deltalaw

مجله دلتا ( همه چیز در مورد همه چیز )

deltalaw

مجله دلتا ( همه چیز در مورد همه چیز )

مجله دلتا-گردشگری -نکات حقوقی-سلامتی-دکوراسیون-جاهای زیبای دیدنی - خبر و گزارش -املاک دلتا - کاربردی ترین مسائل حقوقی

۷۸ مطلب در مهر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

شاید بسیار اندک باشد کسی در طول زندگانی خود با مسائلی از مسائل ارث مواجه نشود زیرا ارث از آثار فوت محسوب می‌شود و ناگزیر همه با آن مواجه خواهند شد.

ارث عروس از پدر شوهر

بعد از این که فردی فوت می‌کند مالکیت وی با اموالش قطع می‌شود و به‌طور قهری و غیرارادی اموال و ماترک متوفی (آنچه باقی مانده) به ورثه تعلق می‌گیرد و به ارث می‌رسد. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع ارث عروس از پدر شوهر می‌پردازیم.

ارث عروس از پدر شوهر خود

عروس از پدر شوهر خود ارثی نخواهد برد اما می‌توان با بررسی دقیق‌تر فرض‌های این قضیه را بررسی کرد زیرا در اصل قضیه که عدم ارث‌بری عروس به‌صورت مستقیم است شکی نیست.

 فرض ۱: پدر شوهر عروس فوت می‌شود در این حالت اگر شوهر این زن  قبل از فوت پدر شوهرش فوت شده باشد به خود این عروس و حتی به فرزندان وی هم ارثی نخواهد رسید.

 فرض ۲: اگر پدر شوهر این عروس فوت شود و بعد از فوت پدر شوهر، مدتی بعد شوهر وی هم فوت شود چون در هنگام فوت مورث وارث یعنی فرزند متوفی و شوهر عروس زنده بوده ارث به وی خواهد رسید یعنی به اموال وی (شوهر) وارد می‌شود.

در اینجا چون به اموال وی وارد شده است و زن هم از شوهر خود ارث می‌برد به‌صورتی غیر مستقیم می‌توان گفت عروس ارث می‌برد.

 فرض ۳: همان‌طور که گفته شد ارث مخصوص افرادی با رابطه نسبی است. به همراه زن و شوهر که رابطه آنان از ازدواج و سببی است اما حالتی نادر را می‌توان پیش بینی کرد.

ارث عروس

می‌خواهیم فرضی را بررسی کنیم که عروس از اموال پدر شوهر خود ارث ببرد. ولی نه از باب عروس بودن بلکه از باب خویشاوند بودن.

فرض کنید یک مرد با دختر دایی یا کسانی از این قبیل مثل دختر خاله یا دختر عموی پدر خود ازدواج می‌کند. در این فرض دختر دایی یک فرد عروس وی محسوب می‌شود یعنی زن پسر وی است.

حال اگر شوهر این عروس قبل از پدر شوهر فوت شود و سپس پدر شوهر هم فوت شود و از وی هیچ وارثی در طبقات سه‌گانه نباشد یعنی پدر و مادر و فرزند و خواهر و برادر و حتی دایی و خاله و… وی در قید حیات نباشد.

در اینجا ارث این شخص به دختر دایی خود که همان عروسش محسوب می‌شود خواهد رسید اما نه از باب عروس بودن‌.

ارث عروس

 علت ارث نبردن عروس

اگرچه عروس با همسر خود به علت ازدواج رابطه ارث‌بری دارد اما با پدر شوهر خود این رابطه را ندارد. اگرچه خود شوهر ایشان از پدر خود طبیعتا ارث خواهد برد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، آیا زن در مدت ازدواج موقت ارث می‌برد؟ مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

در حال حاضر عدم اطلاع مالکان و ساکنین ساختمان‌ها از برخی ضوابط حقوقی و قضایی در برخورد با مسائلی که در آپارتمان‌ها ایجاد می‌شود منجر به بروز عمده اختلافات در میان آپارتمان‌نشینان است.

اختلافات مهم بین ساکنین آپارتمان

برخی مسائل مربوط به سکونت در آپارتمان‌ها بیش از سایر موضوعات رایج است. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع اختلافات مهم بین ساکنین آپارتمان ها می‌پردازیم.

نحوه برخورد با مشکلات مربوط به پارکینگ

موضوع پارکینگ در آپارتمان‌های مسکونی یکی از رایج‌ترین موضوعاتی است که ممکن است عامل و منشاء بروز اختلاف میان ساکنان آپارتمان‌های مسکونی باشد.

طوری‌که در بسیاری موارد می‌تواند منجر به بروز مشکلات و اختلافات حادی میان ساکنان شود.

یکی از سوالات رایج در ارتباط با نحوه تصرف پارکینگ‌ها مربوط به ساختمان‌هایی است که در آن‌ها بخشی از واحدها دارای پارکینگ بوده و بخشی دیگر فاقد پارکینگ در سند مالکیت خود هستند.

طبق قانون اساسی و مدنی هیچ‌کس نمی‌تواند اعمال خود را به‌گونه‌ای انجام دهد که منجر به ضرر و زیان دیگران شود.

به این ترتیب تنها واحدهایی که در سند مالکیت آن‌ها مالکیت بر پارکینگ مشخص آمده است حق استفاده و تصرف فضای پارکینگ را دارند و سایر مالکان بر مبنای قانون چنین حقی ندارند.

بنابراین در صورت مشاهده چنین مزاحمت‌هایی، مالکان پارکینگ می‌توانند با طرح شکایت در دادگاه نسبت به رفع مزاحمت و برخورد با افراد خاطی اقدام کنند.

مخالفت یک‌طرفه با نوسازی ساختمان

در بسیاری موارد دیده می‌شود به علت قدمت و کلنگی بودن آپارتمان، برخی مالکان تصمیم به نوسازی آپارتمان گرفته اما برخی دیگر با تخریب و نوسازی مخالفت می‌کنند.

 طبق قانون تملک آپارتمان‌ها در صورتی‌که بنا به تشخیص کارشناس رسمی دادگستری، فرسوده باشد و موجب تهدید جانی و مالی برای مالکان و ساکنان ساختمان شود، در صورت مخالفت برخی مالکان، سایرین می‌توانند از دادگاه مجوز تخریب و بازسازی بنا را اخذ کنند. ولی اجازه فروش ملک را دادگاه نمی‌تواند صادر کند.

ساکنین آپارتمان

اختلاف بر سر فضای مشاع ساختمان

در بسیاری از مسائلی که در آپارتمان‌های مسکونی بروز می‌کند میان مدیر ساختمان و مالک یا ساکنین آپارتمان اختلاف ایجاد می‌شود.

به این معنا که مدیر ساختمان از بروز تغییراتی در خارج از واحد مسکونی با این توجیه که مالک حق تصرف در فضای مشاع بدون کسب اجازه از مدیر ساختمان را ندارد برای مالکان ایجاد محدودیت می‌کند؛ یکی از این محدودیت‌ها مخالفت برخی مدیران ساختمان برای نصب حفاظ‌های آهنی مقابل درب ورودی واحدهای مسکونی در ساختمان‌های آپارتمانی است.

براساس قانون تملک آپارتمان‌ها هرگونه تصرف در قسمت‌های مشاع ساختمان باید با اجازه مدیر ساختمان یا مالکان ساختمان باشد.

البته حفاظ جزو مشاعات ساختمان نیست و به دلیل حفظ اموال و امنیت جانی ساکنان ضروری است.

پس در مواردی که مشکلی با این مضمون ایجاد می‌شود مالکان می‌توانند از شورای حل اختلاف محل، نسبت به جلب نظر کارشناس برای تایید ضرورت حفاظ و عدم ایجاد ضرر برای سایر مالکان مشاعی اقدام و سپس به نصب آن اقدام کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا نگهداری حیوانات در آپارتمان پیگرد قانونی دارد؟ را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

برخی بانوان به دلیل همسر دوم بودن، پس از فوت شوهر دچار مشکل بر سر تقسیم ارث می‌شوند.

ارث بردن همسر دوم از شوهر

میزان سهم‌الارث زن دوم دارای قواعد و شرایط خاصی است که در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع ارث بردن همسر دوم از شوهر می‌پردازیم.

به موجب ماده ۸۶۴ قانون مدنی زن پس از مرگ همسرش ارث می‌برد البته به سه شرط:

  • در صورتی‌که در عقد دائم او بوده، بنابراین در نکاح موقت زن به‌طور کلی ارث نمی‌برد چه زن اول چه زن دوم ( ماده ۹۴۰ قانون مدنی)
  •  قبل از مرگ شوهرش زنده باشد. ( ماده ۸۷۵ قانون مدنی )
  •  مرد به توسط زن به قتل نرسیده باشد. زیرا قتل از موانع ارث است چه در مورد همسر دوم چه در مورد سایر ورثه (ماده ۸۸۰ قانون مدنی)

میزان سهم‌الارث زن دوم چقدر است؟

حال که دانستیم زن دوم نیز در صورت وجود شرایطی از همسر ارث می‌برد می‌خواهیم بدانیم میزان ارث او چقدر است؟

به موجب ماده ( ۹۴۲ قانون مدنی ) در صورتی‌که مردی دو یا چند همسر دائم داشته باشد، یک چهارم اموال ( در صورت نداشتن فرزند ) و یک هشتم اموال  ( در صورت داشتن فرزند ) بین آن‌ها به تساوی تقسیم خواهد شد.

نکته حائز اهمیت این است که منظور از داشتن فرزند به‌طور کلی فرزندان مرد است و فرقی نمی‌کند که از کدام زن باشد.

 ارث بردن همسر دوم

به عبارت دیگر همین که مرد دارای فرزند باشد سهم ارث زنان از یک چهارم به یک هشتم کاهش می‌یابد حتی در صورتی‌که یکی از زنان از مرد هیچ فرزندی نداشته باشد نیز سهم او یک هشتم است.

در گذشته زن به استناد ماده ۹۴۶ قانون مدنی فقط از اموال منقول (هر چیزی که از شوهر باقی مانده بود) ارث می‌برد و در اموال غیرمنقول (ساختمان و زمین) سهمی نداشت.

اما به موجب قانون جدید زن در صورت داشتن فرزند از همسر مرحومش، یک هشتم از اموال منقول و یک هشتم نیز از قیمت اموال غیرمنقول از جمله عرصه و اعیان، ساختمان و زمین، ارث خواهد برد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، آیا عروس از پدر شوهر خود ارث می‌برد؟ مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

با گسترش ارتباطات و پررنگ شدن هرچه بیشتر نقش فضای مجازی در زندگی انسان‌ها، مسائلی که در رابطه با این بستر پیش می‌آیند گسترش یافته و جزو دغدغه‌های بزرگ مردم محسوب می‌گردد.

انتشار عکس خصوصی در فضای مجازی

یکی از مسائل مربوط به حقوق و تکالیف شخصی انسان‌ها در انتشار محتوا در فضای مجازی و بدحجابی و بی‌حجابی عکس‌های زنان در فضای مجازی است. ممکن است این پرسش پیش آید که آیا با توجه به قانون ما، این مسئله در فضای مجازی نیز جرم است یا خیر. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع انتشار عکس خصوصی در فضای مجازی می‌پردازیم.

انتشار عکس و فیلم خصوصی در صفحه شخصی:

در حالت کلی انتشار عکس و فیلم خصوصی جرم نیست و مشکلی ندارد اما باید در چارچوب قانونی‌ باشد و عفت عمومی را جریحه‌دار نکند. همچنین نباید محتوای غیراخلاقی و شخصی نامناسب داشته باشد.

شایان توجه است که در کنار این موارد، بی‌حجاب هم نباید باشد. چرا که در قانون مجازات اسلامی، بی‌حجابی در حالت کلی جرم‌انگاری شده است. شخص مرتکب، مورد پیگیری و مجازات قرار می‌گیرد.

به گفته پلیس فتا، این عمل برای افراد در فضای مجازی نیز پیگیری خواهد شد و مورد مجازات قرار خواهد گرفت.

انتشار عکس خصوصی

جرم کشف حجاب با استناد به قانون:

با توجه به ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، هر شخصی به طور علنی در اماکن عمومی تظاهر به عمل حرامی کند، هم کیفر خود عمل و هم مجازات ده روز تا دو ماه یا تا هفتاد و چهار ضربه شلاق، برای وی در نظر گرفته خواهد شد.

اگر نفس عمل عفت عمومی را جریحه‌دار کند، فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.

همچنین در تبصره ذکر شده است که اگر زنان بدون حجاب شرعی در انظار عمومی ظاهر شوند، به حبس از ده روز تا دو ماه یا از پنجاه هزار ریال تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم می‌گردند.

پس با توجه به این ماده نیز اگر بی‌حجابی، تشویق به فساد و فحشا در انظار عمومی محسوب گردد این مجازات را می‌تواند بسته به نظر قاضی دارا باشد و در فضای مجازی نیز به همین صورت با آن برخورد می‌گردد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، آیا در طلاق توافقی زن باید مهریه خود را ببخشد؟ مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

امروزه با افزایش آپارتمان‌نشینی مشکلات و شکایات نیز افزایش پیدا کرده است به‌طوری که بخش زیادی از پرونده‌های مطرح در مراجع قضایی مربوط به شکایت همسایگان از یکدیگر است.

یکی از مشکلاتی که افراد با آن روبرو هستند عدم آگاهی در خصوص اصول نگهداری از حیوانات خانگی و نحوه شکایت از نگهداری حیوانات مانند سگ و گربه و خروس است. به همین دلیل، قوانینی در زمینه آپارتمان‌ها وضع شده است. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع شکایت از نگهداری حیوانات در آپارتمان می‌پردازیم.

شکایت از نگهداری حیوان در آپارتمان

برای شکایت از نگهداری حیوان در آپارتمان ابتدا لازم است بیان شود که نگهداری حیوان ( سگ و گربه و …. ) در آپارتمان، طبق ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتما‌ن‌ها در قسمت‌های مشترک ممنوع است؛ زیرا قسمت‌های مشترک در ملکیت مشاع تمام شرکا ملک است.

قسمت‌های مشاع ساختمان شامل راهرو‌ها، پاگردها ، پشت‌بام، پارکینگ و غیره است. چنانچه حیوان در قسمت‌های اختصاصی آپارتمان نگهداری شود نباید برای همسایگان مزاحمت ایجاد کند یا بیماری را منتقل کند.

در غیر این‌صورت ساکنین حق شکایت دارند. لازم به ذکر است که منظور از حیوان، اعم از اهلی یا وحشی است. از جمله این حیوانات می‌توان به مواردی هم‌چون سگ و گربه و پرندگانی هم‌چون خروس اشاره کرد.

نحوه شکایت از نگهداری حیوانات در آپارتمان

اولین و بهترین راه برای حل هر مشکلی صحبت و مصالحه بین طرفین است و در غیر این‌صورت، با وجود موارد و شرایط گفته شده در بالا، همسایگان حق شکایت را دارند.

شکایت از نگهداری حیوانات

نحوه شکایت از نگهداری حیوانات همچون سگ در آپارتمان به این‌صورت است که شاکی می‌تواند با مراجعه به دادسرا و ارائه شکواییه، شکایت خود را طرح کند.

بعد از رسیدگی به پرونده، حکم نهایی صادر می‌گردد. حسب مورد، شخص به حبس یا مجازات نقدی و یا ضبط حیوان محکوم می‌گردد که باید به حکم صادر شده توسط دادگاه عمل نماید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب پرداخت شارژ ساختمان بر عهده مالک است یا مستاجر؟  را مطالعه کنید

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

صیغه یا ازدواج موقت یا نکاح منقطع نوعی ازدواج است که در آن مواردی مانند: مقدار مهریه، مدت صیغه، تاریخ پایان، تعداد و مذهب باید ذکر شود.

ارث زن در عقد موقت

در ماده ۸۶۴ قانون مدنی آمده است: از جمله اشخاصی که به موجب سبب ارث می‌برند هر یک از زوجین است که در حین فوت دیگری زنده باشد. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع ارث زن در عقد موقت می‌پردازیم.

آیا مرد در مدت عقد موقت باید نفقه بپردازد؟

با توجه به قانون، زن در دوران عقد موقت حق نفقه ندارد. در دو صورت زن حق نفقه دارد اول اینکه شرط شده باشد یا آن‌که عقد مبنی بر آن جاری شده باشد.

با توجه به این ماده مشخص می‌شود که عدم پرداخت نفقه در دوران عقد موقت یا صیغه جرم محسوب نمی‌شود.

ارث بردن زن

ارث بردن زن در مدت عقد موقت

ماده ۹۴۰ نیز در رابطه با ارث بردن زوجین است. در آن نیز عبارت عقد دائم ذکر شده است و گفته شده که اگر زوجین ممنوعیتی برای ارث بردن نداشته باشند از همدیگر ارث می‌برند.

اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا این ماده در مورد ارث بردن زن در عقد موقت نیز صدق می‌کند؟

اگر ما مفهوم مخالف این ماده را نیز به‌دست آوریم متوجه این موضوع می‌شویم که زوجه در عقد موقت نمی‌تواند سهم‌الارث داشته باشد و ارث در عقد موقت شامل زوجه نمی‌شود، همان‌طور که از گرفتن نفقه محروم است و فقط می‌تواند مهریه مشخص شده در قرارداد عقد موقتش را اخذ کند.

اما با این وجود، زوج می‌تواند در وصیتش، مالی را برای زوجه قرار دهد و مانعی برای این اقدام وجود ندارد ولیکن همان‌طور که می‌دانیم و در قانون مدنی آمده است، تا ثلث مال می‌تواند وصیت شود و تا آن مقدار نافذ است، اگر زوج بیشتر از آن‌ را وصیت کرده باشد غیرنافذ است و ورثه باید آن‌ را تنفیذ کنند و این با ارث در عقد موقت متفاوت است.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، آیا در طلاق توافقی زن باید مهریه خود را ببخشد؟ مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

زوجین اگر از همان ابتدا در مورد مسائل مهمی مانند مهریه، حضانت فرزند، نفقه و سایر موارد به توافق برسند، امکان طلاق توافقی برایشان وجود خواهد داشت.

بخشش مهریه در طلاق توافقی

مهریه در طلاق توافقی از مهم‌ترین مسائلی است که زوجین باید در زمان طلاق توافقی نسبت به آن آگاه باشند و در موردش تصمیم بگیرند. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع بخشش مهریه در طلاق توافقی می‌پردازیم.

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی یکی از دعاوی مربوط به طلاق است که در سال‌های اخیر افزایش زیادی پیدا کرده است.

در این نوع طلاق زن و مرد در همان ابتدا درباره مسائل مهمی مانند نفقه، مهریه، حضانت فرزند و غیره با هم توافق می‌رسند.

زمانی‌که زوجین در مورد تمام مسائل به توافق برسند، دادگاه بر همان اساس برایشان گواهی عدم سازش صادر می‌کند.

اما در مورد طلاق غیرتوافقی پروسه قانونی کمی طولانی‌تر بوده و دادگاه علاوه بر رسیدگی به طرح دعوای طلاق، سعی در رفع اختلافات زوجین خواهد داشت.

بخشیدن مهریه در ازای حق طلاق

در مواقعی که زوجین قصد دارند بدون پرداخت مهریه از هم جدا شوند، خانم مهریه‌اش را به آقا می‌بخشد.

خانم در ازای بذل مهریه از آقا حق طلاق یا همان وکالت در طلاق را دریافت می‌کند تا خیالش نسبت به انجام شدن طلاق حتی در صورت مخالفت همسرش راحت باشد.

بخشش مهریه در طلاق

طلاق توافقی بدون پرداخت مهریه

مهریه در طلاق توافقی بر خالف تصور عامه وجود دارد و بدون تعیین و تکلیف کردن مهریه، اجرای طلاق توافقی امکان‌پذیر نیست. بنابراین می‌توان گفت در طلاق توافقی می‌توان مهریه را کامل پرداخت کرد، می‌توان بخشی از مهریه را پرداخت کرد و بخشی از آن بخشیده شود و یا به طور کامل توسط خانم به آقا بخشیده شود.
پس همان‌طور که گفته شد طلاق توافقی بدون پرداخت مهریه هم امکان‌پذیر است ولی مشروط بر اینکه خانم با اراده خودش تصمیم به
بخشیدن مهریه کند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، نکات حقوقی مهم که قبل از ازدواج باید بدانید مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

قرارداد اجاره به شرط تملیک برای اشخاصی که سرمایه کافی برای خرید نقدی خودرو ندارند، بسیار کاربردی و مناسب است.

اجاره به شرط تملیک خودرو

قرارداد اجاره به شرط تملیک خودرو یک قرارداد محبوب و کاربردی است که علاقه‌مندان زیادی دارد. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع اجاره به شرط تملیک خودرو می‌پردازیم.

 اجاره به شرط تملیک خودرو

برای اشخاص بسیار زیادی این امکان فراهم نیست که بتوانند خودروهای نو را از کارخانه تهیه کنند و تمام مبلغ آن را یک‌جا بپردازند. علاوه‌براین، بسیاری از اشخاص حتی این امکان را ندارند که خودروهای کارکرده را نیز به‌صورت نقدی خریداری کنند.

در چنین موقعیتی نمونه فرم قرارداد اجاره به شرط تملیک خودرو یک قرارداد محبوب است که می‌تواند امکان تهیه خودرو را برای شما فراهم کند.

از طرف دیگر، ممکن است که شما خودرویی داشته باشید و بخواهید آن را با شروط خاصی به فروش برسانید.

شما می‌توانید با متقاضیان به عنوان شخص حقیقی یا حقوقی، این قرارداد را امضا کنید و به این شیوه، برای انجام یک معامله توافق کنید که در نهایت به فروش خودرو منتهی می‌شود.

علاوه بر اشخاص حقیقی، بسیاری از شرکت‌های حقوقی نیز چنین اقدامی را انجام می‌دهند.

اجاره به شرط تملیک

انواع قرارداد اجاره به شرط تملیک خودرو

یک نوع از این قرارداد با شرط فعل است و نوع دیگر قرارداد، با شرط نتیجه خواهد بود. این دو شیوه از تنظیم قرارداد تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که لازم است درباره آن توضیحاتی بیان کنیم.

در حالتی که انجام این قرارداد به شرط فعل باشد، موجر متعهد می‌شود که در پایان قرارداد و در صورت انجام شدن تمام شروط و پرداخت شدن تمام تعهدات مالی، خودرو را به مستاجر منتقل کند و مالکیت را به نام مستاجر انتقال دهد.

حالت دیگر این قرارداد شرط نتیجه نام دارد. در این مورد شرط می‌شود که با پرداخت آخرین قسط از خودرو، خود به خود مالکیت خودرو به مستاجر منتقل شود.

در این حالت، موافقت، کسب رضایت یا انجام اقدام خاصی از جانب موجر مطرح نیست و انتقال مالکیت خودرو به واسطه قرارداد انجام خواهد شد.

شما می‌توانید با توجه به مسائل مختلف تصمیم بگیرید که کدام شرط را در متن قرارداد بنویسید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب در معاملات ملک مراقب کلاهبرداری‌ها باشید مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

قرارداد اجاره به شرط تملیک برای اشخاصی که سرمایه کافی برای خرید نقدی خودرو ندارند، بسیار کاربردی و مناسب است.

اجاره به شرط تملیک خودرو

قرارداد اجاره به شرط تملیک خودرو یک قرارداد محبوب و کاربردی است که علاقه‌مندان زیادی دارد. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع اجاره به شرط تملیک خودرو می‌پردازیم.

 اجاره به شرط تملیک خودرو

برای اشخاص بسیار زیادی این امکان فراهم نیست که بتوانند خودروهای نو را از کارخانه تهیه کنند و تمام مبلغ آن را یک‌جا بپردازند. علاوه‌براین، بسیاری از اشخاص حتی این امکان را ندارند که خودروهای کارکرده را نیز به‌صورت نقدی خریداری کنند.

در چنین موقعیتی نمونه فرم قرارداد اجاره به شرط تملیک خودرو یک قرارداد محبوب است که می‌تواند امکان تهیه خودرو را برای شما فراهم کند.

از طرف دیگر، ممکن است که شما خودرویی داشته باشید و بخواهید آن را با شروط خاصی به فروش برسانید.

شما می‌توانید با متقاضیان به عنوان شخص حقیقی یا حقوقی، این قرارداد را امضا کنید و به این شیوه، برای انجام یک معامله توافق کنید که در نهایت به فروش خودرو منتهی می‌شود.

علاوه بر اشخاص حقیقی، بسیاری از شرکت‌های حقوقی نیز چنین اقدامی را انجام می‌دهند.

اجاره به شرط تملیک

انواع قرارداد اجاره به شرط تملیک خودرو

یک نوع از این قرارداد با شرط فعل است و نوع دیگر قرارداد، با شرط نتیجه خواهد بود. این دو شیوه از تنظیم قرارداد تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که لازم است درباره آن توضیحاتی بیان کنیم.

در حالتی که انجام این قرارداد به شرط فعل باشد، موجر متعهد می‌شود که در پایان قرارداد و در صورت انجام شدن تمام شروط و پرداخت شدن تمام تعهدات مالی، خودرو را به مستاجر منتقل کند و مالکیت را به نام مستاجر انتقال دهد.

حالت دیگر این قرارداد شرط نتیجه نام دارد. در این مورد شرط می‌شود که با پرداخت آخرین قسط از خودرو، خود به خود مالکیت خودرو به مستاجر منتقل شود.

در این حالت، موافقت، کسب رضایت یا انجام اقدام خاصی از جانب موجر مطرح نیست و انتقال مالکیت خودرو به واسطه قرارداد انجام خواهد شد.

شما می‌توانید با توجه به مسائل مختلف تصمیم بگیرید که کدام شرط را در متن قرارداد بنویسید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب در معاملات ملک مراقب کلاهبرداری‌ها باشید مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

رعایت جوانب حقوقی فقط مربوط به قبل از ازدواج نیست، بلکه بعد از ازدواج هم لازم است.

نکات حقوقی قبل ازدواج

علی‌رغم این‌که یکی از مهم‌ترین عقود ضمن زندگی هر فردی ازدواج است، قانون مدنی یا سایر قوانینی هم‌چون قانون حمایت از خانواده تعریف دقیقی از ازدواج یا عقد نکاح به عمل نیاورده‌اند. در این نوشتار از مجله دلتا به موضوع نکات حقوقی قبل ازدواج می‌پردازیم.

شرایط صحت عقد نکاح

قصد و رضای طرفین

یکی از موضوعات مهم در خصوص صحت عقد ازدواج، قصد و رضای طرفین است. زن و مردی که می‌خواهند به عقد هم درآیند باید قصد انجام این کار را داشته باشند؛ یعنی نباید مست یا بیهوش باشند که در این صورت عقد باطل است. هم‌چنین، باید به انجام این عقد رضایت داشته باشند.

بنابراین، اگر هریک از آن‌ها تحت تاثیر دیگری مجبور به نکاح بشود، عقد نافذ نیست.

بر اساس ماده ۱۰۷۰ قانون مدنی رضایت زوجین شرط نافذ بودن عقد است. یعنی اگر یکی از زوجین به عقد رضایت نداشته باشند، عقد غیر نافذ است؛ لکن این شخص می‌تواند بعدا آن را تنفیذ نماید.

اهلیت طرفین

در اصطلاح حقوقی اهلیت داشتن به این معناست که شخص بالغ، رشید و عاقل باشد. یعنی به سن بلوغ رسیده باشد، رشید شده باشد و دیوانه یا مجنون نباشد.

موضوع و جهت عقد نکاح

زن و شوهر در عقد نکاح باید دقیقا معلوم و مشخص باشند. بر اساس ماده ۱۰۶۷ قانون مدنی تعیین زن و مرد به نحوی که برای هیچ یک از طرفین در شخص طرف دیگر شبهه نباشد، شرط صحت نکاح است.

لذا اشتباه در شخص طرف عقد ازدواج می‌تواند در مواردی سبب ایجاد حق فسخ ازدواج شود. بعلاوه این، اگر عقد منعقد شده بین طرفین، عقد موقت باشد، لزوما بایستی مدت عقد موقت و مهریه عقد موقت تعیین شده باشد.

در غیر این‌صورت عقد باطل است. علاوه‌ بر این، جهت ازدواج یا هدف ازدواج بایستی یک هدف مشروع باشد. مثل زندگی مشترک و رابطه زوجیت. اما اگر هدف از ازدواج یک هدف نامشروع باشد، عقد باطل است .

اجازه پدر برای ازدواج

یکی از مواردی که در رابطه با ازدواج دختران به صورت شرط لازم، مورد پیش‌بینی قرار گرفته است لزوم کسب اجازه یا رضایت والدین (فقط پدر یا جد پدری) برای ازدواج دختران است که این موضوع در قانون مدنی مورد اشاره قرار گرفته است. اما گاهی مواردی که دختر برای ازدواج نیازی به اجازه پدر ندارد وجود دارد.

نکات حقوقی ازدواج

موانع ازدواج:

  • قرابت (خویشاوندی)
  • شوهر داشتن
  • عدّه زن
  • طلاق بار سوم و نهم
  • لواط
  • استیفای عدد

حقوق و تکالیف زوجین:

  • زن و شوهر مکلف به حسن معاشرت با یکدیگر هستند و باید با هم با صمیمیت و احترام متقابل رفتار کنند.
  • اقامتگاه زن جز در موارد خاص، همان اقامتگاه شوهر است.
  • ریاست مرد بر خانواده
  • تمکین زن
  • استقلال اقتصادی زوجه نسبت به دارایی‌ها و اموال خود.
  • بازداشتن زوجه از شغل مغایر مصالح خانوادگی توسط زوج
  • پرداخت نفقه و مهریه به زوجه توسط زوج است.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، نکات حقوقی بسیار مهم اجاره‌نامه رسمی با کد رهگیری مطالعه کنید.

  • مجله دلتا