایر اصناف خواهد شد و عدالتخواهی سردفتران ازدواج و طلاق و تلاش و کوشش ایشان در تحقق وعده الهی و آرمان‌های انقلاب اسلامی را بر جریده تاریخ ثبت و ماندگار خواهد کرد چراکه اجرای عدالت وعده الهی و بهره مندی از آن منوط به همت و اراده بندگانش نهاده شده است.

طرح تعیین سقف طلاق به مدت ۶ ماه در دو استان آذربایجان شرقی و همدان به صورت آزمایشی اجرا و نواقص آن بر طرف و از تاریخ ۱۳۹۸/۱۱/۵ در سراسر کشور اجرایی شد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با درخواست طلاق به دلیل خیانت “درخواست طلاق از طرف زن و مهریه” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

حق طلاق زن ؛ و تفاوت آن با وکالت در طلاق

طلاق غیابی و نکاتی که باید بدانید!

تقسیم اموال در طلاق و نکات آن

طلاق توافقی و نکاتی که لازم است بدانید

راههای اثبات خیانت مرد

برای مشاهده مطالب بیشتر از مجله حقوقی دلتا دیدن نمایید

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

 

به لیمو در آمریکای جنوبی به‌وفور استفاده می‌شود اما در سایر نقاط دنیا نیز به دلیل خواص دارویی فراوانش در قالب اسانس کاربرد دارد. به لیمو بوته‌ای چندساله است که عطر لیمو را داراست و با لمس برگ آن این بو تشدید می‌شود.

خواص به لیمو

خواص به لیمو بسیار فوق‌العاده است. از فواید آن هر چه بگوییم، کم است: کاهش تورم و التهاب در بدن، حفاظت از ماهیچه‌ها، تقویت سیستم ایمنی، آرامش‌بخشیدن به معده، کاهش تب، آرامش بخشیدن به اعصاب و رفع احتقان. به لیمو برای کاهش وزن نیز بسیار توصیه می‌شود. در ادامه با صفحه سلامتی مجله دلتا همراه باشید.

مصرف به لیمو به‌عنوان گیاهی با خواص دارویی قدمت چندانی ندارد و به‌تازگی مورد توجه واقع شده است. روغن به لیمو حاوی مواد سازنده آنتی اکسیدان است. برگ خشک‌شده‌ به‌ لیمو قابلیت دم‌کردن نیز دارد و به‌عنوان یکی از دمنوش های گیاهی با خواص مفید درمانی برای بخش‌های مختلف بدن و فرایند سوخت‌وساز استفاده می‌شود.

خواص به لیمو برای سلامتی

اگر بخواهیم مزایای این گیاه برای سلامتی را نام ببریم با فهرستی طویل رو‌به‌رو خواهیم بود. تعدادی از این مزایا در ادامه ذکر شده‌اند:

کاهش وزن

معمولا برای کاهش وزن همه به سراغ نوشیدن چای سبز می‌روند. اما اگر با خواص به لیمو آشنا باشید و بدانید که تنها ۲ واحد کالری دارد و سرشار از ترکیبات ارگانیک است که اشتهای شما را برای خوردن هله‌هوله کم می‌کند، مشتری پروپاقرص دم‌کرده‌ به لیمو خواهید شد.

چربی سوزی نیز از خواص به لیمو است. چای به لیمو باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود و در چربی‌سوزی نقش مؤثری ایفا می‌کند.

تقویت عضلات

کاهش التهاب

مفاصل از اعضای حساس بدن هستند. خیلی آسیب‌پذیرند و در سالخوردگی به‌علت کهولت سن، در معرض خطرات زیادی هستند. مصرف به لیمو در درمان درد مفاصل و بهبود آسیب‌های مفاصل بسیار مفید است. این تأثیرگذاری نیز به‌علت میزان بالای آنتی‌اکسیدان است.

تقویت عضلات و ماهیچه‌ها

معمولا در انواع دیگر چای با چنین ویژگی و خاصیتی رو‌به‌رو نمی‌شوید، اما تقویت ماهیچه‌ها از تاثیرات به لیمو است. به لیمو به ترمیم ماهیچه‌های آسیب‌دیده خیلی کمک می‌کند و علت آن نیز وجود آنتی‌اکسیدان است.

چای به لیمو باعث عضله سازی با سرعت بیشتر در بدن می شود. توصیه شده  نوشیدن چای به لیمو قبل از انجام تمرینات ورزشی را فراموش نکنید.

 تقویت سیستم ایمنی

تقویت سیستم ایمنی

استرس، نتیجه‌ فعالیت رادیکال‌های آزاد و حضور آن در بخش‌های مختلف بدن است. در نتیجه سیستم ایمنی تضعیف و موجب جهش سلولی و ایجاد بیماری‌های مزمن می‌شود. به لیمو تاثیر مثبتی در افزایش سلول‌های سفید بدن دارد و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

 کمک به هضم غذا و آرامش معده

چای به لیمو به آرامش معده و هضم بهتر غذا نیز کمک زیادی می‌کند. به لیمو با رفع اسپاسم‌های عضلانی باعث کاهش نفخ شکم و انقباضات دردآور معده می‌شود و مشکلات دستگاه گوارش را تقلیل می‌دهد.

پایین‌آوردن تب

در طب سنتی از به لیمو به‌عنوان دارویی خوی‌آور یا عرق‌زا استفاده می‌شده است. این گیاه باعث تعریق و کاهش میزان و درجه‌ی تب است. ضمن اینکه برای درمان بیماری‌های التهابی نیز مفید است. به لیمو در رفع مشکل التهاب بدن بسیار قابل‌توجه است.

دمنوش به لیمو

کاهش اضطراب

یکی دیگر از خواص به لیمو کاهش تشویش و اضطراب است. خواص به لیمو در این در این مورد به‌ سبب وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی است که موجب تعادل هورمونی در بدن می‌شوند. از دیرباز از این ماده به‌عنوان نوشیدنی آرامش‌بخش در کاهش اضطراب بهره گرفته می‌شده است.

 

همچنین بخوانید:

توقف کاهش وزن و ۱۰علت شایع آن

خواص گل گاو زبان

حالت تهوع در ماشین، راه‌های کنترل و درمان آن

خواص عناب؛ از تنظیم فشارخون تا خواب راحت

سیر و خواص اعجاب انگیز آن

برای مشاهده مطالب بیشتر از مجله سلامتی دلتا دیدن نمایید

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

 

در حال حاضر هیچ شواهدی مبنی بر احتمال ابتلا به بیماری کووید 19 در صورت تماس و مصرف مواد غذایی وجود ندارد. ویروس کرونا جدید در بیش‌تر موارد از طریق قطره‌های تنفسی به صورت فرد به فرد منتقل می‌شود. زمانی که فرد عطسه یا سرفه می‌کند و یا حتی صحبت می‌کند، احتمال انتقال این ذرات به فرد دیگر وجود دارد.

ضدعفونی کردن مواد غذایی

بسیاری از مردم سوال‌های گوناگونی درباره‌ نحوه ضدعفونی کردن مواد غذایی ، میوه‌ها و مواد خریداری شده از سوپرمارکت‌ها دارند، در این مقاله که یکی آخرین مقالات از مرکز مدیریت و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) است به این نگرانی همه گیر جهانی پرداخته است. با مجله دلتا همراه باشید.

احتمال ابتلا به ویروس کرونا از طریق مواد غذایی

اگر سطوح و بسته‌های مواد غذایی یا غذاها آلوده به ویروس باشد و شخص بعد از تماس با آن‌ها، دهان، بینی، چشم‌ها و صورت خود را لمس کند، احتمال ابتلا به بیماری کووید ۱۹ وجود دارد. توجه کنید که به نظر نمی‌رسد که این مورد راه اصلی ابتلا به بیماری باشد.

بعد از خرید و تماس با بسته‌های مواد غذایی و پیش از آماده کردن وعده‌های غذایی شستن دست‌ها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بسیار اهمیت دارد. اگر آب و صابون در دسترس نبود، باید از ژل‌هایضدعفونی کننده دست حاوی حداقل ۷۰ درصد الکل استفاده کرد.

ضدعفونی سطوح

در هنگام تماس با مواد غذایی، قبل، حین و بعد از آماده سازی وعده‌های غذایی موارد زیر را رعایت کنید:

  • ویروس کرونا، قادر به رشد و تکثیر روی مواد غذایی نیست. باکتری‌ها می‌توانند روی مواد غذایی رشد کنند اما ویروس‌ها برای ادامه‌ حیات و تکثیر نیاز به یک میزبان زنده همچون انسان یا حیوان دارند.
  • در حال حاضر هیچگونه شواهدی مبنی بر انتقال بیماری بین انسان‌ها از طریق مواد غذایی وجود ندارد. با این همه بهتر است که مواد غذایی در دمای مناسب به خوبی پخته شوند تا از احتمال انتقال بیماری‌های مرتبط با مواد غذایی جلوگیری شود.
  • ویروس کرونا در آب آشامیدنی یافت نشده است. سازمان‌های مربوط با رعایت پروتکل‌های لازم، آب آشامیدنی سالم در اختیار شهروندان قرار می‌دهند.

ضدعفونی مواد غذایی

جا به جا کردن غذاهای بسته بندی شده

  • محصولات خریداری شده، مانند گوشت مرغ و گوشت قرمز، غذاهای دریایی، تخم مرغ و دیگر مواد غذایی فاسد شدنی تا ۲ ساعت بعد از خرید باید در یخچال قرار داده شوند.
  • هرگز از مواد ضدعفونی کننده مانند مایع سفید کننده و یا مواد حاوی آمونیاک مخصوص ضد عفونی کردن سطوح روی مقواها، کارتن‌ها و یا کیسه‌های پلاستیکی حاوی مواد غذایی استفاده نکنید.
  • اگر از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده می‌کنید، بعد از هربار خرید طبق دستورالعمل‌های موجود به دقت آن را شسته و با بالاترین درجه حرارت ممکن خشک کنید.
  • محصولات غذایی را با صابون، مایع سفید کننده، مایع ضدعفونی کننده‌ دست، الکل یا دیگر مواد شیمیایی نشویید.
  • به آرامی مواد غذایی تازه مانند میوه‌ها و سبزیجات را با آب سرد بشویید
  • با یک برس تمیز به آرامی میوه‌ها و سبزیجاتی همچون سیب زمینی، خیار و طالبی را تمیز کنید. این کار را حتی در صورتی که قصد خوردن این مواد را با پوست ندارید انجام دهید.
  • تاکنون شواهدی مبنی بر اثر بخشی استفاده از نمک، فلفل، سرکه، آبلیمو برای از بین بردن میکروب‌ها گزارش نشده است.

ضدعفونی سطوح

خرید گوشت در زمان کرونا

بسیاری از افراد این روزها گوشت مورد نیاز مصرفی خود را در حجم زیاد تهیه می‌کنند. با وجود اینکه هیچگونه شواهدی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق مواد غذایی وجود ندارد، اما لازم است که نکات ایمنی رعایت شود:

  • هرگز مواد پروتئینی فاسد شدنی که حتماً باید درون یخچال نگهداری شوند را تا دو ساعت در دمای محیط قرار ندهید. اگر درجه حرارت هوا بالاتر از ۳۲ درجه سانتیگراد است، این مواد پروتئینی نباید بیشتر از یک ساعت در دمای محیط باقی بمانند و باید هرچه سریع‌تر به درون یخچال منتقل شوند.
  • به محض رسیدن به خانه این مواد باید بسته بندی شده و در یخچال و یا فریزر نگهداری شوند.

 

همچنین بخوانید:

یافته‌های جدید در مورد کرونا

برای پیشگیری از کرونا، لطفا ماسک بزنید!

چگونه مانع پیشرفت کرونا شویم؟

راه های پیشگیری از ویروس کرونا

 آیا تلفن همراه موجب انتقال کرونا می‌شود؟

برای مشاهده مطالب بیشتر از مجله سلامتی دلتا دیدن نمایید

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

 

کوکوی بادمجان یکی از کوکوهای ایرانی است که طعم بسیار خوبی دارد و مورد استقبال طرفداران بادمجان قرار گرفته است.

کوکوی بادمجان

کوکو بادمجان یکی از انواع کوکوهای خوشمزه و مجلسی ایرانی است که علاوه بر وعده اصلی، به عنوان پیش غذا نیز سرو می‌شود. مجله دلتا را با طرز تهیه کوکوی بادمجان ورق بزنید.

مواد لازم:

  • بادمجان ۵ عدد
  • تخم مرغ ۳ عدد
  • پیاز ۱ عدد
  • سیر ۱ حبه
  • زردچوبه ۱ قاشق مربا خوری
  • نمک به میزان لازم
  • فلفل سیاه به میزان لازم

 طرز تهیه انواع کوکو کوکوی بادمجان

طرز تهیه کوکوی بادمجان

  • پیاز را رنده کرده و آب آن را بگیرید سپس سیر را له و به پیاز اضافه کنید.
  • برای گرفتن خامی بادمجان‌، آن را آبپز کرده و کباب کنید.
  • بعد از آماده شدن بادمجان‌، آن‌ را همراه سیر و پیاز با گوشتکوب کاملا له کرده و هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند. سپس ادویه‌ها را به آن اضافه کنید و مواد را خوب با هم مخلوط کنید.
  • تخم‌مرغ‌ها را درون یک ظرف بشکنید و خوب آن‌ها را هم بزنید تا یکدست و روی آن سفید شود. توجه کنید زمانی که می‌خواهید تخم‌مرغ‌ را به سایر مواد اضافه کنید مواد باید کاملا سرد باشند زیرا در صورتی که مواد گرم باشند تخم مرغ‌ها خودشان را می‌گیرند.
  • بعد از اینکه تخم مرغ‌ را به مواد اضافه کردید مواد را خوب با هم ترکیب کنید تا مایه کوکو کاملا صاف و یکدست شود.
  • در مرحله بعد کمی روغن داخل تابه بریزید و اجازه دهید تا داغ شود سپس مایه کوکو را کف تابه پهن کنید و بعد از اینکه یک طرف آن سرخ شد آن را برگردانید تا طرف دیگر آن نیز کاملا بپزد.

این کوکو را در فر نیز می‌توانید آماده کنید. ظرف فر را کمی چرب کرده و سپس مایه کوکو را درون آن بریزید. درجه فر را روی ۲۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. بهتر است فر را از قبل روشن کرده باشید تا تمام نقاط آن گرم و هم دما شده باشد. بعد از ۱۵ دقیقه کوکوی شما آماده است و می‌توانید آن را سرو کنید.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با پخت انواع غذا با بادمجان “طرز تهیه یتیمچه” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

خوراک لوبیا سبز؛ خوشمزه رژیمی

گشنیز پلو با مرغ زعفرانی

طرز پخت قیمه ریزه

کباب کوبیده در فر

طرز تهیه خورشت گوجه سبز

برای مشاهده مطالب بیشتر از مجله آشپزی دلتا دیدن نمایید

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

 

بریانی هندی یکی از غذاهای معروف هندوستان است که با برنج و مرغ طبخ شده و علاوه بر هند با روشی تقریباً مشابه در کشورهای عربی و جنوب شرقی آسیا نیز تهیه می‌شود.

طرز تهیه بریانی مرغ

غذاهای هندی به خاطر طعم خوشمزه و تند و تیزشان درسراسر دنیا مشهورند. اگر عاشق غذاهای تند و تیز و پرادویه هستید، با طرز تهیه بریانی مرغ هندی با مجله دلتا همراه باشید.

مواد لازم برای بریانی مرغ

  • سینه مرغ ۴۵۰ گرم
  • پیاز ۱ عدد
  • روغن ۲ یا ۳ قاشق غذاخوری
  • زیره ½ قاشق چای‌خوری
  • سیر و زنجبیل رنده شده ۱ قاشق چای‌خوری
  • پودر فلفل قرمز ۱ قاشق چای‌خوری
  • پودر چیلی قرمز ۱ قاشق چای‌خوری
  • پودر گشنیز ۱ قاشق چای‌خوری
  • پودر زیره ۱ قاشق چای‌خوری
  • زردچوبه ۱ قاشق چای‌خوری
  • برگ بو خشک شده ۲ عدد
  • چوب دارچین ۱ عدد
  • بادیان ستاره‌ای ۲ عدد
  • هل سیاه ۲ عدد
  • هل سبز ۴ عدد
  • میخک ۵ عدد
  • فلفل سیاه ۱۰ عدد
  • نمک به مقدار کافی
  • گوجه فرنگی ۲ عدد
  • ماست ۱ قاشق غذاخوری
  • فلفل چیلی سبز ۲ عدد
  • گرام ماسالا ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • گشنیز خرد شده ۱ ساقه

مواد لازم برای پلو:

  • برنج ۲ پیمانه
  • آب ۶ پیمانه
  • نمک ۱ قاشق غذاخوری
  • سرکه سفید ۱ قاشق غذاخوری
  • چوب دارچین ۱ عدد

بریانی-مرغ-هندی

طرز تهیه بریانی مرغ

  • پیاز ها را خلالی برش بزنید و با روغن سرخ کنید.
  • هنگامی که پیازها کمی طلایی مایل به قهوه ای رنگ شدند، دانه های زیره را اضافه کنید. به مدت ۲ تا ۳ دقیقه با هم تفت دهید و سپس پیازها را از ماهیتابه خارج کرده و در کناری بگذارید.
  • در همان روغنی که پیاز را تفت دادید، سیر و زنجبیل رنده شده و مرغ را بریزید.  مدت ۱ تا ۲ دقیقه مرغ را تفت دهید تا رنگ پوست آن کمی تغییر کند.
  • همه ادویه ها را به تابه اضافه و با مرغ مخلوط کنید. مدت ۱۰ دقیقه روی شعله نسبتا کم بپزید.
  • در این مرحله از تهیه بریانی مرغ باید ماست، گوجه فرنگی و پیاز سرخ شده را با مخلوط کن میکس کنید تا حدی که مایعی نرم و روان به دست بیاید.
  • مخلوط گوجه فرنگی را به همراه نمک و مرغ مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بپزید تا حدی که مخلوط روغن بیندازد و با آن پخته شود. در آخر، گشنیز خرد شده، فلفل چیلی سبز و گرام ماسالا را به مرغ اضافه کنید و به مدت یک دقیقه با هم تفت دهید.
  • برای آماده کردن برنج، از یک ساعت یا نیم ساعت قبل برنج را شسته و خیس دهید. در یک قابلمه ۶ پیمانه آب بریزید و بگذارید به جوش بیاید. وقتی آب به جوش آمد، نمک، سرکه، چوب دارچین و برنج را اضافه کنید. مدت ۷ تا ۱۲ دقیقه یا تا زمانی که برنج کاملا پخته شود، روی حرارت زیاد قرار دهید. برنج را در ظرف بکشید و در کناری قرار دهید.
  • برای شکل دادن به برنج، یک کاسه متوسط بردارید که برای دو نفر کافی باشد. یک کیسه فریزر یا سلفون در کاسه قرار دهید تا برنج راحت خالی شود.
  • مقداری زردچوبه یا رنگ خوراکی در کاسه بریزید. برنج را در کاسه ریخته و خوب فشار دهید تا منسجم شود. کف و دور کاسه را به اندازه ۳ یا ۴ سانتی متر با برنج بپوشانید. مطمئن شوید که برنج ها خوب بهم چسبیده باشند.
  • بریانی مرغ را در مرکز برنج بریزید و روی آن را با برنج به طور کامل بپوشانید. محکم فشار دهید تا هنگام برگرداندن برنج و بریانی از هم جدا نشود.
  • کاسه را در ظرف سرو برگردانید و سلفون را از آن جدا کنید.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با پخت انواع غذا با بادمجان “طرز تهیه یتیمچه” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

طرز تهیه ساج کباب

یک نوشیدنی فوق‌العاده ویژه افطار

طرز تهیه کوکو لوبیا سبز

طرز تهیه دمپختک

طرز تهیه یتیمچه

برای مشاهده مطالب بیشتر از مجله آشپزی دلتا دیدن نمایید

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

 

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا توصیه می‌کنند که سطوحی که زیاد لمس می‌شوند مانند صفحه‌های لمسی تلفن همراه، میزها، دستگیره‌های در، پریزهای برق، میزهای کار باید مرتب تمیز و ضدعفونی شوند.

انتقال کرونا از طریق تلفن همراه

شیوع بیماری کرونا علاوه بر ایجاد ترس و استرس باعث شده است که مردم با عادات ضدعفونی کردن بیشتر آشنا شوند اما در این میان هنوز بسیاری نمی‌دانند که آیا می‌توانند از طریق تماس با تلفن همراه به ویروس کرونا آلوده شوند.  این بخش از مجله دلتا به بررسی موضوع انتقال کرونا از طریق تلفن همراه خواهیم پرداخت.

اما دکتر «سیمون وایلد» پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در آمریکا در مقاله‌ای در پایگاه اینترنتی ای بی سی نوشت: سطوحی که لمس می‌شوند «منبع اصلی انتقال ویروس کرونا نیستند اما باید خطر این انتقال را از همه منابع احتمالی به حداقل رساند.»

ضدعفونی سطوح

وی افزود: با توجه به وابستگی ما به تلفن‌های همراه و استفاده مکرر از آن‌ها در طول روز باید نسبت به تمیز کردن آن‌ها و به حداقل رساندن گسترش ویروس کرونا از طریق این وسایل  آگاه باشیم.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا و سازمان جهانی بهداشت هر دو موافق هستند که ویروس SARS-CoV-۲ می‌تواند بالقوه بر روی سطوح زندگی کند و موجب بروز آلودگی شود اما این موضوع هنوز ثابت نشده است.

با این حال، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا، تمیز کردن و ضد عفونی کننده سطوحی را که بسیار لمس می‌شوند از جمله تلفن همراه، دستگیره‌های در، میز کار، پریزهای برق، تبلت‌ها و موارد دیگر را توصیه می‌کند.

دکتر دیوید سنیمو متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه «راتگرز» در آمریکا هم معتقد است: اگر به دیگران اجازه ندهید که به تلفن همراه شما دست بزنند، احتمال آلودگی به ویروس کرونا را به حداقل می‌رسانید اما اگر تلفن همراه شما آلوده شود در آن صورت خطر بزرگ‌تر این است که تلفن را به صورت خود بزنید.

ضدعفونی موبایل

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا اعلام کردند که هنگام تمیز کردن صفحه نمایش لمسی تلفن های هوشمند خود، باید از دستورالعمل کارخانه‌های سازنده پیروی کنید و در صورت عدم وجود این دستورالعمل‌ها باید از دستمال‌های الکلی یا اسپری‌های پایه الکلی که دست کم ۷۰ درصد الکل دارند، استفاده کرد.

همچنین بخوانید:

ماسک مناسب پیشگیری از کرونا

انتقال کرونا از طریق هوا صحت دارد؟

باورهای غلط در مورد کرونا

علائم جدید کرونا که شاید تاکنون نشنیده باشید!

روش های شست ‎و‎ شو ماسک و استفاده دوباره

برای مشاهده مطالب بیشتر از مجله سلامتی دلتا دیدن نمایید

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

 

مولتی ویتامین می‌تواند به سلامت قلب، چشم، مو و پوست کمک کند، اما مصرف بیش از حد مولتی ویتامین ها باعث بروز علائمی همچون اسهال، یبوست و ریزش مو می‌شود.

مولتی ویتامین

مولتی ویتامین ها ترکیبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف اند که عموما در غذا‌ها و دیگر منابع طبیعی وجود دارند. از مولتی ویتامین‌ها برای درمان کمبود مواد مغذی ناشی از بیماری، بارداری و اختلالات گوارشی استفاده می‌شود. در این قسمت از مجله دلتا درباره مولتی ویتامین ها، عوارض و فواید آن صحبت می‌کنیم.

چرا باید مولتی ویتامین مصرف کنیم؟

به گفته کارشناسان، افراد بالغ باید روزانه ۱.۵ تا ۲ فنجان میوه و ۲ تا ۳ فنجان سبزیجات مصرف کنند. اما آمار نشان می‌دهد که ۷۶ تا ۸۷ درصد افراد، به اندازه کافی میوه و سبزیجات مصرف نمی‌کنند. اغلب بزرگسالان دچار کمبود کلسیم، منیزیم، ویتامین A، ویتامین C و E هستند.

کمبود این مواد مغذی در بدن می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و سرطان را افزایش دهد. از این رو با مصرف مولتی ویتامین می‌توان تا حدی کمبود این مواد مغذی را جبران کرد.

عوارض مولتی ویتامین

فواید مصرف مولتی ویتامین

افزایش سن و کاهش جذب مواد مغذی در بدن

با افزایش سن، نیاز‌های تغذیه‌ای ما افزایش یافته و در عین حال جذب مواد مغذی برای بدن سخت‌تر می‌شود. مصرف دارو‌های مختلف نیز می‌توانند مواد مغذی بدن را از بین ببرند. مولتی ویتامین می‌تواند تا حدی این کمبود را جبران کند.

سلامت قلب

برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مولتی ویتامین‌های با کیفیت ممکن است باعث کاهش بیماری‌های قلبی عروقی شوند. ویتامین‌های B۱ ،B۲ ،B۶ ،K۱ ،B۳ و منیزیم همگی در سلامت قلب و عروق نقش دارند.

کاهش ابتلا به سرطان

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف منظم مولتی ویتامین‌ها با کاهش ابتلا به سرطان در ارتباط است.

تقویت ایمنی بدن

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی برای تقویت دستگاه ایمنی بدن است. ویتامین D و ویتامین E نیز به بهبود ایمنی بدن و همچنین کاهش علائم آلرژی کمک می‌کنند.

مصرف مولتی ویتامین

سلامت چشم

ویتامین‌های A ،C ،E، نیاسین و سلنیوم از سلامت چشم محافظت می‌کنند. مطالعات نشان داده‌اند مولتی ویتامین‌هایی که حاوی ترکیبی از این ویتامین‌ها به همراه لوتئین و زآگزانتین اند، می‌توانند احتمال ابتلا به تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا را کاهش دهند.

سلامت مو و پوست

ویتامین‌های B۳ (نیاسین)، بیوتین و ویتامین C برای سلامت مو‌ها و ویتامین‌های A ،C ،E  برای سلامت پوست مفیدند.

عوارض جانبی و موارد احتیاط مصرف مولتی ویتامین ها

  • مصرف بیش از حد ویتامین‌های A ،D  ،E یا ویتامین K می‌توانند منجر به عوارض وخیمی شوند. این دارو‌ها را حتما طبق دستور پزشک مصرف کنید.
  • اگر باردار یا شیرده هستید، پیش از استفاده از مولتی ویتامین‌ها با پزشک خود مشورت کنید. بسیاری از مولتی ویتامین‌ها حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و روی است. مصرف بیش از حد این مواد می‌تواند منجر به بروز عوارضی همچون لکه شدن دندان، افزایش ادرار، خونریزی معده، ضربان قلب نامنظم، گیجی و ضعف عضلانی شود.
  • از مصرف همزمان چند مولتی ویتامین با هم اجتناب کنید، مگر آنکه پزشک تجویز کرده باشد.
  • اگر مولتی ویتامین حاوی پتاسیم است، از مصرف منظم جایگزین‌های نمک در رژیم غذایی خودداری کنید.
  • مولتی ویتامین‌ها را با شیر و دیگر محصولات لبنی، مکمل‌های کلسیم یا آنتی اسید‌های حاوی کلسیم مصرف نکنید. کلسیم، جذب مواد مولتی ویتامین را سخت‌تر می‌کند.

تقویت ایمنی بدن

  • در صورت بروز علائم واکنش آلرژیک همچون کهیر، مشکل تنفس و تورم صورت، لب، زبان یا گلو، فورا به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر سابقه سرطان دارید یا هم اکنون تحت درمان هستید، پیش از مصرف هر گونه مولتی ویتامین با پزشک خود مشورت کنید. این مکمل‌ها می‌توانند بر روند درمان تأثیر گذارند.
  • مصرف بیش از حد ویتامین C (بیش از ۲۰۰۰ میلی گرم) می‌تواند باعث حالت تهوع، اسهال، سوزش و ورم معده، خستگی، گرگرفتگی، سردرد و بی‌خوابی شود.

 

همچنین بخوانید:

جلوگیری از پرخوری

علائم پوکی استخوان را بشناسید

خواص معجزه آسای روغن کنجد برای سلامتی

خواص چای بابونه برای سلامتی

۱۳ خاصیت اعجاب انگیز سیر خام

برای مشاهده مطالب بیشتر از مجله سلامتی دلتا دیدن نمایید

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

 

اینکه شخص تا چه میزان از اموالش را می‌تواند وصیت کند امری است که عدم توجه به آن سبب بروز اختلافات بسیاری می‌شود.

میزان وصیت اموال

وصیت در دین اسلام عمل مستحبی است که به آن تاکید فراوان شده است. به همین دلیل است که در شرع و قانون، حد و میزان وصیت اموال تعیین شده است و در صورتی که بیشتر از آن باشد، ورثه متوفی اختیار این را دارند که وصیت بیشتر از حد مشخص شده را قبول و یا رد کنند و این نکته در همه انواع وصیت نامه باید رعایت شود. از این رو در این مقاله به موضوعاتی همچون وصیت تا ثلث اموال و وصیت بیشتر از ثلث اموال خواهیم پرداخت. با بخش حقوقی مجله دلتا همراه باشید.

وصیت تا یک‌سوم اموال

بر اساس قانون مدنی هر فرد می‌تواند همه اموالش را وصیت کند. این وصیت تا ثلث (یک سوم) آن نیاز به تنفیذ (رضایت و قبول) توسط ورثه متوفی ندارد. اما اگر بیشتر از یک سوم باشد، برای اینکه اجرا شود ورثه باید به آن رضایت داشته باشند و به اصطلاح آن را تنفیذ کنند.
همچنین، در صورتی که وصیت به نفع یکی از ورثه باشد، علاوه بر آنچه که به موجب وصیت به این شخص تعلق می‌گیرد، در ارث نیز سهیم خواهد بود و وصیت باعث محروم ماندن از ارث نخواهد شد. مثلا در موردی که ورثه شخص فوت شده تنها دو فرزند پسر باشند و متوفی از دارایی‌اش که ۱۵۰ میلیون بوده یک سوم (۵۰ میلیون) را به نفع یکی از پسرانش وصیت کرده باشد، این پسر علاوه بر اینکه ۵۰ میلیون بابت وصیت دریافت می کند، به موجب ارث نیز سهم می‌برد.

نکته شایان ذکر این است که وصیت در صورتی اجرا می‌شود که ابتدا هزینه‌های کفن و دفن و سپس بدهی های متوفی پرداخت و اگر مالی باقی بود به وصیت عمل ‌شود.

سهم الارث

وصیت بیشتر از یک‌سوم اموال

اگرچه وصیت کننده (موصی) می‌تواند تمام اموال و دارایی‌های خود را برای بعد از فوت وصیت کند، اما این ورثه هستند که باید وصیت بیشتر از ثلث را قبول کنند. در واقع، زمانی‌که متوفی بیشتر از یک‌سوم اموال خود را وصیت کرده باشد ورثه می‌توانند این وصیت را قبول یا رد کنند که این امر برای رعایت حقوق ورثه است. اگر ورثه وصیت بیشتر از یک سوم را رد کنند فقط تا همان میزان یک سوم به وصیت عمل می‌شود؛ اما اگر قبول کنند وصیت اجرا خواهد شد.
اگر تعدادی از ورثه وصیت بیشتر از ثلث را رد ولی تعدادی از ورثه آن را قبول کنند، در این صورت مقدار بیش از ثلث فقط از سهم الارث کسانی که آن را پذیرفته اند، کسر خواهد شد. به عنوان مثال در صورتی که دارایی متوفی معادل ۱۲۰ میلیون باشد، وصیت او تا میزان یک سوم یعنی ۴۰ میلیون نیازبه رضایت ورثه نخواهد داشت. اما اگر بیشتر از ثلث آن مثلا ۵۰ میلیون را وصیت کند، مقداری که بیشتر از یک سوم وصیت شده (۱۰میلیون) سهم ورثه است و به نسبت سهم الارث قانونی میان آنها تقسیم می‌شود.

حال هرکدام از ورثه که بخواهند وصیت مازاد (۱۰میلیون) را قبول کنند، در واقع از سهم الارث خودشان کم می‌شود تا به وصیت عمل شود. آنچه گفته شد در خصوص همه وصیت‌نامه‌ها باید رعایت شود به این معنی که اگر فردی وصیت نامه رسمی تنظیم کرد، به موجب این وصیت نامه هم نمی‌تواند بیشتر از یک سوم اموال را وصیت کند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با قوانین ارث “سهم‌الارث زن و نکاتی که لازم است بدانید!” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

وصیت نامه شفاهی چقدر اعتبار دارد؟

ملک تصرف شده را چگونه پس بگیریم؟

شناسنامه و نکات حقوقی آن

برگ سبز همان سند مالکیت خودرو است؟

سریع ترین شیوه گرفتن حکم تخلیه

برای مشاهده مطالب بیشتر از مجله حقوقی دلتا دیدن نمایید

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

 

یکی از مواردی که در رابطه با ازدواج دختران به صورت شرط لازم مورد پیش بینی قرار گرفته است، لزوم کسب اجازه یا رضایت پدر (یا جد پدری) برای ازدواج دختران است که این موضوع در قانون مدنی مورد اشاره قرار گرفته است.

ازدواج دوم دختر

همانگونه که در عرف مرسوم است، دخترانی که قصد ازدواج دارند باید رضایت یا اجازه پدر یا جد پدری (پدر بزرگ پدری) خود را نیز داشته باشند تا بتوانند نسبت به ثبت ازدواج اقدام کنند. البته لزوم اجازه پدر برای ازدواج دختران موضوعی فقهی است که در قانون مدنی نیز مورد پیش بینی قرار گرفته است و به همراه لزوم قصد و رضایت برای ازدواج در طرفین، پدر دختر نیز باید اجازه ازدواج را بدهد. اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا در ازدواج دوم دختر، باز هم اجازه پدر الزامی‌ است؟ برای پاسخ به این سوال نخست به بررسی اجازه پدر برای ازدواج دختران براساس قانون مدنی پرداخته و سپس اجازه پدر در ازدواج دوم یا ازدواج مجدد دختر را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با بخش حقوقی مجله دلتا همراه باشید.

اجازه پدر برای ازدواج دختران

به موجب ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی: ” نکاح دختر باکره، اگر چه به سن بلوغ رسیده باشد، موقوف به اجازه پدر یا جد پدری است و هر گاه پدر یا جد پدری بدون دلیل موجه از دادن اجازه مضایقه کند، اجازه او ساقط و در این صورت، دختر می‌تواند با معرفی کامل مردی که می‌خواهد با او ازدواج کند و شرایط نکاح و مهریه که بین آنها قرار داده شده، پس از اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص، به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام کند”.

بر اساس ماده مذکور، دخترانی که باکره هستند و قبلا ازدواج نکرده اند، باید از پدر و یا جد پدری خود رضایت یا اجازه ازدواج گرفته باشند و در این خصوص، تفاوتی نمی‌کند که دختران در چه سنی باشند.

ازدواج دوم

نکاح مجدد دختران

اجازه پدر برای نکاح مجدد دختران در چه شرایطی لازم و ضروری است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت همانگونه که در متن ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی نیز اشاره شده است، کسب اجازه از پدر برای ازدواج دختر فقط در صورتی مورد نیاز است که دختران دوشیزه یا باکره باشند. به همین دلیل در صورتی که دختری قبلا یک مرتبه ازدواج کرده باشد، دیگر به لحاظ قانونی نیازمند کسب اجازه و یا رضایت پدر برای ازدواج نیست؛ هر چند که این موضوع به لحاظ عرفی در نظر گرفته می‌شود ولی به لحاظ قانونی ازدواج مجدد دختر، نیاز به رضایت یا اجازه پدر یا جد پدری ندارد.

ذکر این نکته ضروری است که اگر قبلا دختر یک مرتبه به عقد نکاح مردی درآمده اما قبل از اینکه رابطه زناشویی میان زوج ها واقع شود، عقد نکاح منحل شده و خاتمه پیدا کرده باشد، از آنجا که هنوز دختر باکره است، برای ازدواج نیازمند کسب رضایت یا اجازه پدر یا جد پدری است؛ بنابراین در این حالت ازدواج مجدد بدون رضایت پدر صحیح نخواهد بود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با دانستنی‌های حقوقی بیشتر “میزان نفقه زن در سال ۹۹” را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

وصیت نامه شفاهی چقدر اعتبار دارد؟

شروط ضمن عقد؛ آنچه باید بدانیم

جعل کارت پایان خدمت چه عواقبی دارد؟

میزان نفقه زن در سال ۹۹

مهر المثل زن چیست و چگونه تعیین می‌شود؟

برای مشاهده مطالب بیشتر از مجله حقوقی دلتا دیدن نمایید

  • مجله دلتا