deltalaw

مجله دلتا ( همه چیز در مورد همه چیز )

deltalaw

مجله دلتا ( همه چیز در مورد همه چیز )

مجله دلتا-گردشگری -نکات حقوقی-سلامتی-دکوراسیون-جاهای زیبای دیدنی - خبر و گزارش -املاک دلتا - کاربردی ترین مسائل حقوقی

۱۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

قندخون و علائم آن

بالا بودن میزان قندخون در درازمدت می‌تواند به عروق و اعصاب بدن آسیب وارد کند. این باعث می‌شود که جریان خون در اعضای بدن، به خصوص دست‌ها، پاها، بازوها و ران‌ها کم شود.
علائم قندخون

علائم قندخون بالا

بالا رفتن سطح گلوکز در خون شروع بیماری قند خون است که باید به موقع شناسایی و درمان شود. پیشرفت بیماری قند در بدن آسیب‌های جدی و خطرناکی به همراه دارد. اگر نمی‌دانید علائم قندخون چیست، در ادامه همراه مجله دلتا باشید.

علائم قندخون

علائم قند خون بالا از یک شخص به شخص دیگر و حتی از یک روز به روز دیگر متفاوت است. اما به طول کلی اگر یکی از حالت‌های زیر را داشته باشید، احتمالاً قندخون بالا دارید:

  • احساس گرسنگی یا تشنگی بیش از حد معمول می‌کنید
  • بیشتر از حد معمول ادرار می‌کنید
  • مجبورید چند بار در شب بیدار شوید و ادرار کنید
  • احساس خستگی، خواب آلودگی و کمبود انرژی می‌کنید
  • نمی توانید به وضوح چیزها را ببیند یا وقتی به منبع نور نگاه می‌کند هاله می‌بینید.

قندخون

اگر شما هر یک از این علائم را دارید، فوراً قندخون خود را اندازه‌گیری کنید. سعی نکنید این علائم را با انسولین اضافه یا داروی دیگر مداوا کنید، مگر این که مطمئن هستید که دلیل آن بالا بودن قند خون شما است. زیرا شرایط پزشکی دیگری وجود دارند که ممکن است همین علائم را داشته باشند.

چه عواملی قندخون را افزایش می دهند؟

زمانی که شما بیماری در بدن دارید یا اینکه به استرس مداوم دچار هستید بدن شما هورمون مبارزه با استرس تولید می‌کند. این هورمون سبب بالا رفتن قند در خون شما می‌شود. از دیگر عواملی که سبب بالا رفتن قند خون می‌شود عبارتند از:

  • مصرف داروهای بیماری دیابت
  • خوردن یا نوشیدن کربوهیدرات بیش از حد معمول
  • فعالیت کم یا ورزش نکردن
  • آسیب های ناشی از جراحی
  • بیماری های عفونی و مصرف برخی از داروها

دیابت

بیشتر مواقع کنترل سطوح قند خون به آنچه می‌خورید بستگی دارد. مصرف مواد غذایی پرکربوهیدارت و شیرین می‌تواند قند خون را بیش از اندازه افزایش دهد. خوشبختانه بدن برای تعدیل این شرایط انسولین تولید می‌کند که به کنترل قند خون کمک می‌کند.

اما گاهی اوقات بدن قادر به تولید انسولین کافی برای کاهش قند خون نیست. زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد، سطوح قند خون همواره بالا باقی می‌ماند. این شرایط خطر ابتلا به بیماری قلبی، نارسایی کلیوی، از دست دادن بینایی و مشکلات دیگر سلامتی را افزایش می‌دهد. افزایش قند خون با نشانه‌ها و علائمی همراه است که توجه به آن‌ها می‌تواند از جدی‌شدن شرایط پیشگیری کند.

 

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰
جرم به رنگ زرد یا قهوه‌ای مایل به زرد و به صورت سخت، متخلل و شکننده است. جرم می‌تواند ظاهر بسیار ناخوشایندی داشته باشد و در امتداد خط لثه شکل بگیرد. جرم از پلاک سخت شده‌ای تشکیل شده که از بین نرفته است. دلیل سختی آن این است که از رسوبات معدنی موجود در بذاق، حاصل شده است.
از بین بردن جرم دندان

روش‌های خانگی برای از بین بردن جرم دندان

رفع جرم و پلاک دندان در خانه با استفاده از مواد طبیعی، شما را از پرداخت هزینه‌های دندان‌‌پزشکی خلاص می‌کند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا چند روش خانگی برای از بین بردن جرم دندان را بخوانید.

جوش شیرین و نمک

جوش شیرین یک ماده قدرتمند است که خاصیت ضد باکتریایی دارد و در سفید شدن دندان ها نقش موثری ایفا می‌کند.

۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک قاشق نمک مخلوط کنید و این مخلوط را روی مسواک خود بریزید. همچنین می‌توانید مخلوط نمک و جوش شیرین را روی خمیر دندان خود بریزید. توجه داشته باشید که بیش از یک بار در هفته از جوش شیرین برای دندان‌ها استفاده نکنید، چرا که این امر می‌تواند منجر به آسیب مینای دندان شود.

آب لیمو

 اسیدهای لیمو نه تنها پلاک را در خود حل می کنند، بلکه موجب سفید شدن دندان ها نیز می شوند. مسواک خود را در آب لیمو تازه فرو کنید و آن را به آرامی روی دندان هایتان بمالید. به مدت یک دقیقه صبر کنید. توجه داشته باشید که لیمو یک ماده ای بسیار قوی است و می تواند باعث فرسایش دندان ها شود، به همین دلیل با دقت از آن استفاده کنید.

دندان

دانه کنجد

دانه‌های کنجد از جهات مختلف بی نظیر هستند، از آن ها برای چاشنی سالاد یا حتی از بین بردن جرم دندان می توانید استفاده کنید. دانه های کنجد به عنوان یک اسکراب طبیعی عمل کرده و همزمان دندان ها را صاف و تمیز می کنند. یک قاشق غذاخوری کامل دانه های کنجد را داخل دهان ریخته و به خوبی آن را بجویید. باید بتوانید در دهان خود از دانه های کنجد یک خمیر درست کنید و توجه داشته باشید که در فرآیند جوییدن بلعیده نشود. حال دندان هایتان را با خمیر و یک مسواک خشک تمیز کنید. این عمل را دو بار در هفته انجام دهید.

پراکسید هیدروژن و دهانشویه

پراکسید هیدروژن و دهانشویه هر دو خواص ضد میکروبی دارند. ۱ قاشق غذاخوری دهانشویه را با ۳ قاشق محلول پراکسید هیدروژن ۳ درصد مخلوط کنید. چند دقیقه این ترکیب را در دهان خود غرغره نموده و سپس با آب دهان خود را تمیز کنید.

از بین بردن جرم دندان با روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی دیگر از موادی است که تقریبا در تمام خانه ها وجود دارد. روغن تراپی روشی است که امروزه افراد زیادی از آن استفاده می کنند.لازم  به ذکر است که روغن کثیفی دهان را جذب می کند و همچنین در برابر میکروارگانیسم های ساکن آن اثر ضد باکتریایی دارد. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در دهان خود بگردانید. سپس آن را بیرون بریزید و دهانتان را با آب گرم به خوبی بشویید.

جرم دندان

آلوئه ورا و گلیسیرین

به اندازه ۱ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا، ۴ قاشق غذاخوری گلیسیرین گیاهی، ۱۰قطره روغن اسانس لیمو و ۴ قاشق غذاخوری جوش شیرین را در ۱ فنجان آب مخلوط کنید. به قدری این مخلوط را هم بزنید تا حالت خمیری به دست آید. روزانه یک بار دندان های خود را با این مخلوط مسواک بزنید تا جرم دندان هایتان کاهش یابد. پس از آن که جرم ها از بین رفتند، بهتر است هر ۳ تا ۴ روز یک بار این کار را تکرار کنید.

درمان خانگی

سایر روش‌های جرم گیری دندان

مطمئن‌ترین روش برای جلوگیری از تبدیل پلاک به جرم و دفع کردن اثرات بیماری لثه، رعایت بهداشت منظم و موثر دهان و دندان است.

  • دندان‌های خود را دو بار در روز مسواک بزنید، ترجیحاً پس از خوردن،- مسواک زدن دندان‌ها را به محض ظاهر شدن اولین دندان کودک شروع کنید. تا رسیدن کودک به سن شش سالگی بر مسواک زدن وی نظارت کنید.
  • هر روز از نخ دندان استفاده کنید.
  • مسواک خود را هر سه تا چهار ماه تعویض کنید.
  • دو بار در سال برای معاینه و تمیز کردن دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰
روغن آرگان، به طور طبیعی از هسته میوه درخت آرگان استخراج می‌شود. این روغن، سرشار از انواع ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌­ها است و به همین دلیل نیز فواید زیادی در استفاده از آن برای پوست و مو ذکر شده است.
خواص روغن آرگان

خواص روغن آرگان برای پوست و مو

قرن­‌ها است که روغن آرگان (Argan oil) به عنوان یکی از روغن‌های اصلی در زندگی مردم مراکش استفاده می‌شود. جدا از خواص روغن آرگان که در این مطلب از مجله دلتا به آن‌ها اشاره خواهیم کرد، این روغن طعم و بویی مطلوب به غذا می‌دهد و در آشپزی نیز قابل استفاده است. از خواص روغن آرگان برای ساخت محصولات آرایشی و دارویی نیز استفاده می‌شود.

فواید روغن آرگان

روغن آرگان اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد

دیگر خاصیت روغن آرگان، وجود ویتامین E در آن است که باعث می‌شود برای پوست و مو بسیار مناسب باشد. ویتامین E، ویتامینی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و باعث ارتقای سلامت می‌گردد.

تقویت سلامت قلب

همانطور که گفتیم، روغن آرگان منبع خوبی از اولئیک اسید، اسید چرب امگا ۹ است. اولئیک اسید که در آووکادو و روغن زیتون نیز وجود دارد، اثرات مثبتی بر سلامت قلب و عروق می‌گذارد.

در بعضی مطالعات دیده شده است که مصرف روزانه ۱۵ گرم روغن آرگان، می‌تواند سطح کلسترول بد خون یا همان LDL را پایین بیاورد و همچنین با وجود داشتن آنتی اکسیدان‌ها، خطر بیماری‌های قلب و عروق را کاهش دهد.

کاهش علائم پیری پوست

روغن آرگان به دلیل خواص بی‌­شماری که دارد، به ترکیب محبوب بسیاری از شرکت‌های آرایشی و مراقبت پوستی تبدیل شده است.

تسریع بهبود زخم

بعضی مطالعات انسانی نشان می‌دهد روغن آرگان چه به صورت خوراکی مصرف یا اینکه مستقیماً روی پوست استفاده شود، در افزایش الاستیسیته و آب‌رسانی پوست خانم‌های یائسه موثر است.

روغن آرگان

پیشگیری و درمان ترک‌های پوستی

این روغن از قدیم الایام برای درمان و پیشگیری از ترک‌های پوستی استفاده می‌شده است. هر چند در این زمینه هنوز مدارک اثبات شده وجود ندارد.

به هرحال طی مطالعات گوناگون اثر این روغن بر کاهش التهاب پوست ثابت شده است و این شاید دلیلی بر استفاده مردم از این روغن برای درمان استرچ مارک و انواع ترک‌های پوستی باشد.

درمان آکنه

بعضی منابع ادعا می‌کنند که دیگر خاصیت روغن آرگان برای پوست، در درمان آکنه است.

در این مورد هنوز منابع علمی محکمی وجود ندارد؛ با این حال، به نظر می‌رسد خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی روغن آرگان برای پوست، بتواند قرمزی و تحریک ناشی از آکنه را تسکین دهد. البته باید بدانید که اگر آکنه‌های شما هورمونی باشند، این روغن کمک زیادی نمی‌کند. البته باید بدانید که اگر آکنه‌های شما هورمونی باشند، این روغن کمک زیادی نمی‌کند.

استفاده برای پوست

از این روغن به طور مستقیم برای جلوگیری از خشکی پوست و افزایش شادابی آن استفاده می‌شود؛ اما در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مثل لوسیون‌ها و کرم‌ها نیز کاربرد دارد.

شما می‌توانید این روغن را به صورت مستقیم روی هر قسمتی از پوست خود بزنید.

ما پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا کمی از آن را تست کرده تا در صورت داشتن آلرژی به این روغن ، متوجه شوید.

مو

مصرف روغن آرگان برای مو

می توانید روغن آرگان را با استفاده از قطره چکان روی دست و یا مو بچکانید و استفاده کنید .

این روغن را می‌توانید روی ریشه یا ساقه موهای آسیب­ دیده و خشک بزنید تا آبرسانی شده، شکنندگی آن کاهش یافته و کمتر وز شود.

اگر دقت کرده­ باشید بعضی از شامپوها یا نرم کننده‌های موی سر نیز حاوی این روغن هستند.

 

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

مجازات آدم ربایی

جرم آدم ‌ربایی، با توجه به تأثیری که در برهم زدن نظم جامعه می‌گذارد و حساسیتی که در شهروندان ایجاد می‌کند، بسیار حائز اهمیت است.
مجازات آدم ربایی

مجازات آدم ربایی چیست؟

آدم ربایی یکی از سنگین‌ترین جرایم تعزیری در نظام حقوقی ایران است. ارتکاب این جرم منتهی به حبس‌های طولانی‌ مدت می‌شود و مرتکب را از استفاده از بسیاری از امتیازهای قانونی در جریان محاکمه و پس از صدور حکم محروم می‌کند. شرایط این جرم و مجازات آدم ربایان آن در کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) مصوب ۱۳۷۵ و قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ بیان شده است. بنابراین مجازات آدم ربایی سنگین خواهد بود. با بخش حقوقی مجله دلتا همراه باشید.

مجازات

انگیزه مهم نیست

تفاوت نمی‌کند مجازات آدم ربایان با چه قصد و غرضی انجام شده باشد، به هر حال انجام عمل آدم‌ ربایی جرم بوده و مجازات خواهد داشت. ماده ۶۲۱ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) مصوب ۱۳۷۵ نیز تأکید می‌کند: «… به قصد مطالبه وجه یا مال یا به قصد انتقام یا به هر منظور دیگری …» بنابراین تفاوتی نمی‌کند آدم‌ربایی مانند آنچه در فیلم‌ها و سریال‌ها می‌بینیم برای گرفتن پول باشد یا آدم‌ ربا دلیل دیگری برای این کار خود داشته باشد؛ با هر انگیزه‌ای جرم آدم‌ ربایی واقع می‌شود.

مسئولیت رباینده

هرگاه شخصی با حیله یا تهدید یا هر طریق دیگری، کسی را برباید و آن شخص مفقود شود، رباینده ضامن دیه اوست مگر اینکه ثابت کند که ربوده شده، زنده است یا اگر فوت کرده به مرگ عادی یا علل قهری بوده که ارتباطی به او نداشته است یا اگر کشته شده دیگری او را به قتل رسانده است.

آدم ربایی

سخت‌گیری در جرائم منافی عفت از طریق ربایش

در جرایم موجب حد در ماده ۲۱۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، قانون‌گذار امتیازی را به نفع متهمان پیش‌بینی و مقرر کرده است: «هرگاه متهم ادعای فقدان علم یا قصد یا وجود یکی از موانع مسئولیت کیفری را در زمان ارتکاب جرم نماید در صورتی که احتمال صدق گفتار وی داده شود و اگر ادعا کند که اقرار او با تهدید و ارعاب یا شکنجه گرفته شده است، ادعای مذکور بدون نیاز به بینه و سوگند پذیرفته می‌شود. اما متهم در صورتی که مرتکب جرایم منافی عفت با عنف، ربایش یا اغفال شده باشد، صرف ادعا، مسقط حد نیست و دادگاه موظف به بررسی و تحقیق است.»

بنابراین در صورتی که شخصی متهم به ارتکاب جرم منافی عفت از طریق ربایش شده باشد، نخواهد توانست از امتیاز ماده ۲۱۸ قانون مجازات اسلامی استفاده کند. امتیاز مشابهی در ماده ۲۴۱ قانون مجازات اسلامی نیز پیش‌بینی شده است که بر اساس آن در صورت نبود ادله اثبات قانونی بر وقوع جرایم منافی عفت و انکار متهم هرگونه تحقیق و بازجویی برای کشف امور پنهان و مستور از انظار ممنوع است. این امتیاز نیز در مواردی که احتمال ارتکاب با عنف، اکراه، آزار، ربایش یا اغفال وجود دارد یا مواردی که در حکم ارتکاب به عنف است، قابل استفاده نیست.

مجازات

مجازات آدم ربایان

ماده ۶۲۱ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) مصوب ۱۳۷۵/۰۳/۰۲ مقرر می‌کند: «هر کس به قصد مطالبه وجه یا مال یا به قصد انتقام یا به هر منظور دیگری به عنف یا تهدید یا حیله یا به هر نحو دیگر شخصا یا توسط دیگری شخصی را برباید و یا مخفی کند به حبس از پنج تا پانزده سال محکوم خواهد شد.» اقدامات آدم ‌ربا می‌تواند جرم را سنگین‌تر کند و مجازات شدیدتری به همراه داشته باشد. از جمله اینکه، اگر سن قربانی جرم کمتر از پانزده سال باشد یا ربودن ‌به وسیله وسایل نقلیه انجام شود یا به قربانی جرم، آسیب جسمی یا حیثیتی برسد، مرتکب جرم آدم ‌ربایی به حداکثر مجازات تعیین شده ۱۵ سال حبس محکوم خواهد شد. علاوه بر این در صورتی که آدم‌ ربا مرتکب جرایم دیگری مثل جرایم منافی عفت شود، به مجازات آن جرایم نیز محکوم خواهد شد.

بیشتر بدانید: برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی “جرائم غیر قابل گذشت” را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰
در پی صنعتی شدن جوامع و با توجه به گسترش صنایع و رشد تولید، روابط کارگر و کارفرما توسعه پیدا کرده و تأثیر آن در تعاملات اجتماعی باعث شده تا قانونگذاران، حقوقدانان و اندیشمندان بیش از پیش به این موضوع بپردازند، به طوری که حتی این مسائل در برخی موارد منشاٌ بروز مباحث چالش برانگیز نیز بوده است.
مجازات کارفرما

عدم پرداخت بیمه کارگر و مجازات آن

از آنجاکه متاسفانه برخی کارفرمایان برای رسیدن به منافع مالی بیشتر، اقدام به نادیده گرفتن حقوق کارگران می‌کنند، لازم است تا دستگاه‌های حکومتی مسئول، با بهره‌مندی از ظرفیت‌های قانونی موجود، کارگران را که یکی از اساسی‌ترین سرمایه‌های توسعه صنعتی کشور محسوب می‌شوند، مورد حمایت ویژه قرار داده و اهتمام مضاعف برای آگاه کردن آنها از حقوقشان را به عمل آورند و در صورت تخطی، به مجازات کارفرما بپردازند.  با بخش مد و زیبایی مجله دلتا همراه باشید.

کارگر

تأمین اجتماعی

«قانون تأمین اجتماعی» از مهم‌ترین منابعی است که حقوق و تکالیف کارگران و کارفرمایان را تشریح کرده و به موضوع‌های مهمی از جمله «بیمه کارگران» پرداخته است. طبق ماده ۱ همین قانون، یکی از وظایف این سازمان انجام تعهدات موضوع قانون تأمین اجتماعی است. با توجه به اهمیت اجرای این قانون، در این فرصت قصد داریم تا روابط حاکم بر مثلث، کارگر، کارفرما و سازمان تأمین اجتماعی را در خصوص «پرداخت حق بیمه» بررسی و تشریح کنیم.

یکی از مهم‌ترین نیازهای اجتماعی کارگران استفاده از مزایای بازنشستگی است بنابراین یکی از دغدغه‌های همیشگی آن‌ها این است که آیا کارفرمایان در خصوص ارائه فهرست حقوق و دستمزد، به وظیفه قانونیشان عمل می‌کنند و آیا حق بیمه ماهانه را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌کنند یا نه؟

این در حالی است که سازمان تأمین اجتماعی در نتیجه وضع قوانین موجود می‌تواند در قالب بازرسی‌ و نظارت و در جهت وظایف پیشگیرانه خود، مانعی برای گسترش این گونه تخلفات شود. در بسیاری از این موارد و براساس قوانین جاری، سازمان تأمین اجتماعی اختیار یا بهتر بگوییم وظیفه دارد تا در صورت مواجهه با کارگرانی که دچار چنین مشکلی شده‌اند، به شرط احراز اشتغال به کار، سوابق آن‌ها را منظور کرده و به طور مستقیم نسبت به وصول حق بیمه مربوطه از کارفرما اقدام کند.

کارگران

بیمه کارگر و مسئولیت کارفرما

مسئولیت پرداخت مجموع حق بیمه کارگر و کارفرما فقط بر عهده کارفرما است و کارگران نسبت به پرداخت نشدن آن هیچ مسئولیتی ندارند و کارفرما موظف است ضمن ارائه صورت مزد یا حقوق بیمه شدگان، حق بیمه هر ماه را حداکثر تا آخرین روز ماه بعد بپردازد. در صورتی که کارفرما به هر دلیل از پرداخت حق بیمه سهم خود و کارگر خودداری کند شخصاً مسئول پرداخت آن است.

برخورد تامین اجتماعی

چنانچه به هر دلیلی کارفرما حق بیمه را پرداخت نکرده و یا با تأخیر پرداخت کرده باشد، مانعی برای انجام مسئولیت سازمان نبوده و سازمان تأمین اجتماعی در چنین شرایطی نیز ملزم به ایفای وظایف خود در مقابل کارگران خواهد بود. لازم به ذکر است که بر اساس پیش‌بینی قانون، در صورتی که کارفرما از ارسال صورت مزد خودداری کند سازمان می‌تواند حق بیمه را خودش تعیین و از کارفرما مطالبه و وصول کند.

حق بیمه

پیشنهاد

عامل بسیار مهمی که برای بیان چگونگی رابطه کارگر و کارفرما در مرحله اثباتی بسیار حائز اهمیت است، انعقاد قرارداد مکتوب بین طرفین است. با اینکه ماده ۷ قانون کار قرارداد شفاهی را معتبر می‌داند، لیکن قرارداد شفاهی نمی‌تواند به تنهایی اثبات کننده تعهدات و حقوق طرفین باشد و پیشنهاد می‌شود مسئولان امر، ترتیبی اتخاذ کنند تا کارفرمایان بر انعقاد قرارداد منصفانه با کارگران ملزم شوند.

بیشتر بدانید: برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی “مرخصی استعلاجی در قانون کار” را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰
یکی از جرایمی که در سال‌های اخیر در کشورمان دارای رشد صعودی بوده، جرم اغفال دختران و سو استفاده‌های مالی و جنسی از آن‌هاست.
جرم اغفال دختران

جرم اغفال دختر

دختران به دلیل ماهیت اخلاقی و مسائل شخصیتی مختص به جنسشان، دارای روحیه‌ای عاطفی و احساسی هستند که این روحیه احساسی و ظریف، نوعی موهبت الهی‌ست که از جانب خداوند منان در سرشت و ذات دختران نهادینه شده است. به همین دلیل است که جرم اغفال دختران قابل گذشت نیست. با بخش حقوقی مجله دلتا همراه باشید.

اغفال

جرم اغفال دختران و مجازات‌های آن

همین موهبت الهی فضایی برای سوء استفاده و اغفال دختران از جانب کلاهبرداران و سودجویان با هدف تعرض، تجاوز و کلاهبرداری‌های مالی و… را فراهم نموده است.

این کلاه برداران و سودجویان با تمرکز بر احساسات و دیگر خاصیت‌های دخترانه، زمینه‌های لازم را برای اغفال دختران فراهم نموده و گام‌‌های مهمی برای اهداف شوم خود برمی‌دارند.

از این رو قانونگذار با توجه و اهمیت ویژه‌‌ای در خصوص جرم اغفال دختران و جرایمی که متعاقب آن صورت می‌پذیرد تعیین و تکلیف کرده است. بیشترین جرایمی که در حوزه اغفال دختران صورت می‌گیرد عبارتست از؛ فریب، سودجویی، تجاوز، تعرض، اخاذی و…

مجازات اغفال دختران در قانون مجازات اسلامی

همان‌طور که بیان شد قانون‌گذار با حساسیت زیادی پیرامون جرم اغفال دختران وارد عمل شده و قوانین مختلفی را در قانون مجازات اسلامی برای مجرمان در نظر گرفته است. به طور کلی در خصوص جرم اغفال دختران، نکته‌ای که حائز اهمیت در مجازات تعیین شده  این نکته است که اساسا چه جرمی و به چه میزانی در قبال اغفال دختران به وقوع پیوسته است. همان‌طور که می‌دانید با اغفال دختران جرایمی همچون تجاوز، تعرض، کلاهبرداری، اخاذی و غیره صورت می‌گیرد، که هر کدام بنابر مدارک و مستندات موجود و همچنین با توجه به سابقه مجرم، دارای مجازات مختص به خود هستند.

به طور کلی شدید‌ترین مجازاتی که پیرامون جرم اغفال دختران تعیین شده، در رابطه با جرم تجاوز است که مجازات حد اعدام برای مجرم مرتکب جرم تجاوز صادر می‌شود.

تحقق جرم تجاوز خود نیاز به شرایط و موارد مختص به خود است که از لحاظ جرم شناسی توسط قاضی پرونده مورد توجه قرار می‌گیرد و در صورتی که ادله و اسناد و مدارک موجود دال بر تجاوز مجرم باشد حد اعدام جاری می‌شود.

کلاهبرداری

بر اساس ماده قانون مجازات اسلامی: حد زنا در موارد زیر اعدام است:

الف- زنا با محارم نسبی

ب- زنا با زن پدر که موجب اعدام زانی (زنا کننده) است.

پ- زنای مرد غیر مسلمان با زن مسلمان که موجب اعدام زانی است.

ت- زنای به عنف یا اکراه از سوی زانی که موجب اعدام زانی است.

تبصره  :

  • مجازات زانیه در بندهای(ب) و (پ) حسب مورد، تابع سایر احکام مربوط به زنا است.
  •  هرگاه کسی با زنی که راضی به زنای با او نباشد در حال بیهوشی، خواب یا مستی زنا کند، رفتار او در حکم زنای به عنف است. در زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق ربایش، تهدید و یا ترساندن زن اگرچه موجب تسلیم شدن او شود نیز حکم یاد شده جاری است.

در بند ۲ تبصره ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی در خصوص شرایط و موارد تجاوز پیرامون اغفال دختران صحبت شده است که مبین می‌سازد در صورت تحقق شرایط مذکور، اشد مجازات (اعدام) برای مجرم از طرف قاضی صادر می‌شود.

در این خصوص محاکم قضائی جمهوری اسلامی ایران سخت گیری و توجه ویژه‌ای را اختصاص می‌دهند که جای تقدیر و تشکر دارد.

نکته مهمی که در خصوص جرم تجاوز ناشی از اغفال دختران حائز اهمیت است این موضوع است که شرط اساسی برای تحقق جرم تجاوز عدم رضایت دختر است و مواردی همچون ساده لوحی، فریب خوردن، کم خردی و … نمی‌تواند مصداق عدم رضایت در باب تحقق جرم تجاوز محسوب شود و قانون‌گذار مجازات مقرر شده برای جرم تجاوز را برای مجرم تعیین نمی‌کند.

بیشتر بدانید: برای آشنایی بیشتر با این موضوع “شنود یا استراق سمع از نظر قانون چه مجازاتی دارد؟” را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰
احتمالا شما هم بارها واژه رودل کردن را شنیده‌اید. اصطلاحی که بیشتر اوقات افراد پا به سن گذاشته از آن استفاده می‌کنند. از نظر پزشکی، معنی رودل همان اسپاسم روده بزرگ است که با نفخ بروز می‌کند و متخصصان به آن دردهای کولیکی یا قولنج گوارشی می‌گویند.
رودل کردن

رودل کردن چیست؟

رودل کردن کلمه‌ای است که از بچگی بارها به گوشمان خورده است اما آیا می‌دانید معنی رودل کردن و علت بروز آن چیست در واقع رودل کردن به معنای اسپاسم روده بزرگ است که همراه با دردهای شکمی بروز می‌کند. در ادامه همراه مجله دلتا باشید تا درباره رودل کردن، علل و درمان آن بیشتر بخوانید.

درمان رودل کردن

درمان رودل

برای پیشگیری از رودل کردن علاوه بر این که باید مراقب باشیم پرخوری نکنیم، مصرف کاکائو، قهوه، چای پررنگ، نوشابه، غذاهای کنسروی، غذاهای تند، ترش و چرب به خصوص فست فودها را نیز باید کاهش داده و به مرور از برنامه غذایی حذف کنیم.

نفخ ناشی از رودل کردن یک عارضه شایع است. کسانی که زمینه نفخ دارند، مواد غذایی که شکسته نمی‌شوند مانند نخود، لوبیا، باقلا و ماش و … را باید کمتر مصرف کنند و در صورت نفخ می‌توانند یک قاشق عرق نعناع بخورند که ضدنفخ است. وجود زیره سیاه داخل کباب یا برنج نیز می‌تواند جلوی نفخ را بگیرد. همچنین نفخ اگر یک یا دو بار باشد، مشکلی نیست، ولی در سنین بالا باید بررسی شود.

علت رودل

آیا رودل باعث استفراغ هم می شود؟

استفراغ معمولا نشانه مسمومیت غذایی است، اما پرخوری هم می‌تواند باعث استفراغ شود و بعد از یک بار استفراغ، معده خالی و راحت می شود، اما تکرار استفراغ مشکلی است که متخصص باید بررسی کند.

نوع و حجم غذا هم در ایجاد رودل موثر است؟

بله، فردی که روده تحریک پذیر دارد، نباید انواع غذاها را در یک وعده بخورد. مصرف انواع غذاها در یک وعده باعث کشش خون به معده می‌شود و در نتیجه فرد احساس خمودگی، خستگی و کم حوصلگی می کند.

مگر معده با آنزیم های گوارشی نمی‌تواند این مواد را به راحتی هضم کند؟

تجزیه هر نوع ماده غذایی در معده و روده زمان مشخصی دارد، مثلا تجزیه چربی و پروتئین به ترتیب ۵ و ۳ ساعت زمان می‌برند. بنابراین تا ساعت‌ها احساس راحتی را از فرد می‌گیرند. درست این است که، تعداد وعده‌های غذایی افزایش و حجم آن‌ها کاهش یابد.

زیره سیاه و سبز و کاهش نفخ شکم

راهکار دیگری که در طب سنتی برای درمان دل درد سفارش شده استفاده از زیره سیاه و زیره سبز است که به کاهش نفخ شکم کمک می‌کند. می‌توان از این گیاه به‌صورت پودرشده بعد از غذا استفاده کرد.

درمان خانگی

درمان دل‌درد با زنجبیل

یکی از روش‌های ساده درمان دل‌درد استفاده از زنجبیل است. مقدار کمی از پودر زنجبیل را در آب جوش ریخته و با خرما یا نبات میل کنید. خیلی زود درد شما را ساکت می‌کند. البته درخصوص رفع دل درد کودکان مخلوط آب و آبلیمو و عسل توصیه شده است.

دارچین درل درد را تسکین می‌دهد

درصورتی که پس از میل کردن هر چیزی سریعا دچار دل‌درد می‌شوید بهتر است نصف قاشق غذاخوری دارچین را دم کرده و بخورید. این کار به مرور زمان دل‌درد شما را کاهش می‌دهد.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰
از فواید چای ماسالا می‌توان به خاصیت ضد التهابی، افزایش انرژی، بهبود هضم غذا و کاهش دردهای قاعدگی اشاره کرد. مصرف بیش از حد چای ماسالا می‌تواند منجر به عدم تعادل هورمون در بدن شود.
خواص چای ماسالا

آشنایی با خواص و فواید چای ماسالا 

چای ماسالا نوعی چای پر ادویه و معطر است که محبوبیت فراوانی در هند دارد. زنجبیل، هل، دارچین، میخک و فلفل سیاه از ترکیبات اصلی این نوشیدنی شفابخش هستند. در این مطلب از مجله دلتا با عوارض و خواص چای ماسالا بیشتر آشنا خواهیم شد.

شاید بتوان گفت که مصرف یک فنجان چای ماسالا در روز می‌تواند برای حفظ سلامت و دور نگه داشتن انواع بیماری‌ها مفید باشد. ارزش غذایی این چای بسیار بالا بوده و کالری آن زیر ۱۰۰ است. از این رو می‌توانید آن را بدون هیچ نگرانی در رژیم غذایی خود بگنجانید. از فواید چای ماسالا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

فواید چای ماسالا

پیشگیری از سرماخوردگی

خاصیت ضد التهابی، ضد قارچی و ضد باکتریایی چای ماسالا می‌تواند به پیشگیری از سرماخوردگی، آنفولانزا و گرفتگی بینی کمک کند. میخک و زنجبیل موجود در این چای نیز به پیشگیری و بهبود سرفه کمک می‌کنند. توصیه می‌شود این چای را گرم و داغ بنوشید.

ضد التهاب

تمام ادویه‌های موجود در این چای تأثیری شگفت انگیز روی بدن دارند. تاثیر ضد التهابی این چای بیشتر ناشی از زنجبیل موجود در آن است. زنجبیل تأثیری مثبت بر کاهش التهاب در بدن دارد. به علاوه، میخک نیز تاثیری مشابه دارد. زنجبیل و میخک را می‌توان مُسکن‌هایی موثر و ثمربخش به شمار آورد.

افزایش و تقویت ایمنی بدن

میخک و دارچین موجود در این چای باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن شده و شما را در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کنند.

کمک به کاهش وزن

سوخت و ساز مناسب بدن معمولاً با بهبود دستگاه گوارش و کاهش وزن همراه است. مصرف دو فنجان چای ماسالا در روز می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. هرچند، بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کنید.

چای ماسالا

چای ماسالا و قاعدگی

این چای به کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی کمک می‌کند. مواد موجود در این چای تاثیری آرام بخش بر اعصاب و عضلات دارند و خاصیت ضد التهابی آن به کاهش و تسکین درد کمک می‌کند

کنترل فشار خون و کاهش کلسترول 

هل و میخک به کاهش سطح کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب کمک می‌کنند. این موضوع به نوبه خود باعث کاهش تشکیل پلاک در رگ‌های خونی و همچنین تنظیم ضربان قلب می‌شود. به علاوه، از چای ماسالا می‌توان برای رفع مشکلات مرتبط با فشار خون بالا نیز کمک گرفت. مصرف این چای به تنظیم گردش خون در بدن کمک کرده و مانع از بروز نوسان در سطح فشار خون می‌شود.

پیشگیری از سرطان

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که خاصیت آنتی اکسیدانی چای ماسالا می‌تواند به پیشگیری از بروز سرطان کمک کند. زنجبیل، دارچین و هل دارای خواص پیشگیری از سرطان هستند.

کاهش تهوع و کاهش استرس

زنجبیل موجود در چای ماسالا به کاهش تهوع کمک می‌کند. به علاوه، مصرف این چای برای کاهش علائم استرس، افسردگی و اضطراب نیز مفید است.

تهیه چای ماسالا

خواص دیگر چای ماسالا

  • بهبود هضم غذا و پیشگیری از بروز نفخ
  • پیشگیری از دیابت و آلزایمر
  • بهبود سوخت و ساز بدن 
  • افزایش انرژی

عوارض جانبی چای ماسالا

اگرچه چای ماسالا فواید بی‌شماری دارد، اما به یاد داشته باشید که باید آن را در حد اعتدال مصرف کنید. از عوارض چای ماسالا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مصرف بیش از حد چای ماسالا باعث خواهد شد که کافئین موجود در آن تأثیری منفی بر بدن بگذارد. در نتیجه این موضوع می‌تواند منجر به بی‌خوابی، حالت تهوع، سرگیجه و بی قراری شود.
  • از آنجا که این چای حاوی ادویه‌های زیادی است، توصیه می‌شود زنان باردار از مصرف آن اجتناب کرده یا با پزشک خود مشورت کنند.
  • مصرف بیش از حد چای ماسالا ممکن است منجر به عدم تعادل هورمون در بدن شود.
  • افراد مبتلا به اختلالات گوارشی شدید بهتر است قبل از مصرف چای با پزشک خود مشورت کنند.
  • اگر از دارو‌های ضد افسردگی استفاده می‌کنید، مصرف زیاد چای ماسالا می‌تواند تاثیر دارو را کاهش دهد.
  • اگر به خاطر دیابت و کلسترول تحت درمان هستید، بهتر است پیش از مصرف چای با پزشک خود مشورت کنید.

خواص چای ماسالا

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰
خواص شوید (Dill) بسیار گسترده است، برخی از مهمترین خواص شوید شامل خاصیت شیر افزا، درمان نفخ، قولنج، اختلالات خواب و رفع بوی بد دهان است.
خواص شوید

فواید بی‌شمار شوید

شوید یا شبت از سبزیجات معطر و پرخاصیت است که در پخت انواع غذاهای ایرانی مصرف فراوان دارد. علاوه بر ارزش تغذیه‌ای شوید، این سبزی دارای خواص درمانی و موارد مصرف طبی بسیار بوده، در طب سنتی از برگ، ساقه و تخم شوید در درمان بیماری‌ها استفاده بسیار می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا خلاصه‌ای از مهمترین خواص شوید برای درمان بیماری‌ها در طب سنتی گردآوری شده است.

شوید
خواص شوید (طبیعت و خواص درمانی)

 شوید دارای طبعی گرم و خشک است. برخی از مهمترین خواص درمانی گیاه شوید عبارتند از:

  • یکی از خواص شوید که در طب سنتی از آن استفاده می‌شود درمان بی‌خوابی و مشکلات خواب است، به این منظور برای درمان بی‌خوابی، قبل از خواب مقداری از برگ‌های تازه شوید را بجوید، همچنین به کسانی که در خواب خروپف می‎کنند توصیه می‌شود، قبل از خواب کمی تخم شوید را جویده و با کمی آب بخورند. لازم به ذکر است استفاده از این درمان را نباید بیش از یک هفته ادامه داد.
  • استفاده از دم کرده شوید برای منظم کردن قاعدگی مفید است.
  • در طب سنتی از خواص شوید برای رفع دل درد و نفخ استفاده می‌شود.
  • شوید خاصیت ضد چربی داشته و مصرف آن در کاهش چربی خون مؤثر است.
  • گیاه شوید، افزایش دهنده شیر مادر بوده و جالب است بدانید شیر حاصله بعد از مصرف این سبزی خاصیت ضد کولیک در نوزادان دارد. و به تسکین دل درد نوزاد کمک می کند.
  • از دیگر خواص شوید در طب سنتی، استفاده از آن برای درمان تنگی نفس، ضعف معده، کبد، طحال و سنگ کلیه و مثانه است.
  • در مورد بیمارانی که مبتلا به استفراغ شدید هستند و هیچ غذایی حتی آب را نمی‌توانند در معده خود نگاه دارند بهترین درمان مصرف دم کرده شوید است .
  • تخم شوید اشتها را زیاد کرده، باعث تقویت معده شده و به بدن انرژی می‌دهد.

سبزیجات

ارزش غذایی و ترکیبات موثر شوید

سبزی شوید منبع خوبی برای آهن، کلسیم، منیزیم، منگنز و فیبر غذایی است. فلاونوئیدها، کومارین، اسیدهای فنولیک و پارافین ها از دیگر مواد موثر موجود در این سبزی پرخاصیت و معطر است.

مضرات شوید (موارد احتیاطی و منع مصرف)

  1. مقدار سدیم شوید نسبتا بالا بوده و بیمارانی که مجبور به رعایت رژیم غذایی کم نمک هستند، بایستی از زیاده‌روی در مصرف شوید خودداری کنند.
  2. برخی افراد ممکن است در تماس با شوید دچار حساسیت پوستی شوند.
  3. با توجه به اینکه طبع شوید گرم است، افراد دارای مزاج گرم بایستی از زیاده روی در مصرف آن پرهیز کنند.
  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰
علت خون دماغ شدن اغلب به دلیل ضربه به بینی است. برای درمان خون دماغ در طب سنتی، 2تا 3 قطره از ترکیب گلاب و سرکه را در سوراخ بینی بچکانید
خون دماغ شدن

درمان خون دماغ شدن با طب سنتی

هر مشکلی در رابطه با بینی، تنفس سالم ما را مختل می کند، بنابراین مشکلات و ناراحتی‌های بینی مانند سرماخوردگی‌ها، زکام، عطسه و خون دماغ شدن‌ها یا وجود جسم خارجی در بینی نیاز به توجه و درمان فوری دارند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره درمان خون دماغ شدن صحبت خواهیم کرد.

علت خون دماغ شدن

علت خون دماغ شدن چیست؟

به طور کلی رگ‌های خونی که به بینی خونرسانی می‌کنند، خیلی ظریف هستند، خونریزی بینی یا همان خون دماغ، وقتی اتفاق می‌افتد که به هر دلیلی رگ‌های داخلی بینی چه در پایین تیغه بینی و چه در قسمت‌های بالاتر پاره شود. علت بیشتر خون دماغ شدن‌ها اغلب به دنبال یک ضربه شدید به بینی است، ولی در برخی موارد دلایل دیگری نیز می تواند علت خون دماغ شدن باشد. برخی دلایل بروز این مسئله عبارتند از:

  • بالا رفتن فشار خون (خونریزی پیوسته از بینی اغلب نشانه بالارفتن ناگهانی فشار خون است.)
  • ضربه به سر و بینی
  • گرمازدگی و تابیدن آفتاب به سر به ویژه در روزهای گرم و هوای خشک
  • سرماخوردگی و خشک شدن بینی
  • وجود تومور در بینی
  • سخت شدن سرخرگ‌ها (وجود بیماری‌هایی نظیر چربی خون، کلسترول بالا و تجمع رسوبات در دیواره سرخرگ‌ها یکی از دلایل خون دماغ شدن در سنین بالا است.)
  • مصرف برخی داروهای رقیق کننده خون مانند بعضی انواع آنتی بیوتیک‌ها و داروهای ضد روماتیسم
  • التهاب سینوس‌ها و بیماری سینوزیت
  • برخی عفونت‌های بینی
  • آلرژی
  • کمبود ویتامین‌های Kو C و کمبود کلسیم
  • ارتفاع زیاد
  • مصرف الکل و مواد مخدر (الکل از انعقاد خون جوگیری کرده و یکی از علت‌های خونریزی بینی است)
  • انحراف تیغه وسط بینی
  • بوییدن مواد محرک شیمیایی

علت خون دماغ شدن

درمان خون دماغ شدن در طب سنتی

  • اولین مرحله درمان خونریزی بینی و بند آمدن خون دماغ، نشاندن بیمار است. سپس محل اتصال قسمت‌های استخوانی و غضروفی و درست در لبه برجستگی‌های استخوان بینی را فشار دهید. بعد از چند دقیقه سوراخ بینی در حال خونریزی را با مقداری پنبه یا دستمال کاغذی ببندید.
  • یکی دیگر از شیوه‌های درمان خون دماغ شدن در طب سنتی، استفاده از گل انبه است، این درمان بسیار موثر بوده، عصاره این گیاه خاصیت بند آوردنده خون دارد.
  • برگهای تازه گشنیز را آسیاب کنید. سپس یک تا دو قطره از شیره گشنیز آسیاب شده را در سوراخ بینی بچکانید. این امر موجب توقف خونریزی خواهد شد.
  • از راهکارهای درمان خون دماغ شدن، استفاده از پیاز است. مقداری پیاز رنده شده را با سرکه مخلوط کرده و چند قطره از این مخلوط را در سوراخ بینی بچکانید، از خون دماغ جلوگیری می‌شود.
  • یکی از راه‌های توصیه شده در طب سنتی برای درمان خون دماغ شدن، چکاندن ۲ تا ۳ قطره از ترکیب گلاب ۵ واحد + سرکه ۲ واحد در سوراخ بینی است.
  • چنانچه علت خون دماغ شدن به دلیل خشکی بینی باشد، چکاندن اسانس نعناع به بینی از خونریزی‌های مجدد بینی پیشگیری خواهد کرد.
  • از دیگر راه‌های درمان خون دماغ، استفاده از ضماد تهیه شده با سماق است، به این منظور ضماد آب سماق رابه پیشانی و روی بینی خود بمالید، خونریزی بینی را قطع می کند.
  • یک تکه پنبه را آغشته به آب لیمو کرده و در سوراخ بینی بگذارید. خون دماغ را برطرف خواهد کرد.
  • از دیگر راه‌های خانگی درمان خون دماغ شدن، چکاندن چند قطره آبغوره هنگام خونریزی، در داخل سوراخ بینی است.

درمان خون دماغ شدن

توصیه های پزشکی موردنیاز در هنگام خون دماغ

خونریزی‌های خفیف بینی اصولا به درمان‌های خانگی و ساده پاسخ داده، و به سرعت خون دماغ متوقف می‌شود. در صورتی که، خونریزی بینی بیشتر از ۲۰ دقیقه طول کشید و یا شدت آن زیاد بود، مراجعه به پزشک و بیمارستان ضروری بوده و باید درمان‌های کامل‌تری برای شخص بیمار صورت گیرد. در برخی مواقع اختلال‌های انعقادی مثل هموفیلی، لوسمی (سرطان خون)، کمبود پلاکت خون، فشارخون بالا و در بچه‌ها بیماری‌های تنفسی ویروسی یا بیماری‌های زمینه‌ای می تواند علت خون دماغ شدن باشد، که نیاز است به سرعت مورد رسیدگی قرار گیرد.

گاهی خونریزی بینی آنقدر شدید است که برای به‌وجود نیامدن مشکل جدی برای بیمار و حتی به خطر نیفتادن جان او جراحی لازم است که امروزه با آندوسکوپی انجام می‌شود.

 

  • مجله دلتا