deltalaw

مجله دلتا ( همه چیز در مورد همه چیز )

deltalaw

مجله دلتا ( همه چیز در مورد همه چیز )

مجله دلتا-گردشگری -نکات حقوقی-سلامتی-دکوراسیون-جاهای زیبای دیدنی - خبر و گزارش -املاک دلتا - کاربردی ترین مسائل حقوقی

۵۵ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

افراد به دلایل مختلفی از جمله مالی و کیفری ممکن است ممنوع‌الخروج شوند یکی از این موارد ممنوع‌الخروجی بدهکاران بانکی است.

ممنوع‌ الخروجی بدهکاران بانکی

مطابق با ماده واحده که از طریق مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، ممنوعیتی برای خروج بدهکاران بانکی از کشور وجود دارد. اسامی این افراد از بانک مرکزی به دادسرای تهران اعلام می‌شود و مطابق با آن ممنوع الخروجی بدهکاران اعمال می‌گردد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع ممنوع‌ الخروجی بدهکاران بانکی می‌پردازیم.

ممنوع‌ الخروجی بدهکاران بانکی

در ابتدای امر کلیه افرادی که به بانک‌ها بدهی داشتند شامل ممنوع‌الخروجی می‌شدند، حالا چه بدهکاری آن‌ها کم بود چه زیاد، اما در سال ۹۲ تصویب شد که تنها بدهکارانی ممنوع‌الخروج شوند که حداقل ۲ میلیارد ریال معادل ۲۰۰ میلیون تومان بدهی داشته باشند.

چه کسانی در دسته بدهکاران به بانک قرار می‌گیرند و ممنوع‌الخروج خواهند شد؟

  • آن دسته از افرادی که از بانک  یا موسسات مالی و اعتباری تسهیلات و وام دریافت کرده و در بازپرداخت آن‌ها دیرکرد داشته‌اند، و برای آن اقدامی ننموده‌اند یا مشکوک هستند که ممکن است بازپرداخت را انجام ندهند، ممنوع‌الخروج می‌شوند.
  • افرادی که به‌عنوان ضمانت‌خواه از بانک ضمانت‌نامه بانکی دریافت نموده‌اند و در انجام شرایط و مواد موجود در ضمانت‌نامه قصور ورزیده‌اند، ممنوع‌الخروج می‌شوند.
  • افرادی که به هر نحوی در انجام معاملات خود به بانک بدهکار باشند، ممنوع‌الخروج می‌شوند.
  • افراد واردکننده و یا صادرکننده‌ای که به تعهدات ارزی خود در قبال بانک پایبند نبوده و در انجام آن‌ها قصور داشته‌اند نیز ممنوع‌الخروج می‌شوند.

چگونه حکم ممنوع‌الخروجی بدهکاران بانکی گرفته می‌شود؟

دریافت حکم ممنوع‌الخروجی بدهکاران بانکی از طریق بانک مرکزی فرایند پیچیده‌ای دارد که به‌طور معمول بانک‌ها از آن استفاده نمی‌کنند. برای دریافت این حکم راه دیگری نیز وجود دارد که سختی و پیچیدگی بانک مرکزی را ندارد و آن دریافت حکم از راه اجرای ثبت و دادگاه می‌باشد، که بیش‌تر بانک‌ها از این راه استفاده می‌کنند تا بدهکاران خود را ممنوع‌الخروج نمایند.
در این راه تنها شخص اصلی بدهکار، ممنوع‌الخروج می‌شود و ضامن یا ضامن‌های فرد بدهکار را نمی‌توان ممنوع‌الخروج کرد.
ممنوع الخروجی بدهکاران

مدت اعتبار حکم ممنوع الخروجی

به‌طور معمول حکم ممنوع الخروجی بدهکاران دارای اعتبار ۶ ماهه می‌باشد که در صورت نیاز پس از گذشت این دوره دادگاه آن را تمدید می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب جرم کلاهبرداری بیمه‌ای و مجازات آن را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

با افزایش تعداد خودرو‌ها، تمام آپارتمان‌ها شرایط تخصیص پارکینگ آپارتمان را به واحدهای ساختمانی ندارند. پیش می‌آید مالکانی که دارای دو پارکینگ هستند یا به پارکینگ آپارتمان احتیاجی ندارند، اقدام به فروش یا اجاره دادن پارکینگ آپارتمان می‌کنند.

اجاره پارکینگ آپارتمان

امروزه با افزایش میزان ساخت و ساز مجتمع‌های مسکونی و رشد آپارتمان‌نشینی، اختلافات زیادی درباره موضوعات مرتبط با آپارتمان بین ساکنان روی می‌دهد. یکی از این اختلافات رایج موارد مربوط به انباری یا پارکینگ است. به‌طور مثال گاهی در یک مجتمع مسکونی برخی واحدهای دارای پارکینگ و بدون ماشین، قصد دارند که پارکینگ خود را به افراد دیگر اجاره دهند و با اختلافاتی بر سر این موضوع با دیگر واحدهای ساختمان مواجه می‎‌شوند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع اجاره پارکینگ خانه می‌پردازیم.

انتقال پارکینگ آپارتمان

پارکینگ و انباری ساختمان از جمله توابع ساختمان هستند و مالکان آپارتمان‌ها، شرکای قسمت‌های مشترک ساختمان هستند.

در نتیجه اجاره یا فروش پارکینگ یا انباری به غیر ساکنان مخالف مقررات است. اگرچه در این خصوص قانون تملک آپارتمان‌ها حکم خاصی ندارد اما در اسناد انتقال رسمی آپارتمان‌ها عدم واگذاری انباری و پارکینگ به غیر از شرکای ساختمان قید می‌شود.

باتوجه به مطالب ذکر شده اجاره یا انتقال پارکینگ و انباری آپارتمان‌ها به هر یک از مالکان همان ساختمان بلامانع است.

 

پارکینگ آپارتمان

در مجموع برای خرید و فروش یا اجاره پارکینگ آپارتمان هم‌چنین انباری در ساختمان‌ها می‌توان موارد زیر را یادآور شد:

  • پارکینگ و انباری جزو بخش‌های اختصاصی ساختمان می‌باشند اما خرید و فروش و یا اجاره آن باید با رعایت موارد زیر همراه باشد.
  • پارکینگ و انباری آپارتمانها جزئی از خود آن واحد آپارتمانی محسوب می‌شود و به‌صورت جداگانه قابل انتقال و فروش نیستند.
  • اجاره پارکینگ به‌صورت مجزا از واحد آپارتمانی تنها به افراد ساکن در ساختمان امکان‌پذیر است.
  • خرید و فروش انباری و پارکینگ واحد‌ها به‌صورت مجزا تنها به مالکان همان ساختمان امکان‌پذیر است و فروش آن به افراد دیگر مجاز نمی‌باشد.
  • در صورت فروش پارکینگ یا انباری به دیگر مالکان تغییرات مربوطه در سند مالکیت باید لحاظ شود.
  • در صورت فروش پارکینگ به افراد خارج از ساختمان دیگر همسایگان می‌توانند موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب نخستین اقدام برای ثبت درخواست طلاق را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

اجاره یکی از رایج‌ترین قراردادهایی است که در کشور منعقد می‌شود.

نکات ضروری تنظیم قرارداد اجاره

نکات بسیار مهمی در تنظیم قرارداد موجر و مستاجر وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه باشیم تا در تنظیم قرارداد اجاره با مشکل مواجه نشویم. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نکات ضروری تنظیم قرارداد اجاره می‌پردازیم.

مواردی که باید در تنظیم قرارداد اجاره به آن توجه شود

  • طرفین و سمت آن‌ها: مشخصات کامل موجر و مستاجر و اقامتگاه (محل سکونت یا کار) آن‌ها باید در قرارداد ذکر شود. از آن‌جا که در صورت بروز اختلاف، احضاریه و دیگر اوراق قضایی به نشانی مذکور در قرارداد ابلاغ می‌شود، درج نشانی نادرست یا ناقص می‌تواند موجب بی‌خبر ماندن یکی از طرفین از جریان دادرسی و در نتیجه تضییع حق وی شود. بنابراین، اصرار بعضی از صاحبان املاک به درج نشانی محل مورد اجاره به عنوان اقامتگاه خود، ممکن است به ضرر آن‌ها تمام شود.
  • مورد اجاره و استفاده مورد نظر: محل مورد اجاره و ملحقات آن از جمله تلفن، پارکینگ و انباری قید شود. هم‌چنین در صورتی‌که قرارداد اجاره برای مقصود خاصی مثلاً سکونت مستأجر است، این موضوع نیز در قرارداد ذکر شود.
  • مدت اجاره و نحوه پرداخت اجاره‌بها: معمولا قرارداد اجاره محل سکونت برای یک سال منعقد می‌شود ولی اجاره برای مدت بیش‌تر یا کم‌تر منعی ندارد. اجاره‌بها نیز اگر ترتیب دیگری مقرر نشود، باید نقدا و هم‌زمان با امضای قرارداد پرداخت شود.
  •  ضمانت اجرای تخلف از قرارداد: تخلف از برخی شروط قرارداد، برای طرف مقابل، حق فسخ ایجاد می‌کند. ولی این حق فسخ، با توجه به زمان‌بر بودن رسیدگی قضایی، در بسیاری از موارد برای پیشگیری از تخلف یا جبران ضرر کافی نیست. 

تنظیم قرارداد اجاره

سایر نکات مهم که باید در قرارداد اجاره ذکر شود

  •  برابر ماده ۴۷۴ قانون مدنی مستاجر می‌تواند عین مستاجره را به دیگری اجاره دهد مگر آن‌که در عقد اجاره خلاف آن شرط شده باشد. پس مالکان در هنگام تنظیم قرار‌داد باید به این نکته مهم توجه کافی داشته باشند که اگر قصد دادن چنین اجازه‌ای به مستاجر ندارند، در قرار‌دادهای منعقد شده اشاره کنند که مستاجر حق اجاره ملک به غیر را به‌صورت کلی یا جزیی ندارد.
  • عقد اجاره با فوت هر یک از موجر و مستاجر باطل نمی‌شود.
  • در کنار مواردی که تا کنون ذکر شد، ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که مردم در تنظیم قراردادهای اجاره بدانند که شخص ورشکسته نمی‌تواند پس از صدور حکم ورشکستگی، مالی را اجاره دهد یا مالی را اجاره کند. زیرا اداره اموال چنین شخصی با مدیر تصفیه است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب چرا بهتر است اجاره‌نامه در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود؟ را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

در صورت طلاق حضانت کودک مسئله‌ای بسیار مهم و قابل بحث است.

نکات مهم در حضانت فرزند

براساس قانون، حضانت حقی است که بر عهده پدر و مادر قرار می‌گیرد از این رو والدین حتی بعد از طلاق باید از فرزندان خود به خوبی مراقبت کنند و مسئولیت‌های آن‌ها را بپذیرند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نکات مهم در حضانت فرزند می‌پردازیم.

سن حضانت کودک

قانون حضانت کودک را به پدر و مادر سپرده است و هر دوی آن‌ها باید در رشد کودکان نقش داشته باشند. در ابتدا باید والدین با یک‌دیگر بر سر نگهداری کودکان به توافق برسند ولی اگر تفاهم بین آن‌ها برقرار نشود قانون بین آن‌ها حکمرانی می‌کند.

فرزند پسر و دختر تا سن ۷ سالگی نزد مادر خود می‌مانند پس از آن دختر تا سن ۹ سالگی و پسر تا ۱۵ سالگی با پدر خود زندگی خواهند کرد.

بعد از این سن فرزند دختر و پسر از سن حضانت خارج شده و خود باید تصمیم بگیرند که تمایل به زندگی با پدرشان دارند یا مادر خود.

حضانت دائم کودک دارای چه شرایطی است؟

ملاک دادگاه برای سپردن فرزند به یکی از والدین داشتن تمکن مالی و تعهد تامین منافع فرزند است؛ پس والدین در طلاق توافقی می‌توانند در مورد برعهده گرفتن مسئولیت‌های فرزند خود به تفاهم برسند و حضانت دائمی فرزند را به یکی از والدین بسپارند.

گاهی زن با بخشیدن مهریه خود حضانت دائم فرزند را برعهده می‌گیرد و گاهی استطاعت مالی پدر موجب این حضانت می‌شود.

قابل ذکر است اگر پدر یا مادر حضانت دائمی را بر عهده گیرند اما نتوانند به هر دلیلی حقوق فرزند خود را رعایت کنند، دیگر والد می‌تواند در مورد حقوق فرزندش به دادگاه شکایت کند و با ارائه مدارک قانونی حق حضانت را باطل کند.

حضانت فرزند

شرایط حضانت کودک بعد از ازدواج مادر

تا چندی پیش در صورت ازدواج مجدد مادر، حضانت کودک از او ساقط شده و فرزند به پدر سپرده می‌شد اما در قانون جدید حمایت از خانواده اگر فرزند به مادر خود نیاز اساسی داشته باشد و مادر نیز دارای شایستگی سرپرستی بوده و از لحاظ روانی در سلامت باشد حتی در صورت ازدواج مجدد می‌تواند حضانت خود را حفظ کند.

حضانت تنها در صورتی از مادر سلب می‌شود که شرایط نگهداری تغییر کند. برای مثال اگر شوهر مادر با فرزند رفتار مناسبی نداشته باشد و باعث آزار و اذیت کودک شود حق حضانت از مادر سلب می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر آیا فروشگاه‌های اینترنتی باید مالیات بپردازند؟ را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

تحویل دسته چک به فرد دارای سابقه چک برگشتی، بدهی غیر جاری و برخی از موارد دیگر که در ادامه می‌خوانید، ممنوع است.

موارد منع گرفتن دسته چک

با اجرای قانون جدید چک، افراد بدحساب به سادگی توسط سیستم بانکی شناسایی شده و منع گرفتن دسته چک برای ‌آن‌ها وجود خواهد داشت. چرا که استعلام سوابق، احراز عدم ممنوعیت‌ها و صدور دسته‌ چک به ‌صورت متمرکز توسط سامانه بانک مرکزی و بر مبنای اعتبارسنجی انجام می‌گیرد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موارد منع گرفتن دسته چک به افراد می‌پردازیم.

موارد منع گرفتن دسته چک به افراد

دادن دسته‌ چک به افراد زیر ممنوع است:

  • اشخاص ورشکسته
  • اشخاص دارای چک برگشتی رفع سوءاثر نشده.
  • افرادی که قادر به پرداختآن چیزی که محکوم‌ به آن هستند، نباشند.
  • وکیل/نماینده صادرکننده (امضاء کننده) چک برگشتی (رفع سوءاثر نشده) از طرف اشخاص صاحب حساب در چارچوب قانون
  • اشخاصی که بنا به رای قطعی مراجع قضایی، بر حسب مفاد قوانین مربوط از جمله موارد مقرر در قانون، به محرومیت از داشتن دسته‌ چک محکوم شده‌اند
  • اشخاصی که حساب‌ جاری آن‌ها به دلایل قانونی یا بنا به تصمیم مرجع قضایی مسدود شده و برداشت پول از آن ممنوع است، به ‌استثنای مواردی که صرفا بخشی از موجودی حساب‌جاری مشتری مسدود شده و برداشت مابقی موجودی حساب‌ جاری وی امکان‌پذیر است.
  • اشخاص ورشکسته، معسر (ناتوان) از پرداخت بدهی یا دارای چک برگشتی رفع سوءاثر نشده که به وکالت یا نمایندگی از طرف صاحب‌حساب از جمله شخص حقیقی یا حقوقی اقدام به گرفتن دسته ‌چک می‌کنند.
  • شخصی که کم‌تر از مجموع تعداد برگه‌های آخرین دسته‌ چک داده شده به وی، به بانک ارائه یا تعیین تکلیف شده باشد.

منع گرفتن دسته چک

رفع سوءاثر از چک برگشتی

  •  ارائه حکم قضایی مبنی بر رفع سوءاثر از سوابق چک برگشتی
  • واریز مبلغ چک به حساب جاری و مسدود نمودن آن به مدت ۲۴ ماه
  • ارائه رضایت‌نامه محضری ذی نفع چک به بانک
  • و ارائه لاشه چک برگشتی

در نهایت صورتی‌که سابقه چک برگشتی مشترک به‌واسطه رفع سوء‌اثر، از سابقه بانک مرکزی پاک شود؛ فرد متقاضی دسته چک می‌تواند برای صدور آن اقدام نماید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب جرم کلاهبرداری بیمه‌ای و مجازات آن را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

یکی از رایج‌ترین پرونده‌ها در محاکم قضایی، پرونده‌های سوء‌استفاده برخی افراد از اسناد ملکی دیگران در قبال دریافت وام و تسهیلات و یا فروش و در رهن گذاشتن ملک دیگران است.

سوء استفاده از اسناد ملکی

نگهداری از سند ملک از مهم‌ترین مواردی است که مالکان برای حفظ سرمایه خود باید نسبت به آن هشیار باشند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع      سوء استفاده از اسناد ملکی می‌پردازیم.

سند ملکی چیست؟

سند ملکی توافق‌نامه‌ای برای خرید و فروش ملک است که اموال و شرایط توافق شده میان خریدار و فروشنده از جمله مشخصات ملک و مال، تصویر نقشه، ملاحظات حقوقی ملک و محدودیت‌های نقل و انتقالات، با جزئیات در آن نوشته می‌شود.

سند یکی از مهم‌ترین دلایل برای اثبات دعوا در مراجع قضایی محسوب می‌شود و در واقع یکی از اصلی‌ترین دلایل برای اثبات حق محسوب می‌گردد.

در قانون مدنی نیز در ماده ۱۲۸۴ به تعریف سند پرداخته شده است « سند عبارت است از هر نوشته که در مقام دعوی یا دفاع قابل استناد باشد » و برطبق این قانون، سند بر دو نوع عادی و رسمی معرفی شده است.

سوءاستفاده از اسناد ملکی دیگران

متاسفانه برخی افراد سودجو به منظور به دست آوردن سود از راه‌های نادرست و غیرمشروع، اشخاص حقیقی و حقوقی را فریب داده و با سوء‌استفاده از موقعیت این اشخاص، از بانک‌ها و موسسات اعتباری تسهیلات دریافت می‌کنند.

برای مثال، این افراد با سوءاستفاده از حسن‌نیت صاحبان اسناد، سند ملکی آن‌ها را به نام خود به شکل صوری انتقال داده و با ضمانت سند ملکی اشخاص دیگر، اسناد را برای دریافت تسهیلات، در رهن بانک‌ها قرار می‌دهند.

اسناد ملکی

بعد از تمام شدن بازپرداخت اقساط از طرف صاحب سند، سند ملکی را به نام صاحب اصلی انتقال نداده و دوباره با آن سند تسهیلات دیگری دریافت می‌کنند و صاحب سند را به مشکلات سخت و گاه حل نشدنی دچار می‌کنند.

بنابراین به منظور تأمین منابع مالی مورد نیاز به تمام اشخاص حقیقی و حقوقی توصیه می‌شود فقط از طریق بانک‌های دارای مجوز و معتبر اقدام کرده و از معامله با غیر، پرهیز کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب برای پرداخت مهریه می‌توان در عقد‌نامه ضامن گرفت؟  را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

کسانی که برای تامین پول پیش مسکن یا ودیعه مسکن‌ خود دچار مشکل جدی هستند و از همراهی صاحبخانه‌ها در این شرایط کرونایی برخوردار نیستند، می‌توانند برای دریافت وام ودیعه مسکن اقدام کنند.

دریافت وام مستاجرین

هدف اصلی وام ودیعه مسکن، زنان سرپرست خانوار، حقوق‌بگیران، کارگران، مستمری‌بگیران و بازنشستگان هستند و در اولویت پرداخت این وام قرار دارند. خانواده‌های ۵ نفره، خانه‌اولی‌ها و کسانی که امسال ازدواج کرده‌اند نیز می‌توانند برای وام ودیعه مسکن اقدام کنند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع دریافت وام مستاجرین می‌پردازیم.

وام اجاره مسکن که پرداخت آن به مستاجران از سال گذشته آغاز گردیده، یکی از طرح‌هایی است که در جهت حمایت دولت از مستاجران اجرا شده و در این مدت با استقبال گسترده مستاجران نیز مواجه گردیده است.

سقف وام اجاره مسکن در تهران و شهرستان‌ها

بر اساس آخرین تغییرات، وام اجاره مسکن یا ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۰ از این قرار است:

  • کلان‌شهر تهران: ۷۰ میلیون تومان
  • سایر کلان‌شهرها: ۴۰ میلیون تومان
  • سایر شهرها: ۲۵ میلیون تومان

بر اساس اطلاعیه وزارت راه‌وشهرسازی، ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن از تاریخ یکم تیرماه ۱۴۰۰ آغاز شده است.

از این‌رو، تمام مستاجرین واجد شرایط دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن، می‌توانند از تاریخ مذکور به سامانه tem.mrud.ir مراجعه و نسبت به ثبت‌نام اقدام نمایند.

متقاضیان می‌بایست دارای اجاره‌نامه رسمی یا اجاره­‌نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری، در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ باشند.

براساس مصوبه ستاد ملی کرونا در خردادماه سال جاری، مهلت ثبت‌نام اشخاص واجد شرایط برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ تمدید شده است.

هم‌چنین، با توجه به استمرار بیماری کرونا، حداکثر افزایش مبلغ اجاره‌بها یا مبلغ رهن برای این قراردادها در کلان‌شهر تهران تا سقف %۲۵ و سایر کلان‌شهرها تا سقف %۲۰ و برای سایر مناطق شهری کشور تا سقف %۱۵ لحاظ شد.

وام مسکن

اقساط تسهیلات ودیعه خانه

میزان اقساط وام اجاره مسکن ۱۴۰۰ برای تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی در تهران: یک میلیون و ششصد هزار تومان

میزان اقساط وام اجاره مسکن ۱۴۰۰ برای تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی در کلان‌شهرها: یک میلیون و سیصد هزار تومان

میزان اقساط وام اجاره مسکن ۱۴۰۰ برای تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی در سایر شهرها: هشتصد و چهل و دو هزار تومان

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب چرا بهتر است اجاره‌نامه در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود؟ را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

بنا بر قانون صرف برقراری رابطه زوجیت، مرد را مکلف به پرداخت نفقه می‌کند. در این خصوص قید و شرط مالی وجود ندارد و چه زن تمکن مالی داشته باشد یا نه تاثیری بر استحقاق او بر نفقه ندارد.

اعتراض به میزان نفقه

براساس ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی: نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی اعتراض به میزان نفقه می‌پردازیم.

نحوه اعتراض به میزان نفقه

با اعتراض زن برای میزان نفقه، نفقه زن توسط کارشناسان، کارشناسی می‌شود و در نهایت توسط قضات شورای حل اختلاف رسیدگی به عمل می‌آید.

نکته مهم در مورد نفقه زن، حقوق زن شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با شان وی است. از ملاک‌های مهم کارشناس برای تعیین حقوق زن، نیازها و شان او است.

زن در چه شرایطی مستحق دریافت نفقه نیست

بر طبق ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی بیان می‌کند: هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند، مستحق نفقه نخواهد بود.

بنابراین با فرض مذکور پرداخت و تامین نفقه توسط مرد منوط و مشروط به ادای وظایف خاص و عام زناشویی نسبت به مرد است و چنان‌چه زن از انجام این تکلیف شرعی و قانونی خود نسبت به همسرش امتناع کند، نفقه به وی تعلق نخواهد گرفت.

اما این امتناع از انجام وظایف زناشویی نباید به واسطه مانع مشروع و موجه باشد، این موضوع بدان معنا است که به عنوان مثال، چنان‌چه زن به واسطه بیماری یا شرایط خاص نتواند از همسرش تمکین کند، در آن مدت نیز حق نفقه وی از بین نخواهد رفت و هم‌چنان مستحق نفقه خواهد بود.

اعتراض به نفقه

 

ضمانت اجرای قانونی عدم پرداخت نفقه توسط شوهر

چنان‌چه شوهر از پرداخت نفقه همسر خود امتناع کند یا در صورت صدور حکم محکومیت وی توسط دادگاه، اجرای حکم به واسطه ناتوانی مالی مرد در پرداخت آن ممکن نباشد یا الزام او به تامین نفقه ممکن نشود، زن حق خواهد داشت به دلیل عدم پرداخت نفقه و عدم امکان الزام شوهر به پرداخت آن، از دادگاه تقاضای طلاق کند.

دادگاه نیز پس از بررسی و احراز شرایط مذکور ضمن حفظ تمامی حقوق قانونی و مطالبات زن اعم از مهریه و نفقه عقب‌افتاده، شوهر را به طلاق زن اجبار کرده و حکم طلاق را صادر خواهد کرد.

هم‌چنین طبق ماده ۵۳ قانون حمایت خانواده: هر کس با داشتن استطاعت مالی، نفقه زن خود را در صورت تمکین او ندهد یا از تادیه نفقه سایر اشخاص واجب‌‌النفقه امتناع کند به حبس تعزیری درجه ۶ محکوم می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب همه چیز در مورد دریافت وام مستاجرین را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

هر کسی در جامعه ممکن است املاک و دارایی‌هایی داشته باشد که بعد از مرگ او به وارثین برسید.

بخشش کل اموال بعد از فوت

افراد می‌توانند قبل از مرگ خود تمام ثروت و املاک خود را بین همسر و فرزندانشان تقسیم کنند اما در بعضی شرایط شاید شخص بخواهد که از ثروت و دارایی‌های خود تا وقتی که زنده می‌باشد استفاده کند و تمام منافع آن در اختیار خودش باشد اما بعد از مرگ او به همسرش واگذار شوند و منافع آن نیز به او برسد که در این شرایط از قرارداد صلح عمری برای همسر استفاده می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا به بخشش کل اموال بعد از فوت می‌پردازیم.

مزایای صلح‌عمری برای همسر

  • انتقال تمامی اموال به همسر و فرزند

در بیش‌تر قرارداد‌هایی که اشخاص برای وصیت املاک و دارایی‌های خود بعد از مرگ تنظیم می‌کنند از نظر قانونی فقط یک‌سوم از دارایی خود را می‌تواند وصیت کند و آن را انتقال دهد اما در قرارداد صلح‌عمری چنین قانونی وجود ندارد و شخص می‌تواند به بخشش اموال خود به همسر یا فرزندانش اقدام کند و مانعی وجود ندارد.

  • استفاده از منافع مال یا املاک تا پایان عمر صلح‌کننده

وقتی شخصی اموالش را به شخص دیگری انتقال می‌دهد دیگر حق استفاده از آن‌ها را ندارد اما در قرارداد صلح عمری، اشخاص می‌توانند تا آخرین لحظه زندگی خود از املاک یا دارایی مورد صلح استفاده کنند و از منافع آن بهره ببرند.

  • معتبر بودن

این نوع قراردادها چون در دفترخانه‌های اسناد رسمی تنظیم و ثبت می‌شوند دارای اعتبار بسیار زیادی هستند. مزیت تنظیم این قرارداد به روش رسمی این است که در سیستم به طور رسمی ثبت می شود و قابل اثبات در دادگاه هستند.

  • مالیات کمتر

برای تقسیم کردن ارث بین وارثین و انجام وصیت افراد برای املاک و دارایی‌هایی که از آن‌ها به جا می‌ماند اداره مالیات، مالیات تعیین می‌کند و باید مبلغی به حساب دولت واریز شود. در قرارداد صلح‌عمری نیز باید مالیات پرداخت شود اما مبلغ آن نسبت به تقسیم ارث خیلی کم‌تر می‌باشد.

بخشش اموال

 

شروط مهم در صلح‌عمری برای همسر

  • تا وقتی که شخص صلح‌کننده زنده باشد تمام منفعت و سود آن ملک متعلق به خود او می‌باشد.
  • با فوت شدن کسی که دارایی و املاک را منتقل کرده است، صلح و انتقال کامل می‌شود و املاک و دارایی به شخصی می‌رسد که املاک به نام او شده است.
  • سومین شرط صلح عمری برای همسر، شرطی است که به فسخ مادام‌العمر مربوط می‌باشد و می‌توانید آن را ذکر کنید. این شرط بدین معنی می‌باشد که فرد هر زمان که خود بخواهد می‌تواند بدون حضور فرد دوم و کاملا یک طرفه صلح را فسخ کند.
  • در این قرارداد همه منافع بدست آمده از املاک از جمله اجاره و مزیت‌های دیگر آن به صاحب اصلی آن می‌رسد و هر وقت که بخواهد می‌تواند املاک را دوباره به نام خود برگرداند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر آیا فروشگاه‌های اینترنتی باید مالیات بپردازند؟ را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا
  • ۰
  • ۰

انتقال یارانه از جمله امور و موضوعات مهم در جامعه امروزی به شمار می‌رود. به‌خصوص بعد از طلاق و ازدواج انتقال یارانه بسیار جدی‌تر و با اهمیت‌تر از قبل می‌شود.

نحوه انتقال یارانه نقدی

در برخی شرایط مانند ازدواج یا طلاق و … اعضای خانوار، تمایل به انتقال یارانه دارند و می‌خواهند یارانه خود را از سرپرست خانوار جدا کنند که نیاز به مراحل و شرایط خاصی دارد. در این مطلب از مجله دلتا به نحوه انتقال یارانه نقدی می‌پردازیم.

یکی از مشکلات اصلی در جامعه امروزی طلاق است که به دلایل مختلفی به زندگی زناشویی پایان داده می‌شود. بعد از طلاق گرفتن مشکل دیگری که اکثر زوجین با آن مواجه می‌شوند، انتقال یارانه است.

در اصل زن و شوهر بعد از طلاق گرفتن باید یارانه خود را از سرپرستی همسر قبلی خود جدا کرده و برای انتقال یارانه بعد از طلاق مدارکی را آماده و سپس به همراه مدارک خود به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه و تقاضای جدا شدن از سرپرستی و خانوار همسر قبلی و ایجاد سرپرستی جدید کنند.

مدارک مورد نیاز

  • شناسنامه
  • کارت ملی
  • سند طلاق
  • کپی تمامی مدارک

پس از انجام مراحل بالا، زن و شوهر بلافاصله باید حساب یارانه‌ای جدیدی در یکی از شعب بانکی برای خود ایجاد کند، در غیر این‌صورت یارانه وی پرداخت نمی‌شود.

بعد از فوت سرپرست خانوار دریافت یارانه چگونه است؟

یارانه همه افراد خانواده به حساب بانکی سرپرست خانواده ( پدر ) واریز می‌شود، مگر در مواردی که پدر خانواده فوت کرده باشد و در این شرایط به حساب مادر خانواده واریز می‌شود. یکی دیگر از مشکلات افرادی که یارانه دریافت می‌کنند به هنگام فوت سرپرست خانوار است.

در چنین مواردی به‌طور موقت یارانه اعضای خانواده قطع می‌شود و برای حل این مشکل باید ‌مدارک زیر را آماده و به نزدیک‌ترین مرکز پلیس +۱۰ مراجعه کنند.

  • اصل شناسنامه و اصل کارت ملی
  • کپی مدارک شناسایی
  • کارت ملی سرپرست قبلی
  • شناسنامه سرپرست قبلی
  • گواهی فوت سرپرست

انتقال یارانه

هم‌چنین بعد از ارائه مدارک به مرکز پلیس +۱۰ در برخی خانواده‌ها دیده می‌شود که با فوت پدر خانواده، فرزند ارشد سرپرستی را به عهده می‌گیرد و در چنین شرایطی انتقال یارانه به روش بالا انجام می‌گیرد.

انتقال یارانه در خانوارهای بد سرپرست نیز، در مرکز پلیس +۱۰ انجام می‌گیرد، اما در این موارد جهت تغییر در کفالت، حضانت و … افراد باید ابتدا به مرکز فرمانداری استان مربوطه مراجعه و همراه با نامه رسمی فرمانداری به پلیس +۱۰ مراجعه کنند.

در تمامی موارد بالا برای انتقال یارانه، یک تا دو ماه زمان صرف خواهد شد تا افراد بتوانند یارانه دریافت کنند، برای از دست ندادن یارانه در طول این مدت می‌توانند بین دهم تا بیستم هر ماه پیگیری کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر بخشش کل اموال به همسر بعد از فوت چگونه است؟  را مطالعه کنید.

  • مجله دلتا